Mitä tekisit tässä tilanteessa?
Tiedän, että erästä henkilöä on huijattu jo pitkään. Se ei ole mikään rikosasia, mutta minulla olisi moraalinen velvollisuus kertoa hänelle totuus ja olen pitkään halunnut tehdä niin. MUTTA olen saanut tietää asian työni kautta ja olen sen vuoksi vaitiolovelvollinen asiasta. Jos kertoisin tälle henkilölle totuuden, saisin potkut työstäni, eikä minun olisi helppo löytää uutta työpaikkaa. En myöskään tulisi rahallisesti toimeen työttömänä, syistä jotka jätän tässä kertomatta kun eivät ole itse asian kannalta oleellisia. Voisin tietysti pyytää, että henkilö ei kertoisi työnantajalleni että olen juorunnut, mutta en todellakaan ole varma siitä, että hän kunnioittaisi toivettani. Todennäköisesti hän olisi vihainen minulle, kun olen jo vuosia salannut asian. Ottaisin siis valtavan henkilökohtaisen riskin, jos auttaisin tätä avun tarpeessa olevaa henkilöä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten suhtautuisit, jos se henkilö kuolisi yllättäen, eikä saisi koskaan tietää, että häntä on huijattu?
Se olisi kamalaa. Haluan, että hän saa joskus tietää totuuden.
Ap
Ehkä voit kertoa hänelle sitten, kun et enää ole siinä työssä.
Miten sitten suhtautuisit, jos se henkilö kuolisi yllättäen, eikä saisi koskaan tietää, että häntä on huijattu?