Miksei työttömät tajua että jos ei saa omaa koulutusta vastaavaa työtä niin sitten haetaan muita töitä?
Työ kuin työ niin haet sitä mitä osaat. Kyllä jokainen osaa haravoida lehtiä tai jakaa postia. Minäkin olen tehnyt kaikkea mahdollista vaikka kävin vaan puupuolen amiksessa.
Kommentit (381)
Juuri hain paikkaa, mihin ei vaadita koulututusta. Olen maisteri. Hakemuksia yli 300 ja en luonnollisesti tullut valituksi :D parempi sauma on päästä niihin oman alan töihin, niihin sentään VAIN 100 hakijaa!
Vierailija kirjoitti:
Töihin mennään ensin harjoittelemaan ja sitten saa palkkatöitä kun näytät mitä osaat.
Yrityksistä siis tullut pullasorsia, ennen niiden tehtävä oli aluksi perehdyttää toimeen ja siltäkin ajalta oli maksettava palkkaa.
Miten niin emme muka tajua? Mistä olet saanut tuon käsityksen?
Sinä et taida tietää, että nykyään on harvassa ne duunit, joihin ei vaadita mitään koulutusta tai työkokemusta. Luonteeseenkin kohdisuvat vaatimukset on korkeat. Olen kyllä pistänyt hakemuksia kaikenlaisiin töihin, mitä pystyisin tekemään, mutta eipä ole haastattelukutsuja tullut muihin kuin juuri niihin oman alan hommiin.
Työnantajat taitavat myös "väärän" alan tehtäviin hakevista katsoa, että tuo lähtee pois heti kun saa oman alansa töitä, missä varmaan ovatkin yleensä oikeassa. Eikä sellaista haluta palkata, joka pian lähtisi pois.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaisitko insinöörin sairaanhoitajaksi tai teurastajan siistijäksi?
Kyllä, ellei laki rajoittaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota. Posti vähentää varmaan taas kohta jakelua, kun lopettavat ne mainosten jaot. Joulusesonkiin hakee muutama tuhat per työpiste.
Missä vielä haravoidaan lehtiä, muualla, kuin pihatalkoissa. (Kerätään leikkurilla jos ei ole kiirehommia tai silputaan keväällä nurmikon mukana)
Eikö se oman ammatin suoja ole ollut vuosikymmeniä vain 3 kk jonka jälkeen pitää hakea muidenkin alojen töitä.
Luuliko aloittaja et työttömät ei hakisi postin duuneja tms. Hakee ne.
Ja luuliko ap. Ettei muut työttömät ois tehny vaikka ja mitä töitä.
Eiköhän niissä työttömissä ole kaikkien alojen ihmisiä. Työtön kiinteistönhoidon ammattilainen hakee niitä avoimia haravointihommia. Työtön siivooja etsii siivoustyötä ja insinööri toimistotyötä tehtaasta.
Niin on ja paljon. Ja niihin haettaviin työpaikkoihin otetaan aina vain heistä yksi ja muut jatkavat työttöminä työnhakijoina. Sitten taas toiseen paikkaan otetaan yksi jne. Ja samalla firmat vähentävät työntekijöitä ja niitä kaikkien alojen työttömiä tulee koko ajan lisää ja vähemmän niitä avoimia työpaikkoja. Sitten siinä käy niin, ettei niin vain "mennä töihin".
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut työpaikkailmoituksia. On turussakin tuhansia työpaikkoja mihin normaali työntekijä amiksen käynyt voisi tehdä niitä töitä. Miksei ne työpaikat täyty koskaan. Ei tarvii olla mikään insinööri perus duunarihommissa.
Mistä päättelet, ettei ne työpaikat täyty koskaan?
Jos on aina vain uudelleen sama paikka haussa, niin joko 1) työnantaja ei ole löytänyt hakijoista mieleistään, tai 2) työn saanut henkilö on pian löytänyt jotain parempaa, jolloin paikka on tullut taas auki.
Vierailija kirjoitti:
Töihin mennään ensin harjoittelemaan ja sitten saa palkkatöitä kun näytät mitä osaat.
Ja koska menijöitä olisi paljon, voidaan aina ottaa uusi harjoittelija, eikä koskaan tarvitse ketään palkata.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläinen Inka Airola, 18, ja tamperelainen Cindi Holm, 20, ovat kaksi kahdesta tuhannesta. Toinen valittiin logistiikkatyöntekijäksi yli 1 400 hakijan joukosta, toinen taas elokuvateatteriin yli 700 hakijasta.
Airolalla on takanaan loistava tulevaisuus. Helsingin Mäkelänrinteen urheilulukiolainen on muodostelmaluistelun maailmanmestari.
Aiemmin tänä vuonna hän teki kovan ratkaisun ja lopetti kilpatason muodostelmaluistelun. Nyt hän on abiturientti ja logistiikkatyöntekijä Koivusella Helsingin Malmilla.
Cindi Holm on puolestaan juuri aloittanut Tampereen Finnkinolla. Kilpailu neljästä cinema hostin paikasta oli kovaa. Hakijat pääsivät lopullisessa valintakokeessa muun muassa näyttämään esiintymistaitojaan sekä esittelemään toisen hakijan minuutin mittaisen tutustumisen jälkeen.
Finnkinon työsopimus on nollatu
Mikä helvetin aivopieru on "takanaan on loistava tulevaisuus"? Onko myös edessä loistava menneisyys?
