Miten saisi iäkkäät vanhemmat tajuamaan etteivät he enää pärjää nykyisessä kodissaan?
Jääräpäisesti vaan roikutaan kiinni omakotitalossa joka on jo täysin rempallaan, kumpikaan ei jaksa enää siitä huolehtia. Mitään palveluita ei myöskään ole lähellä.
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei millään. Ei ole sinun asiasi häätää heitä kotoaan. Kuolevat sinne aikanaan.
No hohhoi. Minulle ne aina soittavat kun jokin ongelma on.
Ap
No et neuvo, etkä juokse paikalle. Sanot vaan, että soittakoot ammattilaiselle ja maksaa ongelman korjauksesta. Jos eivät itse pärjää ongelman kanssa.
Onneksi ei ole lapsia itselläni. Saan vanhana päättää missä asun. Ei tule kukaan kärkkymään perintöä. Oma, tuttu koti on paras paikka vanhukselle. Muistot ympärillä. Ei steriili, persoonaton laitos ole inhimillinen "loppusijoituspaikka".
Vierailija kirjoitti:
Tässä ensin puhuttiin vanhempien pärjäämisestä, sitten varojen siirtämisestä ennakkoperintönä. Vähän haiskahtaa, ettei oikeasti vanhempien tilanteesta olekaan kyse.
Ennakkoperinnöstä kirjoittanut ei ole ap, vaan palstan vakkarihullu. Hän kirjoittelee päivittäin kommentteja eri ketjuihin siitä, miten vanhusten keski-ikäiset lapset haluavat viedä vanhusten rahat ryhtymällä edunvalvontavaltuutetuiksi. Hänellä on ilmeisesti muistisairautta jo, mikä aikaansaa vainoharhaisuutta.
Äitini tajusi melkein heti eläkkeelle jäätyään, että se elämänmuutos pitää tehdä juuri siinä vaiheessa. Muutti kerrostaloon oltuaan puoli vuotta eläkkeellä ja samalla saatiin lapsuudenkotini myytyä.
Meillä oli iso rivitaloasunto jossa oli myös poikkeuksellisen iso, hoitoa vaativa piha. Plus asunnossa valtavat 60-luvun ikkunat. Sanoi, että kyllä tuollaisen kokonaisuuden huolehtiminen otti jo tuossa iässä voimille.
Vierailija kirjoitti:
Ota vanhempiesi kotikunnan seniorineuvontaan yhteyttä ja pyytäkää avustajatarpeen kartoitus vanhemmillenne. Sinun tai siskosi on järkevää olla mukana, koska teitä lähiomaisia myös kuunnellaan. Puhu totta, ettet voi siskosi kanssa auttaa sitä määrää kuin vanhempasi tarvitsevat. Yleensä vanhuksille jotakin apua löytyy, mutta sitä vähemmän mitä terävämmässä kunnossa ovat. Kannattaa silti yrittää. Suurin osa iäkkäistä vanhemmista ei usko lapsiaan, mutta ovat hyvinkin yhteistyöhaluisia kotiin saapuvan viranomaisen kanssa.
Se siskosta ja perinnöstä puhunut oli joku trolli. Minulla ei ole siskoa. Vanhempani pärjäisivät kyllä ihan hyvin jos olisi palvelut lähellä ja ns. järkevä asunto ilman isoa pihaa jne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että ottaisit itseltäsi hengen, niin ei tarvitsisi miettiä noin paljoa muiden ihmisten asioita?
😆 Tämä on hyvä neuvo ahneille lapsille, ottakaa onkeenne 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota vanhempiesi kotikunnan seniorineuvontaan yhteyttä ja pyytäkää avustajatarpeen kartoitus vanhemmillenne. Sinun tai siskosi on järkevää olla mukana, koska teitä lähiomaisia myös kuunnellaan. Puhu totta, ettet voi siskosi kanssa auttaa sitä määrää kuin vanhempasi tarvitsevat. Yleensä vanhuksille jotakin apua löytyy, mutta sitä vähemmän mitä terävämmässä kunnossa ovat. Kannattaa silti yrittää. Suurin osa iäkkäistä vanhemmista ei usko lapsiaan, mutta ovat hyvinkin yhteistyöhaluisia kotiin saapuvan viranomaisen kanssa.
