Palstan tietokonenörtit, auttakaa! Näytön ja näppäimistön yhdistäminen läppäriin
Tässä on itku päässyt jo pari kertaa. Voisiko joku auttaa, tai sanoa suoraan, että ei kannata enää yrittää?
Läppärin näyttö on liian pieni useiden tekstinkäsittelytiedostojen samanaikaiseen rinnakkaiskäyttöön. Menee silmät ja tulee päänsärkyä. Kotoa löytyy vanha mutta käyttökelponen hdmi-näyttö sekä pitkään ja hartaasti aikoinaan valikoitu erillinen näppis usb-liitännällä.
Näytön kanssa oli ongelmia, jotka eivät vieläkään ole kokonaan ratkenneet: koko läppärin näyttö ei "mahdu" isolle näytölle, reunat jäävät yli. Netistä löytyneiden ohjeiden mukaan olen rukannut skaalausta ja resoluutiota; kaikki reunat eivät näy vieläkään, mutta ehkä pärjään niillä. Lisäksi näytön resoluution pienennyttyä teksti on epäselvemmän näköistä, mikä tietenkin on idioottimainen ongelma kun koko näyttö on tekstinkäsittelyä varten. Ehkä tuonkin kanssa voi vielä elää.
Mutta jos on iso erillinen näyttö, jonka siis on tarkoitus olla ei lisänäyttö vaan se varsinainen näyttö (eli läppärin näyttö toisintuu erillisnäytölle), niin näppäimistön käyttö läppäriltä on melkein mahdotonta, tai sitten erillisnäyttö pitää nostaa tosi korkealle. Hankin aikoinaan pöytäkoneaikoina ajalla ja vaivalla kalliin (2017 tai 2018 lähes 100e) erillisnäppäimistön, joka ns. sopii minun sormilleni. Nyt sen kanssa on massiivisia ongelmia: sen kytkeminen aiheuttaa sen, että mitään näppäimistöä ei voi käyttää. Näkyviin tulee ikään kuin pikakomentoja, ja näppäimistö vie nettiselaimen kirjanmerkkeihin niin, että näppäimiä painamalla alkaa tulla jostain alkuhämärän kätköistä ties mitä nettisivuja. Mitään ei pysty siis kirjoittamaan. Lisäksi näppäimistö sotkee hiiren (langaton) käyttöä: hiiren vasen näppäin ei toimi, kuvakkeet pitää avata oikean näppäimen valikon kautta.
Netin ohjeet sanovat, että näppäimistön ajuri pitää päivittää. Miten se tapahtuu? Ylipäätään, ja tällaisessa tilanteessa, kun näppäimistön kytkeminen pistää aivan kaiken sekaisin?
En pidä itseäni täysin uunona tietokoneasioissa, mutta nyt on päässyt itku. Voiko tuolle näppäimistölle tehdä jotain, vai onko se hajonnut lopullisesti? Ja mitä tuon näytön kanssa voisi tehdä, jotta teksti olisi selkeämpi?
Ei olisi aika- eikä raharesursseja ostaa uutta näyttöä eikä uutta näppäimistöä. Otan kaiken avun ja neuvot suurella kiitollisuudella vastaan.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä idari puhelinta niin ehkä opit samalla tiivistämään paskatekstiäsi.
Valitettavasti ei ole ollut eikä ole juuri nyt aikaa kirjoittaa lyhyesti. Kiitos silti kommentistasi. Se varmasti piristi monen päivää, toivottavasti ainakin omaasi.
Ei ole aikaa kirjoittaa lyhyesti. 🤦🏻🤦🏻🤦🏻
"I don't have time to explain why I don't have time to explain"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa avusta.
Kiitos. Tuo on hyvä neuvo. Avun saaminen paikalle kuitenkin kestää, ja jos ongelma on se, että näyttö on auttamattoman vanhentunuta ja näppäimistössä on sellainen vika, että se pitää uusia - ja jos pystyn saamaan nämä oivallukset ilmaiseksi, niin kannattaako maksaa siitä, että joku tulee paikan päälle asiantilat toteamaan?
Olen joskus antanut neuvoja muista asioista tällä palstalla ja niistä on saattanut olla jopa kysyjälle apua, niin eräänlaisen vastavuoroisuuden nimissä kyselen sitten itse täältä apuja.
Kerro nyt jo tähän mikä on näytön merkki ja malli sama näppäimistön kanssa. Yleensä tiedot näkyvät laitteiden takapuolella. Sen lisäksi kerro tähän mitä resoluutioita löytyy sieltä valikosta kun menet windowiss
Näyttö Hp 2159m ja näppis logitech y-uy95. Näytön suhteen luovuin jo toivosta - käytän niin kauan kuin voin ja suunnittelen jo uuden ostoa -, näppiksen suhteen sitä vielä elättelen.
noniin eli tuo malli on ihan 21,5 tuumainen full hd. 
eli mene näytön asetuksiin windowsissa ja valitse resoluutioksi 1920 x 1080 ja skaalaus 100% niin pitäisi näkyä normaalisti
https://support.microsoft.com/en-us/windows/change-your-screen-resoluti…
seuraa tuosta ohjeista eli valitse ensin noista laatikoista kuvan mukaan se hp näyttö ja sitten vaihda nuo resoluutiot ja skaalaukset arvoihin joihin aiemmin mainitsin. 
Netistä löytyy paljon online testi resursseja joilla mahdollinen vika voi löytyä.
Kokeile keyboard test, mouse test, monitor test, ..
USB hommissa kannattaa kokeilla toista USB-porttia, jos ei laite toimi.
Minulla on käytettynä ostettu läppäri, ja eräs USB-laite toimii vain yhdessä portissa. Väärään laitan, niin ei toimi. Heikoimmillaan kone ei löydä koko laitetta. Eli se yksi portti on pyhitetty tälle tietylle laitteelle. Muita laitteita käytän sitten muissa porteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulta on pyydetty lisätietoa ja annettu neuvoja, mutta jätät ne huomiotta. Olen siis tullut johtopäätökseen että tämä on trollipostaus ja olen näin ollen ilmiantanut ketjun.
No, ei ole trolli. Vaan joka kerran, kun näppiksen yhdistän, se tekee koneesta käyttökelvottoman ja joudun käynnistämään sen uudelleen. Olen myös toteuttanut annettuja neuvoja. Kun ei ole asiantuntija, toiminta ei ole salamannopeaa.
Älä sitten yhdistä näppäimistöä
Niin. Se vain, että jos koneena on läppäri ja näyttönä iso erillisnäyttö, niin olisi kaikin puolin helpompaa käyttää sitä erillisnäppistä. Joka on muutenkin parempi kuin läppärin näppis, jo pelkästään siksi, että en ostanut aikoinaan ensimmäistä prismatuotetta vaan kävin aika monessa liikkeessä testailemassa. En olisi uskonut, että käyttämättömänä hyllyllä suojattuna pidetty näppis ei enää toimisikaan.
Kiitos kaikille, jotka olette antaneet asiaan liittyneitä kommentteja. Ne ovat olleet poikkeuksetta hyviä, olipa kyse macciin tai linuxiin siirtymisestä tai oikean tietokoneen hankkimisesta. Kaikkia näitä olen miettinyt eri aikoina useaan kertaan, ja jatkan miettimistä, mutta mikään noista ei auta juuri nyt kirjaimellisesti tänä päivänä ja lähipäivinä sen kanssa, mitä minun pitää ensisijaisesti tehdä.
