Excelöin menoni ja rahankäyttöni muuttui
Olen nyt n. puolentoista vuoden ajan excelöinyt menoni ja tuloni. Kaikki lähti siitä, kun ostin uuden sohvan ja käytin puskurirahaa siihen n. 1500e. Halusin saada tuon maksetuksi puskurirahastooni pian takaisin, ajattelin että otin ikään kuin velkaa itseltäni.
No, olen ennenkin ollut tarkka rahankäyttäjä, mutta nyt tulojen ja menojen kirjaaminen on saanut silmäni avautumaan aivan uudella tavalla. Ruokakauppamenot ovat pienentyneet merkittävästi ja joka ikisen ostoksen kohdalla tulee mietittyä tarkemmin. Teen myös kuukausittain ennakkolaskelman ja siihen on jäänyt vähän koukkuun, että huolehtii siitä että pysyy ennakkolaskelmassa. (esim. ulkona syömiseen olen varannut kuukaudessa 40e ja sen on riitettävä. Voi käydä esim. yhden kerran paremmin syömässä, woltata kolme kertaa pizzaa tai käydä muutaman kerran kahvilassa)
Olen saanut säästöön yli kaksinkertaisesti aiempaan verrattuna rahaa, vaikka palkkani ei ole edes keskitasoa. Nyt saan kuukaudessa säästöön vähintään 400 euroa. Jos ostan jotain isompaa, otan puskurista ja maksan vielä tätä ikään kuin omaa velkaa säästämisten päälle. Sekin motivoi, kun ajattelee että lainaa itseltään rahaa ja se on maksettava takaisin.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät osaa hoitaa taloutta ilman tietoteknistä kirjanpitoa 🤣
Eihän tuossa siitä ole kyse. Minä olen pitänyt kirjaa menoistani ja tuloistani jo viime vuosituhannelta lähtien. Homma alkoi siitä, kun vuonna 1995 pääsin vuorotöihin. Talvella palkka oli noin 70% korkeampi kuin kesällä. Niinpä excelöin tuloni ja menoni niin, että talvella jäi säästöön ja kesällä kulutin enemmän kuin ansaitsin.
Olen ollut päivätöissä jo 20 vuotta, mutta tuo excelöinti on jäänyt päälle. Se on muokannut minusta nuukan ja säästäväisen. Nyt on omaisuutta jo 930.000€. Tosin jos joku haluaa pistää aina heti kaiken menemään, mitä tulee, niin kaikin mokomin.
Elämän tarkoitushan on säästää.
Eiku..
Voit elää köyhänä ja katkerana palstailijana tai sitten voit lykätä kulutusta myöhempään ja jopa sijoittaa ne säästetyt rahat. Sitten ei tarvitse itkeä köyhyyttä ja syyttää siitä Arto Satosta tai ketä vastaan nyt haluaa katkeruudessaan hyökätäkin vaikka itse on soppansa keittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin säännölliset elämäntavat etten jokaista vehnäjauhopussia laske minnekään mutta on ihana katsoa tulevaisuuteen ja suunnitella reissuja mitä milläkin lomallaan voi tehdä kun excelistä näen miten paljon mulla milloinkin tulee olemaan matkakassaa. Mikä vapaus.
Veikkaan että luottokorttia sinulla ei edes ole tai et uskalla käyttää sitä 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät osaa hoitaa taloutta ilman tietoteknistä kirjanpitoa 🤣
Eihän tuossa siitä ole kyse. Minä olen pitänyt kirjaa menoistani ja tuloistani jo viime vuosituhannelta lähtien. Homma alkoi siitä, kun vuonna 1995 pääsin vuorotöihin. Talvella palkka oli noin 70% korkeampi kuin kesällä. Niinpä excelöin tuloni ja menoni niin, että talvella jäi säästöön ja kesällä kulutin enemmän kuin ansaitsin.
