Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kuusikymppinen vielä keski-ikäinen?

Vierailija
14.10.2024 |

Jos on niin alkaako keski-ikä myös nykyään myöhemmin vai mikä logiikka tässä on? Kuinka vanha on "vanhus"? 

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laskisin vielä myöhäiskeski-ikäiseksi. Useimmiten tuon ikäiset ovat vielä työelämässä mukana ja monella on vielä ainakin toinen vanhemmista elossa.

Vierailija
62/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

65 v on vanhus, mutta kyllä 60-64v on minusta myös jo "vanha" tai myöhäiskeski-ikäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntynyt ihminen olen, välillä päiviä että tuntuu nuoremmalta ja joskus vanhemmalta. Tosin ikääntymättömiä ihmisiä ei ole olemassakaan. 

n61

Vierailija
64/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi 0-12

Teini 13-17

Nuori aikuinen 18-29

Aikuinen 30-39

Keski-ikäinen 40-59

Seniori 60-65

Vanhus 66 ja yli

En oikein käsitä miksi kuusikymppinen olisi keski-ikäinen kun esim. niihin SENIORIasuntoihin voi hakea asumaan jo 55 vuotta täytettyään.

Teini-ikä on 13 -19 vuotta. Se tulee englanninkielen päätteestä "-teen", jossa luvut 13 -19 päättyvät siten.

No ihanko totta, älä helvetissä. 28-vuotias kuitenkin on juridisesti aikuinen, joten häntä ei voi niputtaa samaan kategoriaan yläasteikäisen kanssa. 

Vierailija
65/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä laskisin vielä myöhäiskeski-ikäiseksi. Useimmiten tuon ikäiset ovat vielä työelämässä mukana ja monella on vielä ainakin toinen vanhemmista elossa.

Mikä tää fiksaatio työelämässä olemiseen on? Eihän se kerro mistään mitään. Eläkeikää on nostettu jo niin paljon että tuon logiikan mukaan milleniaalit ovat keski-ikäisiä vielä seitsemänkymppisenäkin.

Vierailija
66/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-iän loppuvaiheessa oleva. Yleisesti keski-iän katsotaan päättyvän ja vanhuuden alkavan 65 vuoden iässä.

Vierailija
67/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäinen, vanhempi työikäinen, eläkeläinen ja vanhus, kun on 80 tai yli.

Vierailija
68/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elät 120 vuotiaaksi olet 60 vuotiaana juuri keski-iässäsi.

Vierailija
69/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

64-vuotiaskaan ei ole vanha vaan nuori, sanoi minulle lääkäri n. kuukausi sitten, kun jouduin päivystyksessä käymään. Hän siis tosiaan sanoi, että "olet vielä nuori....". Tätä pidän nyt ehdottomana totuutena, tai kyllä keski-ikäinenkin kelpaa.

Niin no jos hän vertasi siinä asiayhteydessä yhdeksänkymppisiin niin toki. 

Tietysti vertasi. Kun sanoin itse, etten ole nuori, vastasi lääkäri, että lääketieteen ja terveydenhuollon näkökulmasta olen. Yritän pitää tämän mielessä, kun kolotuksia ja vaivoja tulee.

Vierailija
70/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30-45v on keksi-ikä.

38-58 uusin määritelmä.

Vierailija
71/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40-60 on yleensä se mitä pidetään keski-ikäisenä, joskus alkuna on 35 ja loppuna 65 myös. Mutta eihän ihminen vanhukseksi siitä heti sen jälkeen muutu, vaan sitten on toisinaan myöhäiskeski-iäksi kutsuttu vaihe, joka on keski-iän ja vanhuuden välissä. Se ei niinkään riipu ikävuosista vaan kunnosta, joku voi olla ihan kunnon vanhus jo 70 v:nä, joku taas 80 v:nä vielä pirteä ja toimelias niin ettei mielikuva vanhuksesta istu. 

Aikamoista saivartelua!  Kyllä 50 v ja siitä ylöspäin ovat jo vanhuksia, siitä ei pääse mihinkään. Se on ikä mikä määrittelee, eikä mikään lässytys että

voi kun tunnen itseni niin nuoreksi ja olen niin hyväkuntoinenkin.

Säälittävää nähdä jotain 40-50v naisia leikkimässä teinejä.

Vierailija
72/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi 0-12

Teini 13-17

Nuori aikuinen 18-29

Aikuinen 30-39

Keski-ikäinen 40-59

Seniori 60-65

Vanhus 66 ja yli

En oikein käsitä miksi kuusikymppinen olisi keski-ikäinen kun esim. niihin SENIORIasuntoihin voi hakea asumaan jo 55 vuotta täytettyään. 

👍

Vierailija
73/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimintakyvyn heikkenemisen perusteella voidaan sanoa vanhuuden alkavan noin 75 vuoden iässä. Joka kolmas 70-74-vuotias pitää itseään vanhana. Suomessa 65 vuotta täyttäneitä sanotaan ikääntyneiksi, koska 65 on tyypillinen eläkeikä.

Vierailija
74/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-39 aikuinen ja 40 eteenpäin "varhaiskeski ikäinen" 55 eteenpäin "myöhäis" keski-ikäinen. Joo mun mielestä. (m28)

Vierailija
75/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 65 mutta en näytä enkä kuulosta vanhukselta.

Ei kysytty, miltä sinä näytät. 

Eikä pyydetty sinua tulemaan tänne viisastelemaan.

Vierailija
76/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos elät 120 vuotiaaksi olet 60 vuotiaana juuri keski-iässäsi.

Ei keski-ikä tarkoita matemaattista elämän puoliväliä, vaan elämänvaihetta ennen vanhuutta/eläkeikää eli n. ikävuosia 40/45-60/65.

Vierailija
77/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40-60 on yleensä se mitä pidetään keski-ikäisenä, joskus alkuna on 35 ja loppuna 65 myös. Mutta eihän ihminen vanhukseksi siitä heti sen jälkeen muutu, vaan sitten on toisinaan myöhäiskeski-iäksi kutsuttu vaihe, joka on keski-iän ja vanhuuden välissä. Se ei niinkään riipu ikävuosista vaan kunnosta, joku voi olla ihan kunnon vanhus jo 70 v:nä, joku taas 80 v:nä vielä pirteä ja toimelias niin ettei mielikuva vanhuksesta istu. 

Aikamoista saivartelua!  Kyllä 50 v ja siitä ylöspäin ovat jo vanhuksia, siitä ei pääse mihinkään. Se on ikä mikä määrittelee, eikä mikään lässytys että

Vanhuksia ovat 75 vuotta täyttäneet. 65-75 on seniori tai ihan vain eläkeikäinen.

Vierailija
78/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuori: alle 35

keski-ikäinen: 35-65

vanha: yli 65

Vierailija
79/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä puhuttiinkin keski-iästä eikä nuoruudesta. Keski-ikä ei tarkoita nuoruutta. Ei ihminen muutu suoraan nuoresta vanhaksi.

Vierailija
80/90 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60-vuotias ei oikein ole keski-ikäinen, mutta ei myöskään vanhus. Onko tälle väli-iälle nimeä? Olen itse kuuskymppinen, siis väli-ikäinen. 

Vanhuus alkaa nykyään ehkä 75-80-vuotiaana. 

Seniori, aikuinen, eläkeikää lähestyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän