Huoli-ilmoitus tuttavasta, kokemuksia?
Kuulisin kokemuksia tilanteesta, että olette tehneet huoli-ilmoituksen (kunta/sairaanhoitopiiri) teille tutusta nuoresta ihmisestä?
Onko ilmoituksen tulos muutakin kuin vain viranomaisen soitto henkilölle, joka vastaa "kaikki hyvin"?
Ymmärrän, että aikuisen ihmisen tilanteesta ei anneta tietoa ilmoittajalle! Mutta onko kellään tietoa miten huoli-ilmoituksen kohdetta lähestytään? Riittääkö että "kohde" sanoo vaan puhelimessa tai viestillä että kaikki ok??
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt huoli-ilmoituksen isästäni. Sossu soitti isälle joka tietysti kertoi kaiken olevan kunnossa. Sossun kanssa juttelin sen jälkeen ja hän totesi, että eivät voi tehdä mitään jos aikuinen ihminen ei ota apua vastaan. Ei ole pakko ottaa myöskään käymään jos ei halua. Eikä isä halunnut. Ei siitä huoli-ilmoituksesta ole mitään käytännön hyötyä kuin ehkä se että joku muukin periaatteessa tietää mikä tilanne on.
Tavoitteena on lakkauttaa perustuslaki ja sen jälkeen myös noita huolilakeja pystytään käyttämään eri tavalla. Tämä on vain välivaihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt huoli-ilmoituksen isästäni. Sossu soitti isälle joka tietysti kertoi kaiken olevan kunnossa. Sossun kanssa juttelin sen jälkeen ja hän totesi, että eivät voi tehdä mitään jos aikuinen ihminen ei ota apua vastaan. Ei ole pakko ottaa myöskään käymään jos ei halua. Eikä isä halunnut. Ei siitä huoli-ilmoituksesta ole mitään käytännön hyötyä kuin ehkä se että joku muukin periaatteessa tietää mikä tilanne on.
Tavoitteena on lakkauttaa perustuslaki ja sen jälkeen myös noita huolilakeja pystytään käyttämään eri tavalla. Tämä on vain välivaihe.
Näin se menee. Seuraavaksi lähetetään uudelleekoulutusleirille ja tämä tapahtuu ihan omaksi parhaaksesi...
Muistihäiriöt eivät ole validi syy kutsua poliiseja paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Seuraavaksi lähetetään uudelleekoulutusleirille ja tämä tapahtuu ihan omaksi parhaaksesi...
Kyllä. Kun tuntee historian niin pystyy näkemään tulevaisuuteen yllättävän tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, isäni oli rappioalkoholisti, täysin kyvytön huolehtimaan itsestään, mm. sytytteli pieniä ja vähän isompia tulipaloja, kun nukahteli savuke suussaan. Loppuaikoina olin lähinnä huolissani muiden turvallisuudesta, mutta vielä tässäkin vaiheessa hänelle ei saatu edunvalvojaa, koska ei saatu lääkäriin, eikä häntä tavoitettu mistään. Hänen kuolemansa oli lähinnä helpotus.
Kertoo ilmeisesti nyky-yhteiskunnasta!? Pitäisi puuttua mutta ei saisi puuttua??
Kun on oikeasti huolissaan ihmisestä, mitä voi tehdä. Teidän mielestänne vaan antaa olla. Miksi sitten tällainen huoli-ilmoituksen tekeminen on mahdollista? Eihän sellaiselle ole mitään tarvetta?? Resurssien tuhlaamista.
Henkirikosten, kouluampumisten ja muiden vakavien rikosten (itsemurhienkin) yhteydessä aina puhutaan, että "eikö kukaan huomannut mitään?" Entä jos onkin huomannut jotain ja haluaa ilmoittaa asiasta?
Aika hämmentävää. Eli pitäisi siis vaan olla hiljaa kun huomaa jonkun kärsivän ja tarvitsevan ehkä apua? Yleinen mielipide on että "kyylä kiinnostuu vaan toisten asioista". Entäpä kun tämä joku ajaa huomenna rekan eteen ja kuolee? Sitten taas ihmetellään.
Vierailija kirjoitti:
Tein huoli ilmon. Eipä siitä apua ollut. Ihminen kuoli silti. Soittavat ehkä asianosaiselle että mitäs kuuluu?
Kaikki ihmiset kuolevat. Eipä siihen huoli-ilmoitukset auta enää siinä vaiheessa kun on joutunut syntymään.
Vierailija kirjoitti:
On sellainen kappale: " on lupa toisesta huolta kantaa "
Tämä. Tein huoli-ilmoituksen lapsesta joka pakotettiin liikakansoitetulle pallolle.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo ilmeisesti nyky-yhteiskunnasta!? Pitäisi puuttua mutta ei saisi puuttua??
Kun on oikeasti huolissaan ihmisestä, mitä voi tehdä. Teidän mielestänne vaan antaa olla. Miksi sitten tällainen huoli-ilmoituksen tekeminen on mahdollista? Eihän sellaiselle ole mitään tarvetta?? Resurssien tuhlaamista.
Henkirikosten, kouluampumisten ja muiden vakavien rikosten (itsemurhienkin) yhteydessä aina puhutaan, että "eikö kukaan huomannut mitään?" Entä jos onkin huomannut jotain ja haluaa ilmoittaa asiasta?
Aika hämmentävää. Eli pitäisi siis vaan olla hiljaa kun huomaa jonkun kärsivän ja tarvitsevan ehkä apua? Yleinen mielipide on että "kyylä kiinnostuu vaan toisten asioista". Entäpä kun tämä joku ajaa huomenna rekan eteen ja kuolee? Sitten taas ihmetellään.
No mitä mielestäsi voisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat jotenkin mieleltäsi sairaalta ihmiseltä. Pitäisikö sut panna pakkohoitoon?
Ai minulla ei ole mitään oikeuksia? Jos haluan tietoja omasta omaisuudestani niin pannaan pakkohoitoon? Todella sairasta. Oksettavaa. Kuka hoitaa tiedonkeruun jos minulla ei ole mitään oikeuksia? Ja miksi sillä toisella ihmisellä on enemmän oikeuksia kuin minulla??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat jotenkin mieleltäsi sairaalta ihmiseltä. Pitäisikö sut panna pakkohoitoon?
Ai minulla ei ole mitään oikeuksia? Jos haluan tietoja omasta omaisuudestani niin pannaan pakkohoitoon? Todella sairasta. Oksettavaa. Kuka hoitaa tiedonkeruun jos minulla ei ole mitään oikeuksia? Ja miksi sillä toisella ihmisellä on enemmän oikeuksia kuin minulla??
Miksi tämän henkilön, josta tehdään huoli-ilmoitus, pitäisi ottaa apua vastaan? Hän aivan varmasti kykenee hankkimaan apua silloin, kun itse kokee sitä tarvitsevansa.
Vierailija kirjoitti:
Voi toki tehdä sen huoli-ilmoituksen, mutta jos avun tarpeessa oleva henkilö EI HALUA apua, mitään ei oikein voi tehdä. Tietysti jos hän tarvitsee ja haluaa apua, niin sitä on tarjolla. Minkälaisesta ongelmasta on kyse?
Minä tein huoli-ilmoituksen kehitysvammaisista vanhemmistani, vaikka olisi varmaankin pitänyt tehdä lastensuojeluilmoitus itsestäni. Tulos lienee kuitenkin sama, kun eivät ne mitään tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämän henkilön, josta tehdään huoli-ilmoitus, pitäisi ottaa apua vastaan? Hän aivan varmasti kykenee hankkimaan apua silloin, kun itse kokee sitä tarvitsevansa.
Miksi tällainen mahdollisuus sitten on kansalaisilla olemassa, eli tehdä huoli-ilmoitus toisesta aikuisesta? Kaikki eivät osaa apua pyytää. Eivätkä halua apua. Jätetään sitten vaan lojumaan vaikka näkee, että jollakin on hätä: haluaisi ammattilaisen tarkistamaan (lääkäri, psykiatri tms) kun itse on maallikko eikä ehkä ymmärrä toisen sairautta, avuntarvetta tms.
