Huoli-ilmoitus tuttavasta, kokemuksia?
Kuulisin kokemuksia tilanteesta, että olette tehneet huoli-ilmoituksen (kunta/sairaanhoitopiiri) teille tutusta nuoresta ihmisestä?
Onko ilmoituksen tulos muutakin kuin vain viranomaisen soitto henkilölle, joka vastaa "kaikki hyvin"?
Ymmärrän, että aikuisen ihmisen tilanteesta ei anneta tietoa ilmoittajalle! Mutta onko kellään tietoa miten huoli-ilmoituksen kohdetta lähestytään? Riittääkö että "kohde" sanoo vaan puhelimessa tai viestillä että kaikki ok??
Kommentit (86)
Suomessa on vielä toistaiseksi perustuslaki voimassa. Tuskin pitkään, mutta toistaiseksi.
"Eikö ilmoituksen vastaanottaja siis kunta/kaupunki/hyvinvointialue/mikälie tarkista mitään asioita? Faktoja joita heillä on omissa tiedoissa."
Mitä faktoja pitäisi tarkistaa? Ja mitä hyötyä niistä olisi jos ja kun apua ei voi pakottaa vastaanottamaan.
Se riippuu tosiaan, mistä on huoli ja mitä asia koskee. Jos kyseessä on työikäinen, niin soitetaan ja mahdollisesti kutsutaan tapaamiselle. Ohjataan oikeisiin palveluihin, katsotaan henkilön kokonaistilanne, tuetaan missä voidaan tietysti, jos asiakas on siihen suostuvainen. Jos asiakas ei halua apua, asia jää siihen. Poikkeuksena, jos on oikeasti vaaraksi itselleen tai muille.
Minä olen tehnyt huoli-ilmoituksen omasta täysi-ikäisestä pojastani, kun vetäytyi täysin eikä halunnut minulle purkaa ongelmiaan. Olin myös yhteydessä etsivään nuorisotyöhön ja tämä kontakti osoittautui hyväksi. Poika myöhemmin kertoi useassa yhteydessä, että oli X:n kanssa jutellut töistä/opiskeluista/kaupassa käynnistä/laskuista/mistä tahansa. Eli osasi itse ottaa ko henkilöön myöhemmin yhteyttä.
Tein vammautuneesta veljestäni huoli-ilmoituksen, kännissä 24/7, ei mitään vaikutusta. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Niin, no avun vastaanottaminen on vapaaehtoista. Jos aikuinen ei halua apua, vaikka sitä tarjotaan, niin siihen sitten jää.
Woke-maailmassa aikuisen olisi pakko ottaa apua vastaan, että woke-vihervassu pääsisi sitä hyysäämään.
Näin.
Ihana ekana käy jollain mielenterveysammattillaisella tutkituttamassa onko kaikki kunnossa siinä omassa pääkopassa.
Nimittäin toisen ihmisen elämään sekaantuminen ei ole koskaan ollut laillista Suomessa.
Voit saada tuomion vainoamisesta.
Kuka nykyään vastaa outoihin numeroihin? Niistähän varoitellaan koko ajan, että älä vastaa on huijari, rahat lähtee, vimps vomps.
eihän sossu lasuihinkaan puhelimella soittele, vaan käy paikan päällä tai lähettää kirjeen, jossa on kutsuttu käymään tiettyyn aikaan.
se on asunnottomien yö tänään. Käys siellä kattomassa kuinka paljon jengiä saa elää yhteiskunnan raamien ulkopuolella. :(
On sellainen kappale: " on lupa toisesta huolta kantaa "
Mitäpä jos pitäisit huolen ihan vaan omista asioistasi?
Käytännössä ihmisen itsemääräämisoikeus menee lähes kaiken edelle pl todistettava vaarallisuus itselle tai toisille. Heitteillä saa elää, hikikomoroida, olla syömättä, juoda.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ihmisen itsemääräämisoikeus menee lähes kaiken edelle pl todistettava vaarallisuus itselle tai toisille. Heitteillä saa elää, hikikomoroida, olla syömättä, juoda.
Onko tietoa milloin itsensä vahingoittamisesta on tullut laitonta? Se ei länsimaiden alkuperäiseen lainsäädäntöön ole kuulunut.
Tein huoli-ilmoituksen Pupasta, mutta kukaan ei ottanut minua tosissani!
Vierailija kirjoitti:
Tein huoli ilmon. Eipä siitä apua ollut. Ihminen kuoli silti. Soittavat ehkä asianosaiselle että mitäs kuuluu?
Eipä ole ei. Voi tietysti soittaa henkilölle ja ehdottaa käyntiä, mutta ihmisen ei ole pakko ottaa ketään vastaan, jollei hänellä ole edunvalvontaa ja silloinkin rajoitetusti, näin se menee. Vanhuksilla yleensä on omaisia, joiden kanssa mennään, tai sitten vanhus on ollut hoidossa ja siellä saatu sovittua käynti, mutta pelkkä soitto ilman mitään faktapohjaa jonkun täysivaltaisen henkilön kuvitellusta ahdingosta ei ihan riitä mihinkään sossujen väliintuloon, jos ei saada näyttöä.
Aikuinen ihminen voi halutessaan asua kavereiden luona ja käyttää päihteitä, olla menemättä töihin ja syrjäytyä, mutta yleensä jossain vaiheessa nämä ihmiset hakevat itse apua, joutuvat terveydenhuollon piiriin, tai poliisin kanssa tekemisiin ja jos hyvin käy, saavat ja ottavat avun vastaan. Aika harvoin ketään voi auttaa väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tietoa milloin itsensä vahingoittamisesta on tullut laitonta? Se ei länsimaiden alkuperäiseen lainsäädäntöön ole kuulunut.
Nykyisessä vihervassarimaailmassa pitää olla huolissaan vähän kaikista ja kaikesta. Vaikka väkisin.
Olen tehnyt huoli-ilmoituksen isästäni. Sossu soitti isälle joka tietysti kertoi kaiken olevan kunnossa. Sossun kanssa juttelin sen jälkeen ja hän totesi, että eivät voi tehdä mitään jos aikuinen ihminen ei ota apua vastaan. Ei ole pakko ottaa myöskään käymään jos ei halua. Eikä isä halunnut. Ei siitä huoli-ilmoituksesta ole mitään käytännön hyötyä kuin ehkä se että joku muukin periaatteessa tietää mikä tilanne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisessä vihervassarimaailmassa pitää olla huolissaan vähän kaikista ja kaikesta. Vaikka väkisin.
Sehän tarkoittaa, että meillä on jo nyt iso särö perustuslaissa.
Tein huoli ilmon. Eipä siitä apua ollut. Ihminen kuoli silti. Soittavat ehkä asianosaiselle että mitäs kuuluu?