Onko sinulla käteistä rahaa?
Onko sinulla käytössä tai varalla käteistä rahaa?Jos vaikka ei pankkikortit toimi.
Kommentit (154)
Olen säästänyt lähes 30 000 euroa käteistä rahaa vuosien kuluessa. Olen nykyään toimeentulotuella, joten kovin isoja summia en voi pitää pankkitilillä. Vuokran ja ruokaostokset maksan toki pankkitililtäni.
Reilu tonni yleensä lompakossa, matkoilla kiva olla jos tulee jotain yllättävää mitä ei voi kortilla maksaa (Saksa yms.) ja Suomessakin jos vaikka ostat jotain yksityiseltä niin voi olla helpoin maksaa käteisellä eikä kiinnosta lähtee miettiin missä se lähin pankkiautomaatti olikaan.
Taitaa lompsassa olla 5 euroa kolikoina.
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt lähes 30 000 euroa käteistä rahaa vuosien kuluessa. Olen nykyään toimeentulotuella, joten kovin isoja summia en voi pitää pankkitilillä. Vuokran ja ruokaostokset maksan toki pankkitililtäni.
Sun pitää toivoo, ettei ala sota. Yks pommi-isku ja sinne meni.
Näyttä olevan pari tonnia. Koko summaa en tietenkään kuljeta mukana, ettei roadmanit vie.
ei löydy käteistä kun ei löydy tililtäkään mitään, heikkoa tää elämä nykymaailmassa.
ennen pidin aina noin 50euroa käteistä mukana, jos vaikka ei maksupääte toiminut kaupassa.
On aina noin satanen lompsassa. Pieninä seteleinä.
Joo, muutama satanen aina varuiksi. Ostan säännöllisesti huumeita ja niissä käteinen on edelleen se millä mennään.
Pari tonnia on käteistä aina ja viimeiset kolme vuotta olen ostanut osakesijoitusten lisäksi kultaa. Sitäkin on jo kertynyt vähän yli kolme kiloa.
Jos iso kriisi iskee tai tulee sota, niin kulta toimii aina maksuvälineenä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että on säästöjä, mutta säilytystapa on kyllä riskialtis. Tulipalo, varkaat tai vesivahinko ja kaik män. Voisko kehitellä jonkin muun tavan säilyttää niitä rahoja? Pankit tallelokeroon ei saa viedä käteistä rahaa ja tallelokeroita ollaan vähentämässä joten se ei käy. Voitko avata tilin toiseen pankkiin ja olla kertomatta sossun kyttääjille siitä?
Mulla on aina 100 e lompsassa ja toinen mokoma kotona. Jos on enempi niin maksan käteisellä muussa tapauksessa kortilla. Tällä hetkellä makselen sujuvasti käteisellä, jee!
Mulla on 1 kpl 20€ :n seteli, nykyään aina mukana. Se mahtuu taitettuna kätevästi kännykkälompakkoon.
Syy: käyn joka arkipäivä lounaalla jossain eri lounaspaikassa. Ja jos kävisi niin että kortti ei toimi, tai maksupäätteessä on joku ongelma lounaspaikassa, niin ei tarvi mestaa sen takia vaihtaa. Kerran on juuri noinnjo lomien jälkeen käynytkin, mutta ei hätää maksoin lounaan 20€ setelillä..
