Miten saisi iäkkäät vanhemmat tajuamaan etteivät he enää pärjää nykyisessä kodissaan?
Jääräpäisesti vaan roikutaan kiinni omakotitalossa joka on jo täysin rempallaan, kumpikaan ei jaksa enää siitä huolehtia. Mitään palveluita ei myöskään ole lähellä.
Kommentit (262)
"No lumityöt siinä on suurin ongelma. Pitää kuitenkin päästä postilaatikolle, viemään roskat, autolla liikkeelle jne. Asuvat sen verran syrjässä ettei ketään "okt-talkkaria" tms. ole saatavilla.
Ap"
Kuka ne lumityöt on tähän saakka siellä syrjässä tehnyt ja millä sieltä on päässyt liikkeelle. Entä millä posti sinne kulkee. Yleensä siellä syrjässä on kaikilla (naapureillakin) traktorit jolla voi lumityöt tehdä. Tai ehkä ovat sitten niin erakkoja että eivät joka tapauksessa pärjäisi siellä palvelujen ja ihmisten lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne tajua itsekin jossain vaiheessa. Älä hyysää ja anna niiden vaikka paskoa housuihinsa. Pyytävät sitten apua.
Pitää lopettaa auttaminen, niin älyävät että apua on otettava muualta tai muutettava. Niin kauan kun lapset hyppäävät jokaisen pyynnön ja valituksen jälkeen " hoitamaan" asian niin muutosta ei tule vanhusten mieleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Maailman sivu ovat ihmiset kuolleet koteihinsa! Ap on täysin sairas perintörahojen perässä kärkkyjä, joka ei tosiasiassa välitä vanhemmistaan ja heidän tunteistaan paskan vertaa. Älkää vastatko tälle. Viestit joutavat suoraan poistoon.
Perinnöstä puhunut oli jokin trolli. Minulla ei ole mitään kiinnostusta perintöön, toki huolettaa se miten vanhemmat saa huonokuntoisen talonsa myytyä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoittelee ja vastailee suurimmaksi osaksi omiin juttuihinsa 😄
Hupinsa kullakin😄
Vierailija kirjoitti:
"No lumityöt siinä on suurin ongelma. Pitää kuitenkin päästä postilaatikolle, viemään roskat, autolla liikkeelle jne. Asuvat sen verran syrjässä ettei ketään "okt-talkkaria" tms. ole saatavilla.
Ap"
Kuka ne lumityöt on tähän saakka siellä syrjässä tehnyt ja millä sieltä on päässyt liikkeelle. Entä millä posti sinne kulkee. Yleensä siellä syrjässä on kaikilla (naapureillakin) traktorit jolla voi lumityöt tehdä. Tai ehkä ovat sitten niin erakkoja että eivät joka tapauksessa pärjäisi siellä palvelujen ja ihmisten lähellä.
Isäni on tehnyt mutta nyt ei kunto enää millään meinaa riittää. Pihatie käydään auraamassa mutta ei sinne pihalle oikein traktorilla pääse.
Ap
Ikäihmiset saavat avukseen kotihoitoa tai henkilökohtaisen avustajan. Selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hupinsa kullakin😄
Kyllä minä voin sinun kanssasi jostain muustakin keskustella jos olet jotenkin huomiota vailla ja tämä aihe "iäkkäät vanhemmat" ei kiinnosta. Mistä haluat keskustella?
Ap
Voi kun tämän kaikki tajuaisivat ajoissa. Myydä talonsa, muuttaa helpompaan asumismuotoon palveluiden lähelle. Meillä onneksi päästiin eroon vanhasta talosta, muuttotappiokunnasta. Nyt on vanhuksilla helpompaa kerrostalossa. Tykkäävät kovasti. Käyvät lounaalla, kirjastossa, lenkillä, teatterissa. Terveyspalvelutkin on kävelymatkan päässä.
Miten tämä tapahtui. He itse tajusivat ajoissa tilanteen. Toki heittelimme ajatuksia tästä heille jo aiemmin. Apllä ei varmaan ole nyt keinoja enää tehdä mitään. Muuta kuin jättää auttamatta, jotta tajuaisivat itse tilanteen.
Soitin viikko sitten vanhemmilleni aiheeseen liittyen ja kerroin huoleni heidän pärjäämisestään kotona. Eivät ottaneet kuuleviin korviin huoltani ja paiskasivat luurin korvaan. En ole viikkoon kuullut heistä, mitä minun pitäisi tehdä? Auttaisiko huoli-ilmoitus tai soitto häkeen? (pelkään, että ovat satuttaneet itsensä, esim. kaatumalla tasamaalla.) Ap
Vierailija kirjoitti:
Ikäihmiset saavat avukseen kotihoitoa tai henkilökohtaisen avustajan. Selvitä.
