Miksi huonosta näöstä ei saa Kela-korvausta? Kaikenlaista muista jutuista yhteiskunta maksaa, mutta, jos olet huononäköinen olet omillasi
Vaikka hyvä näkökyky on aika olennainen osa arjessa selviytymistä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Mä maksusitoumuksen Kelasta laseihin. 3v välein saa uudet jos tarvitsee, ei hienoimpia kehyksiä mutta ihan kelpo lasit.
Hyvä muistutus, että aikaisemminkin saa kuin 3v välein jos on todistaa, että näkö on huonontunut niin paljon, että uudet lasit ovat välttämättömät.
Mutta jos sinulla on paljon miinusta, et saa ohennettuihin linsseihin maksusitoumusta vaan maksat erotuksen itse tai saat tyytyä pullonpohjalaseihin. Pitääkö paikkansa?
Kela ei maksa mitään ylimääräisiä palveluita kuten lasien ohennusta. Eli kyllä, jos on paljon miinusta niin tulee paksummat lasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin. Tai myy itseäsi.
Miksi meidän muiden täytyy jossain vaiheessa korvata sinun sairaanhoitosi, josta kuitenkin saat kelakorvauksen
Veroja maksamalla ne hoidan. Ja omilla rahoilla tai säästöillä kuten tähänkin saakka. Ilmaista terveydenhuolto ei ole kenellekään, vaikka veroja maksaisi.
Eli mene töihin, säästä ja lopeta valitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunnan pitäisi huolehtia näkökyvystäsi? Ei ole meidän murhe. Huolehdi sinä itse.
Likinäkö ei ole valinta, eikä myöskään ikänäkö, leikkaus on kallis.
Mitä merkitystä sillä on onko valinta vai ei? Epäolennaista. Hinnallakaan ei ole merkitystä. Näkösi on oma asiasi. Huolehdi siitä itse.
Oletpa harvinaisen tyhmä, ota ne lääkkeesi, maksa ne itse!
Tokmannilta sai 3 lasit 10 eurolla, yhdet niistä ovat ihan tyylikkäät ja näen hyvin lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunnan pitäisi huolehtia näkökyvystäsi? Ei ole meidän murhe. Huolehdi sinä itse.
Oletko kuullut silmälaseista?
Ne ei ole ilmaiset, mitä enempi on voimakkuuksia on linssit kalliit. Oliko muuta typerää sanottavaa?
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko aikaa kun sai kerätä kuitteja veroilmoitukseen ja siihen sai laittaa myös silmälasikuitit?
Milloin noin on ollut ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä maksusitoumuksen Kelasta laseihin. 3v välein saa uudet jos tarvitsee, ei hienoimpia kehyksiä mutta ihan kelpo lasit.
Hyvä muistutus, että aikaisemminkin saa kuin 3v välein jos on todistaa, että näkö on huonontunut niin paljon, että uudet lasit ovat välttämättömät.
Mutta jos sinulla on paljon miinusta, et saa ohennettuihin linsseihin maksusitoumusta vaan maksat erotuksen itse tai saat tyytyä pullonpohjalaseihin. Pitääkö paikkansa?
Mulla on - 6.25 eikä ole pullonpohjat. T. Se joka sai maksusitoumuksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ei ole ilmaiset, mitä enempi on voimakkuuksia on linssit kalliit. Oliko muuta typerää sanottavaa?
Ota pikavippi, osta lasit. Maksa pois tai älä maksa ja jatka elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi meidän muiden täytyy jossain vaiheessa korvata sinun sairaanhoitosi, josta kuitenkin saat kelakorvauksen
Veroja maksamalla ne hoidan. Ja omilla rahoilla tai säästöillä kuten tähänkin saakka. Ilmaista terveydenhuolto ei ole kenellekään, vaikka veroja maksaisi.
On sinulla ilmainen työterveyshuolto, eli maksat työnantajallasi.
Kyllähän siihen näönheikkouteen saa Kelalta erilaisia korvauksia tai tukia, mutta silloin kyseessä on joko näkövamma tai silmäsairaus.
Se, että ihmisen näkökyky heikkenee iän mukana, silmä siis kuluu, ikänäkö, niin se on sitten pelkkä silmälasiasia. Mutta terve silmä voi heiketä näkökyvyltään muutenkin kuin pelkästä ikääntymisestä, ja tällaisessa tapauksessa apuvälineiden hankintaan ja erilaisiin ohjauskontakteihin voi saada tukea Kelalta.
Eikö toimeentulotuestakaan saa apua silmälasien hankintaan, siis ihan ikänäön vuoksi hankittaviksi tuleviin?
Vierailija kirjoitti:
Tokmannilta sai 3 lasit 10 eurolla, yhdet niistä ovat ihan tyylikkäät ja näen hyvin lukea.
Ne on lukulaseja, ei niillä näkö korjaannu. Silmäsi niillä vain pilaa
Vierailija kirjoitti:
Joo, mut ikääntyessä myös kaukonäkö heikentyy... Lukulasit eivät pelkästään riitä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän myöskään gynekologille pääse julkiselle puolelle. Miesten ei tarvitse rampata urologilla samaan tahtiin, kun naiset tarvitsevat gynekologia. Tässä on suuri epäkohta!
Mun lapseni sai jotakin silmälasietua, kun oli pieni. Olikohan jopa ilmaiset lasit tiettyyn hintaan asti. Sai lasit alle kouluikäisenä. Sittemmin etu poistui. Asuimme Espoossa, taisi olla kunta, joka tuki silmälasien hankinnassa. Emme olleet ikinä toimeentulotukiasiakkaita ikinä, joten siihen ei liittynyt.
Miksi gynellä pitäisi rampata? Olen saanut sen avun, mitä olen gynekäynteihin tarvinnut, julkiselta puolelta. Säännöllisin välein myös papaseulonnat.
Vierailija kirjoitti:
Eihän myöskään gynekologille pääse julkiselle puolelle. Miesten ei tarvitse rampata urologilla samaan tahtiin, kun naiset tarvitsevat gynekologia. Tässä on suuri epäkohta!
Mun lapseni sai jotakin silmälasietua, kun oli pieni. Olikohan jopa ilmaiset lasit tiettyyn hintaan asti. Sai lasit alle kouluikäisenä. Sittemmin etu poistui. Asuimme Espoossa, taisi olla kunta, joka tuki silmälasien hankinnassa. Emme olleet ikinä toimeentulotukiasiakkaita ikinä, joten siihen ei liittynyt.
Itse sain ilmaiset lasit 18v asti keskussairaalan ylilääkärin määräyksellä. Peruslinssit ja -sangat.
Vierailija kirjoitti:
Sanopa tuo lihaville jotka vinkuvat Ozempicia.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sinulla ilmainen työterveyshuolto, eli maksat työnantajallasi.
Työterveyshuolto on rajallinen palvelu. Kattaa vain sen mistä työnantaja maksaa. Harva työnantaja maksaa kaikkea vaan pelkät perustarkastukset. Haluatko kuvauksia (röntgen, ultraääni, mk, tt)? Mene julkiselle. Lääkärille ei välttämättä saa aikaa heti kun tarvitsee vaan joutuu odottamaan seuraavaa päivää, todella paha akuutissa tilanteessa.
Akuuteissa tilanteissa siis aina julkinen. Sairaalaa ei työterveya korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääsee sekä gynelle, että silmälääkäriin, kun kyse on sairauden hoidosta.