Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kuusikymppinen vielä keski-ikäinen?

Vierailija
14.10.2024 |

Jos on niin alkaako keski-ikä myös nykyään myöhemmin vai mikä logiikka tässä on? Kuinka vanha on "vanhus"? 

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotias voi olla täysi ikäinen.

30 vuotias on Keski ikäinen. 40 vuotias on vanhahko. 50 vuotias vanha.

60 vuotias on nuori . Silloin nuorenee henkisestikin.

Vierailija
42/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuusikymppinen äitini on vielä keski-ikäinen niin minä olen näin nelikymppisenä varmaan sitten nuori aikuinen? 

Sinä olet keski ikäinen, äitisi on  ikä ihminen.

Miten "ikä ihminen" eroaa vanhuksesta? 

Ikäihminen ei tarvitse vanhuspalveluita.

Vanhus tarvitsee. Nykyään yleinen ikäraja vanhukselle on 80 v.

Tosin on yksilöllistä, missä kunnossa ihminen on sitä nuorempana, yksi sukulaiseni oli jo n 70 v dementoinut ja asui vanhainkodissa ja kuoli. 

Eli useimmista miehistä ei tule koskaan vanhoja kun kuolevat kätevästi jo sitä ennen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa luokitella ihmisiä!

Itse luokittelen 60-vuoitaat puoliksi keski-ikäisiin. Sillä 40 - 64 vuotiaat ovat keski-ikäisiä, ja vanhuus alkaa 65-vuotiaana kun yleensä pitäisi alkaa eläke.

30 - 39 vuotiaat ovat aikuisia ja sitä nuoremmat nuoria tai lapsia.

Vierailija
44/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikä 40-59. En tietenkään tarkoita, että 60-64 mitään ikäloppuja olisi tai huonokuntoisia.

Vierailija
45/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 0-12

Teini 13-17

Nuori aikuinen 18-29

Aikuinen 30-39

Keski-ikäinen 40-59

Seniori 60-65

Vanhus 66 ja yli

En oikein käsitä miksi kuusikymppinen olisi keski-ikäinen kun esim. niihin SENIORIasuntoihin voi hakea asumaan jo 55 vuotta täytettyään. 

Vierailija
46/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuusikymppinen äitini on vielä keski-ikäinen niin minä olen näin nelikymppisenä varmaan sitten nuori aikuinen? 

Sinä olet keski ikäinen, äitisi on  ikä ihminen.

Miten "ikä ihminen" eroaa vanhuksesta? 

Ikäihminen ei tarvitse vanhuspalveluita.

Vanhus tarvitsee. Nykyään yleinen ikäraja vanhukselle on 80 v.

Tosin on yksilöllistä, missä kunnossa ihminen on sitä nuorempana, yksi sukulaiseni oli jo n 70 v dementoinut ja asui vanhainkodissa ja kuoli. 

Eli useimmista miehistä ei tule koskaan vanhoja kun kuolevat kätevästi jo sitä ennen. 

Mitä kätevää siinä on, että joku mies on jo 60 - 70 v niin dementoitunut ja julkisen avun tarpeessa, että a) ei tuota työtätekemällä verotuloja vaan b) saa ensin kunnan kotihoitoa veronmaksajien piikkiin ja sitten c) elää viimeiset vuotensa vieläkin kalliimman vuodeosastolla veronmaksajien kustannuksella. Kovinkaan paljon kalliimmaksi ei mies voi tuosta en tulla veronmaksajille.

Vierailija
47/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikä noin 40v-60v, vanha 60v-75v, vanhus 75-...

Siinä on ikääntynyt välissä, vanha ei ole korrekti, mutta vanhuus juuri noin yli 75.

Vierailija
48/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 65 mutta en näytä enkä kuulosta vanhukselta.

Ihmisen biologinen ikä ja kalenteri-ikä ovat eri asioita, myös ihmisen kodokset vanhenevat eri tahtiin, joten on ihan mahdollista ettet näytä vielä vanhukselta.

