Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittaisitko autoon talvirenkaat, jossa vuosiluku on -08 ?

Vierailija
14.10.2024 |

Miehen mielestä ne ovat vielä kuin uudet ja on raivonnut koko viikonlopun, että olen typerä akka. Joo onhan niissä yllättävän piikikkäät nastat, mutta....  ilmeisesti haluaa tappaa minut. 

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niissä kumeissa mitään pitoa ole. Itse joskus (nuorena) ajoin yli kymmenen vuotta vanhoilla kumeilla ja olihan se hauskaa, kun auto oli jatkuvasti sivuluisussa ja pyöri liikennevaloihin jarruttaessa jne. Nyt kokeneenpana en riskeeraisi henkeäni enää. Ehkä sinulla on rahakss henkivakuutus, jonka korvauksia mies odottelee.

Joo kyllä niillä kaupunkiajossa pärjää ja jos on tottunut, että auto sitten pyörähtelee suuntaan ja toiseen niin hauskaahan se on niin kauan, kun tule tosi paikka. Itse en haluaisi mennä sellaisen auton kyytiin, jossa alla on kovettuneet muovinpalat. Jos jonkun henki on vain muutaman satasen pihtaamisen arvoinen, niin hankkiutuisin miehestä nopeasti eroon. 

No ei kyl pyörähtele jos ei ite halua

Vierailija
22/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 tonnia tulee vuodessa ja renkaat kestää kaksi kautta joten ei tarvitse murehtia mistään vuosikertakumien pidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhä se kumi ole jo sen verran haperoa ettei toinna ajella. 

Vierailija
24/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastat pois, niin niillä on turvallista ajaa kesällä kuivalla kelillä. Edes vesisateella en uskaltaisi laittaa noin vanhoja talvirenkaita alle, vaikka olisivat täysin ajamattomat.

Olen saanut risteyksestä lähtiessä auton vesiliirtoon heinäkuun vesisateen jälkeen, kun alla oli vanhat mutta hyvät talvirenkaat. Kyseessä ei ollut mikään tehokas urheiluauto vaan 70-luvun puolivälin 1,2 litrainen Toyota Corolla. Vähän reilummin painoin kaasua, ja auto meni risteyksen yli sivuluisussa. Onneksi viereisillä kaistoilla ei ollut silloin ketään.

Vierailija
25/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti. Ajan renkailla niin kauan kuin kulutuspintaa on riittävästi, tai vaihdan autoa. Vanhat talvirenkaat eivät enää juurikaan kulu, joten niillä ajelee vielä monen monta vuotta.

Niin, ne ei enää kulu, koska pinta on niin kovettunut, että asfalttikaan ei enää pure. Mutta ei pure rengaskaan. Ajattelisit edes muita ihmisiä kun ajelet tapporenkaillasi. 

Vierailija
26/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin ja jos ovat kovin liukkaat niin ostaisin uudet ja nyppisin nastat pois ja laittaisin kumit kesäkäyttöön. Kumiseoksen pitävyys on tärkein ominaisuus talvirenkaissa ja nastat auttaa lisäksi vähän. Kumi saattaa kovettua jo parissa vuodessa ja pito talvella heikentyä huomattavasti. Itse ajan nastattomilla pari- kolme talvea ja sitten loppuun kesällä. On sitten aina suht. tuoreet ja pitävät renkaat alla.

Vierailija
27/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhä se kumi ole jo sen verran haperoa ettei toinna ajella. 

Päinvastoin mitä vanhempi rengas sen kovemmaksi se kumi ajan saatossa muuttuu. Mutta pito kärsii, ei lamellit enää toimi niinkuin pitäisi.

Vierailija
28/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Liikkuva kivi ei sammaloidu" Käytätkö autoasi harvakseltaan tai lähinnä lyhyitä matkoja? Silloin kanntaa kiinnitää huomiota renkaiden valmistusvuoteen.

Jaa että harvemmalla käytöllä pitäisi olla uudet renkaat eikä päinvastoin?

Nimenomaan.  Yleensä ajotaito on parempi enemmän/useammin ajaneella.

Vierailija
29/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuskista, itse aina ajanut paljon vanhemmilla renkailla joissa nastat oli jo puoliksi poissa ja huomaa että joutuu ajamaan varovaisemmin. Ei niissä sen ihmeempää ole. Ajotavasta se on kiinni.

