Ostin eilen Geisha-patukan ja yritin syödä. Mitä Geishalle on tapahtunut?
Se oli aika mauton, ei sulanut suussa kuten ennen vaan oli jotenkin muovisen jäystettävä. Suolaisuutta oli, mutta ei enää täytteen pehmeyttä ja sulavuutta, ei kunnollista pähkinän ja suklaan makua. Aivan kuin jonkun jäljitelmän olisi syönyt. Tietääkö joku, milloin tämä muutos on tapahtunut ja mitä muutoksia raaka-aineisiin on tullut?
Tiedän kyllä että Fazerin suklaista on jo monta vuotta sitten täällä keskusteltu, mutta ei Geisha näin pahaa ollut vielä pari vuotta sitten. Ei kyllä tule ostettua uudelleen enää koskaan, tyhjän saa pyytämättäkin.
Kommentit (81)
Tää ei nyt liity suklaisiin mitenkään, mutta koostumukseen. Ostin pitkästä aikaa Burger Kingin hampurilaisen. Pihvi oli pakko ottaa pois, en pystynyt sitä syömään. Sen koostumus ei ollut normaali vaan tosi ällö. En osaa selittää. Kokeilkaa itse, jos uskallatte. Niinkuin jotain outoa printtilihaa tai jollain eri koostumuksella jatkettua massaa olisi syönyt. Olisiko tuossakin tuo paskuutus kustannusten nousun takia tehty?
Vierailija kirjoitti:
Se on paskuutettu kuten moni muu tuote viimeisen 15 vuoden aikana (googlaa enshittification).
Kaakaovoin tilalle laitettu yhä enenevissä määrin palmuöljyä ja sokeria, koska se on halvempaa.
Hinra nousee ja pakkauskoko pienene. Ruokakemistit firmassa miettivät päänsä puhki miten petosta saisi jatkettua niin halvalla kuin mahdollista ilman että se vaikuttaa myyntiin negatiivisesti.
Jenkeissä tämä on mennyt esim. Pop-tartseissa niin pitkälle että niissä ei ole enää tietoakaan marjoista, vaan niissä on pelkkä "aromi". Voin tilalla on palmuöljy. Pakkaus pientynyt 40%.
Kun ei kasvavia voittoja voi repiä muualta, heikennetään tuotetta ja myydään sitä vanhalla mielikuvalla.
Hyi nuo Pop-tartsit on täyttä paskaa! Joku puhdas lisäainepommi. En ymmärrä miksi jenkit syöt tommosta.
Kaikki valmis alkaa olla syömäkelvotonta, valmisruokiin lisätään nykyisin kaikkiin rypsiöljyä, rapsiöljyä (nämä aiheuttaa oikeasti suurimmalle osalle vatsavaivoja), soijaa tms. mitkä on kyllä halpoja aineita mutta mistä tulee ongelmia käyttäjille. Olen tullut siihen tulokseen että kannattaa ostaa vain perusaineita ja tehdä ruoat itse. Suklaata en ole vielä ryhtynyt tekemään, mutta korvaan karkkeja esim. pannarilla, kermavaahdolla ja hillolla.
Karkkien syömisen jälkeen kannattaa kiinnittää huomiota omaan olotilaan. Eu sallii lisäaineita mitkä oli aiemmin täällä kiellettyjä mm. useita voimakkaita väriaineita. Joitain Haribon karkkeja kun syö, niin aamulla on olo kuin olisi krapulassa. Nehän oli aiemmin täällä kielletty.
Voi nyt V***U! Milloin ne on lisännyt tuohon VEHNÄÄ??? No eipä tarvitse sitten enää sitäkään syödä. Olen kyllä nyt tosi pettynyt. On ollut mulle se lempiherkku, jota ostaa joskus kaupasta, kun kaikki leivokset ja keksit on vehnän takia pannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on poistettu palmuöljy
Onko oikeasti? Eikö se pitäisi sitten korvata kaakaovoilla tai jollain, mikä sulaa suussa? Nyt ei sulanut, piti pureskella.
Ei ole palmuöljyä enää. Valmistusaineet firman sivulta (https://www.fazer.fi/tuotteet/401902/geisha-maitosuklaata-hasselpahkina…):
Sokeri, maito, kaakaovoi, hasselpähkinät (11%), kaakaomassa, täysmaitojauhe, kirnumaitojauhe, vehnäjauho, maissitärkkelys, emulgointiaine (soijalesitiini), auringonkukkaöljy, suola, aromit. Saattaa sisältää muuta pähkinää, mantelia ja muuta gluteenia sisältävää viljaa. Maitosuklaassa vähintään 30% kaakaota.
Fazer saisi päivittää tietonsa omille sivuilleen, kun Fazerin tuotteita jälleenmyyvät yritykset mainitsevat palmuöljyn.
Päivittäisivät sinne, että "saattaa sisältää muuta öljyä", niin pätisi aina eikä tarvitsisi olla päivättämässä sen mukaan, mistä öljystä kulloinkin parhaat katteet saa.
Mistäs sen nyt tietää, onko Fazerin vain jälleenmyyjän tieto oikea? Kuluttajaviranomaisiinko tässä pitää ottaa yhteyttä (jos sellaisia näinä säästöjen päivinä enää on)?
Parasta varmaan vain edelleen jatkaa boikottiaan.
En ymmärrä nyt ollenkaan tämän sormissa ja suussa sulamisen haikailun perään! 😄 Itse pistän maitosuklaan jääkaappiin. Ehkä mulla on jotenkin lämpöinen suu, koska huoneenlämmössä ollut suklaa hajoaa heti, ja suu on vain täynnä inhottavaa suklaa mönjää, joka pitää äkkiä niellä. Kylmä suklaa on ihanaa, kun siitä voi purasta paloja vähän kerrassaan ja antaa hitaasti sulaa suussa. Ehtii maistamaankin jotain, eikä sormissa oleva palanen ehdi sulaa ja sotkea. Yhdellä tai kahdella palalla pärjää pitkään, kun voi syödä hitaasti, eikä tarvitse ahmia koko patukkaa tai puolta levyä.
Täytynee ryhtyä itse tekemään sitä suklaata taasen.
Kattokaapa muuten juutuupista vanhoja 80-luvun mainoksia. Niissä näkyy vielä alkuperäinen Geisha-patukka, joka oli huomattavasti nykyistä pidempi ja palat olivat sellaisia yli sentin korkeita kunnon pulleita paloja. Nykyään patukka on lyhyt ja palat aivan litteitä jotka hajoavat lituskoiksi muruiksi kun niitä puraiseen. Fazer pissittää kuluttajia nykyään oikein kunnolla. Minäkin ostan nykyään mielummin Pandaa tai olen kokonaan ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on poistettu palmuöljy
eikä ole. sitä on tuotteen painosta liki kolmasosa ja se on heti toisena sokerin jälkeen selosteessa
vain panda on poistanut palmun suklaistaan 2021
Mitä vttua oikein sekoilet?
sokeri, MAITO, kaakaovoi, HASSELPÄHKINÄT (11%), kaakaomassa, täysMAITOjauhe, kirnuMAITOjauhe, VEHNÄjauho, maissitärkkelys, emulgointiaine (SOIJAlesitiini), auringonkukkaöljy, suola, aromit.
Löysin n. 20 vuotta vanhan geisha pakkauksen joka jäänyt kaapin perälle. Paketissa ainesosaluettelo on seuraava:
Sokeri, kaakaovoi, maito, hasselpähkinät (23%), kaakaomassa, täysmaitojauhe, kirnumaitojauhe, vehnäjauhe, emulgointiaine, auringonkukkaöljy, suola ja luonnolliset aromit
Olen huomannut saman, että Fazerin tuotteet maistuu nykyään aivan kummalta. Jää just sellainen ihmeellinen kelmu suuhun. En osta enää, kun hintakin on aivan järkyttävä. Joku makulevy oli jo yli neljä euroa ja 180 grammaa entisen 200 sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Tää ei nyt liity suklaisiin mitenkään, mutta koostumukseen. Ostin pitkästä aikaa Burger Kingin hampurilaisen. Pihvi oli pakko ottaa pois, en pystynyt sitä syömään. Sen koostumus ei ollut normaali vaan tosi ällö. En osaa selittää. Kokeilkaa itse, jos uskallatte. Niinkuin jotain outoa printtilihaa tai jollain eri koostumuksella jatkettua massaa olisi syönyt. Olisiko tuossakin tuo paskuutus kustannusten nousun takia tehty?
Huomasin saman reilu viikko sitten. Ennen oon tykännyt BK:n hamppareista, mutta nyt ruoka ei ollut hyvää. En osaa edes sormella osoittaa mitä vikaa siinä oli. Jotenkin mautonta ja outo koostumus.
Vierailija kirjoitti:
Kattokaapa muuten juutuupista vanhoja 80-luvun mainoksia. Niissä näkyy vielä alkuperäinen Geisha-patukka, joka oli huomattavasti nykyistä pidempi ja palat olivat sellaisia yli sentin korkeita kunnon pulleita paloja. Nykyään patukka on lyhyt ja palat aivan litteitä jotka hajoavat lituskoiksi muruiksi kun niitä puraiseen. Fazer pissittää kuluttajia nykyään oikein kunnolla. Minäkin ostan nykyään mielummin Pandaa tai olen kokonaan ostamatta.
