Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittaisitko autoon talvirenkaat, jossa vuosiluku on -08 ?

Vierailija
14.10.2024 |

Miehen mielestä ne ovat vielä kuin uudet ja on raivonnut koko viikonlopun, että olen typerä akka. Joo onhan niissä yllättävän piikikkäät nastat, mutta....  ilmeisesti haluaa tappaa minut. 

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tällä hetkellä vuonna 2014 ostetut kitkarenkaat talvirenkaina ja pitäs kyllä nyt ostaa uudet, mutta oon miettinyt myös auton vaihtamista niin en tiedä onko järkevää laittaa 900€ uuteen rengassarjaan.

Jos ne renkaat on lailliset eli pintaa pääurissa 3mm senkun jatkat ajamista ja etsit rauhassa toisen auton. 

Moni vanhempi kitka muuttuu joulukuussa laittomaksi jos puuttuu vuoristo-symboli renkaasta.

Vierailija
42/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus varastossa kuutisen vuotta seisomassa auton nastarenkaat, jotka oli ostettu kolme vuotta tätä seisottamista ennen ( auto oli siis käytössä renkaiden ekat kolme vuotta, jonka jälkeen auto poistui, mutta renkaat jäi). Kun sitten muutossa tutkailin niitä renkaita, niiden ollessa 9 vuotta vanhoja, totesin että roskiin vaan, tai siis kierrätykseen vaan. Uraa oli vielä paljon jäljellä, mutta renkaat olivat kovettuneet kivikoviksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten -08 renkailla on ajettu niin vähän että ovat vielä käytettävissä? Löytyivätkö 15v sitten kuolleen Alma-mummon ooppelin takapaksista eilen?

Vaihdoin äsken vanhempien 08 vuosimalliseen kakkosautoon siihen aikoinaan uutena hankitut kitkat. Kulutuspintaa oli 3,5 - 4,5 mm ja kumi oli melkoisen halkeillutta. Eivät kumminkaan halua ostaa uusia renkaita, kun ei tuolle kauppakassille varmaan tule kuin korkeintaan 200 km talven aikana. Toisaalta ei sillä varmaan koskaan ajeta edes viittäkymppiä joten ymmärrettävää.

Mutta eihän vanhusten haurastuneet paikat kestä oikeastaan minkäänlaista törmäystä joten on kyllä säästämistä väärässä asiassa, sanoisin.

Mutta minkäs teet.

Vierailija
44/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda mies, laita Toriin myyntiin. 

Vierailija
45/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei, sitten vaan ennakoivaa ajoa !

Vierailija
46/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tällä hetkellä vuonna 2014 ostetut kitkarenkaat talvirenkaina ja pitäs kyllä nyt ostaa uudet, mutta oon miettinyt myös auton vaihtamista niin en tiedä onko järkevää laittaa 900€ uuteen rengassarjaan.

Jos ne renkaat on lailliset eli pintaa pääurissa 3mm senkun jatkat ajamista ja etsit rauhassa toisen auton. 

Moni vanhempi kitka muuttuu joulukuussa laittomaksi jos puuttuu vuoristo-symboli renkaasta.

Melkein oikein - kesärenkaina ovat kumminkin lailliset, talvirenkaiksi niitä ei lasketa. Vanhemmissakin kitkoissa voi olla hyvä pito kesärenkaina.

Vierailija
47/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koska minun ei tarvitse. Sillä olen rengasliikkeessä töissä.

En myöskään laittaisi Nokian Hakkapeliittoja. En vaikka olisi millä numerolla tai vuosiluvulla. Niissä kaikissa on outona ilmiönä, että kuluvat keskeltä kuopalle. 

Vierailija
48/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei, eihän ne miksikään mene, se on vain rengaskauppiaiden peloittelua ettei saisi olla yli 10-vuotiaat ja jotkut liikenneturvallisuusihmiset ovat lähteneet propagandaan mukaan.

Vierailija
49/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin. Lähinnä ratkaisee se, onko nastoitus laillinen. 

Vierailija
50/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumi aloittaa haurastumisen heti kun se tulee tehtaalta ulos. Viisi vuotta alkaa olemaan takaraja. Eli 2019 paistettu rengas on jo selvästi muuttanut ominaisuuskiaan.  

Vierailija
51/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ettei, sitten vaan ennakoivaa ajoa !

