Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit tässä tilanteessa?

Vierailija
14.10.2024 |

Tiedän, että erästä henkilöä on huijattu jo pitkään. Se ei ole mikään rikosasia, mutta minulla olisi moraalinen velvollisuus kertoa hänelle totuus ja olen pitkään halunnut tehdä niin. MUTTA olen saanut tietää asian työni kautta ja olen sen vuoksi vaitiolovelvollinen asiasta. Jos kertoisin tälle henkilölle totuuden, saisin potkut työstäni, eikä minun olisi helppo löytää uutta työpaikkaa. En myöskään tulisi rahallisesti toimeen työttömänä, syistä jotka jätän tässä kertomatta kun eivät ole itse asian kannalta oleellisia. Voisin tietysti pyytää, että henkilö ei kertoisi työnantajalleni että olen juorunnut, mutta en todellakaan ole varma siitä, että hän kunnioittaisi toivettani. Todennäköisesti hän olisi vihainen minulle, kun olen jo vuosia salannut asian. Ottaisin siis valtavan henkilökohtaisen riskin, jos auttaisin tätä avun tarpeessa olevaa henkilöä.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vakavia seurauksia tuolle henkilölle on siitä, että häntä on huijattu? Muuttuisiko hänen tilanteensa olennaisesti, jos hän saisi tietää huijauksesta?

Vierailija
2/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo sun asia. Pidä vaan huoli omista asioistas. Saatanan kyylä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vakavia seurauksia tuolle henkilölle on siitä, että häntä on huijattu? Muuttuisiko hänen tilanteensa olennaisesti, jos hän saisi tietää huijauksesta?

No ei vissiin mitään kovin vakavaa, jos ei rikos kyseessä.

Vierailija
4/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaitiolovelvollisuus työssä, siihen on hyvä syy. Älä. 

Vierailija
5/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei ole rikosasia?

Vierailija
6/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos laitat nimettömänä asiat ja todisteet. Ja kerro jotain salaa, ilman että se yhdistettäisi sinuun. Niin huijaus ei voi siten jatkua enää kun on tiedot hänellä.

Vierailija
7/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaitiolovelvollisuus työssä, siihen on hyvä syy. Älä. 

Ihmisillä on oikeus tietää asioistaan. Tai jos huijattu.

Vierailija
8/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo sit ajatellut et anonyymisti laitat viestiä?

Vierailija
9/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muu voi olla huijaus olematta rikosasia kun että puoliso pettää ? Ja miten voi sellaisen asian saada tietoon työssään vaitiolovelvollisuudella muuten kuin olemalla katolinen pappi, jolle pettäjä on ripissä kertonut asian ?

Vierailija
10/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se minusta aika olennaisesti muuttuisi. Tosin pelkään, että pahimmassa tapauksessa hän saattaisi tehdä vaikka itsemurhan, jos saisi tietää totuuden. Toisaalta se saattaisi olla positiivinen "uusi alku" sitten kun pääsisi ensijärkytyksen yli ja voisi jatkaa elämäänsä totuudenmukaiselta pohjalta. Vaikea sanoa.

Ap

Vierailija
11/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos laitat nimettömänä asiat ja todisteet. Ja kerro jotain salaa, ilman että se yhdistettäisi sinuun. Niin huijaus ei voi siten jatkua enää kun on tiedot hänellä.

Tuossa on se ongelma, että asiasta ei ilmeisesti tiedä kukaan muu ulkopuolinen. Joten jos joku kertoisi asian nimettömänä, siitä olisi helppo arvata, että se ei voinut olla kukaan muu kuin minä.

Vierailija
12/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika sairasta leikkiä jonkun elämällä noin. 

"tiedän mutten kerro"

Vierailija
13/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, ettei ole rikosasia?

Olen varma.

Ap

Vierailija
14/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se minusta aika olennaisesti muuttuisi. Tosin pelkään, että pahimmassa tapauksessa hän saattaisi tehdä vaikka itsemurhan, jos saisi tietää totuuden. Toisaalta se saattaisi olla positiivinen "uusi alku" sitten kun pääsisi ensijärkytyksen yli ja voisi jatkaa elämäänsä totuudenmukaiselta pohjalta. Vaikea sanoa.

Ap

Ikävä totuus on yleensä parempi, kuin valheessa eläminen.

Vierailija
15/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko asia sellainen, että normaalijärkisen ihmisen pitäisi osata epäillä sitä huijaukseksi? Ja onko se huijattu normaalijärkinen? Jos vastaus kumpaankin kysymykseen on kyllä, se henkilö on mielestäni pitkälti itse vastuussa tilanteestaan.

Vierailija
16/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on se ongelma, että asiasta ei ilmeisesti tiedä kukaan muu ulkopuolinen. Joten jos joku kertoisi asian nimettömänä, siitä olisi helppo arvata, että se ei voinut olla kukaan muu kuin minä.

Olisi kyllä jännä tietää ammattisi, mutta sitähän et tässä tietenkään kerro. Et varmasti ole ammattikuntasi ainoa edustaja, eli jos epäily kohdistuisi johonkin ryhmään, ei suoraan sinuun?

Vierailija
17/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko asia sellainen, että normaalijärkisen ihmisen pitäisi osata epäillä sitä huijaukseksi? Ja onko se huijattu normaalijärkinen? Jos vastaus kumpaankin kysymykseen on kyllä, se henkilö on mielestäni pitkälti itse vastuussa tilanteestaan.

Vastaus molempiin kysymyksiin on kyllä.

Ap

Vierailija
18/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Luuletko että kukaan muukaan haluaa ottaa kantaa asiaan, jos laitat vaakakuppeihin elämäsi ja toisen henkilön kuoleman? Höh hoijaa...

Vierailija
19/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä voi olla huijaus joka ei ole rikos

Vierailija
20/44 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vintillä kaikki purut kuivia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi