Onko kuusikymppinen vielä keski-ikäinen?
Jos on niin alkaako keski-ikä myös nykyään myöhemmin vai mikä logiikka tässä on? Kuinka vanha on "vanhus"?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuusikymppinen äitini on vielä keski-ikäinen niin minä olen näin nelikymppisenä varmaan sitten nuori aikuinen?
Sinä olet keski ikäinen, äitisi on ikä ihminen.
Miten "ikä ihminen" eroaa vanhuksesta?
Olen nyt kuuskolmonen ja mietin koska olen vanhus.
Jos jään eläkkeelle olen eläkeläinen - mutta jos jään vaikka 64- vuotiaana niin olenko heti myös vanhus? Eentä jos jäänkin vasta 66-vuotiaana?
Puolisoni mielestä vanhus on sellainen johon liittyy tiettyä avuttomuutta, hidasliikkeisyyttä ja kömpelyyttä, kuka ties avuntarvetta.
Minulle tuolla ei ole suurtakaan merkitystä, kyllähän tässä hiukset vaalenee ja askel lyhenee vaikka miten kävisi salilla. Kyllä se vanhuus iskee täysillä ja kotihoito rupeaa varmaan käymään jo 10-20-vuoden päästä, jos saa elää niinkään kauaa.
Jos meinaa elää 120-vuotiaaksi niin sitten on
Vierailija kirjoitti:
Olen 65 mutta en näytä enkä kuulosta vanhukselta.
Hehheehheehhh! Näin luulee kaikki. Tosiasiassa he näyttää ja kuulostaa täsmälleen ikäisiltään.
Keski-ikä alkaa noin 40-45v+... 60+ kutsutaan ikääntyneeksi, 70+ on vanhus tai hienommin sanottuna seniori, kuten eräässä senioritalossa vannotettiin käyttämään tätä, vanhus sana oli kielletty, mikä oli aivan älytöntä "rasismia."
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikä noin 40v-60v, vanha 60v-75v, vanhus 75-...
Moni ei edes elä 75 vuotiaaksi ja vielä jokin aika sitten miesten keskimääräinen elinikä oli 75v. Tämä siis lääkärin suusta kuultua. Ja mitä ihmeen eroa on vanhalla ja vanhuksella? Sama asia. Vai saivarteletko?
65 vuotiaana alkaa terveysriskit.
64-vuotiaskaan ei ole vanha vaan nuori, sanoi minulle lääkäri n. kuukausi sitten, kun jouduin päivystyksessä käymään. Hän siis tosiaan sanoi, että "olet vielä nuori....". Tätä pidän nyt ehdottomana totuutena, tai kyllä keski-ikäinenkin kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikä noin 40v-60v, vanha 60v-75v, vanhus 75-...
Moni ei edes elä 75 vuotiaaksi ja vielä jokin aika sitten miesten keskimääräinen elinikä oli 75v. Tämä siis lääkärin suusta kuultua. Ja mitä ihmeen eroa on vanhalla ja vanhuksella? Sama asia. Vai saivarteletko?
60+ ikäisistä on virallinen luonnehdinta " ikääntynyt". Onko vaikka Arja Koriseva (59v.) tai Madonna, sekä heitä hieman nuorempi ikääntynyt Jennifer Lopez sinusta vanhuksia? Toki vanhenemme eri tavoin. Nämä kaksi viimeisintä mainitsemaani ovat vanhentuneet ulkoisesti hitaammin, koska plastiikkakirurgiaa käyttäneet, eri hoitoja jne. liikkuneet ja tanssineet aina jo ammattinsa puolesta. Terveellinen ruokavalio. Jennifer Lopez ei ole omien sanojen mukaan käyttänyt lainkaan alkoholia elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 65 mutta en näytä enkä kuulosta vanhukselta.
Hehheehheehhh! Näin luulee kaikki. Tosiasiassa he näyttää ja kuulostaa täsmälleen ikäisiltään.
Joo, tulee mieleen nyt jo kuollut isoäitini joka vielä palvelutalossa asuessaankin oli mielestään jotain ihan eri porukkaa kuin "noi vanhukset". Aina muisti sanoa, jos oli ollut joku tilanne jossa hänen oli (oman tulkintansa mukaan) oletettu olevan ikäistään nuorempi. Vanhuus edusti hänelle sotkuisuutta, itsenäisyyden ja arvokkuuden menetystä, järjen valon heikkenemistä, jotain mikä tapahtui vain muille. No, ihan tyypillisessä 81 vuoden iässä sekin sitten hautaansa meni, olematta kuitenkaan mielestään päivääkään vanhus missään vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
65 vuotiaana alkaa terveysriskit.
Terveysriskit alkaa siitä kohtaa kun ihminen syntyy. Tai oikeastaan jo kohdussa.
Vierailija kirjoitti:
64-vuotiaskaan ei ole vanha vaan nuori, sanoi minulle lääkäri n. kuukausi sitten, kun jouduin päivystyksessä käymään. Hän siis tosiaan sanoi, että "olet vielä nuori....". Tätä pidän nyt ehdottomana totuutena, tai kyllä keski-ikäinenkin kelpaa.
Niin no jos hän vertasi siinä asiayhteydessä yhdeksänkymppisiin niin toki.
Vierailija kirjoitti:
60-vuotias ei oikein ole keski-ikäinen, mutta ei myöskään vanhus. Onko tälle väli-iälle nimeä? Olen itse kuuskymppinen, siis väli-ikäinen.
Vanhuus alkaa nykyään ehkä 75-80-vuotiaana.
Välinimi on kai nykyään seniori. Veikkaan tosin, etteivät he itse tykkää ehkä siitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuusikymppinen äitini on vielä keski-ikäinen niin minä olen näin nelikymppisenä varmaan sitten nuori aikuinen?
Ikäihminen ei tarvitse vanhuspalveluita.
Vanhus tarvitsee. Nykyään yleinen ikäraja vanhukselle on 80 v.
Tosin on yksilöllistä, missä kunnossa ihminen on sitä nuorempana, yksi sukulaiseni oli jo n 70 v dementoinut ja asui vanhainkodissa ja kuoli.
60v alkaen voisi kutsua esivanhukseksi. Vähän sama kuin esiteini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-vuotias ei oikein ole keski-ikäinen, mutta ei myöskään vanhus. Onko tälle väli-iälle nimeä? Olen itse kuuskymppinen, siis väli-ikäinen.
Vanhuus alkaa nykyään ehkä 75-80-vuotiaana.
Välinimi on kai nykyään seniori. Veikkaan tosin, etteivät he itse tykkää ehkä siitäkään.
Juu eikös ne vastusta sitä ihan yhtä hanakasti. Jännä ilmiö kyllä, juuri kukaan kuusikymppinen ei todellisuudessa ole täysin vailla vanhuuden vaivoja, mutta sitä on näköjään ihan hirveän vaikea myöntää.
60v on sellainen rajapyykki, minkä jälkeen vanhuus alkaa todenteolla näkyä. Jokainen vuosi vie toimintakykyä alemmas ja ulkonäköä huonommaksi. Lihakset surkastuu silmissä, jos ei treenaa kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäihminen ei tarvitse vanhuspalveluita.
Vanhus tarvitsee. Nykyään yleinen ikäraja vanhukselle on 80 v.
Tosin on yksilöllistä, missä kunnossa ihminen on sitä nuorempana, yksi sukulaiseni oli jo n 70 v dementoinut ja asui vanhainkodissa ja kuoli.
Eli siis vanhuus alkaa iässä, jolloin miehistä enemmistö on jo kuollut! 😂