Tutkija käytti telkkarissa synnyttämisestä perheistämis-sanaa.
Hän ei sanonut, että lapsia synnytetään, vaan niitä perheistetään. On tämä asioiden nimien muuttaminen mennyt kummaksi.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hauska avaus.
Vaikka miten googlaisi ei pysty koko internetistä löytämään yhtäkään artikkelia, jossa sanaa "perheistäminen" käytettäisiin tarkoittamaan synnytystä.
Sanaa käytetään lastensuojelun piirissä aivan toisessa merkityksessä.
Ap on ihan varmasti kuullut tai tulkinnut omiaan, ja muut on innoissaan mukana, koska "näin nämä asiat koetaan" 🙄.
Vähän meinaa usko mennä ihmisiin kyllä tällaisia lukiessa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin järkeenkäypää. Nythän synnyttäminen ja lapsen saanti on pelkästään naisten asia. Mies ja isä vetäytyy erilleen koko asiasta, perheeseenkin kuuluu oikeastaan äiti ja lapset ja sitten se "toi" siellä jossain taustalla jolla ei ole mitään osaa eikä arpaa perheessä.
Muistan itse vielä sen ajan kun perheet oli perheitä. Oli isä ja äiti ja siskot ja veljet. Isällä oli oma tietty roolinsa joka ei ollut mikään ulkopulelle vetäytyvä tyyppi jota lapset tuskin tuntee. Oma isäni oli valtavan tärkeä ja rakasti aidosti meitä lapsia ja osallistui näkyvästi perheen elämään. Ihmettelen mikä sen on rikkonut, mies ei enää halua olla isän roolissa eikä tekemisissä perheensä kanssa?
Toki on myös niitä perheenisiä jotka ovat perheeseen sitoutuneet, mutta valtavan paljon niitä välinpitämättömiä ja sitoutumattomia tyyppejä jotka ajelehtii jotenkin elämässä. Näissä oloisa sitten kasvaa juuret
No niinhän se onkin. Siittäjä tunkemassa tissin ja vauvan väliin on täysin häiriintynyttä, epäluonnollista toimintaa. Miehen rooli on suojella perhettä ulkoisilta uhilta ja ruokkia äitiä, kun äiti "pesii" - nisäkkäillä ja monilla muillakin eläinlajeilla. Nykyään lapsia yritetään kiinnyttää isiin keinotekoisesti sosiaalisen kontrollin avulla, hämmentämällä vauvoja tuttipulloilla joita isä välittää, jne. Kaikki tämä on lapsille tietysti haitallista, sillä jokainen kiila minkä siittäjä tunkee äidin ja vauvan väliin haittaa terveen, luonnollisen kiintymyssuhteen muodostumista. Lapsista voi tulla jopa miehen ankkuri yhteiskuntaan, että "kyllä minä olen hyvä kansalainen kun olen hyvä isä", vaikka todellisuudessa tuo isyys olisi naiselta riistettyä ja lapsi avuttomana miehen ankkuriksi pakotettu. Hyvin pitkälti samalla periaatteella, kuin kotieläimen ottaminen, emoltaan riistämällä ja sitten hirveällä verbaalisella pärinällä siitä, kuinka on vastuullinen kun pitää tätä orjaa ja eikö olekin söpö varastettu orja
Se voi tulla normaalille kansalaiselle aika yllätyksenä, miten aggressiivinen ja häikäilemätön tämä ryöstötilanne on, jos sellaiseen joutuu. Yhtä lailla kuin se poikinut kotieläinkään ei tajua mitä tapahtuu, kun normaalisti ruokkiva käsi vaan vie pennun eikä pentu vaan koskaan palaa. Mies on julma olento, edes eläinmaailmassa ei ole toista yhtä julmaa koirasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti synnyttämis sana on liian perinteisiä perhearvoja arvostava ja siten sille on keksitty uusi sana, jotta perhe instituutiona voidaan romuttaa.
Ööö....sanalla "perheistäminen" tuskin pyritään romuttamaan perhe instituutiona.
