Yllätyin, kun kakkostyypin diabetekseni todennut lääkäri totesi, että me otamme nämä asiat hyvin vakavasti.
Miksi? Onhan maailmassa paljon tätäkin vakavampia tauteja.
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabetekselta on ihan merkittävä elinaikaa lyhentävä vaikutus. 2-tyypin osalta erityisesti, mitä nuorempana se on todettu. Tästä saa tietoa ihan diabetesliitos sivuilla. Jos epäilee, kannattaa ihan käyttää aikaa sivujen lukemiseen, jos taudin riski on itselle ajankohtainen asia.
Kunhan ei usko diabetesliiton päin pärsettä olevia ravintosuosituksia...
Aivan, koska teet omaa tutkimusta ja uskot siihen - jos sulla toimii, hyvä niin.
Ihan hyvin on diabetes kiitos vaan hoidossa pelkällä annetulla ruokavaliolla. Lääkityksestä pääsin pois reilussa vuodessa.
Olisitko ystävällinen ja menisit kommentoimaan jotain, joka ei ole saanut omaa kroppaansa sekaisin juuri noilla hörhöruokavalioilla jo alun perin.
Ydinkysymys lienee tämä: voiko II-tyypin diabeteksesta parantua kokonaan?
Voi kumpa kaikki 2-tyypin diabetekseen jo sairastuneetkin tai sen esiastetta potevatkin ottaisivat sairautensa vakavasti ja tekisivät myös oman osuutensa sairauden hoidossa tai sen ehkäisemiseksi ettei esiaste etene sairaudeksi. Jo puhjennutkin 2-tyypin diabetes on parannettavissa ja monasti täysin ilman lääkkeitä ruokavaliomuutoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Ydinkysymys lienee tämä: voiko II-tyypin diabeteksesta parantua kokonaan?
Ei voi, kuten jo aiemmin sanoin. Toki sen saa oireettomaksi vaikka lopun ikää, jos onnistuu suhteuttamaan hyvin syömisensä ja liikkumisensa. Yleensä viimeistään vanhoilla päivillä joutuu lääkitykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa enpä tiiä. Jos mulla diagnosoitaisiin tommonen en menisi jatkohoitoihin. Inhoon sairaaloita ja terveyskeskuksia.
Ja sitten susta tulee sokea ja sun jalat amputoidaan.
Kun ei syö hiilihydraatteja niin säilyy jalat ja silmät eikä tarvitse hoitojakaan - jos ei ole jo haimaansa tuhonnut lopullisesti.
Vaikket söisi hiilihydraattia, niin maksa tuottaa sitä.
Ei tuota sellaisia määriä että sokeritasot olisivat yli raja-arvojen. Kyllä ne kohonneet sokerit ovat seurausta vain ja ainoastaan hiilihydraattipitoisesta ruokavaliosta.
Maksa tuottaa sitä enemmän glukoosia yöllä ja mitä vähemmän haima tuottaa insuliinia. Diabeetikoilla voi olla todella korkeat verensokerit vaikka ei söisi mitään, koska maksasta tulee glukoosintekokone, jos haiman insuliinin tuotanto on perinnöllisistä syistä vajaavainen.
Vierailija kirjoitti:
Minä soitan Ohisalolle!
Brysselissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva että ottaa vakavasti. Mun sairauteen ne vain hymyilee nautinnollisesti ja tuumaa.
Se vain pahenee vanhetessa.
Sairaus on helppo saada remissioon jos vain viitsii nähdä vaivaa. Ota se itse vakavasti.
Remissioon?
Ja minä kun olin aina luullut, että remissio on lähete.
Sanotaan että rasva on pahempi diabeetikolle kuin sokeri.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan että rasva on pahempi diabeetikolle kuin sokeri.
Se on totta, koska rasva nostaa LDL-tasoja ja diabeetikon verensokeri on korkealla, koska haima ei tuota tarpeeksi insuliinia ja silloin maksa tekee liikaa glukoosia yöllä ja aterioiden välissä.
Vierailija kirjoitti:
T2D paranee tai vähintäänkin helpottuu huomattavasti syömällä lajinmukaista ravintoa.
Pitkäkaulaiset dinosaurukset olivat kasvissyöjiä. Eivät säilyneet hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Mun piti itse pyytää lääkitystä. Riippuu niin tilanteesta.
Oho!
Minä olen menossa tänään ottamaan näytettä C-peptideistä ja glukoosimäärityksistä. Saas nähdä, mitä muuta nämä verikokeet paljastavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta se on itse aiheutettu pääsääntöisesti, huonolla ravinnolla ja elämäntavalla.
Meillä päin yleisin syy tuon taudin saamiseen on perimä, halusit tai et. Omassa tuttavapiirissä moni erittäin terveellisesti elänyt sen on saanut, toki ovat ruokavaliolla saaneet taudin pysymään lääkkeettömänä. Ota asioista oikeasti selvää ennen kuin lätiset läpiä päähäsi.
Yleislääkärin urani aikana en montaa ei-ylipainoista kakkostyypin diabeetikkoa kohdannut. Se on tosi, että niitä muutamia harvoja (siis oikeasti harvoja tyyliin 1-2/sadasta) esiintyi enemmän työurani loppupuoliskolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta se on itse aiheutettu pääsääntöisesti, huonolla ravinnolla ja elämäntavalla.
Meillä päin yleisin syy tuon taudin saamiseen on perimä, halusit tai et. Omassa tuttavapiirissä moni erittäin terveellisesti elänyt sen on saanut, toki ovat ruokavaliolla saaneet taudin pysymään lääkkeettömänä. Ota asioista oikeasti selvää ennen kuin lätiset läpiä päähäsi.
Yleislääkärin urani aikana en montaa ei-ylipainoista kakkostyypin diabeetikkoa kohdannut. Se on tosi, että niitä muutamia harvoja (siis oikeasti harvoja tyyliin 1-2/sadasta) esiintyi enemmän työurani loppupuoliskolla.
Näinpäti näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpäti näin.
Lääkäri tapasi sitten sisareni ja äärimmäisen laihan veljeni, n. 50-kiloisia kumpikin. Veljellä insuliini, sisko tableteilla. Kumpikin sairasti kymmenkunta vuotta, veli kuoli 83 v, sisar 93
Sisarellani ja minulla on myös diabetes, kummallakin alkanut n. 70-vuotiaana.
V.-M. Loiri.