Se siskosta ja perinnöstä puhunut oli joku trolli. Minulla ei ole siskoa. Vanhempani pärjäisivät kyllä ihan hyvin jos olisi palvelut lähellä ja ns. järkevä asunto ilman isoa pihaa jne.
Ap
Miksi iso piha on ongelma? Miksi sitä pitää hoitaa jos siihen ei riitä voimia tai muuten resursseja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No et neuvo, etkä juokse paikalle. Sanot vaan, että soittakoot ammattilaiselle ja maksaa ongelman korjauksesta. Jos eivät itse pärjää ongelman kanssa.
Tätä minäkin suosittelen. Mä kyllä autoin mun vanhempiani sellaisissa asioissa, joihin ei ollut mahdollista saada ulkopuolista apua (esim kun muistisairas äitini lähti karkuteille, jonkunhan piti lähteä perään heti eikä vasta tunnin päästä tai seuraavana päivänä). Mutta mä googletin isälle valmiiksi erilaisiin asioihin (esim tv-kanavien asennukset, tietokoneeseen liittyvät ongelmat, noutopalvelu tavaroiden viemisestä sorttiasemalle jne) liittyviä puhelinnumeroita ja kirjoitin ne hänelle paperille. Siis firmoja, joista saa ostettua tarvittavia palveluita.
Eiköhän ne tajua itsekin jossain vaiheessa. Älä hyysää ja anna niiden vaikka paskoa housuihinsa. Pyytävät sitten apua.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ensin puhuttiin vanhempien pärjäämisestä, sitten varojen siirtämisestä ennakkoperintönä. Vähän haiskahtaa, ettei oikeasti vanhempien tilanteesta olekaan kyse.
Miksei voisi olla monenlaisia syitä? Kyllä minä ainakin kauhulla pohdin sekä vanhempieni pärjäämistä että omaa asemaani sitten, kun sitä taloa pitää yrittää myydä. -eri
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei ole lapsia itselläni. Saan vanhana päättää missä asun. Ei tule kukaan kärkkymään perintöä. Oma, tuttu koti on paras paikka vanhukselle. Muistot ympärillä. Ei steriili, persoonaton laitos ole inhimillinen "loppusijoituspaikka".
Miten niin steriili...olisikin aikaa siivota tarpeeksi.
Oman huoneen voi sisustaa. Kun ollaan steriilissä ympäristössä, ollaan lähdössä lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan siis siskon kanssa puhuttu, että kun päästäisiin tuosta talosta eroon ja saataisiin meille edunvalvontavaltuutus, niin helpottuisi kaikkien elämä. Vanhemmat eivät tunnu millään ymmärtävän sitä, että erilaisilla järjestelyillä meille pystyy antamaan ennakkoperintöä täysin ilman veroja, kunhan vaan tuo vanha talo saataisiin myydyksi.
ap
Joojoo, mitä saat tästä trollailusta? Hyvän mielen?
oikea Ap
Tässä oikea Ap. En tiedä kuka sekopää tänne kirjoittaa esiintyen minuna, mutta siskon kanssa tosiaan puhuttiin siitä, että saadaan järkevällä ja kätevällä tavalla rahat siirrettyä seuraavalle sukupolvelle, kun vanhemmat eivät tuossa iässä enää mitään rahaa, saati jotain omakotitaloa tarvitse. Heille tottakai hankittaisiin sitten paikka jostain kivasta vanhainkodista, esi
Kyllä vanhempasi tarvitsevat rahansa ja asuntonsa myyntitulot itse hoivakodin palveluasumiseen. Keskimäärin hoivakodin vrk-hinta on n200e/pvä. Mitään entisenkaltaisia "vanhainkoteja" ei enää ole. Varaton vanhus voidaan kyllä sijoittaa terkkarin vuodeosastolle, se ei sitten olekaan mikään "kiva vanhainkoti".
