Miksei työttömät tajua että jos ei saa omaa koulutusta vastaavaa työtä niin sitten haetaan muita töitä?
Työ kuin työ niin haet sitä mitä osaat. Kyllä jokainen osaa haravoida lehtiä tai jakaa postia. Minäkin olen tehnyt kaikkea mahdollista vaikka kävin vaan puupuolen amiksessa.
Kommentit (381)
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut työpaikkailmoituksia. On turussakin tuhansia työpaikkoja mihin normaali työntekijä amiksen käynyt voisi tehdä niitä töitä. Miksei ne työpaikat täyty koskaan. Ei tarvii olla mikään insinööri perus duunarihommissa.
Nuo avoimet työpaikat eivät ole oikeita työpaikkoja, vaan vuokrafirmojen ilmoituksia, joilla yritetään kerätä mahdollisimman monta uutta nimeä reserviin vuokrafirmojen listoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työtön keksii tekosyitä aina miksei voi ottaa töitä vastaan. tuet pois heti vaan jos ei työ kelpaa.
Mulle tyrkytettiin kuorma-autonkuljettajan töitä, mulla ei ole ajokorttia.
Ja vaikka se kortti olisikin et silti pääse kuskiksi ilman ammattiajolupaa. Onko ne siellä työkkärissä ihan oikeasti noin pihalla? Ei ihme ettei työt ja ihmiset kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut maisterina suorittavan tason töitä, joita olisin normaalin perehdyttämisen jälkeen osannut tehdä. Ei edes haastatteluun.
Lähdin opiskelemaan uutta alaa, ammattiin, jossa on jatkuva työvoimapula. Vaikka olen menestynyt opinnoissa hyvin, oli palkaton työharjoittelupaikkakin "kiven alla".
Uskon sen. Kaikkialle on palkattu aivan liian vähän ihmisiä. Jokaisella työssä olevalla on liikaa töitä. Kukaan ei halua ottaa ylimääräisiä tehtäviä jostain oppilaitoksesta tulevan harjoittelijan muodossa. Kuka silloin tekisi ne "työhönperehdyttäjän" työt? Kas kun niitä alkaa kasautua eikä kukaan muu tee niitä - ne eivät kuulu muiden työnkuvaan tai näillä on jo ennestään liikaa tekemistä, johon työaika ei tahdo riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaisitko insinöörin sairaanhoitajaksi tai teurastajan siistijäksi?
Kyllä vaikka roskien kerääjäksi tai postinjakajaksi jos ei oman alan töitä saa
Just joo. Postiin voi vain kävellä sisälle ja napata jonkun kirjepinkan ja takahuoneessa olevan jakelukärryn. En suosittelisi tätä. Siinä voi äkkiä päätyä poliisiasemalle ja pahimmassa tapauksessa tulevaisuuden työnsaanti muuttuu todella vaikeaksi.
Miksei daijut tajua, että jos ei kelpaa 52-vuotiaana työnantajille, ei sitä kelpaa 55-vuotiaanakaan.
Makaan mielummin sohvalla kuin juoksen hiki hatussa paskalla palkalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut työpaikkailmoituksia. On turussakin tuhansia työpaikkoja mihin normaali työntekijä amiksen käynyt voisi tehdä niitä töitä. Miksei ne työpaikat täyty koskaan. Ei tarvii olla mikään insinööri perus duunarihommissa.
Tuhansia? Reilu 600 näytti olevan ja jos olisit tarkemmin niitä katsellut, olisit huomannut että se yksi ja sama paikka on haettavana usean eri rekryfirman kautta. Kun 1 yritys hakee 1 tekijää 5 eri vuokrafirman kautta ei tarkoita että paikkoja on tarjolla silloin 5. Tämä luo virheellisen kuvan todellisten avoimien paikkojen määrästä.
Onko tästä aiheesta tehty tutkimusta, joka kertoisi mittaluokan ja vaikutukset?
Montako roskankerääjän paikkaa ootte viime aikoina nähneet työpaikkasivustoilla auki olevan?
Vai onko nää nyt niitä kuuluisia piilotyöpaikkoja?
Tuet vain pois, niin alkaa pysyä se harava herra insinöörin kätösessä.
Mistä te niitä töitä haette? Löydän vain pätkätöitä, englannin kieli sillä nimillä kuorrutettuja töitä sekä hyvä veli verkoston töitä. Ei ole hyvää työtä paljoa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Töihin mennään ensin harjoittelemaan ja sitten saa palkkatöitä kun näytät mitä osaat.
Lääkäriksi pääsee harjoittelun kautta, oletko ihan terve? Onko työvoima koulutuksessa näitä harjoittelupaikkoja
Mitenkähän yli kuuskymppiset, vieläkö tässä iässä pitää mennä kakaran ohjattavakseen olemattomaan töihin
Voi ap, sinä olet suurella todennäköisyydellä provo, ja Luoja armahda jos olet tosissasi.