Lain mukaan kotivaraan kuuluu jokaisella olla hiukan käteistä. Sota ei ole ainoa vaan maanjäristys ja sähkökatkos sekä lakko ja tulvat myös tulipalot. Epidemia ja pandemia. Ostareilla ei toimi kassakoneet mutta heillä on silti käteistä ja kassalippaat sitä varten. Kioskilla on käteistä. Myyjät antaa usein väärin takaisin joten heillä on käteistä. Kyllä voit säästää hiukan tätä kotivaraa varten eikä se ole rikollista. Samoin voit säästää hammaslääkäriin sekään ei ole väärin. Yrityksissä on usein aina niin sanottu pohjakassa kuten ruokaravintoloissa. Sekin kuuluu olla. Säästäminen ei ole väärin eikä syntiä vaan tervettä. Moni on säästänyt ja ostanut pyörän tai radion mikä taas on meillä pakollinen eli sulla kuuluu olla patterilla toimiva radio. Et tee mitään sähkölaitteita kun sähköt on poikki. Sekin on siis laillista. Älä varasta toisten ihmisten kodeista radioita kuten monet jo on tehneet. Ne kuuluu lain mukaan olla asunnoissa. Patterilla toimivat taskulamput ja radiot kuuluu kotivaraan. Sosiaalivirkailijan kuuluu osata nämä perustiedot ja taidot koulutuksessa. Sulla kuuluu olla myös oma vesi ja ruoka varasto millä elät 3-4 päivää poikkeusoloissa ja sekin kuuluu lakiin suomessa. Et sä ala varastaa muilta vaan pidät itselläsi kotivaran.
Pienet setelit ja muutamia kolikoita on hyvä olla varalla. Mukana aina ja kotona taas vähän enemmän. Sähkökatkoilla automaatit kassat ei toimi eikä hissit eikä voi ladata mitään. Sotatila saa taas ihmisten ahneus ryöstäytyy valloilleen joten. Taksi ottaa kolmin kertaisen hinnan ja bussikuskit on pommisuojassa. Hanki siis rehellisesti polkupyörä ja ota se kotivara mukaan jos pitää asunnosta lähteä.
Vaikka olet työtön voit tehdä osa aikaista työtä silti tai muutkin voi tehdä. Työnteko kannattaa aina. Jokaisella kuuluu olla kotivara lain mukaan älä varasta muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että on säästöjä, mutta säilytystapa on kyllä riskialtis. Tulipalo, varkaat tai vesivahinko ja kaik män. Voisko kehitellä jonkin muun tavan säilyttää niitä rahoja? Pankit tallelokeroon ei saa viedä käteistä rahaa ja tallelokeroita ollaan vähentämässä joten se ei käy. Voitko avata tilin toiseen pankkiin ja olla kertomatta sossun kyttääjille siitä?
Minulla on kotona kassakaappi, jossa rahojani säilytän. Kaikkeen ei voi tietysti koskaan täysin varautua. Enkä mikään miljonääri todellakaan ole. En avaa toiseen pankkiin tiliä, koska kyllä Kela sen saisi tietoonsa. Heillä on keinonsa. Muutamia tuhansia euroja pidän myös nettilompakoissa. Niihin ei Kelan valtuudet yllä.
Tavallisille tileille ei saa yhtään mitään korkoa vaikka siellä olisi jäänyt kotivaraa. Korkoa saa vain erikseen oleville säästötileille osa määrä aikaisia talletustilejä. Sosiaalityöntekijän kuuluu osata tämäkin asia. Mikään käyttötili ei maksa mitään korkoja kenellekään missään. Perus tulon puolella suositus on että ihmisillä olisi ainakin yhden kk palkka tilillä 2000€ niin sanottua huonon päivän rahaa. Pienituloisille saattaa sellainen summa olla liikaa mutta jokunen satanen kuitenkin. Kaikkea ei kuulu tuhlata heti. Jos säästää vaikka 10€ kuussa se on vuodessa 120€.
No virolaiset ja romanit liikkuu asunnoissa varkaissa jos sulla on säästöjä siellä. Parasta sitten piilottaa ne niin ettei löydy. Ovat vieneet imureita radioita matkalaukkuja. Pankin virkailja jäi Turussa kiinni varastamisesta tileiltä. Outoja siirtoja on hyvä seurata. Myös Kelan työntekijöiden, onpa mennyt väärille tileillekin. Kuitenkin se tietty kotivara on oltava. Ulkomaillakin on nähty miten mafiat myy avustusruokia.
On.