Sillä yritetään sotkea termejä jotta voidaan sanoa että mies voi synnyttää, tai siis perheistää.
Yhäkin, sinusta siis perhe-instituutiota yritetään romuttaa käyttämällä sanaa perhe entistä enemmän? Ihanko oot vakavissas?
Ei vaan termejä yritetään häivyttää.
Äiti-sanahan on jo korvattu synnyttäjällä tai synnyttävällä vanhemmalla. Ja lammasväki antaa hiljaisen hyväksynnän dekonstruktiolle.
Se yks klassikkokin nyt lienee muutetaan perhehedelmäksi
Olen synnyttänyt 2 lasta, en perheistänyt. Antakaa jo olla.
Vierailija kirjoitti:
Olen synnyttänyt 2 lasta, en perheistänyt. Antakaa jo olla.
Olet mahdollistanut uuden veronmaksajan, et synnyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuo termi kattaa sekä synnyttämisen että sektion. Ei kovin yleistajuinen termi.
Eikö sektio ole myös synnyttämistä?
Olen 47-vuotias sosiologi (eli en mikään ihan vastavalmistunut) ja pakko sanoa että tämä koko diskurssi (siis termistön tahallinen vaihtaminen eri yhteiskunnallisten asioiden ja tilanteiden osalta) on arveluttava. Jopa hieman pelottava.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kolme lasta suunnitellulla sektiolla. En koe synnyttäneeni, valitsin sektion. Siksi perheellistyminen on oikein oiva termi.
Kyllä sinä synnytit, ei se liity siihen, synnyttääkö alakautta vai ei.
Aijai kun sais anustaa naista. Alakerran Anua vois anustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti synnyttämis sana on liian perinteisiä perhearvoja arvostava ja siten sille on keksitty uusi sana, jotta perhe instituutiona voidaan romuttaa.
Ööö....sanalla "perheistäminen" tuskin pyritään romuttamaan perhe instituutiona.
Sillä yritetään sotkea termejä jotta voidaan sanoa että mies voi synnyttää, tai siis perheistää.
Yhäkin, sinusta siis perhe-instituutiota yritetään romuttaa käyttämällä sanaa perhe entistä enemmän? Ihanko oot vakavissas?
Ei vaan termejä yritetään häivyttää.
Siis 'perhe' -termiä yritetään häivyttää käyttämällä termiä 'perhe'? Ihan oikeesti nyt? 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vassari-tutkija ?
Ei vaan limainen persu! Uskomattoman tyhmä harhaileva katse. Puheet täyttä skeidaa. Ruma. Katkera.
Kusinen komukka!
Eikä käyttänyt. Kukaan koskaan missään ei oo käyttänyt sanaa perheistäminen synonyyminä synnyttämiselle. Ap on kuullut omiaan, tulkinnut väärin, tai vaan trollaa.
Lapsemme irtisanoutui elämästä ennen perheistämistä. Oli kova paikka, mutta yritämme perheistämistä uudestaan. Odotamme oikeaa telakoitumishetkeä, jolloin kytkemme itsemme toisiimme ja lähetämme biologisen anomuksen munasolulle.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kolme lasta suunnitellulla sektiolla. En koe synnyttäneeni, valitsin sektion. Siksi perheellistyminen on oikein oiva termi.
Kyllä kuule se sektiokin on synnytys, koska siinä lapsi SYNTYY. Ei "perheisty". Ihan sama miten sinä itse sen koet.
Perheistyminen on täysin idioottimainen pseudotermi jos sillä tarkoitetaan nimenomaan lapsen syntymää. Sen sijaan voin kuvitella että adoptiolapsen saaminen voisi olla "perheytymistä".
Siis kaikki vaan kommentoi tähän, ihan niin kuin noin ois oikeasti sanottu missään. Mikä teitä vaivaa?
Niinpä! Tuossahan juuri PERHEistytään! Olen perheistynyt vain kerran, hyvä niinkin.