Kyllä työttömät hakevat kaikkia töitä joita osaisivat ja pystyisivät tekemään, ja puoli miljoonaa suomalaista tekee vuosittain palkatonta työtä, eikö sulle edes se kerro sitä, että kyllä työttömät tekevät ja haluavat tehdä töitä, palkanmaksajat vaan puuttuu tästä kuviosta.
Minä olen työskennellyt pitkäaikaistyöttömien kanssa 10 vuotta ja itsekin ollut elämäni aikana monesti pitkäänkin työtön vaikka mulla on viisi ammattia tullut 30 vuoden aikana hankittua. Meillä työpajoilla olevat pitkäaikaistyöttömät tekevät juuri sitä haravointityötä mummojen pihoissa, koska firmat ei niitä mummojen pihoja ota hoitaakseen, mutta yhdistykset, säätiöt ja julkisen puolen omat työpajat sitten tekee ne edullisella hinnalla.
Postia jakamaan on aika vaikea päästä, pitää oikeasti olla fysiikka kunnossa, tiedän kun kerran olen ollut haastattelussakin siihen hommaan, mutta en kelvannut hakijoita oli hoikempia ja nuorempia.
kyllä,mutta onhan ymmärrettävää sekin,jos opiskelet 5.8 vuoteen, opintolainaa ja pitää pysyä ajanhermolla omalla alalla,siksi pitää kynsin hampain kiinni että saisi sitä omaa työtä. ja noilla lehtien haravoinilla liiemmin lainoja makseta mitä opinnoista tullut.
mutta jos ei kallista koulutusta tuo pomppiminen on ok. ja toki muilakin niitä omia töitä odotellessa jos työttömyys pitkittyy.
Älkää huoliko, potkulaki ja paikallinen sopiminen tulee voimaan ennen joulua ja saa irtisanoa julkiselta ne joille on kertynyt 38 lomapäivää. Hallitus leikkaa kuntaosuuksia. Eli tulee työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksei lääkäreiksi ja hoitajiksi palkata työttömiä? Eihän siinä tarvi kuin buranaa määrätä ja pistää tarvittaessa jatkotutkimuksiin.
aloittaja tarkoittaa ,niitä töitä joita pystyy tekemään perehdyttämisella. lääkäri tao työtön molekyylibiologi voi haravoida,mutta puistotyöntekijä ei voi olla geenitutkija.
mutta peölkästään siistijänkin työhön vaaditaan alan koulutus. niin ja jos olet opiskellut 5.8v ja opintolainaa ,kyllä sitä haluaisi myös oman alan työtä. näin ollen pysyy alan hermolla. akateemista työttömyyttä on ikävä kyllä. lehtipuhalltimen pörryytyksellä ei pahemmin o-lainoja maksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei lääkäreiksi ja hoitajiksi palkata työttömiä? Eihän siinä tarvi kuin buranaa määrätä ja pistää tarvittaessa jatkotutkimuksiin.
aloittaja tarkoittaa ,niitä töitä joita pystyy tekemään perehdyttämisella. lääkäri tao työtön molekyylibiologi voi haravoida,mutta puistotyöntekijä ei voi olla geenitutkija.
mutta peölkästään siistijänkin työhön vaaditaan alan koulutus. niin ja jos olet opiskellut 5.8v ja opintolainaa ,kyllä sitä haluaisi myös oman alan työtä. näin ollen pysyy alan hermolla. akateemista työttömyyttä on ikävä kyllä. lehtipuhalltimen pörryytyksellä ei pahemmin o-lainoja maksella.
Työttömiä on palkkatuella töissä kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita jne. joten sinne ei tarvita vakituisia.
Lehtien haravointia ja postinjakoa on aika vähän, palkkatyönä. Et sitten yhtään viisaampaa ehdotusta keksinyt.
Oma kokemus maisterina on se, että moniin töihin on aivan ylikoulutettu. Toiseksi on paljon ammatteja, joihin vaaditaan tietty tutkinto. Et varmaan haluaisi ostaa apteekissa lääkkeitä tekniikan tohtorilta tai pyytää kasvatustieteen maisteria korjaamaan asuntosi sähköjä .
Valitettavasti ei voi enää ottaa vuorotyötä vastaan, koska linja-autoja ei kulje ja ansiosidonnaista leikattiin.
Eli ei voi ottaa autolainaa 6 kuukautta sijaisuuden takia.
Katsotaan sitten, kun kokoomus on laittanut linja-autoliikenteen kaikissa kaupungeissa kuntoon.
Nyt kun ansiosidonnaista leikattiin niin autoja on laitettu pois ja haemme päivätyötä arkisin linja-auto aikataulujen mukaan.
Jep jep, koulutusta vastaavaa työtä ei saa, koska ei ole työkokemusta. Muita töitä ei saa, kun ei ole kyseisen alan koulutusta, tai jos työ ei vaadi koulutusta, niin sitten on ylikoulutettu. Tosi helppoa on "mennä töihin".