Onko valkopippuri kadonnut kokonaan resepteistä ja suositaan mustapippuria? Vai ruuat muuttuneet 30 vuodessa?
Kommentit (62)
En ole ikinä käyttänyt valkopippuria missään. Maustepippuria minulla on jauhettuna, vaikka sitä parjataan junttimausteena, mutta käytän keitoissa ja jauhelihakastikkeessa. Mustapippuria käytän lähes kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Munakkaaseen käy valkopippuri, mutta ei mustapippuri.
Ja miksi ei kävisi? Ensimmäistä kertaa kuulen tällaisen mielipiteen.
Laitan valkopippuria lihapulliin, mutta mustapippuria muihin liharuokiin. Makuasia.
Vierailija kirjoitti:
Munakkaaseen käy valkopippuri, mutta ei mustapippuri.
Oletko kokeillut?
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä ruokakaupoissa oli paljon suolapohjaisia maustesekoituksia, siis tavallaan aromisuolan eri versioita. Siihen ollaan menossa. Aidot oikeat mausteet (pippuri, tuore chili, tuore inkivääri) on kohta luksusta, sillä kenellä on aikaa, ja kuka viitsii, pilkkomista, kuorimista, raastamista? Vain harrastajat.
No ei kyllä todellakaan olla menossa. Jokaisessa marketissa on hyllymetreittäin mausteita sekä kuivattuna että tuoreena.
Minä laitan vaginaani vain mustapippeliä. T. n27v
En tiedä missä ohjeissa sitä ylipäätään on koskaan ollutkaan, pahaa se on. Ja toisaalta, ei näy kyllä missään ohjeissa myöskään viherpippuria tai punapippuria. Itselläkin jokapäiväisessä käytössä vain mustapippuri ja maustepippuri.
Kuivat mausteet ei ole yhtä hyviä kuin tuoreet tai edes itse murskatut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos valkopippuria, ainoastaan mustapippuria.
Laitatko kananmunakastikkeeseenkin mustapippuria?
En mistään hinnasta söisi kananmunakastiketta, majoneesi ok.
😄 Tämän kirjoittaja ei taida tietää edes mitä on kananmunakastike, kun puhuu samassa lauseessa majoneesista.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on ehkä enemmän vaihtoehtoja. Ennen ei ollut chiliä, inkivääriä, eikä ainakaan valmiita sekoituksia kuten garam masala, tikka masala jne.
Kyllä inkivääriä on ollut ainakina koko mun 50v elämän ajan, kun sitä tarvitaan piparitaikinaan ja maustekakkuihin. Kuuluu perusleivontamausteisiin kuten myös neilikka ja kaneli.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Olikohan niin muuten, että ne ovat sama pippuri, mutta toiselle oli tehty jotain tai poimittu aikaisemmin tms.
Valkopippuri on kypsä marja, josta kuori on liotettu pois. Mustapippuri poimitaan raakana ja kuivataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on ehkä enemmän vaihtoehtoja. Ennen ei ollut chiliä, inkivääriä, eikä ainakaan valmiita sekoituksia kuten garam masala, tikka masala jne.
Kyllä inkivääriä on ollut ainakina koko mun 50v elämän ajan, kun sitä tarvitaan piparitaikinaan ja maustekakkuihin. Kuuluu perusleivontamausteisiin kuten myös neilikka ja kaneli.
Garam masalaa on myyty Suomessa jo 60-luvulla.
Reseptejä ei tarvitse orjallisesti noudattaa, kukin laittaa mitä haluaa. Kokeilepa muskottipähkinää uunibataatille !
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä ruokakaupoissa oli paljon suolapohjaisia maustesekoituksia, siis tavallaan aromisuolan eri versioita. Siihen ollaan menossa. Aidot oikeat mausteet (pippuri, tuore chili, tuore inkivääri) on kohta luksusta, sillä kenellä on aikaa, ja kuka viitsii, pilkkomista, kuorimista, raastamista? Vain harrastajat.
On toki sekoituksia nykyään enemmän tarjolla, mutta nimenomaan on menty pois siitä ajatuksesta että käytetään vain yhtä yleis/grillimaustetta kaikkeen kuten ysärillä minäkin tein, jossa on myös suola mukana. Mutta telkkarin julkkiskokit on sanoneet että ei kannata käyttää mitään missä on suola mukana, ja varsinkin arominvahvennetta, minäkin olen siirtynyt käyttämään pääosin erillisiä mausteita.
Käytän valkopippuria ainoastaan stroganoff:iin. Ja kyllä, ohjekin on 80-luvulta peräisin...
Kyllä valkopippuria käytetään, joihinkin ruokiin se sopii paljon paremmin kuin muut pippurit jotka ovat ihan samaa pippurisukua kaikki, vain hiukan eri versioita. Esim. munakkaaseeen ja jauhelihakastikkeeseen valkopippuri sopii parhaiten, keittoihin mustapippuri, johonkin muuhun chili jne. Mut joo, makuasia tämäkin.
Ihmiset eivät yleensä osaa käyttää valkopippuria. Helpompi jättää ehkä nykyaikaisesta reseptiikasta pois tämän vuoksi. Pitää olla vartissa pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan vaginaani vain mustapippeliä. T. n27v
Kyllähän ne tunnetusti laiskoja on, mutta en tiennyt, että noin laiskoja. Tuonkin valkoinen joutuu tekemään itse. Paitsi silloin, kun sitä ei halua.
En mistään hinnasta söisi kananmunakastiketta, majoneesi ok.