Jos ostaisin uudet ostaisin kitkat enkä mitään nastoja rämisemään. Vanhat talvirenkaat voi lain mukaan ajaa kesällä loppuun jos vaikka tylpällä puukolla noukkii nastat irti. Menee jopa katsastuksessa läpi. Eli mitään jätettä ne ei ole.

Vierailija
30/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tällä hetkellä vuonna 2014 ostetut kitkarenkaat talvirenkaina ja pitäs kyllä nyt ostaa uudet, mutta oon miettinyt myös auton vaihtamista niin en tiedä onko järkevää laittaa 900€ uuteen rengassarjaan.

Montako km on noilla renkailla yhteensä ajettu?

ehkä 35000 km. Kyllä niiden kumi on selvästi kovettunut kun pito on nykyään sen verran heikko.

Tuolla ajomäärällä en kyllä investoisi renkaisiin latiakaan enempää kuin mitä halvin kiinalainen longling maksaa...

Vierailija
31/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti. Ajan renkailla niin kauan kuin kulutuspintaa on riittävästi, tai vaihdan autoa. Vanhat talvirenkaat eivät enää juurikaan kulu, joten niillä ajelee vielä monen monta vuotta.

Niin, ne ei enää kulu, koska pinta on niin kovettunut, että asfalttikaan ei enää pure. Mutta ei pure rengaskaan. Ajattelisit edes muita ihmisiä kun ajelet tapporenkaillasi. 

Aina ajanut vanhat renkaat loppuun ja kun ne tarpeeksi tulee vanhoiksi ne kovettuu ja kuluu nopeasti pois. 

Vierailija
32/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni laittomat. Jos talvella katsastus niin ei mene läpi. Lisäksi kumi on niin kovaa ja haurasta ettei pidä missään vaan luistelet olkoon nastoja kuin paljon tahansa. 

Jotkut 15 vanhat renkaatkin voi olla nastoiltaan ihan uuden veroiset, jos ilmanpaineet on olleet aina kohdallaan. Jos taas paineet pielessä ja joutuu montakin kertaa talvessa lisäillä, niin nastat saattaa tuhoutua parissa kuukaudessa. 

Vierailija
33/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime talven ajoin renkailla joissa oli -02 paistovuosi joten uudethan nuo olis

Vierailija
34/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastarenkaista huomaa kun on liian vanat kun ne nastat on melkein puolet irronneet. Siihen asti voi huoletta ajaa ja jättää rengaskauppiaat satojen eurojen renkaat sen rasvaisiin näppeihin.

Vierailija
35/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni laittomat. Jos talvella katsastus niin ei mene läpi. Lisäksi kumi on niin kovaa ja haurasta ettei pidä missään vaan luistelet olkoon nastoja kuin paljon tahansa. 

Jotkut 15 vanhat renkaatkin voi olla nastoiltaan ihan uuden veroiset, jos ilmanpaineet on olleet aina kohdallaan. Jos taas paineet pielessä ja joutuu montakin kertaa talvessa lisäillä, niin nastat saattaa tuhoutua parissa kuukaudessa. 

Siksi kannattaa ostaa kitkat ja käyttää vanhat talvirenkaat kesärenkaina pois.

Vierailija
36/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole laittomat niin kauan kuin urasyvyys on riittävät ja nastat ovat riittävän ehjät.

Se uusi vuoristokuva-pakko renkaassa koskee talvirenkaita,  ei nastarenkaita.

Vierailija
37/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tällä hetkellä vuonna 2014 ostetut kitkarenkaat talvirenkaina ja pitäs kyllä nyt ostaa uudet, mutta oon miettinyt myös auton vaihtamista niin en tiedä onko järkevää laittaa 900€ uuteen rengassarjaan.

Jos ne renkaat on lailliset eli pintaa pääurissa 3mm senkun jatkat ajamista ja etsit rauhassa toisen auton. 

Vierailija
38/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kannattaa ostaa kitkat ja käyttää vanhat talvirenkaat kesärenkaina pois.

Voi nastarenkaistakin tehdä kesärenkaat, ei niiden nastojen pois nyppimisessä montaa minuuttia mene.

Vierailija
39/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulukuusta 2024 alkaen nastattomilta talvirenkailta tullaan vaatimaan M+S-merkinnän lisäksi myös 3PMSF-merkintä eli renkaasta on löydyttävä kolmihuippuisen vuoren keskeltä pilkottava lumihiutalele.

Vierailija
40/82 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin jos on vielä pintaa jäljellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän