Mikä on se "paha päivä", jota varten säästöt ovat olemassa?
Ja jota jokaisen kunnon kansalaisen ja yhteiskuntaykän pitäisi pelätä kehdosta asti?
Kommentit (106)
Jatkan. Minä olin muuttanut juuri omilleni ekaan asuntooni, kun yhtenä päivänä sain tarpeekseni pesutuvasta ja päätin, että nyt minä sen pesukoneen ostan. Aloin selailemaan vaihtoehtoja, löysin ihanan, tein tilauksen ja maksoin osissa. Sitä ennen fiksuna tyttönä tein laskelman, että tiesin paljonko jää rahaa lyhennyksen jälkeen ja laskeskelin myös että paljonko voin enimmillään lyhentää kuukausittain, että kertyy mahdollisimman vähän korkoa. Sitte maksoin pesukoneeni muutamassa kuukaudessa ja ei ollut sen kummoisempi juttu se. Ikinä en katunut, että voi voi kun pitikin mennä ottamaan osamaksu, voi voi kun kertyi kamalasti korkoa (ei edes kertynyt.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta pamahti tietokone. Ei kun vaan säästöistä rahaa tilille ja uutta ostamaan sen sijaan, että syön makaronia seuraavan pari kuukautta ollen ilman konetta.
Eli ihan arkipäivän yllättäviin rahanmenoihin.
Niin, tietysti olisit voinut ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön.
Joka maksaa vain hiluja jos sitäkään 5 vuotta vanhasta koneesta. Koneet ovat kulutustavaraa eikä niistä saa uuden hintaa takaisin.
Rahalla on arvoa tasan niinkauan kun ihmiset uskovat ja luottavat siihen raha on vain vaihdon väline ja esim usa:n hallitus takaa dollarin arvon mutta raha muuttuu vessapaperiksi siinä vaiheessa kun luottamus menee rahaan sekä pankkijärjestelmään ja väitän että moni suuri maailmanluokan pankki horjuu jo ja silloin dominopalikat ovat huteralla pohjalla.
Auton moottorin hajoaminen muutamaa kuukautta takuun loppumisen jälkeen oli varsin paha päivä. Kustannukset olivat noin 8000e, joka vastasi noin neljän kuukauden nettopalkkaa. Kaikkineen hinauskulut ynnä sijaisautot (koska töissä piti silti käydä) huomioiden kokonaiskustannus oli lähes 10k budjetoitua enemmän. Tämä opetti minulle, että hätävarakassani oli alimitoitettu. Entä jos jotain merkittävää olisi tapahtunut lähes samaan aikaan. Nykyinen hätävarakassani on noin vuoden nettopalkan kokoinen. Suurin osa indeksissä, joka muutassa arkipäivässä käytössä. Noin 15k heti saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta pamahti tietokone. Ei kun vaan säästöistä rahaa tilille ja uutta ostamaan sen sijaan, että syön makaronia seuraavan pari kuukautta ollen ilman konetta.
Joka maksaa vain hiluja jos sitäkään 5 vuotta vanhasta koneesta. Koneet ovat kulutustavaraa eikä niistä saa uuden hintaa takaisin.
Mutta mihin tarvitsit upouutta tietokonetta, jos 5 vuotta vanha koneesi oli edelleen riittävä? Käytetyt koneet on halpoja.
Se päivä, kun Klaus-sedän sanat toteutuu, et omista mitään olet onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten nämä "pahan päivän varalle" säästäneet vinkuu, kun eivät saa toimeentulotukea, kun jäävät työttömäksi. Eivät ymmärrä, että se on nyt se paha päivä, jonka varalle on säästetty.
Rima on nyt laskettu alas, todella alas.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan. Minä olin muuttanut juuri omilleni ekaan asuntooni, kun yhtenä päivänä sain tarpeekseni pesutuvasta ja päätin, että nyt minä sen pesukoneen ostan. Aloin selailemaan vaihtoehtoja, löysin ihanan, tein tilauksen ja maksoin osissa. Sitä ennen fiksuna tyttönä tein laskelman, että tiesin paljonko jää rahaa lyhennyksen jälkeen ja laskeskelin myös että paljonko voin enimmillään lyhentää kuukausittain, että kertyy mahdollisimman vähän korkoa. Sitte maksoin pesukoneeni muutamassa kuukaudessa ja ei ollut sen kummoisempi juttu se. Ikinä en katunut, että voi voi kun pitikin mennä ottamaan osamaksu, voi voi kun kertyi kamalasti korkoa (ei edes kertynyt.)
Tähän lisään, että toki on eri asia, jos joka ikinen korkosentti ja -euro on hirvitys. Minä en välitä siitä, että maksan hieman ekstraa. Välitän vain suurista summista, ja tietysti siitä jos maksan jatkuvasti vuosikausia "pientä ekstraa", koska silloin siitä kertyy lopulta suuri summa. Silloin tällöin harvoin ihan se ja sama minulle.
Mulla on hyvä esimerkki:
Auton korjaus.
Moottorissa on ollut käyntiongelmia. Ensin piti vaihtaa nox-sensori, sen hinta oli 647e.
Nyt sanoivat että pitää vaihtaa myös suuttimet, niille hintaa tulisi 4700€
Mulla puskuriraha toimii pankkilainan tavoin. Lisää aivan älyttömästi elämänlaatua.
Jos tarvitsen yllättäen jotain, otan sieltä ja säästän jälkikäteen takaisin. Viimeksi iso pikameno oli 4000 euron hammasremontti, mutta usein kyseessä on joku hauska ja paljon halvempi asia. Vaikka 500 euron talvinen lomamatka. Lomamatkan makselin puolessa vuodessa itselleni takaisin, hammasremontissa menee pidempään. Mutta se on stressitöntä omaa rahaa.
"Täytenä" puskuriraha olisi 10 000 euroa, mutta käytännössä summa seilaa 5000-9000 välillä. Ei siis oikeasti mikään iso määrä, jolla pärjäisin valtavassa kriisissä. Mutta pienituloiselle kuitenkin merkittävä ero tyhjään tiliin. Jos vaikka tarvitsisi useamman kuun vuokran, niin se löytyy.
Minulla oli 25000 e rahaa "varmuuden vuoksi" säästössä.
Lainasin ne juuri lapselleni ensiasunnon käsirahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi se, että joudut työttömäksi ja huonolla tuurilla saat ensimmäiset työttömyyskorvakset puolen vuoden päästä.
Se ei ole enää huonopäivä vaan elämä kun pitää alkaa opetella elämään 590 euron työttömyyskorvauksella suomen hinnoilla.
Se kun tulee ero ja ex pistää maksamaan elareita niin paljon että hänen korkea elintaso on taattu
Paras puskuri pahalle päivälle on maksaa velat pois etuajassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvä esimerkki:
Auton korjaus.
Moottorissa on ollut käyntiongelmia. Ensin piti vaihtaa nox-sensori, sen hinta oli 647e.
Nyt sanoivat että pitää vaihtaa myös suuttimet, niille hintaa tulisi 4700€
Auto on kallis harrastus.
Itsellä se oli työttömyys kun jouduin lopettamaan vuorotyön korjaamolla. Ensin yrittivät laittaa karenssin, mutta omien säästöjen avulla selvisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mihin tarvitsit upouutta tietokonetta, jos 5 vuotta vanha koneesi oli edelleen riittävä? Käytetyt koneet on halpoja.
Miksi ostaa käytetty kone kun on varaa uuteen? Tekniikka kehittyy koko ajan huimaa vauhtia ja uusi on uusi ja ajan hermoilla.
Vierailija kirjoitti:
Se kun tulee ero ja ex pistää maksamaan elareita niin paljon että hänen korkea elintaso on taattu
Ei elareilla maksa kuin murto-osan lapsen kuluista.
Kaikkein paras asiahan on jos sitä pahaa päivää ei tulekaan. Mutta näinä hyvinä päivinä on mielenrauha, ettei ole sitten ihan kusessa jos joku tilanne tulee. Itse säästän ensisijaisesti sen mielenrauhan takia.
Minä sain koronan aikana 3 v aikana säästettyä 15 000 e puskurin kun ei päässyt matkustelemaan. Nyt kuitenkin kun pääsee taas matkustamaan laitoin kaiken haisemaan alle kahdessa vuodessa. En vaan osaa/pysty säästämään mitään kun haluan matkustaa.