Vierailija kirjoitti:
Juuri hain paikkaa, mihin ei vaadita koulututusta. Olen maisteri. Hakemuksia yli 300 ja en luonnollisesti tullut valituksi :D parempi sauma on päästä niihin oman alan töihin, niihin sentään VAIN 100 hakijaa!
Juu, jos ei juurikaan koulutusta vaadita, niin hakijamäärä on sitten myös yleensä suuri, kun "kaikki" voivat hakea. Esim. niihin haravointihommiin rekrytoijat eivät sitten välttämättä arvostakaan sitä mahdollisimman korkeaa koulutusta ja sillä omalla alalla hankittua työkokemusta. Eli mahdollisuudet päästä niihin töihin jota nyt "jokainen osaa tehdä" ovat vielä huonommat.
Ystävälläni on hyvä koulutus mutta kun töitä alalta ei löytynyt päätti hakea saman alan alempia töitä. Yllätys oli aina vastaus, "olet ylikoulutettu, emme palkkaa, lähdet ehkä pian pois" tai vastaavaa. Hän kouluttautui uuteen ammattiin mutta aina vanhat tutkinnot kummittelevat taustalla. Kyllä ne työttömät kaikkensa yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaisitko insinöörin sairaanhoitajaksi tai teurastajan siistijäksi?
Kyllä, ellei laki rajoittaisi
No sullapas on varmaan luotettava sairaala😬
Mussun mussun vaan, vi tun Einstein. Poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota. Posti vähentää varmaan taas kohta jakelua, kun lopettavat ne mainosten jaot. Joulusesonkiin hakee muutama tuhat per työpiste.
Missä vielä haravoidaan lehtiä, muualla, kuin pihatalkoissa. (Kerätään leikkurilla jos ei ole kiirehommia tai silputaan keväällä nurmikon mukana)
Eikö se oman ammatin suoja ole ollut vuosikymmeniä vain 3 kk jonka jälkeen pitää hakea muidenkin alojen töitä.
Luuliko aloittaja et työttömät ei hakisi postin duuneja tms. Hakee ne.
Ja luuliko ap. Ettei muut työttömät ois tehny vaikka ja mitä töitä.
Eiköhän niissä työttömissä ole kaikkien alojen ihmisiä. Työtön kiinteistönhoidon ammattilainen hakee niitä avoimia haravointihommia. Työtön siivooja etsii siivoustyötä ja insinööri toimistotyötä tehtaasta.
Miksi juuri se inssi palkattaisiin toimistoduuniin, kun työttömiä merkonomeja ja tradenomeja on pilvin pimein, ja ekonomejakin jonkin verran?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut työpaikkailmoituksia. On turussakin tuhansia työpaikkoja mihin normaali työntekijä amiksen käynyt voisi tehdä niitä töitä. Miksei ne työpaikat täyty koskaan. Ei tarvii olla mikään insinööri perus duunarihommissa.
Mistä päättelet, ettei ne työpaikat täyty koskaan?
Jos on aina vain uudelleen sama paikka haussa, niin joko 1) työnantaja ei ole löytänyt hakijoista mieleistään, tai 2) työn saanut henkilö on pian löytänyt jotain parempaa, jolloin paikka on tullut taas auki.
Niin vaikea kuvitella, etteikö näihinkin paikkoihin olisi yhtään hakemuksia tullut. Veikkaan siis, ettei ole työnantaja mieleistä löytänyt eli ei ole kukaan kelvannut. Eikä se välttämättä sitten asiaa muuta, jos tulee aina vain lisää hakemuksia työnhakijoilta, jotka eivät edes sitä työnantajan mielestä sopivaa amista ole käyneet.
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni on hyvä koulutus mutta kun töitä alalta ei löytynyt päätti hakea saman alan alempia töitä. Yllätys oli aina vastaus, "olet ylikoulutettu, emme palkkaa, lähdet ehkä pian pois" tai vastaavaa. Hän kouluttautui uuteen ammattiin mutta aina vanhat tutkinnot kummittelevat taustalla. Kyllä ne työttömät kaikkensa yrittää.
Niimpä. Mulle sanottiin yhdessä hylkäyspäätöksessä että olet liian pätevä. Hain myös koulutuspaikkaa mutta sanottiin että voi, voi, me etitään vain merkonomeja.
Vierailija kirjoitti:
Näin Afganistanissa.
Mulle te-keskuksen täti sanoi, etteä mun kannata mitään siivousjuttuja kattella. Mä olen jo osani siivonnut, kyllä me sulle töitä löydetään omalta alalta. Vuosi siihen meni ja pari kokeilupaikkaa, mutta sain töitä. :) Nyt olen kuudetta vuotta kys paikassa ja ylenin esimieheksi.
Kun koulutettu työtön hakee muun kuin oman alan töitä, niin työhaastattelussa kuitenkin kysytään aikooko hän hakea oman alan töitä. Mitä siinä voi vastata? Sanooko työtön, että tietenkin haen niitä koko ajan vai valehteleeko hän, että ei kun tämä työ on just sitä mitä haluan tehdä. Vaikka työtön haluaisi oikeasti tehdä niitä hommia, haastattelija ei kuitenkaan usko, kun aikaisemmatkin työntekijät ovat lähteneet heti, kun oman alan työ on tullut tarjolle.
Työttömien työpaikanhakijoiden lisäksi avoimia työpaikkoja hakee työpaikanvaihtajatkin. Joku työsuhteessa oleva siivoaja haluaa esim paremman palkan tai lähempänä olevat siivouskohteeet ja lisää työtunteja. Kyllä jää ekonomihakija rannalle esihenkilökokenuksella.