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tätä minäkin suosittelen. Mä kyllä autoin mun vanhempiani sellaisissa asioissa, joihin ei ollut mahdollista saada ulkopuolista apua (esim kun muistisairas äitini lähti karkuteille, jonkunhan piti lähteä perään heti eikä vasta tunnin päästä tai seuraavana päivänä). Mutta mä googletin isälle valmiiksi erilaisiin asioihin (esim tv-kanavien asennukset, tietokoneeseen liittyvät ongelmat, noutopalvelu tavaroiden viemises
Mikä helvetti on sorttiasema?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi iso piha on ongelma? Miksi sitä pitää hoitaa jos siihen ei riitä
No lumityöt siinä on suurin ongelma. Pitää kuitenkin päästä postilaatikolle, viemään roskat, autolla liikkeelle jne. Asuvat sen verran syrjässä ettei ketään "okt-talkkaria" tms. ole saatavilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä ohje, olin juuri neuvomassa samaa.
Omien jääräpäisten vanhempieni kohdalla tein niin, että seniorineuvonnalle selitin tilanteen ja kerroin että vanhemmilleni ei saa paljastaa että minä olen ollut heihin yhteydessä. He lähettivät kirjeen ja ilmoittivat olevansa tulossa tapaamaan vanhempiani. Ikään kuin kyseessä olisi normaali käytäntö että tietyn ikäisiä tullaan tapaamaan. Vanhempani olivat yllättäen jotenkin otettuja, että heistä huolehditaan ja hyväksyivät käynnin. Palaverin tarkoitus oli että he ottavat vastaan tarjottuja kotihoidon palveluja, ja se onnistui. Olin itse mukana palaverissa. Muuttoa en yrittänyt ehdottaa, sillä molemmilla oli alkavaa muistisairautta ja parhaiten pärjäsivät vanhassa tutussa ympäristössä.
Tosiaan, ulkopuolinen "auktoriteetti" tehosi, heitä kuunnellaan.
Sinun vanhempiesi kohdalla onnistuisi hyvin vielä muutto uuteen asuntoon, koska ei ole muistisairautta. Voi olla jo aika viimeisiä hetkiä saada "myytyä" muuttoajatus, sillä muistisairaus voi olla tulossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että ottaisit itseltäsi hengen, niin ei tarvitsisi miettiä noin paljoa muiden ihmisten asioita?
😆 Tämä on hyvä neuvo ahneille lapsille, ottakaa onkeenne 👍
Katso aiempi kommentti jossa linkit mt-palveluihin. Tsemppiä!
Maailman sivu ovat ihmiset kuolleet koteihinsa! Ap on täysin sairas perintörahojen perässä kärkkyjä, joka ei tosiasiassa välitä vanhemmistaan ja heidän tunteistaan paskan vertaa. Älkää vastatko tälle. Viestit joutavat suoraan poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi iso piha on ongel
Joku paikallinen yrittäjä?
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ei kuten äiti. Aivan mahdoton jäärä joka perui palveluja miten lystäsi ja riitautui kotihoidon kanssa kiukuttelemalla. Samalla odotti lasten olevan 24/7 palvelijoita. Vasta sitten alkoi uskoa avun tarpeellisuuden ja myöhemmin muuton palveluasuntoon kun tarpeeksi monta kertaa kaatui ja sai tajuttomuuskohtauksia. Myi asunnon ja sillä rahalla elää herroiksi lopun ikäänsä. Ollaan käsketty auttamaan itseään kun rahaa on. Toki autetaan kun käydään mutta jo terveysasioiden takia tarvitsee ammattiapuja päivittäin. Eikä meille jäänyt käsiin sitä asuntoa jota kukaan ei haluaisi periä.