Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä voi olla syynä että kokee lapsuuden vaikeaksi?

Vierailija
15.10.2024 |

Vaikka tällä henkilöllä on ollut ihan tavallinen ydinperhe, äiti, isä ja yksi sisarus, yhdessäolevat keskituloiset vanhemmat. Aikuisena tämä henkilö on antanut muiden ymmärtää että hänellä oli vaikea lapsuus nimenomaan perheen takia, vaikkei taustalla mitään vanhempien eroa, kuolemaa tai muuta erityistä. Koulu sujui hyvin, ei ollut kiusattu, pääsi opiskelemaan ja työelämään ihan normaalisti.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi itse opin jo lapsena varomaan sen niin sanotun isän mielialoja, tiesin milloin on parempi odottaa koulun jälkeen vaikka 5 tuntia ulkona pakkassäässä kuin mennä kotiin kuulemaan yhden riehumista ja huutoa. En ole koskaan voinut pitää tätä niin sanottua isää vanhempana, hän ei ollut mitään muuta kuin pelottava paskiainen.

Sulla sentään oli isä, toisin kuin minulla. Isäni kuoli ollessani 14.

Minä toivoin että isäni kuolisi. Hakkasi äitiä ja minua ja veljeäni jatkuvasti. Äiti ei uskaltanut lähteä koska isä uhkasi tappaa jos niin tekee.

Aika rajua. Et kai oikeasti toivonut näin?

En osaa hänen puolesta sanoa, mutta minä kyllä oikeasti toivoin niin. Toivon edelleen, vaikkei ole tarvinnut olla yhteyksissä 15 vuoteen. Elämäni pahin ihminen. Ei tiedä onneksi, missä nykyään asun tai nimeäni tai mitään, joten ei tarvitse oikeasti pelätä. Sain paniikkikohtauksen viime viikolla bussissa, kun näin syrjäsilmällä häntä muistuttavan henkilön.

Vierailija
42/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂

Mikä naurattaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henk. koht. köyhyys ja ettei milloinkaan tarpeeksi ruokaa. Syyllistävät uskovaisnaapurit ja helvetinpelko.

Vierailija
44/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henk. koht. köyhyys ja ettei milloinkaan tarpeeksi ruokaa. Syyllistävät uskovaisnaapurit ja helvetinpelko.

Miksiköhän uskontoihin liittyy niin usein syyllistäminen? 

Vierailija
45/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Omien vanhempieni ero olisi ollut itselleni helpotus, pahin hetki lapsena oli kun äiti itki verissäpäin sylissäni sohvalla ja totesi, että älä pelkää, me ei sitten isän kanssa ikinä erota. Olin 12.

<3

Tosi surullista. Äitisi on varmaan kasvatettu niin, että eroaminen on kuolemaa vakavampi asia. Kunnes kuolema meidät erottaa...

Vierailija
46/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin on tultu väittämään, että lapsuuteni olisi ollut onnellinen ja hyvä. Olihan se joiltain osin ja ulkopuolisen silmin asiat oli hyvin: taloudelliset asiat ok, kaunis koti ja piha, ydinperhe, yritys, uudehko auto, lemmikkieläimiä, siistit vaatteet ja ruokaa.

Kuitenkin sekä minä että sisareni kokivat seuraavia asioita, jotka ei näkyneet ulospäin tai kukaan ei välittänyt:

- uskonnollinen väkivalta

- fyysinen väkivalta

- henkinen väkivalta

- tunnekylmät ja uupuneet vanhemmat

- talouden heilahdellessa me lapset jouduimme ensimmäisenä tinkimään vaatteista ja harrastuksista

- ystäviä ei ollut, koska uskonnollisista syistä saatiin hyvin vähän ja harvoin pitää yhteyttä kehenkään. Asuimme etäällä keskustasta

- lääkäriin menoa välteltiin vanhempien toimesta

- kehittelin itse tarinoita ns onnellisesta kotielämästä, koska todellisuus oli liian rankka

- vain yksi samasta uskonnosta lähtöisin oleva ystävä uskoo ja tietää tarinani, koska onkokenut saman. Muut vähättelee koska eivät nähneet pintaa syvemmälle.

Ap lopettaa nyt vaan oletuksiin perustuvan "tietämyksen" eikä vähättele kenenkään kokemusta.

Vierailija
47/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin on tultu väittämään, että lapsuuteni olisi ollut onnellinen ja hyvä. Olihan se joiltain osin ja ulkopuolisen silmin asiat oli hyvin: taloudelliset asiat ok, kaunis koti ja piha, ydinperhe, yritys, uudehko auto, lemmikkieläimiä, siistit vaatteet ja ruokaa.