Paras tähän mennessä toteuttamani teiltä saatu neuvo oli notepadin käyttö wordin sijaan. Siellä ongelma tosiaan selkeni: näppäimistöä painellessa tulee tiedoston yläosaan, suunnilleen samoihin kohtiin kuin wordiinkin, neliöt, joissa on kirjiamet "T", "M", "N" ja "A". Tulkitsen, että nuo ovat pikanäppäinkomentoja. Se tosiaan viittaisi siihen, että joku näppäin on jumissa. Mutta voiko se selittää myös sen, että hiiri lakkaa toimimasta oikein, ja sen, että jos tietokoneen sammuttaa ja avaa uudelleen niin, että näppis on koneessa kiinni, mitään ei pysty tekemään. Ei antamaan salasanaa, tietenkään, kun näppiksistä kumpikaan ei toimi, mutta ei myöskään liikuttamaan hiiren kursoria niin, että koneen voisi käynnistää uudestaan. Se onnistuu vain kun irrottaa näppäimistön.
Jos olisin uskovainen, sanoisin, että näppäimistö on kirottu.
Vierailija kirjoitti:
Sinä ap kuule käytät nimenomaan valtion virastojen tekstityyliä.
Valitettavaa. Pahoittelen. Olen joskus saanut oppia "insinöörikieleen" eli selkeään ja ytimekkääseen, mutta siitä on kauan. Opit unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mihin vìttuun tarvitset läppärissä erillistä näppäimistöä varsinkin jos se on noin saatanan vaikeaa????
Siihen, että näen työpöytätasolla olevan ison erillisnäytön ja voin pitää näppäimistön suoraan edessäni. Minulla on toimiva läppäri, jossa on kaikki tarvittava, mutta tarvitsen käyttööni isomman näytön. Siitä tämä koko hemmetin ongelma lähti liikkeelle. Ja oon samaa mieltä, on s**tanan vaikeaa.
Miten te asiantuntevat useamman näytön kanssa päivittäin toimivat teette näppäimistön kanssa, jos tietokone on läppäri eikä keskusyksikkö? Missä on läppäri, missä näyttö? Olen ihan satavalmis muuttamaan työasentoani, jos se auttaa ratkaisemaan tämän kirotun ongelman.
Ja siis: jos näyttö olisi ok ja erillisnäppis toimisi, eli olisivat olleet vain "piuhalla kiinni ja menoksi"-tyyppisiä, niin enhän minä olisi täällä teitä ärsyttämässä alunperinkään.
Silti, oon kiitollinen kaikesta avusta teille.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile laitteita yksitellen.
Toimiiko pelkkä hiiri oikein kun kytket sen?
Toimiiko pelkkä näppäimistö oikein kun kytket vain sen?
Toimiiko näppis ja hiiri kun kytket molemmat?
Sitten kokeilet samat kaverin koneella.
Saman teet näytöllä. Ensin omalla koneella sitten kaverin koneella.
Kiitos, tämä oli erittäin hyvä neuvo, ja sen avulla selvisi useampi asia.
Toimiiko pelkkä hiiri oikein kun kytket sen? - Pelkkä hiiri toimii oikein.
Toimiiko pelkkä näppäimistö oikein kun kytket vain sen? - Ei toimi. Samat ongelmat kuin hiiren kanssakin.
Toimiiko näppis ja hiiri kun kytket molemmat? - Ei toimi. Samat ongelmat kuin pelkkä näppis kytkettynä.
Sitten kokeilet samat kaverin koneella. - Näppiksessä sama ongelma kuin edellä.
Saman teet näytöllä. Ensin omalla koneella sitten kaverin koneella. - Näyttö "mahtuu" nyt olemaan kokonaisuudessaan erillisnäytöllä, ja kuva on kirkkaudessaan ja selkeydessään kuin juuri kaupasta haetulla näytöllä. Eli tuossa vika on siis läppärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksa avusta.
Kiitos. Tuo on hyvä neuvo. Avun saaminen paikalle kuitenkin kestää, ja jos ongelma on se, että näyttö on auttamattoman vanhentunuta ja näppäimistössä on sellainen vika, että se pitää uusia - ja jos pystyn saamaan nämä oivallukset ilmaiseksi, niin kannattaako maksaa siitä, että joku tulee paikan päälle asiantilat toteamaan?
Olen joskus antanut neuvoja muista asioista tällä palstalla ja niistä on saattanut olla jopa kysyjälle apua, niin eräänlaisen vastavuoroisuuden nimissä kyselen sitten itse täältä apuja.
Kerro nyt jo tähän mikä on näytön merkki ja malli sama näppäimistön kanssa. Yleensä tiedot näkyvät laitteiden takapuolella. Sen lisäksi kerro tähän mitä resoluu
"eli mene näytön asetuksiin windowsissa ja valitse resoluutioksi 1920 x 1080 ja skaalaus 100% niin pitäisi näkyä normaalisti
https://support.microsoft.com/en-us/windows/change-your-screen-resoluti
seuraa tuosta ohjeista eli valitse ensin noista laatikoista kuvan mukaan se hp näyttö ja sitten vaihda nuo resoluutiot ja skaalaukset arvoihin joihin aiemmin mainitsin."
Kiitos. Tein ohjeesi mukaan (ja tosiaan olin aiemmin ränkkinyt resoluutioita juuri tuon microsoftin ohjesivuston mukaan). Jos laitoin molempiin näyttöihin skaalaukseksi 100%, teki se läppärin sisällöistä tosi pieniä tottumukseeni nähden. Korjasin aiemmat sörkkimiseni ja laitoin ohjeidesi mukaan erillisnäytölle resoluutiot ja skaalauksen. Tilanne on kuitenkin alkuperäinen eli se, että näytön reunat eivät ihan mahdu näytölle. Ehkä totun siihen ja pärjään sen kanssa. Se, mitä nyt tapahtui oli kuvan ja tekstin kirkastuminen, eli olin laittanut väärät arvot. 
Erikoista on se, että toisen läppärin kanssa (Lenovo, uudempi) automaattisesti kuva oli juuri oikean kokoinen raameihin nähden ja kirkkaus myös kunnossa. No, kaikkea ei voi saada.
Kiitos sinulle paljon, että ratkaisit ongelmani! Minun näkemykseni mukaan myös ympäristö kiittää, kun vanha näyttö on käytössä eikä tarvitse ihan heti kuitenkaan ostaa uutta. :-)
Vierailija kirjoitti:
Netistä löytyy paljon online testi resursseja joilla mahdollinen vika voi löytyä.
Kokeile keyboard test, mouse test, monitor test, ..
Kiitos tästä! En ollut tätä(kään) asiaa tiennyt. Aiemmin joku mainitsi virtuaalisen näppäimistön ja googlailin sitä, mutta tässä oli nyt konkreettinen neuvo.
Lisäksi se auttoi: ALT huusi punaisena testinäppäimistössä.
Nyt sitten yritän avata näppäimistöä. Edellisestä kerrasta onkin noin 25 vuotta aikaa, silloin oli näppäimistö helpommin avattavissa kuin tällainen "slim fit".
Totean vielä, että edelleen pidän erikoisena sitä, että (ilmeisesti) tuo yksi ALT-näppäin pystyy pistämään koko läppärin tai ainakin hiiren sekaisin. Vaikka näppäimistön poistaa, hiiri ei toimi, mikään ei toimi, ja pitää sammuttaa koko kone.
Ap kiittää auttajia lämpimästi. Kiitos teidän, ongelmat ratkesivat. :-)
Näytön suhteen löytyi sopiva kompromissiratkaisu: reunat eivät näy kokonaan, mutta pärjään näin. Kiitos resoluutio-ohjeiden, joita annettiin senkin jälkeen kun itse olisin jo heittänyt pyyhkeen kehään, näyttö ja teksti ovat erinomaiset. Kiitos sen ohjeen, että kannattaa kokeilla toisen koneen kanssa, selvisi, että näytössä ei ole vikaa (toisella läppärillä koko ja kirkkaus ovat heti kunnossa), vaan ongelma on läppärin ja näytön yhteensopivuudessa. Mutta siitä tosiaan löytyi ohjeidenne avulla moodi, joka ei ole täydellinen mutta jonka kanssa pystyn toimimaan.
