Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yllätyin, kun kakkostyypin diabetekseni todennut lääkäri totesi, että me otamme nämä asiat hyvin vakavasti.

Vierailija
14.10.2024 |

Miksi? Onhan maailmassa paljon tätäkin vakavampia tauteja.

Kommentit (434)

Vierailija
81/434 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta se on itse aiheutettu pääsääntöisesti, huonolla ravinnolla ja elämäntavalla.

Meillä päin yleisin syy tuon taudin saamiseen on perimä, halusit tai et. Omassa tuttavapiirissä moni erittäin terveellisesti elänyt sen on saanut, toki ovat ruokavaliolla saaneet taudin pysymään lääkkeettömänä. Ota asioista oikeasti selvää ennen kuin lätiset läpiä päähäsi.

Yleislääkärin urani aikana en montaa ei-ylipainoista kakkostyypin diabeetikkoa kohdannut. Se on tosi, että niitä muutamia harvoja (siis oikeasti harvoja tyyliin 1-2/sadasta) esiintyi enemmän työurani loppupuoliskolla.

Näinpäti näin.

Jaksuhalit!

Vierailija
82/434 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta se on itse aiheutettu pääsääntöisesti, huonolla ravinnolla ja elämäntavalla.

Se periytyy vahvasti, ja monella terveellisesti syövällä ja elävällä se on silti. Esim. Minun suvussani, myös urheilija setäni sairastui. Kaikilla muillakin on terveelliset elintavat, mutta eipä se ole auttanut. Muilla lääke auttaa hyvin, minun diabetekseeni on ollut voimakasoireisempi ja vaikeampi. Johtuu ehkä vuorotyöstäni, tai on vain sattumaa. 

Ei tässä auttanut arki liikunta, urheilu, puoli kiloa kasviksia päivässä eikä hiilaritietoisuus. Niin vain sairastuin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/434 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se periytyy vahvasti, ja monella terveellisesti syövällä ja elävällä se on silti. Esim. Minun suvussani, myös urheilija setäni sairastui. Kaikilla muillakin on terveelliset elintavat, mutta eipä se ole auttanut. Muilla lääke auttaa hyvin, minun diabetekseeni on ollut voimakasoireisempi ja vaikeampi. Johtuu ehkä vuorotyöstäni, tai on vain sattumaa. 

Ei tässä auttanut arki liikunta, urheilu, puoli kiloa kasviksia päivässä eikä hiilaritietoisuus. Niin vain sairastuin. 

Voi hemmetin hemmetti! On tämä niin väärin.

Vierailija
84/434 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä epäilen että mulla on kakkostyypin diabetes mutta lääkärit ei vaivaudu edes tutkimaan että onko, sanovat vaan että ei sulla mitään ole muuta kuin metabolinen oireyhtymä ja korkea verenpaine. Ja ne ei kuulemma ole vaarallisia ollenkaan. Joten ei aihetta jatkotutkimuksiin.

Vierailija
85/434 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä epäilen että mulla on kakkostyypin diabetes mutta lääkärit ei vaivaudu edes tutkimaan että onko, sanovat vaan että ei sulla mitään ole muuta kuin metabolinen oireyhtymä ja korkea verenpaine. Ja ne ei kuulemma ole vaarallisia ollenkaan. Joten ei aihetta jatkotutkimuksiin.

Lekuri vaihtoon!

Vierailija
86/434 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti epäilet diabetestä, niin maksa itse verikokeet. Esim. Fimlabissa voit teettää sekä paastosokerin että pitkäaikaissokerin omakustanteisesti. https://fimlab.fi/palvelut/omalabra

Vierailija
87/434 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vahvasti perinnöllistä. Olen DM2 suvusta. Osallistuin tutkimukseen, jossa kartoitettiin minkä verran löytyy dm2 liittyviä geenejä. Tulokset annettiin välillä -4 ja +4. Mun lukuni oli 3,89. Sanoivat, että puhkeaa yli 90 todennäköisyydellä jossain vaiheessa. Voin viivästyttää sitä syömällä oikein ja liikkumalla, mutta geenit mitkä geenit..

Vierailija
88/434 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa tälläisten diabeetikkojen terveydenhuoltokustannukset🤷

kerran lääkärissä ja kerran hoitajalla,verikokeissa vuoden välein+ lääkkeet , 500 e itse olen maksanut

Vierailija
89/434 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa olisi uskonut, että stressi voi tappaa.

Vierailija
90/434 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämä on ... tämä ?

2. tyypin diabetes -ketju.

Vierailija
91/434 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla perusteella sitten moni muukin sairaus on itseaiheutettu mm. monet syövät, keuhkosairaudet, vatsasairaudet, sydän- ja verisuonisairaudet, tapaturmista puhumattakaan. Eipä sitä sairauksien syntymekanismia aina tiedä, miksi jotkut sairastuvat ja toiset eivät. Tuskin olet diabetekseen erikoistunut lääkäri.

Vierailija
92/434 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T2D paranee tai vähintäänkin helpottuu huomattavasti syömällä lajinmukaista ravintoa.

Pitkäkaulaiset dinosaurukset olivat kasvissyöjiä. Eivät säilyneet hengissä.

Nyt mennään yksilötasolla

Vierailija
93/434 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tosi vaarallinen jos sitä ei hoida. Se on yksi niistä harvoista taudeista, jotka voi parantua elämäntapamuutoksella. Ilman lääkettä ei pitkälle pötki. Sokeutuu ja sisäelimet menee rikki.

Ihan paskaa ettei ilman lääkkeitä pitkälle pötki. Toki alussa kannattaa laskea sokeria mahdollisimman nopeasti eli syödä ne lääkkeet ja lopettaa hiilihydraattien mussutus.

Kuule hiilihydraatit ( täysjyvä leivät ym ) kuuluvat ihan diabeteksen ruokavalioon. 

Vierailija
94/434 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just työpaikalla naurettiin miesten kesken, että lääkärit on automaattisesti sitä mieltä, että jos ikää on 40+ ja BMI ylipainon puolella, niin olet automaattisesti diabeetikko. Meillä kaikilla kolmella joita siinä oli, on biabeteslääkitys, mutta kellään ei koskaan ole ollut mitään kunnollisia ja selkeitä oireita.

Vierailija
95/434 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat 5v meni "terveydenhoidollisesti"=liikunta ja dieetti, toteamisen jälkeen ja sitten alettiin hoitaa kun sokerit vaan pomppi mihin sattui.  Nyt lähes 30v eläneenä,  2tyyppisenä, insuliini käytössä jne. Toistaiseksi jalat on ok,  ja näen, mutta etenevä sairaus tämä on, ja harmillinen kaikkine vaiheineen.

Väsymys sokerin heilahteluista johtuen, ja hoidon jatkuva jokapäiväinen ylläpito on rasittavaa. Diabeteshoitajat ovat yleensä todella mukavaa ja asiaan perehtynyttä väkeä.

Vierailija
96/434 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvatonta maitoa ja salaattia, sillä se lähtee, totesi terveysaseman lääkäri aikoinaan.

Miksi ihmeessä aikuisen ihmisen pitäisi juoda minkäänlaista maitoa? Vesi on janojuoma ja ruokajuoma.

Vierailija
97/434 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekat 5v meni "terveydenhoidollisesti"=liikunta ja dieetti, toteamisen jälkeen ja sitten alettiin hoitaa kun sokerit vaan pomppi mihin sattui.  Nyt lähes 30v eläneenä,  2tyyppisenä, insuliini käytössä jne. Toistaiseksi jalat on ok,  ja näen, mutta etenevä sairaus tämä on, ja harmillinen kaikkine vaiheineen.

Väsymys sokerin heilahteluista johtuen, ja hoidon jatkuva jokapäiväinen ylläpito on rasittavaa. Diabeteshoitajat ovat yleensä todella mukavaa ja asiaan perehtynyttä väkeä.

Eikö sitä voi saada enää remissioon?

Vierailija
98/434 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli todisteletko nyt että kannattaa huoletta lihoa ja mässätä koska urheilijasetäsi sattui saamaan kohtalonoikusta diabeteksen? Vai mitä haluat sanoa? Mielestäsikö ihminen ei voi vaikuttaa omaan diabetesriskiinsä. Lievä diabeteksen hoitokin on elämäntapahoito: liikunta, ravinto, painonhallinta. Nämä voi kaikki unohtaa koska setäsi?

Vierailija
99/434 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoida se metabolinen oireyhtymä pois liikunnalla ja laihduttamalla. Sitten olet terve.

Vierailija
100/434 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just työpaikalla naurettiin miesten kesken, että lääkärit on automaattisesti sitä mieltä, että jos ikää on 40+ ja BMI ylipainon puolella, niin olet automaattisesti diabeetikko. Meillä kaikilla kolmella joita siinä oli, on biabeteslääkitys, mutta kellään ei koskaan ole ollut mitään kunnollisia ja selkeitä oireita.

Jos saatte Kela-korvattuna lääkkeenne on lääkäri antanut labra-arvonne ja diagnoosin Kelalle.

Dp II ei anna oireita, etenkään jos niihin ei kiinnitä huomiota.