Siitä huolimatta kalenteri-ikäsi mukaan et ole enää keski-ikäinen (ns. kaikkien ihmisten aritmeettinen arvo). Samoin psykologiassa keski-iän katsotaan useimmiten päättyvään 60 vuotiaana. Tällöin solujen vanheneminen kiihtyy ja toimintakyky heikkenee. Kehon ikääntymistä voidaan monin tavoin hidastaa, mutta sitä ei voida pysäyttää.

Vierailija
49/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät todellakaan ole keski-ikäsiä. En tiedä onko heidän iälle olemassa nimeä.

Vierailija
50/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi 0-12

Teini 13-17

Nuori aikuinen 18-29

Aikuinen 30-39

Keski-ikäinen 40-59

Seniori 60-65

Vanhus 66 ja yli

En oikein käsitä miksi kuusikymppinen olisi keski-ikäinen kun esim. niihin SENIORIasuntoihin voi hakea asumaan jo 55 vuotta täytettyään.

Teini-ikä on 13 -19 vuotta. Se tulee englanninkielen päätteestä "-teen", jossa luvut 13 -19 päättyvät siten.

Vierailija
51/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäinen on loppusuoralla..seniili ja lisääntymiskyvytön..

Vierailija
52/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi 0-12

Teini 13-17

Nuori aikuinen 18-29

Aikuinen 30-39

Keski-ikäinen 40-59

Seniori 60-65

Vanhus 66 ja yli

Työelämässä on englanniksi seniortyypit niitä kokeneempia. Esimerkiksi yli 40 vuotiaat. Englanniksi ainakin, ja firmoissa joissa kansainvälisiä juttuja.

Vierailija
53/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäiskeski-ikäinen.

Vierailija
54/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi 0-12

Teini 13-17

Nuori aikuinen 18-29

Aikuinen 30-39

Keski-ikäinen 40-59

Seniori 60-65

Vanhus 66 ja yli

Onko aikuisuus jokin erillinen ikävaihe? Itse olen ymmärtänyt, että aikuisia ovat kaikki 18 vuotta täyttäneet.

Vierailija
55/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kehitellään kyllä ihan omia luokituksia :-D

Vierailija
56/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli miten oli mutta ei ne mitään nuoriakaan ole vaikka kuinka sellaista uskotella haluttaisiin.

Vierailija
57/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 on vielä myöhäiskeski-ikäinen, mutta yli 65 jo vanha. Tuossa iässä jäädään yleensä vanhuuseläkkeelle.

Vierailija
58/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt kuuskolmonen ja mietin koska olen vanhus. 

Jos jään eläkkeelle olen eläkeläinen - mutta jos jään vaikka 64- vuotiaana niin olenko heti myös vanhus? Eentä jos jäänkin vasta 66-vuotiaana?  

Puolisoni mielestä vanhus on sellainen johon liittyy tiettyä avuttomuutta, hidasliikkeisyyttä ja kömpelyyttä, kuka ties avuntarvetta. 

Minulle tuolla ei ole suurtakaan merkitystä, kyllähän tässä hiukset vaalenee ja askel lyhenee vaikka miten kävisi salilla. Kyllä se vanhuus iskee täysillä ja kotihoito rupeaa varmaan käymään jo 10-20-vuoden päästä, jos saa elää niinkään kauaa. 

No ei mitenkään välttämättä. Onhan aina ollut niitä tervaskantoja, jotka ovat vireitä ja hyväkuntoisia ja sitten vaan yhtäkkiä oikaisevat koipensa. 

Tuttu nainen kävi juuri ruskavaelluksella, kuten joka vuosi. Ikää 75, rinkka 20 kg ja päivämatkat 20+ km. Tuvalta tuvalle vaeltaa, telttaan ei enää suostu. Kertoi miten jokin aika sitten 90-vuotias mies lähti sadannelle vaellukselleen. Takaisin ei enää tullut, jotain oli sattunut, en tiedä löytyikö ruumistakaan. 

Mutta tosiaan voi se noinkin mennä. 

Vierailija
59/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha psykologian oppikirjani mukaan keski-ikä alkaa 25-vuotiaana. Wtf?

Vierailija
60/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen pullamössö sukupolvi ei tule elämään edes niin pitkää, että pääsisi eläkeikään asti. Katsokaa mitä syötte ja mitä teette työksenne. Siinä syy. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän