Ysiluokkalainen aikoo oikeasti muuttaa 350 kilometrin päähän urheilulukioon
Ensi syksynä...
Kyseessä on mun esikoinen ja mietin vaan, miten tulisi pärjäämään. Olisi tosi kaukana kotoa, että ikävän yllättäessä ei ihan heti pääsisi takaisin kotiin.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheilulukion ope vastaa:
Meillä on vuosittain muutamia tällaisia satojen kilometrien päästä tulevia opiskelijoita. Osa pärjää ihan mukavasti, mutta noin puolet keskeyttää koulun ja palaa takaisin vanhempien luo. Yleensä keskeyttäjät ovat poikia. Joidenkin kanssa ongelmana on ollut omista asioista ja aikatauluista huolehtiminen. Aamuisin voi olla houkutus jäädä nukkumaan, kun äiti ei ole herättelemässä yms.
Mikäli aikoo lähteä lukioon pidemmän matkan takaa, kannattaa ajoissa jutella ihan käytännön asioista ja harjoitella esim. pyykkäystä, siivousta, ruokahuoltoa ja oman talouden hallintaa. Lisäksi on hyvä varmistaa, että motivaatio on kohdillaan ja nuori pystyy ottamaan vastuuta läksyistä ja kokeisiin lukemisesta.
Kiitos! Tässäpä mulle ja mun ysiluokkalaiselle onkin paljon pohdittavaa ja ajattelun aihetta. Tällä hetkellä hän on minun mielestä kyp
No se polviongelma tulee ihan samoin kotipaikkakunnalla tai siellä kauempana, molemmissa pitää hoitaa ja suorittaa samoin se lukio.Elämässä voi tulla paljon pahempiakin sairauksia ja vammoja.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu nuorelle! Moni muuttaa tuossa vaiheessa kotoa pois muualle opiskelemaan, kyllä sen ikäisen jo pitäisi osata pitää itsestään huolta. Olettehan tehneet kotitöitä yhdessä, että osaa pyykätä yms?
Meidän poika kyllä osasi jo kutosella laittaa vaatteet pesukoneeseen painaa nappia ja nostaa kuivumaan. Ei se rakettitiedettä ole,,,,, paljon helpompaa kuin ne supernettipelit 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Luulin ettei lukiossa ole ysiluokkalaisia.
Ei ole mutta nykyisellä ysiluokkalaisella yhteishaku lähestyy ja pitäisi tehdä ratkaisuja yksilön jatkon suhteen.
Anna nuoren kokeilla. Itse päästin omani yläkoulun jälkeen ja hyvin on mennyt. Tietyllä tapaa suhde lapseen muuttunut jopa läheisemmäksi, vaikka asuukin kaukana.
Kuortaneelle? Pieni kylä, tuskin sille siellä mitään ongelmia tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheilulukioon ei mennä noin vain, vaan sinne pyritään ja joutuu pääsykokeisiin. Osa pääsee, osa jää varasijalle, osa ei pääse lainkaan.
Nyt olisi jopa lähes vuosi aikaa opetella huolehtimaan vaatteistaan, huoneensa siisteydestä, aamupalan laitosta jne. Eikä olisi pahitteeksi, vaikka harjoittelisi myös joidenkin perusruokien tekemistäkin. Ja mammakin antaa lapsen alkaa itsenäistyä ja katkaisee essun nyörit jo ennen kuin lapsi lähtee kotoa.
Höpö, höpö - ei ole pääsykokeita. Keskiarvolla ja pisteillä mennään. Voit käydä opintopolusta katsomassa kuinka pisteitä voi saada.
Kyllä niihin yhleensä on pääsykokeet, vähintään muodossa fyysiset testit. Lisäksi voi olla esimerkiksi haastattelu. Ja valmentajalta myös suosituskirje. Näistä yhdessä lajiliitolta saatujen pisteiden kanssa muodostuu ne sisäänpääsypisteet (max 10 keskiarvosta, max 5 lajiliitolta ja max 5 koulukohtaiset pisteet eli ne testit ja haastattelut jne mitä nyt koulu onkaan määritellyt).
Urheilulukiossa tuskin opitaan juomaan ja polttamaan tupakkaa. Jos hakisi muuhun lukioon niin oisin enempi huolissani.
Itsehän sinä parhaiten lapsesi tunnet ja tiedät. Turha muilta sitä kysyä.
Älkääpä huoliko, kohta joutuvat alakoululaisetkin muuttamaan asuntoloihin tai alivuokralaisasuntoihin niin kuin ennen vanhaan. Kaupungeilla ja kunnilla on niin kova kiima lopettaa pitäjien alakouluja ja siirtyä keskustojen suurkouluihin jo ekaluokkalaisista lähtien. Toinen vaihtoehto on istuttaa mukula kouluautoon vähintään tunniksi per suunta.
Urheilulukiossa on pieni mahdollisuus että se löytää tyttöystävän sieltä, eli kannattaa tukea poikaa suunnitelmissaan.
Vanhemmissa on vika, jos 15-16v ei pärjää omillaan.
Oma vikasi, jos et ole jo opettanut kotitöitä ja virasto- ja pankkiasiointeija. Jos et ole, niin äkkiä opettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Urheilulukiossa tuskin opitaan juomaan ja polttamaan tupakkaa. Jos hakisi muuhun lukioon niin oisin enempi huolissani.
Omassa kaupungissani urheiluseurojen jäsenet, aktiiviurheilijat olivat nuorina pahmipia juoppoja ja röökiäkin kului. Koska heillä oli kova kunto, he kykenivät myös ryyppäämään enemmän niin, että se harvoin edes näkyi ulkopuoliselle olemuksessa.
Itse kyllä päästäisin. Kyllä ne pärjää varsinkin, jos omasta halustaan lähtevät ja jos koululla on oma asuntola.
Mikä urheilulukio on kyseessä? Ja mikä lapsen laji on?