Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viime vuonna ei kastettu yhtään Päiviä? Olen vähän hämmästynyt

Vierailija
14.10.2024 |

Jorma sen sijaan ei yllätä.

Hesarissa juttu.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ole yhtään yllättynyt. Eivät tuoreet vanhemmat anna lapsille omien vanhempiensa ja isovanhempiensa ikäluokkien nimiä, vaan isoisovanhempiensa. Siksi 50-60-lukujen nimet tulevat taas muotiin vasta muutaman vuosikymmenen päästä. No, Jorma ei välttämättä silloinkaan.

Vierailija
22/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kastaminen liittyy Hesarin uutiseen? Siinähän oli lasten nimeämisestä kyse.

Sitäpaitsi on voitu kastaa vaikka kuinka monta Päiviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtään alle nelikymppistä Päiviä. Tiedätkö ap muka Päivi-vauvoja?

En tietenkään, mutta Ritvattomuus on minusta ihan ymmärrettävää, mutta Päivi on minusta ihan käyttökelpoinen nimi tässäkin maailmassa.

Mutta makuasioista toki. Ap

Ja kuusi Päiviä peukuttanut, kuolen nauruun :D Ette itse kuule nimeänne samalla tavalla kuin muut. Päivi on vanhan naisen nimi. En voisi kuvitellakaan Päivi-vauvaa, ihan sama asia kuin Ritva. 

Niin, et voisi kuvitella, koska nykyiset Päivit ovat keski-ikäisiä tai sitä vanhempia. Minun nuoruudessani olisi ollut ihan mahdoton ajatus antaa lapsen nimeksi Emilia tai Alma. Ritvat ja Pirjot tulevat uudelleen muotiin joskus 2050-luvulla; Päivi ehkä ei, koska ääkköset koetaan kansainvälistyvässä maailmassa liian hankaliksi.

Vierailija
24/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ruma nimi, joten en ihmettele.

Vierailija
25/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään, mutta Ritvattomuus on minusta ihan ymmärrettävää, mutta Päivi on minusta ihan käyttökelpoinen nimi tässäkin maailmassa.

Ääkköset on nykymaailmassa hankalia. En itse antaisi lapselleni mitään ääkkösiä sisältävää nimeä ilman erittäin hyvää syytä.

Vierailija
26/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen saanut yhdeltä Päiviltä reikää!

Marko

Oliko hyvä?

Vierailija
27/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen saanut yhdeltä Päiviltä reikää!

Marko

Kas. Minä olen pyörinyt lakanoissa erään Markon kanssa. Terveisin Päivi

Vierailija
28/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku Päivi otti nokkiinsa kun alko armoton alepeukku rummutus mun kommenttiin kun mä sanoin että se ei ole enää tätä päivää. 

Tarkotus ei ollu loukata ketään. Päivi on hieno nimi, mut niiku sanoin, se ei oo tätä päivää enää. Niiku ei oo ne muutkaan mitä siinä listassa oli. 

Miksi esim. Siiri nimi on ollut suosittu 1900 - 1909 ja nyt vuosituhannen alussa? Nimet tulee elämään sykleissä, ja se mikä ei ole "tätä päivää" on todennäköisesti tulevaisuutta.

Vierailija
29/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myöskään Markkuja. Mikä vika siinä nimessä on? Täysin ajaton.

Vierailija
30/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei myöskään Markkuja. Mikä vika siinä nimessä on? Täysin ajaton.

Aika pitkälti tuo on nykyisin koiran nimi. Tiedän useamman Markku-noutajan.

Vierailija
31/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kastaminen liittyy Hesarin uutiseen? Siinähän oli lasten nimeämisestä kyse.

Samaa mietin että kastaminenko oli aiheena.

Vierailija
32/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse yllättynyt, että joku on viime vuonna kastettu Riikaksi. 

Ketään ei kasteta minkään nimiseksi. Miksi kaste nimiaiheeseen sekoitetaan?

Vierailija
33/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nimetty sitten. Samma sak. Ap

Aivan eri asiat.

Vierailija
34/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani 60-luvulla antoi mulle nimen Päivi, enkä ole siitä nimestä koskaan tykännyt. En ole viitsinyt vaihtaa kuitenkaan, on siihen sitten kuitenkin sen verran tottunut, että menköön, mitäpä yhdestä nimestä. Hullunkurista ajatella, että joskus 30-40 vuoden kuluttua joku taas keksii, että vau mikä hieno nimi, ja sitten näitä kaimoja alkaa taas tulla pilvin pimein. Ehkäpä parinkymmenen vuoden kuluttua ääkkösistä tulee muotiasia maailmalla, ja jossain Amerikoissa erikoisuuden tavoittelijat alkaisivat nimetä pienokaisiaan suomalaisilla nimillä kuten Yrjö, Väinö, Päivi.... kenpä tietäisi.

Vierailija
35/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi on kaunis nimi. 

Vierailija
36/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ritva ja Päivi, ihan kelpo nimiä. En oikein ole viehättynyt monistakaan uudemmista nimistä. 

Vierailija
37/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Päivi ei ikinä ole ollut mitenkään erityisen kaunis nimi (ei toki rumakaan, mutta sellainen perus-tavallinen). En jää kaipaamaan, jos häviää, mutta epäilen että se kuitenkin muutaman kymmenen vuoden päästä nousee jälleen uutena ja erikoisen viehättävänä.

Enemmän ihmetyttää se, ettei nykyisinä pehmeiden nimien aikana ole vielä löydetty uudestaan 70- ja 80-luvun suosikkeja, kuten Minnaa, Sannaa, Hennaa, Jennaa, Jenniä jne, kun kuitenkin äänteellisesti vastaavia on pilvin pimein. Enemmän kuitenkin ilman alkukonsonanttia, kuten vaikka Enni.

Vierailija
38/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin antanut lapselleni nimeksi Päivi mutta tupsahtikin poikalapsi tytön sijaan (ja vaikka on olemassa laulu Päivi nimisestä pojasta niin ei tullut pojasta päiviä).

Vierailija
39/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ihmetyttää se, ettei nykyisinä pehmeiden nimien aikana ole vielä löydetty uudestaan 70- ja 80-luvun suosikkeja, kuten Minnaa, Sannaa, Hennaa, Jennaa, Jenniä jne, kun kuitenkin äänteellisesti vastaavia on pilvin pimein. Enemmän kuitenkin ilman alkukonsonanttia, kuten vaikka Enni.

Liian lyhyt aika siitä, kun nuo ovat olleet muotia. Moni 80-lukuinenkin saa vielä lapsia ja heissä on paljon Jennejä, Hennoja ja Sannoja. Harva varmaan antaa oman ikäpolven nimiä vauvalle.

Vierailija
40/43 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian lyhyt aika siitä, kun nuo ovat olleet muotia. Moni 80-lukuinenkin saa vielä lapsia ja heissä on paljon Jennejä, Hennoja ja Sannoja. Harva varmaan antaa oman ikäpolven nimiä vauvalle.

Niinpä. Ja on myös niitä Päivejä.