Miksi huonosta näöstä ei saa Kela-korvausta? Kaikenlaista muista jutuista yhteiskunta maksaa, mutta, jos olet huononäköinen olet omillasi
Vaikka hyvä näkökyky on aika olennainen osa arjessa selviytymistä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Mä maksusitoumuksen Kelasta laseihin. 3v välein saa uudet jos tarvitsee, ei hienoimpia kehyksiä mutta ihan kelpo lasit.
Onpa ruhtinaallista. Olen tavan työntekijä ja suurin piirtein 10 vuoden välein vaihdan lasit, jos ei ole tullutmuutoksia. Kolmen vuoden välein on turhaa pröystäilyä. Taas olisi aihetta leikata.
Koska Suomi on p---ka maa. Olen tätä silmälasiasiaa miettinyt paljonkin, koska perheessä niitä tarvitaan. Jopa lapsella. Itse tarvitse monitehot: eli en näe lähelle enkä kauas. Tokmannin halvat lasit ei siis auta. Otan yleensä ne halvimmat lasit joilla niilläkin näkee huonosti koska näköalue on kapea. Kelan pitäisi korvat optikon tarkastus ja edes joku tietty summa linsseistä. Kehyksiä saa nykyisin 29e mutta linssit maksaa satoja euroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko aikaa kun sai kerätä kuitteja veroilmoitukseen ja siihen sai laittaa myös silmälasikuitit?
Milloin noin on ollut ?
Vielä joskus 1980-luvulla oli noin. Sitten verotusta muutettiin niin, että kaikki saivat automaattisesti saman vähennyksen kuin mitä tuo sairauskuluvähennys oli keskimäärin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunnan pitäisi huolehtia näkökyvystäsi? Ei ole meidän murhe. Huolehdi sinä itse.
Likinäkö ei ole valinta, eikä myöskään ikänäkö, leikkaus on kallis.
Oletko kuullut silmälaseista?
Ne ei ole ilmaiset, mitä enempi on voimakkuuksia on linssit kalliit. Oliko muuta typerää sanottavaa?
Ota pikavippi, osta lasit. Maksa pois tai älä maksa ja jatka elämääsi.
Sinä kuulut näjöjään näihin jotka ylläpitää kiskuri pikavippiyrityksiä. Loinen sinä olet kun ei ole rahaa muuten kuin vippailuun
Loinen olet kun et ole töissä vaan valitat kun yhteiskunta ei maksa sinulle hoitoasi.
Miksi sinulle pitäisi maksaa mitään? Ei ole yhteiskunnan syy, jos näät huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin. Tai myy itseäsi.
Miksi meidän muiden täytyy jossain vaiheessa korvata sinun sairaanhoitosi, josta kuitenkin saat kelakorvauksen
Veroja maksamalla ne hoidan. Ja omilla rahoilla tai säästöillä kuten tähänkin saakka. Ilmaista terveydenhuolto ei ole kenellekään, vaikka veroja maksaisi.
Eli mene töihin, säästä ja lopeta valitus.
On sinulla ilmainen työterveyshuolto, eli maksat työnantajallasi.
Työterveyshuolto on rajallinen palvelu. Kattaa vain sen mistä työnantaja maksaa. Harva työnantaja maksaa kaikkea vaan pelkät perustarkastukset. Haluatko kuvauksia (röntgen, ultraääni, mk, tt)? Mene julkiselle. Lääkärille ei välttämättä
Tämä...Harva sitä tajuaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siihen näönheikkouteen saa Kelalta erilaisia korvauksia tai tukia, mutta silloin kyseessä on joko näkövamma tai silmäsairaus.
Se, että ihmisen näkökyky heikkenee iän mukana, silmä siis kuluu, ikänäkö, niin se on sitten pelkkä silmälasiasia. Mutta terve silmä voi heiketä näkökyvyltään muutenkin kuin pelkästä ikääntymisestä, ja tällaisessa tapauksessa apuvälineiden hankintaan ja erilaisiin ohjauskontakteihin voi saada tukea Kelalta.
Eikö toimeentulotuestakaan saa apua silmälasien hankintaan, siis ihan ikänäön vuoksi hankittaviksi tuleviin?
Ai sori. Ihan pääsi unohtumaan, että joillakuilla voi olla silmälasi tarvetta ihan lapsesta asti jonkin taittovirheen vuoksi...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhteiskunnan tehtävä korjata näköäsi. Kuten ei hampaitakaan.
Pärjää sillä mitä on tai mene töihin.