Hyvähän se on osata ennakoida oma kuolemansa. Ennakointi onkin huomattavasti helpompaa kun laittaa ikäloput renkaat autoonsa. 👍  Väärässä paikassa kannattaa säästää. Ja hirven hyppäämiseen tielle on vaikea ennakoida, kuten niin monta muutakin asiaa.

Vierailija
52/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ettei, eihän ne miksikään mene, se on vain rengaskauppiaiden peloittelua ettei saisi olla yli 10-vuotiaat ja jotkut liikenneturvallisuusihmiset ovat lähteneet propagandaan mukaan.

Saa kait alle laittaa minkä ikäiset renkaat tahansa mutta fakta on että yleensä rengas kuin rengas alkaa kovettua heti kun se pullahtaa paistomuotista ulos. Jotkut, esim. noikailaiset olivat aikanaan jo pari vuotta vanhoina aika liukkaita vaikka uutena pitivätkin kohtalaisesti. Eräissä kilpailijoissa pito säilyi paljon paremmin. Itse ajan korkeintaan kolme vuotta vanhoilla kitkarenkailla talvisin, sitten ne menee kesäkäyttöön ja ovatkin tosi hyvät mäkisellä ja paikoin liukkaalla mökkitiellä ja muuallakin.

Vierailija
53/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten -08 renkailla on ajettu niin vähän että ovat vielä käytettävissä? Löytyivätkö 15v sitten kuolleen Alma-mummon ooppelin takapaksista eilen?

Vaihdoin äsken vanhempien 08 vuosimalliseen kakkosautoon siihen aikoinaan uutena hankitut kitkat. Kulutuspintaa oli 3,5 - 4,5 mm ja kumi oli melkoisen halkeillutta. Eivät kumminkaan halua ostaa uusia renkaita, kun ei tuolle kauppakassille varmaan tule kuin korkeintaan 200 km talven aikana. Toisaalta ei sillä varmaan koskaan ajeta edes viittäkymppiä joten ymmärrettävää.

Mutta eihän vanhusten haurastuneet paikat kestä oikeastaan minkäänlaista törmäystä joten on kyllä säästämistä väärässä asiassa, sanoisin.

Mutta minkäs teet.

"Mutta minkäs teet."

Teet tietysti niin, että menet sillä autolla rengasliikkeeseen ...JA OSTAT SIIHEN UUDET TALVIRENKAAT VITTUSAATANAHELVETIN I D I O O T T I !! 

Vierailija
54/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rengaskauppiaat kommentoimassa taitaa jäädä tänäkin vuonna rengasvuoret hyllyyn. On kauppialla sama virsi myydessään omassa hyllyssä vanhentuneita renkaita?

Vierailija
55/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Renkaat olisi pitänyt jo vaihtaa toisiin ajat sitten. 

Vierailija
56/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vain vähän ajoja ja tutussa ympäsistössä niin voi kai niillä ajaa jos ilma pysyy sisällä.

Vierailija
57/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koska minun ei tarvitse. Sillä olen rengasliikkeessä töissä.

En myöskään laittaisi Nokian Hakkapeliittoja. En vaikka olisi millä numerolla tai vuosiluvulla. Niissä kaikissa on outona ilmiönä, että kuluvat keskeltä kuopalle. 

Juuri hävitin Hakkapeliitat ja en enää ikinä osta toisia. Myyjäkin ihmetteli, että miten voi 8 vuotta vanhat renkaat olla niin halkeilleet ihan kauttaaltaan. Ajokilometrejäkään ei tule talvessa kuin n.6000 km. 

Vierailija
58/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kulkuväline jonka ostin viime syksynä mukana tuli talvirenkaat ja keväällä yhtenä päivänä kun lähdin pihasta niin 20m ajon jälkeen alkoi kuulua tyhjän renkaan ääni peruutin pihaan ja katsoin että oikeanpuoleinen eturengas oli tyhjä vaihdoin vara renkaan siinä samalla katsoin talvirenkaita tarkemmin vuosiluku -07 ja reunoissa pitkiä halkeamia olisihan tuosa vielä kolme ehjää mutta en niitä enää autoon laita 

Vierailija
59/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumi aloittaa haurastumisen heti kun se tulee tehtaalta ulos. Viisi vuotta alkaa olemaan takaraja. Eli 2019 paistettu rengas on jo selvästi muuttanut ominaisuuskiaan.  

Ei se haurastu, se kovenee.

Vierailija
60/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmiset oikeasti tiedä tästä vai miksi alapeukkua?

https://www.is.fi/autot/art-2000010742849.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän