Miksi huonosta näöstä ei saa Kela-korvausta? Kaikenlaista muista jutuista yhteiskunta maksaa, mutta, jos olet huononäköinen olet omillasi
Vaikka hyvä näkökyky on aika olennainen osa arjessa selviytymistä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Miksei miesten kaljuuntumislääkkeistä saa kelakorvausta (rogaine jne)?
Miksi hoitaa lääkkeillä kun ne ei edes auta vaan tuo sivuvaikutuksia?
Ainoa hoito on hiussiirto. Se parantaa pysyvästi.
Tietenkään ei ole yhteiskunnan homma kenellekään laseja kustantaa. Itsekin käytön laseja, ja kalliiksi tulee mutta ei se muiden maksettavaksi kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän myöskään gynekologille pääse julkiselle puolelle. Miesten ei tarvitse rampata urologilla samaan tahtiin, kun naiset tarvitsevat gynekologia. Tässä on suuri epäkohta!
Mun lapseni sai jotakin silmälasietua, kun oli pieni. Olikohan jopa ilmaiset lasit tiettyyn hintaan asti. Sai lasit alle kouluikäisenä. Sittemmin etu poistui. Asuimme Espoossa, taisi olla kunta, joka tuki silmälasien hankinnassa. Emme olleet ikinä toimeentulotukiasiakkaita ikinä, joten siihen ei liittynyt.
Naisten ei tarvitse käydä gynekologilla. Se on jokaisen oma halu käydä siellä.
Kun ihminen eleli luolissa ei gynekologista ollut tietoakaan. Eli älä valehtele.
Älä lässytä, nyt eletään tätä päivää. Oikeesti mene hoitoon omalla kustannuksellasi, ja ota lääkkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunnan pitäisi huolehtia näkökyvystäsi? Ei ole meidän murhe. Huolehdi sinä itse.
Likinäkö ei ole valinta, eikä myöskään ikänäkö, leikkaus on kallis.
Mitä merkitystä sillä on onko valinta vai ei? Epäolennaista. Hinnallakaan ei ole merkitystä. Näkösi on oma asiasi. Huolehdi siitä itse.
Mutta se on ok, että nainen saa hedelmöityshoidot yhteiskunnan kustantamina kun haluaa lapsen yksin? Kaikkea ei yhteiskunta tietenkään voi maksaa eli pitää tehdä valintoja, mutta miksi silmälasit ei kuulu näihin joiden kustannuksiin yhteiskunta osallistuu mutta hedelmöityshoidot kuuluu?
Kyllä tuon pitäisi olla nimenomaan toisinpäin, koska tuo lapsen haluaminen yksin on nimenomaan oma asia ja oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään ei ole yhteiskunnan homma kenellekään laseja kustantaa. Itsekin käytön laseja, ja kalliiksi tulee mutta ei se muiden maksettavaksi kuulu.
Pointti oli varmaan siinä, että jos kuulokojeet ym. kuulon heikkouteen liittyvät apulaitteet korvataan, niin miksei näön ongelmia. Itse ostin juuri syksyllä uudet silmälasit. Yli 700 e meni.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaljuus ei vaikuta työntekoon eikä arjessa pärjäämiseen. Moni mies ajaa päänsä kaljuksi ihan muuten vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän myöskään gynekologille pääse julkiselle puolelle. Miesten ei tarvitse rampata urologilla samaan tahtiin, kun naiset tarvitsevat gynekologia. Tässä on suuri epäkohta!
Mun lapseni sai jotakin silmälasietua, kun oli pieni. Olikohan jopa ilmaiset lasit tiettyyn hintaan asti. Sai lasit alle kouluikäisenä. Sittemmin etu poistui. Asuimme Espoossa, taisi olla kunta, joka tuki silmälasien hankinnassa. Emme olleet ikinä toimeentulotukiasiakkaita ikinä, joten siihen ei liittynyt.
Kun ihminen eleli luolissa ei gynekologista ollut tietoakaan. Eli älä valehtele.
Älä lässytä, nyt eletään tätä päivää. Oikeesti mene hoitoon omalla kustannuksellasi, ja ota lääkkeesi.
Edelleen et ymmärrä että vain ruoka ja vesi on elinehto ihmisen selviytymiselle. Pohjoisessa toki talvisin lämmin paikka.
Gynekologin käynnit ovat ylimääräinen kuluerä ja siellä saa käydä jos niin haluaa mutta mikään pakko ei ole niin tehdä. Todennäköisyyksien mukaan on epätodennäköistä että mitään sellaista tulee mitä ei kivusta tms. huomaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lässytä, nyt eletään tätä päivää. Oikeesti mene hoitoon omalla kusta
Sinä et näköjään ymmärrä. Täällä lääkepäissäsi provoat. Saatko siitä jotain kiksejä ?
Olen aina ihmetellyt samaa. Mitä ihmeellisimpiin asioihin saa Kelan tukea, mutta minä en saa mitään korvausta 1000€ silmälaseista, joita ilman olisin lähestulkoon sokea, kun on -10 silmissä.
Puhuttiin kerran ammateista luokkakaverin kanssa. Sanoin että en tiedä olisiko lentoemännäksi kun pitää olla hyvä näkö. Siihen kaveri naureskellen, että ei siihen nyt mikään missi pidä olla.
Sanoin tarkoittaneeni kyllä näkökykyä.
Aikoinaan sai verovähennyksen silmälaseista, mutta kun sosiaaliministeriksi tuli tämä kepuloinen jonka veli oli hamaslääkäri niin se korvaus lakkautettiin ja tilalle tuli että kaikki pääsi kunnalliselle hammaslääkärille. Ennenhän ei päässyt kuin köyhät. Jonot räjähti samantien ja ovat olleet kolme vuosikymmentä ihan tukossa. Kepulonen eeva kuuskotki-vitkamaa oli tämän takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lässytä, nyt eletään tätä päivää. Oikeesti mene hoitoon omalla kusta
Onko tämä hyypiö joku naisten tauteihin ja synnytyksiin erikoistunut, tuskin. Kasva jo aikuiseksi jonne!
Aikuisten ihmisten pitäisi kustantaa itse terveydenhuoltomenonsa. Miksi minutkin pakotetaan maksamaan sairaiden hoito ja lääkkeet? Suomi on sairaiden paratiisi.
Johonkin on raja vedettävä. Mäki oon huonon näkönen enkä saa mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
Sitten voidaan varmaan jättää kuulokojeetkin korvaamatta. Nyt kun niitä säästöjä haetaan joka paikasta.
Vierailija kirjoitti:
No minä esimerkiksi olisin täysin työkyvytön ilman laseja, joten siinä mielessä luulisi että lasien hankkiminen on yhteiskunnankin etu. Kuitenkin esimerkiksi migreenilääkkeitäkin korvataan, vaikka niille on tarvetta vain satunnaisesti kun taas laseja tarvitsen aina kun olen hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten voidaan varmaan jättää kuulokojeetkin korvaamatta. Nyt kun niitä säästöjä haetaan joka paikasta.
Pyörätuolit, ja raajaproteesit, happipullot, onhan näitä säästetäänkö näistäkin, unohtamatta mielialalääkkeitä, sekä hammasproteesit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tavallaan tuntuu hullulta, että minäkin saisin kuulolaitteet yhteiskunnan kustantamana, vaikka minulla ei ole lievästä kuulon alenemasta muuta haittaa kuin se, että joudun silloin tällöin sanomaan: "Mitä?" Haitta on kuitenkin vielä niin pieni, että en ole vielä viitsinyt niitä hankkia, vaikka mittausten mukaan ne saisin.
Sen sijaan en saa minkäänlaista korvausta silmälaseihini, vaikka olisin ilman -6 diopterin lasejani (+ hajataiton korjausta) täysin työkyvytön. On minulla rahaa maksaa ne itsekin, mutta jotenkin vain tämä epäsuhta kuulolaitteiden (jotka olisivat tässä vaiheessa minulle vain pieni mukavuustekijä) ja täysin välttämättömien silmälasien välillä tuntuu hassulta.
Mulla on krooninen käsiekseema. Kädet ovat niin hirveässä kunnossa, että sormet eivät taivu ja kärsin jatkuvasta kivusta ja kirvelystä. En pysty tekemään töitä, koska sormissa ei enää ole riittävää tuntoa tarkkuutta vaativaan työhön, johon minut on koulutettu. Kädet ovat niin arpeutuneet, että sormenjälkiäni ei tunnista. Haavaisissa käsissä on myös kontaminaatioriski, koska ne vuotavat verta, enkä pysty käyttämään käsidesiä tai saippuaa (lääkäri on kieltänyt). Pahimpina aikoina en pysty käyttämään läppärin tai puhelimen näppäimistöä, kun sormenpäät ovat niin verillä.
Vammaistukeen tai kuntoutukseen en ole oikeutettu. Puhumattakaan, että voisin saada sairauslomaa edes silloin, kun tilanne on pahimmillaan ja kädet vuotaa verta ja kudosnestettä nonstop. En saa töitä näillä käsillä ja joudun olemaan työtön. Ihankuin olisin vain laiska ja tahallaan työtön.Tilanne on raskas ja masennun päivä päivältä enemmän. Joskus haluaisin vain kuolla, niin hyödyttömäksi tunnen itseni. Samaan aikaan moni saa vaikka mitä tukia, erityisjärjestelyjä ja apuja. se tuntuu niin epäreilulta. Minä olen muka terve, vaikka pahimpina päivinä en voi kirjoittaa tai ajaa autoa tai tarttua mihinkään käsilläni. Ne ovat ihan lihahyytelöä. Mutta se ei ole riittävä vaiva. Ihankuin teeskentelisin olevani sairas.
Kuvitelkaa, että joku aamu heräisitte siihen, että jokaisessa liikkuvassa nivelessä ja sormenpäissä olisi syviä kipeitä halkeamia ja kädet olisivat rakoilla tai palovammoissa. Kutina olisi sietämätöntä: käsiä kirvelee ja polttaa. Laastarit irtoaisi kudosnesteen vuoksi kastuttuaan liikaa ja puuvillahanskat tarttuisivat haavoihin kiinni, jolloin niiden riisuminen onnistuisi vain veteen upottamalla. Et voisi ajatella mitään muuta kuin kipua ja kutinaa. Olisit tämän vuoksi koko ajan ärtynyt ja itkuisa. Tavarat tippuisivat kipeistä, jäykistä käsistä ja jonkin asian, kuten roskapussin, pitely sattuisi ja joutuisit pitämään taukoja. Nukkuisit huonosti. Tätä kestäisi vuosikausia minkään auttamatta.
Pystyisitkö tekemään nykyistä työtäsi, jos sinulla olisi tämä?