Ei kunnasta kukaan tule lumitöitä tekemään tai taloa siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap"
Isäni on tehnyt mutta nyt ei kunto enää millään meinaa riittää. Pihatie käydään auraamassa mutta ei sinne pihalle oikein traktorilla pääse.
Ap
Kuulostaa todella oudolle että ei pääsisi traktorilla pihalle etenkin jos piha on iso.
Kuinkas kauppa asiat hoituu talvisin? Mikä lämmitys?
Vierailija kirjoitti:
Soitin viikko sitten vanhemmilleni aiheeseen liittyen ja kerroin huoleni heidän pärjäämisestään kotona. Eivät ottaneet kuuleviin korviin huoltani ja paiskasivat luurin korvaan. En ole viikkoon kuullut heistä, mitä minun pitäisi tehdä? Auttaisiko huoli-ilmoitus tai soitto häkeen? (pelkään, että ovat satuttaneet itsensä, esim. kaatumalla tasamaalla.) Ap
Mitä saat tästä trollailusta? Aika erikoinen mielihyvän lähde sinulla?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hupinsa kullakin😄
Kyllä minä voin sinun kanssasi jostain muustakin keskustella jos olet jotenkin huomiota vailla ja tämä aihe "iäkkäät vanhemmat" ei kiinnosta. Mistä haluat keskustella?
Ap
Eli vastailet omiin juttuihisi, feikaten et ne on muilta kirjoittajilta tulleita kommentteja.
Nro 61: "Sorttiasema taitaa olla jokin Helsingin /pääkaupunkiseudun jätekeskus tms? "
Juuri näin. Sinne kuskataan sellaiset roinat, joita ei saa laittaa taloyhtiöiden jäteastioihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei häke sinne lähde sun pelkojesi takia. Joku läheinen tai naapuri sinne kannattaa pyytää tarkistamaan tilanne. Sen jälkeen yhteys tahoon joka siellä tekee palvelutarpeen arvioita, turvaranneke kaatumisin varalle voisi olla tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Huoli- ilmoitus ja ammattilaisille selkeä viesti siitä, että et voi auttaa vanhempiasi ja he sitä vaativat ja odottavat. Kotiin tulee sitten pari ammattilaista kartoittamaan avuntarvetta ja jos heille sanoo, että lapsi tai lapset kyllä auttavat, niin tulos on että ei ole ulkopuolisen avun tarvetta. Noin kävi iäkkäälle naapurilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap"
Ap
Kuulostaa todella oudolle että ei pääsisi traktorilla pihalle etenkin jos piha on iso
No ei pääse ovelle asti. Siinä pitää ihan lapiolla ja lumikolalla tehdä kulkureitti.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei millään. Ei ole sinun asiasi häätää heitä kotoaan. Kuolevat sinne aikanaan.
No hohhoi. Minulle ne aina soittavat kun jokin ongelma on.
Ap
No et neuvo, etkä juokse paikalle. Sanot vaan, että soittakoot ammattilaiselle ja maksaa ongelman korjauksesta. Jos eivät itse pärjää ongelman kanssa.
Tätä minäkin suosittelen. Mä kyllä autoin mun vanhempiani sellaisissa asioissa, joihin ei ollut mahdollista saada ulkopuolista apua (esim kun muistisairas äitini lähti karkuteille, jonkunhan piti lähteä perään heti eikä vasta tunnin päästä tai seuraavana päivänä). Mutta mä googletin isälle valmiiksi erilaisiin asioihin (esim tv-kanavien asennukset, tietokoneeseen liittyvät ongelmat, noutopalvelu tavaroiden viemises
Eikö poliisikaan etsi muistisairasta vanhusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hupinsa kullakin😄
Ap
Eli vastailet omiin juttuihisi, feikaten et ne on muilta kirjoittajilta tulleita kommentteja.
Miksi ihmeessä oletat että tekisin niin? Tämä aihe on varmasti ajankohtainen muillakin. Kai ymmärrät että tämä on keski-ikäisten suosima palsta? Meidän vanhemmat ovat niitä ikäääntyneitä.
Ap
Sorttiasema taitaa olla jokin Helsingin /pääkaupunkiseudun jätekeskus tms?