Tuskin olet töissä, noin tyhmä tuskin on töissä, ei ole työnantajan pitää tyhmiä töissä, tyhmyys on sinulla synnynnäinen vika, eikä meidän kuulu maksaa siitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin olet töissä, noin tyhmä tuskin on töissä, ei ole työnantajan pitää tyhmiä töissä, tyhmyys on sinulla synnynnäinen vika, eikä meidän kuulu maksaa siitä
Töissä tehdään töitä, tietäisit sen jos joskus töissä olisit ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä maksusitoumuksen Kelasta laseihin. 3v välein saa uudet jos tarvitsee, ei hienoimpia kehyksiä mutta ihan kelpo lasit.
Hyvä muistutus, että aikaisemminkin saa kuin 3v välein jos on todistaa, että näkö on huonontunut niin paljon, että uudet lasit ovat välttämättömät.
Mutta jos sinulla on paljon miinusta, et saa ohennettuihin linsseihin maksusitoumusta vaan maksat erotuksen itse tai saat tyytyä pullonpohjalaseihin. Pitääkö paikkansa?
Juuri maksoin uusista laseista 990 euroa, ihan omalla eläkerahallani. Käsittämätöntä, jos joku saa lasit ilmaiseksi. Ei ihme, että valtion talous on romahtanut. Maksakaa itse lasinne muutkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunnan pitäisi huolehtia näkökyvystäsi? Ei ole meidän murhe. Huolehdi sinä itse.
Likinäkö ei ole valinta, eikä myöskään ikänäkö, leikkaus on kallis.
Oletko kuullut silmälaseista?
Ne ei ole ilmaiset, mitä enempi on voimakkuuksia on linssit kalliit. Oliko muuta typerää sanottavaa?
Ota pikavippi, osta lasit. Maksa pois tai älä maksa ja jatka elämääsi.
Sinä kuulut näjöjään näihin jotka ylläpitää kiskuri pikavippiyrityksiä. Loinen sinä olet kun ei ole rahaa muuten kuin vippailuun
Keljuttaako kun kela ei maksanut sinun vittumaisuuttasi?
Miksi ei yhteiskunta tue minua kun tarvin uudet kengät? Jalat eivät ole oma valinta sen enempää kuin näkökään. Aivan itse pitää tienata rahaa kenkiä varten, on tämä niin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle pitäisi maksaa mitään? Ei ole yhteiskunnan syy, jos näät huonosti.
Äitis syy oli kun sinä synnyit
Vierailija kirjoitti:
Mikä on yhteiskunnan syy? Huono johtamistaito tai kyvyttömyys saada yritystä tuottamaan? Muhkeita yritystukia kuitenkin makselevat. Verotus ja tuet eivät perustu mihinkään syy- yhteyteen ollenkaan, tiedoksi vaan. Olen itse pikkuhiljaa järjestänyt itseni työnteon ulkopuolelle, vapaalle ennen eläkettä. Jaksaa jaksaa työn orjat :) ja kiitos vaan.
Jos tökkäät tikut syvälle silmiisi niin et enää tarvi laseja.
Vierailija kirjoitti:
On se sinunkin murhe siinä vaiheessa jos hammasläkärillä on huono näkö. Tai vaikka verikokeita sinulta ottavalla ja tutkivalla labrahoitajalla on huono näkö. Mutta ei se tietenkään silloinkaan muiden ongelma ole 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä tehdään töitä, tietäisit sen jos joskus töissä olisit ollut.
Pidempään kuin sinä, olen enemmän maksanut verojakin kuin sinä. Sinun tukityöt on mitä on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä muistutus, että aikaisemminkin saa kuin 3v välein jos on todistaa, että näkö on huonontunut niin paljon, että uudet lasit ovat välttämättömät.
Mutta jos sinulla on paljon miinusta, et saa ohennettuihin linsseihin maksusitoumusta vaan maksat erotuksen itse tai saat tyytyä pullonpohjalaseihin. Pitääkö paikkansa?
Juuri maksoin uusista laseista 990 euroa, ihan omalla eläkerahallani. Käsittämätöntä, jos joku saa lasit ilmaiseksi. Ei ihme, että valtion talous on romahtanut. Maksakaa itse lasinne muutkin!
Ei ne siltikään ole ilmaiset, ota selvää asioista eläkä nillitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin. Tai myy itseäsi.
Miksi meidän muiden täytyy jossain vaiheessa korvata sinun sairaanhoitosi, josta kuitenkin saat kelakorvauksen
Veroja maksamalla ne hoidan. Ja omilla rahoilla tai säästöillä kuten tähänkin saakka. Ilmaista terveydenhuolto ei ole kenellekään, vaikka veroja maksaisi.
Eli mene töihin, säästä ja lopeta valitus.
On sinulla ilmainen työterveyshuolto, eli maksat työnantajallasi.
Silmälasit eivät kuulu työterveyshuollon piiriin. Aivan itse pitää ne maksaa.