Todettakoon, että oma näyttöni ei mallinumerosta huolimatta ole todellakaan niin hieno kuin jonkun tänne linkittämä; näyttö on ostettu 2009. Eli ne, jotka sanoivat eri laitteiden olevan eri vuosikymmeniltä, osuivat aivan oikeaan. Mutta niin vain neuvojenne avulla 2009 näyttö tuli yhdistettyä 2019 ja 2023 hankittuihin läppäreihin sekä 2017 näppäimistöön.
Näppäimistön suhteen tärkein neuvo oli käyttää keyboard testeriä. Se selvitti heti ongelman syyn: alt-näppäin. Aivan kuten osa teistä heti osasi epäillä.
Tein suurimman virheeni siinä, että lähdin purkamaan näppäimistöä ruuvaamalla takaosan ruuvit irti. Se oli turhaa ja vieläpä aiheutti yhden nurkan epätasapainon (saa olla). Tätä näppäimistömallia ei netistä löytyneen keskustelun perusteella saa kotikonstein purettua (sen sijaan joku oli tiskannut tiskikoneessa). Olisi heti vain pitänyt katsoa youtuben ohjevideo, jossa käydään läpi, miten juuri tämän näppiksen näppäimet irrotetaan ja laitetaan paikalleen.
Näppiksen alla oli jokin pieni leivänmuru, minkä lisäksi jouduin vääntämään pohjassa kiinni olevaa metallista väkästä saadakseni muovisen clipin paikoilleen. Olipa syy leivänmuru tai joku näppikseen tullut kolaus, niin tuo lienee ollut ongelman syy.
En ollut ennen tätä päivää tiennyt näppäimistön testaussivustoista; kiitos jonkun teistä, nyt tiedän. Painoin mieleeni suositellun iotech-sivuston, ja hyödynnän sitä jatkossa. Kävin nytkin katsomassa, mutta vaatisi vähän perehtymistä sivustoon, ennen kuin osaisi esittää siellä kysymystä. Näköjään tein aloitukseni 4h sitten, ja kunhan pääsen pahentuneesta päänsärystä eroon, mietin, miten voisin jatkossa kirjoittaa tiiviimmin. Pahoittelen siitä aiheutunutta ärtymystä.
Näyttö, näppäimistö, läppäri ja hiiri toimivat nyt täydellisesti yhteen. Palsta ja sen jäsenet osoittivat jälleen kerran voimansa. Apua kannattaa pyytää, ja soraäänten soidessa taustalla sitä myös näköjään saa. Usko ihmisiin kasvoi kohisten.
Lämmin kiitos kaikille auttajille, ja oikein mukavaa viikonloppua!
Ota se koko läjä kantoon, ja marssi oman puhelinoperaattorin myymälään. Tai ainakin Telialla ja Elisalla on töissä väkeä, joka nimenomaan auttaa tuollaisissa. Elisalla kutsuvat niin Omaguruiksi, ja heitä on lähes jokaisessa myymälässä.
Vierailija kirjoitti:
Ota se koko läjä kantoon, ja marssi oman puhelinoperaattorin myymälään. Tai ainakin Telialla ja Elisalla on töissä väkeä, joka nimenomaan auttaa tuollaisissa. Elisalla kutsuvat niin Omaguruiksi, ja heitä on lähes jokaisessa myymälässä.
Kiitos, toimin kuitenkin toisin eli kirjoitin tänne ja sain kaiken tarvitsemani avun täältä. :-)
Kokeile laitteita yksitellen.
Toimiiko pelkkä hiiri oikein kun kytket sen?
Toimiiko pelkkä näppäimistö oikein kun kytket vain sen?
Toimiiko näppis ja hiiri kun kytket molemmat?
Sitten kokeilet samat kaverin koneella.
Saman teet näytöllä. Ensin omalla koneella sitten kaverin koneella.