Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun asuntolaina maksettu niin mitä aiot tehdä

Vierailija
12.10.2024 |

Sillä summalla/kk joka sinulle jää ns yli?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myin asunnon ja muutin vuokralle. Pelkät korot maksaa vuokrakustannukset, ja rahoista tulevat bonukset maksaa vakuutukset.

Melko lyhytnäköistä. Siinäpä makselet vuokria lopun ikää.🤭 Ja luonnollisesti olet katkera niille " porvareille" joilla rahkeet riittivät omalle työllään ostaa itselleen oma talo. Just tuosta tulee se " köyhän" jas "rikkaan" ero. Se köyyhä valitsee köyhyyden ja vuokralla asumisen koska järki, eikä sitkeys riitä enempään.🙂

Se vuokralla asuja voi tehdä paljon tuottavampia sijoituksia, kuin jos olisi ostanut omistusasunnon ja muuttanut siihen, joka ei tuota omistajalle mitään, vaan on pelkkä kuluerä. 

Ja tiedän mistä puhun, kun useamman kymmenen vuotta kokemusta ja Excel-taulukot. 

Vierailija
42/57 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan maksaa isojen remonttien rahoitusvastikkeita.

Tämäpä se. Myös eläkeikä alkaa siinä kohtaa olemaan lähellä, joten tulotkin tippuvat pian tuon jälkeen. Jos nyt edes siinä iässä on enää töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin pitkän laina-ajan ja ehdin todennäköisesti kuolla ennen kuin laina on maksettu. Ei asuntoa muutenkaan saisi arkkuun mukaan.

Vierailija
44/57 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin surullista. Saan näillä näkymin asuntolainan maksettua siihen mennessä kun jään eläkkeelle, jos ei tule yllätyksiä. Eläkkeellä minulla ei enää ole varaa asua nykyisessä asunnossa niin korkean yhtiövastikkeen vuoksi. Koko ikäni olen säästänyt tähän asuntoon, mutta sitten on pakko muuttaa pois tästä asunnosta, missä niin viihdyn.

Vierailija
45/57 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta jokapäiväiseen elämään, laitan vaan enemmän sijoituksiin. Alkaa olla tarpeeksi ettei töiden teko ole enää pakollista, sitä lähinnä laskeskelen paljonko vuoden extra työt hyödyttää että kannattaako enää aika vs raha uhraus... 

Vierailija
46/57 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä kysymys! Asuntolainaa minulla on enää jäljellä 30t euroa, saan tuon maksettua pois 5 vuoden sisään. 

Otin vähän asuntolainaa tuloihini nähden, tämä asunto maksoi 80t euroa.

Alan varmasti sijoittamaan enemmän kun olen velaton ja ehkä sitten myös säästän rahaa autoon koska olen nyt ajanut halvalla autolla. 

M33

Vierailija
47/57 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myin asunnon ja muutin vuokralle. Pelkät korot maksaa vuokrakustannukset, ja rahoista tulevat bonukset maksaa vakuutukset.

Melko lyhytnäköistä. Siinäpä makselet vuokria lopun ikää.🤭 Ja luonnollisesti olet katkera niille " porvareille" joilla rahkeet riittivät omalle työllään ostaa itselleen oma talo. Just tuosta tulee se " köyhän" jas "rikkaan" ero. Se köyyhä valitsee köyhyyden ja vuokralla asumisen koska järki, eikä sitkeys riitä enempään.🙂

Se vuokralla asuja voi tehdä paljon tuottavampia sijoituksia, kuin jos olisi ostanut omistusasunnon ja muuttanut siihen, joka ei tuota omistajalle mitään, vaan on pelkkä kuluerä. 

Ja tiedän mistä puhun, kun useamman kymmenen vuotta kokemusta ja Excel-taulukot. 

Mistä saa vuosikymmeniksi varman vähintään 10% nettotuoton? Koska se vaaditaan, jotta vuokra+vuokranantajan voitto +inflaatiokorotukset tulisivat katetuksi. 

Vierailija
48/57 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tiedän mistä puhun, kun useamman kymmenen vuotta kokemusta ja Excel-taulukot

Mistä saa vuosikymmeniksi varman vähintään 10% nettotuoton? Koska se vaaditaan, jotta vuokra+vuokranantajan voitto +inflaatiokorotukset tulisivat katetuksi. 

Varma ei tietenkään voi olla etukäteen mistään. Mutta myös omistusasuntoon liittyy riskejä.

Olen itse asunut yli 30 vuotta pääkaupunkiseudulla omistusasunnossa ja olen jo pitkään ollut velaton. Mutta olen myös oikeasti laskenut, että olen hävinnyt tähän mennessä satoja tuhansia euroja siihen verrattuna, että olisin asunut samankokoisessa asunnossa vuokralla ja sijoittanut kussakin kuussa omistusasuntooni käyttämät rahat (asunnon omarahoitusosuus + lainan lyhennys + korko + asunnon muut kulut - samankokoisen asunnon vuokra) hyvin hajauttaen suomalaisiin pörssiosakkeisiin. Ja huom: olen nyt tarkastellut pörssin toteutunutta tuottoa viimeisen 30 vuoden ajalta, en mitään arvioitua tuottoa. En ole myöskään laskenut sijoituksiin käytettäväksi senttiäkään lainarahaa, vaan ainoastaan sitä rahaa, jonka olen oikeasti joka kuukausi maksanut asunnostani.

Toki omistusasunnossa on sitten paljon muita hyviä puolia, mutta taloudellisesti se ei ole läheskään aina kannattavin vaihtoehto.

Eri

Vierailija
49/57 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärtänyt? Mitkä korot? Ja mistä rahoista tulee bonuksia?

Vierailija
50/57 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina olisi vasta 10 vuoden päästä maksettu ja olen jo reilusti sitä ennen kuollu ja talo palanu, homehtunut pystyy tai pistetty matalaksi.

Vierailija
51/57 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta vielä. Sitten on laina maksettu. Odotan, että asuntojen hinnat nousee kunnolla, ja laitan sitten kämpän myyntiin. Lopetan työnteon, ja muutan pikkukaupunkiin, jossa olen muutenkin viettänyt paljon aikaa, ja siellä on paljon. Rahastoja ja osakkeita on jo valmiiksi, mutta laitan niihin lisää rahaa kiinni. Sitten vaan olen ja elelen. Teen mitä huvittaa.

Vierailija
52/57 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lainat maksettu jo vuosia sitten mutta tässä mitään erikoista ole tullut tehtyä.

Vierailija
53/57 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta vielä. Sitten on laina maksettu. Odotan, että asuntojen hinnat nousee kunnolla, ja laitan sitten kämpän myyntiin. Lopetan työnteon, ja muutan pikkukaupunkiin, jossa olen muutenkin viettänyt paljon aikaa, ja siellä on paljon. Rahastoja ja osakkeita on jo valmiiksi, mutta laitan niihin lisää rahaa kiinni. Sitten vaan olen ja elelen. Teen mitä huvittaa.

Paljon kavereita siis siellä.

Vierailija
54/57 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin, että kirjoittaja on myynyt asuntonsa ja laittanut siitä saamansa rahat pankkitilille. Tälle tilille saamillaan koroilla hän maksaa nykyisen asuntonsa vuokran. Lisäksi tilin ansiosta pankki (todennäköisesti OP) antaa hänelle bonuksia, joita hän voi käyttää vakuutustensa maksamiseen.

Vierailija
55/57 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetan työt tietenkin, ei kai sitä muutakaan motivaatiota ole?

Vierailija
56/57 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin, että kirjoittaja on myynyt asuntonsa ja laittanut siitä saamansa rahat pankkitilille. Tälle tilille saamillaan koroilla hän maksaa nykyisen asuntonsa vuokran. Lisäksi tilin ansiosta pankki (todennäköisesti OP) antaa hänelle bonuksia, joita hän voi käyttää vakuutustensa maksamiseen.

On ollut aika kallis omistusasunto, jotta korkoja kertyy pankkitilille useita tuhansia euroja vuodessa. Aika paljon korkoja pitää kertoa että niillä vuoden vuokrat maksaa.

Vierailija
57/57 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut aika kallis omistusasunto, jotta korkoja kertyy pankkitilille useita tuhansia euroja vuodessa. Aika paljon korkoja pitää kertoa että niillä vuoden vuokrat maksaa.

Kertyä