Numero 55, ei sun tarvitsekaan ymmärtää. Voit aina keskittyä tekemään sudokuita. 😂
Tein viime kuussa ilmoituksen sukulaisesta joka oli kuulemma kehuskellut sukulaisjuhlissa toimeentulotuen avoimuutta eikä aikomustakaan jmennä töihin lähiaikoina.
Kerroin päivystävälle vastaajalle, että loisiva elämäntapa, netti ja keskustelufoorumit, eikä ketään läheistä ystävää (ilmeisesti), itsetuhoiset elämäntavat (ainakin vyötärölihavuus, liikkumattomuus). Tein ilmoituksen nimettömänä.
Teidänkö mielestä tällaisessa tapauksessa pitäisi vaan olla hiljaa? Joitain yksityiskohtia muutettu hlön tietojen suojelemiseksi!
Nuori aikuinen on lähtenyt kotoa. Ei ole ottanut mitään tavaroitaan mukaan. Paitsi joo puhelimen ja vaatteet jotka oli päällä. Majailee kuulemma eräässä isossa kaupungissa kumppanillaan. Vanhemmille ilmoittaa välillä, että on ok mutta ei näytä naamaansa. On mt-ongelmia, minkä vuoksi ei kuulemma voi tehdä töitä. Ei saa rahaa juurikaan mistään. Asuu virallisten tietojen mukaan kotona (ei siis voi hakea vaikka kelasta tukea vuokranmaksuun).
On puhunut itsensä vahingoittamisesta. Liittyen siis masennukseen ja itsetuhoisuuteen.
Tälläisestako tapauksesta ei saisi muka tehdä huoli-ilmoitusta??
Vierailija kirjoitti:
Teidänkö mielestä tällaisessa tapauksessa pitäisi vaan olla hiljaa? Joitain yksityiskohtia muutettu hlön tietojen suojelemiseksi!
Nuori aikuinen on lähtenyt kotoa. Ei ole ottanut mitään tavaroitaan mukaan. Paitsi joo puhelimen ja vaatteet jotka oli päällä. Majailee kuulemma eräässä isossa kaupungissa kumppanillaan. Vanhemmille ilmoittaa välillä, että on ok mutta ei näytä naamaansa. On mt-ongelmia, minkä vuoksi ei kuulemma voi tehdä töitä. Ei saa rahaa juurikaan mistään. Asuu virallisten tietojen mukaan kotona (ei siis voi hakea vaikka kelasta tukea vuokranmaksuun).
On puhunut itsensä vahingoittamisesta. Liittyen siis masennukseen ja itsetuhoisuuteen.
Kuka on kieltänyt huoli-ilmoituksen tekemisen?
Mitään hyötyä siitä ei tuossa tilanteessa ole jos henkilö ei vastaa puheluihin eikä ole kotona. Nopeampi tapa muutenkin olisi tehdä tuosta ilmoitus hätäkeskukseen jos on selvää että hän on oakko hoidon tarpeessa (on vaarallinen itselleen). Poliisi voisi lähteä etsimään ei sossu.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuten aiemmin kirjoitin: minulle ei kuulu se miten häntä autetaan tai miten prosessi etenee! Tai mikään hänen terveyteen liittyvä.
Kyselin vaan, että voiko kunnan/kaupungin/tms tahon yhteyden otto olla pelkästään puhelinsoitto??
Ei se noin mene- jos on dementoitunut vanhus, joka ei selvästikään pysty pitämään huolta itsestään, ja huoli- ilmoituksen tekijä osaa kertoa tämän, niin kyllä vähintäänkin lähetetään poliisi tai tässä tapauksessa th- yksikkö ( ambulanssi) tarkastamaan tilanne. Riippuu, miten nohevia sattuvat ambulanssikuskit olemaan, että meneekö asia eteenpäin, jos ovat vermejä= eivät tutki potilasta tarkkaan, niin mitään ei tapahdu.