Kuitenkin sekä minä että sisareni kokivat seuraavia asioita, jotka ei näkyneet ulospäin tai kukaan ei välittänyt:

- fyysinen väkivalta

- henkinen väkivalta

- talouden heilahdellessa me lapset jouduimme ensimmäisenä tinkimään vaatteista ja harrastuksista

- ystäviä ei ollut, koska uskonnollisista syistä saatiin hyvin vähän ja harvoin pitää yhteyttä kehenkään. Asuimme etäällä keskustasta

- kehittelin itse tarinoita ns onnellisesta kotielämästä, koska todellisuus oli liian rankka

<3

Vierailija
48/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- fyysinen väkivalta

- henkinen väkivalta

Jatkan: 

tähän lisäksi koulukiusaamista sekä ulkopuolelle jättämistä. Opettajat ummistivat silmänsä ja pari heistä jopa osallistui kiusaamiseen.

Ap voi tunkea oletuksensa sinne mihin päivä ei paista. Ap on niitä joiden maailma on romahtanut yhdestä kutosen arvosanasta tai kissan kuolemasta. Hän ei selvästi tiedä pinnan alla kytevästä ja piiloon jäävästä, ihmisen elämään vaikuttavasta toivottomalta tuntuvasta tilanteesta mitään.

Vierailija
49/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti jo siitä, että et ole keskustellut tämän henkilön kanssa asiasta vaan mieluummin kysyt täältä.

Ehkäpä ei ole koskaan tullut kuulluksi/huomatuksi.

Vierailija
50/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaisteini-ikäisellä ikäisekseen kypsemmällä  isoveljellä oli voimakas jalkahien tuoksu. Lisäksi se ainainen runkkauksen vatkausääni. Nukuimme kerrossängyissä.

En ole toipunut. Olin vasta 10-vuotias pikkujätkä.

Vierailija
51/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, koska perheissähän ei voi olla amuita ongelmia kuin vanhempien ero.

Vanhempien ero on usein lasten elämän mullistava kokemus joten tätä ei voi vähätellä.

Ei sitä kukaan vähätellytkään, vaan totesi faktan että muitakin ongelmia voi olla kuin se ero.

Omat vanhemmat hakkasivat toisiaan ympärikännissä viikonloppuisin, mutta eivät eronneet. Kukaan ulkopuolinen ei tiennyt mitään, kun oli kulissit kunnossa. Ero olisi ollut huomattavasti pienenpi mullistus kuin tuossa helvetissä eläminen.

Kyllä ero on aina lapselle vaikeampi kokemus.

Ero olisi ollut kuin lottovoitto, ei enää pelkoa tai stressiä siitä onko turvallista mennä kotiin.

Ei välttämättä noin ihanaa tuo erokaan  vaihtoehtona. 

Se hoitamaan joutuva lähivanhempi olisi voinut olla tilanteesta ihan pihalla, jaksamaton, väsynyt, työssäraatava tai työtön, te yhdessä rutiköyhiä, olisi voinut alkaa vihata lapsiaan, elämäänsä, pistänyt kaiken mullinmallin, olla katkera, ilkeä, apaattinen tai aggressiivinen, alkaa juoda tai käyttää huimausaineksia, tuoda kotiin erlaisia uusia ystäväihmisiä ja sen sellaista.

Vierailija
52/52 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, koska perheissähän ei voi olla amuita ongelmia kuin vanhempien ero.

Vanhempien ero on usein lasten elämän mullistava kokemus joten tätä ei voi vähätellä.

Ei sitä kukaan vähätellytkään, vaan totesi faktan että muitakin ongelmia voi olla kuin se ero.

Omat vanhemmat hakkasivat toisiaan ympärikännissä viikonloppuisin, mutta eivät eronneet. Kukaan ulkopuolinen ei tiennyt mitään, kun oli kulissit kunnossa. Ero olisi ollut huomattavasti pienenpi mullistus kuin tuossa helvetissä eläminen.

Kyllä ero on aina lapselle vaikeampi kokemus.

Ero olisi ollut kuin lottovoitto, ei enää pelkoa tai stressiä

Ei välttämättä noin ihanaa tuo erokaan  vaihtoehtona. 

Se hoitamaan joutuva lähivanhempi olisi voinut olla tilanteesta ihan pihalla, jaksamaton, väsynyt, työssäraatava tai työtön, te yhdessä rutiköyhiä, olisi voinut alkaa vihata lapsiaan, elämäänsä, pistänyt kaiken mullinmallin, olla katkera, ilkeä, apaattinen tai aggressiivinen, alkaa juoda tai käyttää huimausaineksia, tuoda kotiin erlaisia uusia ystäväihmisiä ja sen sellaista.

Omien vanhempieni ero oli ihanin asia lapsuudessani. Perhehelvetti loppui vihdoin, vaikka elämä ei eron jälkeen mitään täysin ongelmatonta aina ollutkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi