Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun asuntolaina maksettu niin mitä aiot tehdä

Vierailija
12.10.2024 |

Sillä summalla/kk joka sinulle jää ns yli?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella tuota lainaa on aika paljon niskassa, yli 100 000 jne.

Minulla vain 35 000. Miksi ottaisin ison lainan kun todennäköisesti joutuisin tekemään enemmän töitä ja ottamaan enemmän vastuita sen maksuun?

Ei sellainen elämä ole välttämättä kovin nautinnollista ollenkaan, jos työ ja paineet ansiotulosta ovat iso osa elämää.

Vierailija
62/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainan jälkeen maksan edelleen julkisivu- ja putkiremontin rahoitusvastiketta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelin Thaimaassa, joka vuosi pari kertaa. Lainat maksoin pois jo 15 vuotta sitten.

Vierailija
64/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitan kuukausittain pienillä summilla ja säästän säästötilille.  Kämpän sain jo maksettua ja säästöillä kylpyhuonerempan sen jälkeen. 

Vierailija
65/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut rahastoihin, osakkeisiin ja kultaan.

Vierailija
66/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella tuota lainaa on aika paljon niskassa, yli 100 000 jne.

Minulla vain 35 000. Miksi ottaisin ison lainan kun todennäköisesti joutuisin tekemään enemmän töitä ja ottamaan enemmän vastuita sen maksuun?

Ei sellainen elämä ole välttämättä kovin nautinnollista ollenkaan, jos työ ja paineet ansiotulosta ovat iso osa elämää.

Maksoin yksin 240000 euron lainan. En stressannut yhtään nollakoroilla. Tein paljon ylimääräisiä lyhennyksiä. Sain maksettua just, kun korot alkoi taas nousta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella tuota lainaa on aika paljon niskassa, yli 100 000 jne.

Minulla vain 35 000. Miksi ottaisin ison lainan kun todennäköisesti joutuisin tekemään enemmän töitä ja ottamaan enemmän vastuita sen maksuun?

Ei sellainen elämä ole välttämättä kovin nautinnollista ollenkaan, jos työ ja paineet ansiotulosta ovat iso osa elämää.

Maksoin yksin 240000 euron lainan. En stressannut yhtään nollakoroilla. Tein paljon ylimääräisiä lyhennyksiä. Sain maksettua just, kun korot alkoi taas nousta. 

Idiootti olit kun teit 0-koroilla ylimääräisiä lyhennyksiä. 

Minä en tehnyt vaan käytin rahat sijoituksiin.  Kun korot lähtivät nousuun niin maksoin SIJOITUKSILLA lainan pois kokonaan ja sijoituksiin jäi siltikin mukava potti.  Menetit siis VUOSIEN hyvät tuotot ilmaiselle rahalle maksamalla ilmaista rahaa pois. 

Vierailija
68/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän, sijoitan ja lähden aiemmin eläkkeelle. 

Myöhemmin myyn nykyisen asunnon ja rahoitan (sijoitetulla) tuotolla aso/vuokra-asuntoani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan, harrastan  ym.  Sitä tehnyt   15 vuotta

Vierailija
70/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myin asunnon ja muutin vuokralle. Pelkät korot maksaa vuokrakustannukset, ja rahoista tulevat bonukset maksaa vakuutukset.

Melko lyhytnäköistä. Siinäpä makselet vuokria lopun ikää.🤭 Ja luonnollisesti olet katkera niille " porvareille" joilla rahkeet riittivät omalle työllään ostaa itselleen oma talo. Just tuosta tulee se " köyhän" ja "rikkaan" ero. Se köyyhä valitsee köyhyyden ja vuokralla asumisen koska järki, eikä sitkeys riitä enempään.🙂

Tuostako ammennat itsetuntoa, kyllä olet lapsellinen.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me maksettu asuntolainaa kuin joku 1000€/kk. Maksettiin se pois siinä yhteydessä kun muutettiin kerrostalosta omakotitaloon. Kaikenlaista tarviketta ja vehjettä on pitänyt hankkia ja sähkölaskut on talvella ihanan isot. Taisi vakuutusmaksutkin nousta. Ei ole mitään havaintoa sellaisesta, että tuon vuoksi olisi ylimääräistä rahaa.

 

Ylimääräistä rahaa on ihan muista syistä ja osakkeisiin on säästetty jo 18 vuoden ajan. 

 

Kaikista suurin antikliimaksi tuossa asuntolainan poismaksussa on se, että se laina vain häviää verkkopankista. Ei pysty näkemään, että saldo olisi 0, eikä näy se viimeinen maksukaan. Se asuntolainatili vaan katoaa, eikä näy mitään jälkeä että sitä olisi koskaan ollutkaan. Tässä olisi pankeilla parantamisen varaa. Kyllä se tili pitäisi näkyä nollasaldolla ja ruudulle pitäisi tulla konfettisade sen kunniaksi, että laina on maksettu.

Vierailija
72/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laina on maksettu. Jäljellä autolainaa. Ja juuri taloyhtiössä loppui julkisivuremontti.Aion maksaa sen  säästöillä jotka kertyneet juurikin siitä että asuntolainaa ei ole ollut vuosiin.

Sitten alan taas säästämään seuraan isoon remppaan kuten yksi jo aikaisemmin totesi. Ei tämä ikinä lopu.

Miksi jatkat tuossa asumista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella tuota lainaa on aika paljon niskassa, yli 100 000 jne.

Minulla vain 35 000. Miksi ottaisin ison lainan kun todennäköisesti joutuisin tekemään enemmän töitä ja ottamaan enemmän vastuita sen maksuun?

Ei sellainen elämä ole välttämättä kovin nautinnollista ollenkaan, jos työ ja paineet ansiotulosta ovat iso osa elämää.

Maksoin yksin 240000 euron lainan. En stressannut yhtään nollakoroilla. Tein paljon ylimääräisiä lyhennyksiä. Sain maksettua just, kun korot alkoi taas nousta. 

Idiootti olit kun teit 0-koroilla ylimääräisiä lyhennyksiä. 

Minä en tehnyt vaan käytin rahat sijoituksiin.  Kun korot lähtivät nousuun niin maksoin SIJOITUKSILLA lainan pois kokonaan ja sijoituksiin jäi siltikin mukava potti.  Menetit siis VUOSIEN hyvät tuotot ilmaiselle rahalle maksamalla ilmaista rahaa pois. 

En halunnut tehdä niin. Aloin sijoittaa vasta lainan jälkeen. Ei nämä sijoitukset mikään kultakaivos ole ollut, joten olen tyytyväinen siihen mitä tein. 

Vierailija
74/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no viimeisenä eräpäivänä lampsin pankista  ravintolaan ystäväni kanssa ja söimme isot pihvit ja elämä jatkuu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laina on maksettu. Jäljellä autolainaa. Ja juuri taloyhtiössä loppui julkisivuremontti.Aion maksaa sen  säästöillä jotka kertyneet juurikin siitä että asuntolainaa ei ole ollut vuosiin.

Sitten alan taas säästämään seuraan isoon remppaan kuten yksi jo aikaisemmin totesi. Ei tämä ikinä lopu.

Miksi jatkat tuossa asumista?

Kuka ostaa tuollaisesta taloyhtiöstä?

Vierailija
76/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myin asunnon ja muutin vuokralle. Pelkät korot maksaa vuokrakustannukset, ja rahoista tulevat bonukset maksaa vakuutukset.

En ymmärtänyt? Mitkä korot? Ja mistä rahoista tulee bonuksia?

Ymmärsin, että kirjoittaja on myynyt asuntonsa ja laittanut siitä saamansa rahat pankkitilille. Tälle tilille saamillaan koroilla hän maksaa nykyisen asuntonsa vuokran. Lisäksi tilin ansiosta pankki (todennäköisesti OP) antaa hänelle bonuksia, joita hän voi käyttää vakuutustensa maksamiseen.

On ollut aika kallis omistusasunto, jotta korkoja kertyy pankkitilille useita tuhansia euroja vuodessa. Aika paljon korkoja pitää kertoa että niillä vuoden vuokrat maksaa.

Jos asunto on maksanut esim. 400 000, ja rahat on tallettanut pankkitilille, jonka vuosikorko on 3 % (näitä on tarjolla ihan suomalaisissa kivijalkapankeissa tälläkin hetkellä), saa tuosta korkoja käteen 700 €/kk. 

Toki itse sijoittaisin rahat osakkeisiin, joiden tuotolla maksaisi jo selvästi suurempaa vuokraa, mutta riski olisi suurempi.

Vierailija
77/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myin asunnon ja muutin vuokralle. Pelkät korot maksaa vuokrakustannukset, ja rahoista tulevat bonukset maksaa vakuutukset.

En ymmärtänyt? Mitkä korot? Ja mistä rahoista tulee bonuksia?

Ymmärsin, että kirjoittaja on myynyt asuntonsa ja laittanut siitä saamansa rahat pankkitilille. Tälle tilille saamillaan koroilla hän maksaa nykyisen asuntonsa vuokran. Lisäksi tilin ansiosta pankki (todennäköisesti OP) antaa hänelle bonuksia, joita hän voi käyttää vakuutustensa maksamiseen.

On ollut aika kallis omistusasunto, jotta korkoja kertyy pankkitilille useita tuhansia euroja vuodessa. Aika paljon korkoja pitää kertoa että niillä vuoden vuokrat maksaa.

Jos asunto on maksanut esim. 400 000, ja rahat on tallettanut pankkitilille, jonka vuosikorko on 3 % (näitä on tarjolla ihan suomalaisissa kivijalkapankeissa tälläkin hetkellä), saa tuosta korkoja käteen 700 €/kk. 

Toki itse sijoittaisin rahat osakkeisiin, joiden tuotolla maksaisi jo selvästi suurempaa vuokraa, mutta riski olisi suurempi.

Jos asunto maksaa 400 000, KUKAAN ei vuokraa sitä 700 eurolla -> korot eivät riitä vuokraan. 

Vierailija
78/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myin asunnon ja muutin vuokralle. Pelkät korot maksaa vuokrakustannukset, ja rahoista tulevat bonukset maksaa vakuutukset.

En ymmärtänyt? Mitkä korot? Ja mistä rahoista tulee bonuksia?

Ymmärsin, että kirjoittaja on myynyt asuntonsa ja laittanut siitä saamansa rahat pankkitilille. Tälle tilille saamillaan koroilla hän maksaa nykyisen asuntonsa vuokran. Lisäksi tilin ansiosta pankki (todennäköisesti OP) antaa hänelle bonuksia, joita hän voi käyttää vakuutustensa maksamiseen.

On ollut aika kallis omistusasunto, jotta korkoja kertyy pankkitilille useita tuhansia euroja vuodessa. Aika paljon korkoja pitää kertoa että niillä vuoden vuokrat maksaa.

Jos asunto on maksanut esim. 400 000, ja rahat on tallettanut pankkitilille, jonka vuosikorko on 3 % (näitä on tarjolla ihan suomalaisissa kivijalkapankeissa tälläkin hetkellä), saa tuosta korkoja käteen 700 €/kk. 

Toki itse sijoittaisin rahat osakkeisiin, joiden tuotolla maksaisi jo selvästi suurempaa vuokraa, mutta riski olisi suurempi.

Jos asunto maksaa 400 000, KUKAAN ei vuokraa sitä 700 eurolla -> korot eivät riitä vuokraan. 

Pitää paikkansa, mutta kirjoittaja tuskin muuttikaan vuokralle samankokoiseen asuntoon kuin minkä hän myi. Useinhan tällainen juttu tehdään silloin, kun lasten muutettua pois kotoa vanha asunto on käynyt turhan isoksi ja halutaan muuttaa pienempään.

Vierailija
79/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myin asunnon ja muutin vuokralle. Pelkät korot maksaa vuokrakustannukset, ja rahoista tulevat bonukset maksaa vakuutukset.

En ymmärtänyt? Mitkä korot? Ja mistä rahoista tulee bonuksia?

Ymmärsin, että kirjoittaja on myynyt asuntonsa ja laittanut siitä saamansa rahat pankkitilille. Tälle tilille saamillaan koroilla hän maksaa nykyisen asuntonsa vuokran. Lisäksi tilin ansiosta pankki (todennäköisesti OP) antaa hänelle bonuksia, joita hän voi käyttää vakuutustensa maksamiseen.

On ollut aika kallis omistusasunto, jotta korkoja kertyy pankkitilille useita tuhansia euroja vuodessa. Aika paljon korkoja pitää kertoa että niillä vuoden vuokrat maksaa.

Jos asunto on maksanut esim. 400 000, ja rahat on tallettanut pankkitilille, jonka vuosikorko on 3 % (näitä on tarjolla ihan suomalaisissa kivijalkapankeissa tälläkin hetkellä), saa tuosta korkoja käteen 700 €/kk. 

Toki itse sijoittaisin rahat osakkeisiin, joiden tuotolla maksaisi jo selvästi suurempaa vuokraa, mutta riski olisi suurempi.

Jos asunto maksaa 400 000, KUKAAN ei vuokraa sitä 700 eurolla -> korot eivät riitä vuokraan. 

Pitää paikkansa, mutta kirjoittaja tuskin muuttikaan vuokralle samankokoiseen asuntoon kuin minkä hän myi. Useinhan tällainen juttu tehdään silloin, kun lasten muutettua pois kotoa vanha asunto on käynyt turhan isoksi ja halutaan muuttaa pienempään.

silloin verrataan appelsiinejä omenoihin. Ja sen pienemmän asunnon ostohintakin olisi pienempi, -> kuukausikulut omistaen pienemmät -> sijoituksiinkin jäänyt pesämuna ja kuukausittain saisi kuitenkin sijoitettua enemmän tuloistaan kuin vuokralla asuen. Ilman tarkkoja lukuja mahdoton laskea mikä olisi kannattavinta. Itselleni omistaminen oli HALVIN ja mahdollisti kuukausittain suurimman summan sijoittamisen palkasta KUN vertasi SAMANKOKOISEEN JA IKÄISEEN vuokra-asuntoon. Jos alkaa vaatimuksista tinkimään niin sitten se pitää tehdä kummassakin skenaariossa (osto ja vuokraus)

Vierailija
80/83 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan säästämään arkkurahoja.