Aamuyöllä valvovat
Mitä teette, kun heräätte aamuyöllä? Itse vaan yritän nukkua, joskus selaan hetken puhelinta, että saan ajatukset katkeamaan. Onko hyviä keinoja, miten nukahtaa nopeasti uudelleen? Raskasta valvoa aina aamuyöllä pari tuntia ja sitten kun kello soi, on uni parhaimmillaan. Joka päivä väsyttää.
Kommentit (29)
Aiemmin haittasi, nyt oon työtön niin ei tunnu missään, nukun sit ku uni tulee.
Kokeile hengitys harjoituksia, rauhoittaa. Kaakao...
Sori tää ei koske mua, meen vasta nukkumaan aamuyöllä.
Mulla on oikeat lääkkeet, saan kyllä nopeasti unen jos heräön aamuyöllä vaikka käymäön vessassa.
Kuuntele jotain tylsää äänikirjaa.
Makaan vaan ja toistelen äänettä, että lihakset lepää kuitenkin. Rentoutan itseni. Niska ja hartiat tärkein. Uni tulee, kun ei väkisin yritä nukkua.
Mä vaihdan itseni sängyssä toisin päin, eli siirrän tyynyn jalkopäähän. Hassu juttu, mutta se auttaa nukahtamaan uudestaan.
Toinen on tämä metodi
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000009814427.html
Joka aamu herään viideltä, vaikka kello soi vasta 6.30. Vaikka tekisi mieli, puhelinta ei kannata selata. Sen sininen valo herättää aivot.
Rentoutusharjoitus: käy koko kroppa läpi niin, että ajattelet: varpaat rentoutuu, jalkapöytä rentoutuu, nilkka, sääri, polvet, reidet, jne. Koko kroppa alhaalta ylös, viimeisenä kasvot ja kieli ja silmät ja otsa.
Sen jälkeen jos vielä olet hereillä, niin silmät kiinni ja syviä hengityksiä ja jos tulee ajatus, tunnista se, ja päästä irti siitä. Eli älä jää miettimään mitään.
Olen huomannut että jo iltapäiväkahvi vie unta huonommaksi. Eli jos juot kahvia, niin kokeile juoda vaan aamulla.
Tyhjennä mielesi, älä anna aivojesi herätä. Hyvä keino on toistaa mielessään jotain täysin merkityksetöntä sanaa, joka ei herätä mitään ajatuksia suuntaan tai toiseen. Pahinta on alkaa selata puhelinta tai laittaa valoja päälle.
Kun herään aamuyöllä seitsemältä ryhdyn kirjoittelemaan vauvapalstalle kun en enää saa unta.
Sängyssä pyöriminen on pahinta mitä tiedän. Nousen ylös ja katson televisiota niin kauan kun silmät ei pysy auki. Toisinaan laitan youtubelta rentoutukseen tarkoitettua musiikkia white noise yms.
Viimeinen asia mitä kannattaa tehdä on selailla puhelinta. Tulet vaan virkeämmäksi sinisen valon takia. Ennemmin kannattaa käydä vaikka vessassa tai juomassa lasi vettä keittiössä. Siinä tulee sama ajatusten katkeaminen, mutta ilman virkeysvaikutusta.
Ajankohtainen aihe, kun vielä kohta siirrellään kelloja taaksepäin ja herätään tuntia "liian aikaisin".
Mä kuuntelen tossa tilanteessa äänikirjaa, ei tarvi edes olla tylsä kirja. Laitan 15 min ajastuksen, yleensä siitä ehdin havaita ehkä ekat 5 min ja sitten jo nukahdan. Mulla tuo auttaa siihen ajatusten yölliseen pyörimiseen ja vie huomion muualle, mikä rauhoittaa nukahtamaan uudelleen.
Ja jos joskus niin paha tilanne etten vielä siinä vartissa nukahda, niin laitan toisen vartin jne. Ja mietin että ainakaan sängyssä unen odottelu ei mene hukkaan kun saan kirjaani eteenpäin ;)
Puen gi:n päälle ja aloitan hojo undolla. Sitten siirryn nyrkkeilemään betonipalloa ja jos jalat tuntuu hyviltä teen potkuja tunnin verran. Lopuksi läimin käsiä ja sormia eri puolin hiekkasäkkiin.
Että veri kiertää.
Onko stressiä?