On huomattu ja minä ostan vain myös Pandan suklaata ja Marabouta.
Geisha oli lapsuudessa mun lempi suklaa, kunnes se eka uudistus tuli joskus 2000 luvulla. Sen jälkeen on Geishat jääneet automaatiolla kaupan hyllyyn. Jos Fazer kuuntelisi asiakkaita niin toisivat sen 80-luvulla käytetyn reseptin takaisin. Niin ja aina kun jossain tuotteessa lukee uusi resepti niin siitä tietää että nyt on raaka-aineet halpuutettu. Katsokaa vaikkapa mitä Creme Bonjourille kävi. Ei siinä edes ole mitää cremeä enää.
Vierailija kirjoitti:
80 luku oli kultaaikaa suomessa kunnes päätettiin liittyä Eu:hun ja "kansainvälistyä".
Vierailija kirjoitti:
Ainesosat: sokeri, maito, kaakaovoi, hasselpähkinät (11 %), kaakaomassa, täysmaitojauhe, kirnumaitojauhe, vehnäjauho, maissitärkkelys, emulgointiaine (soijalesitiini), auringonkukkaöljy, suola, aromit. Saattaa sisältää muuta pähkinää, mantelia ja muuta gluteenia sisältävää viljaa. Maitosuklaassa vähintään 30 % kaakaota.
Ainesosajärjestys kertoo, mitä on eniten ja mitä seuraavaksi eniten. Eniten siis sokeria, sitten maitoa. Aiheuttaakohan kirnumaitojauhe, vehnäjauho ja maissitärkkelys sen kovuuden ja mauttomuuden? Paljonkohan niiden prosenttiosuus on yhteensä? Kyllä on kova ja sulamaton patukka saatu aikaiseksi. Sellainen kelmuinen maku jää suuhun.
ap
Koska kaakaomassa mainitaan hasselpähkinöiden jälkeen, kaakaomassaa on Geishassa alle 11%, eli kymmenesosa, jos sitäkään. Kaakaomassa on se, mikä tekee suklaan ja minkä hinta on kaksinkertaistunut muutamassa vuodessa.
Silleen hyvä juttu kun suklaat on pakottaa, ei tarvitse niitä ostella. Jouluna ostan Lindt suklaapussin. Se on sen verran kallista ettei tarvitse usein herkutella.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä nyt ollenkaan tämän sormissa ja suussa sulamisen haikailun perään! 😄 Itse pistän maitosuklaan jääkaappiin. Ehkä mulla on jotenkin lämpöinen suu, koska huoneenlämmössä ollut suklaa hajoaa heti, ja suu on vain täynnä inhottavaa suklaa mönjää, joka pitää äkkiä niellä. Kylmä suklaa on ihanaa, kun siitä voi purasta paloja vähän kerrassaan ja antaa hitaasti sulaa suussa. Ehtii maistamaankin jotain, eikä sormissa oleva palanen ehdi sulaa ja sotkea. Yhdellä tai kahdella palalla pärjää pitkään, kun voi syödä hitaasti, eikä tarvitse ahmia koko patukkaa tai puolta levyä.
Tässä aloituksen Geisha-patukassa ei ollut mitään, mitä olisi pitänyt ehtiä maistaa. Makua ei ollut.
ap
Onko mahdollista, että maitoa tai kaakaovoita olisi käsitelty jotenkin niin, että patukka säilyttää paremmin muotonsa kuljetuksen ja säilytyksen ajan, vaikka olisi lämmintäkin? Nimittäin kermamunkeissa tällainen kusetus on mahdollinen. En tiedä, mitä kermalle tehdään, mutta siitä on mahdollista saada sulamatonta. Näin esimerkiksi Leivon kermamunkeissa: https://leivonleipomo.fi/Tuotetiedot?groupid=70&id=938
Ostin noita nimittäin kerran, ja ihmettelin kun täyte ei maistunut kermalta vaan kovetetulta kasvirasvalta, ei sulanut suussa vaan piti niellä palasina, ja suuhun jäi rasvainen kylmä kalvo syömisen jälkeen. Täytteessä on kermaa, mutta tuoteselosteesta ei käy ilmi, mitä sille on tehty. Ei käyttäydy kuin normaali kermavaahto, eikä sula auringonpaisteessa.
Näitä tuotteita, joissa kuljetus, säilytys ja ulkonäkö on priorisoitu syömisen ja maun eli sen varsinaisen tarkoituksen edelle, ei kannata ostaa.