Olen ollut päivätöissä jo 20 vuotta, mutta tuo excelöinti on jäänyt päälle. Se on muokannut minusta nuukan ja säästäväisen. Nyt on omaisuutta jo 930.000€. Tosin jos joku haluaa pistää aina heti kaiken menemään, mitä tulee, niin kaikin mokomin.
Nuukuus on sairaus.
PSOpettele lainaamaan oikein.
Käy kertomassa tuo jollekin sairauden tai työttömyyden takia ulosottoon joutuneelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin säännölliset elämäntavat etten jokaista vehnäjauhopussia laske minnekään mutta on ihana katsoa tulevaisuuteen ja suunnitella reissuja mitä milläkin lomallaan voi tehdä kun excelistä näen miten paljon mulla milloinkin tulee olemaan matkakassaa. Mikä vapaus.
Taasko sinä sama. Johan me keskusteltiin tästä aiheesta omassa ketjussani pari viikkoa sitten? Mulla on kaksikin luottokorttia ja käytän kumpaakin (nettiostoksiin sekä matkojen lennot ja hotellit aina luottokortilla), lisäksi nettiostoksia teen mielelläni myös Klarnalla jos sellainen mahdollisuus on. Mutta maksan kaiken aina heti pois eli en kerrytä minnekään luotolle mitään kuukausimaksusysteemejä.
Vierailija kirjoitti:
Rahankäyttöni tervehtii hetkeksi, kun kävin tiliotteet läpi ja kirjasin kaikki ostokseni excelliin vuoden ajalta. Oli kauheaa nähdä,miten olin tuhlannut. Nyt pitäisi tehdä se uudestaan, ote on taas vähän herpaantunut.
En tee exceliä mutta laitan 2 kertaa (2 palkkapäivää ja laskujenmaksupäivää samalla) kuukaudessa tilien saldot ylös ja lasken kokonaissumman muutoksen. Saman näkisi tileiltä suoraan mutta kun tekee tuon laskelman niin se menojen ja tulojen suhde realisoituu konkreettisesti päässä. Tällä tavoin pidän itse yllä tilannetta jossa jää pitkällä aikavälillä säästöön rahaa vaikka olisi yksittäisiä isompia kuluja joinakin kuukausina.
Ap on epäilemättä niitä jotka äänestivät nykyisen hallituksen valtaan ja on erittäin tyytyväinen sen toimintaan kaikilla elämän alueilla.
Edesvastuuttomat ihmiset hyökkäsivät parvena nuolittamaan ja huutelemaan vastuullisille. Kukahan mahtaisi olla kyseessä? :D
Jotenkin veikkaan vasenta laitaa kommenteista päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taasko sinä sama. Johan me keskusteltiin tästä aiheesta omassa ketjussani pari viikkoa sitten? Mulla on kaksikin luottokorttia ja käytän kumpaakin (nettiostoksiin sekä matkojen lennot ja hotellit aina luottokortilla), lisäksi nettiostoksia teen mielelläni myös Klarnalla jos sellainen mahdollisuus on. Mutta maksan kaiken aina heti pois eli en kerrytä minnekään luotolle mitään kuukausimaksusysteemejä.
Jos teet ostoksia Klarnalla, sinulla ei paljon järkeä ole.
Pitkällä elämänkokemuksella voin sanoa että on niitä jotka elää. Ja sitten niitä jotka säästää.
Vierailija kirjoitti:
Jos teet ostoksia Klarnalla, sinulla ei paljon järkeä ole.
Klarna on ihan samanlainen turvallinen maksuväline siinä missä luottokorttikin. Olen esim. jalkapalloliput ostanut Klarnalla koska myyjä oli niin epämääräinen putiikki ulkomailla että epäilin pääsemmekö koko tapahtumaan. Päästiin ja oli helppoa maksaa Klarnan koko lasku (yli 500 €) kerralla pois. Katsos kun Klarna ei ole pelkästään osamaksu mitä en koskaan edes käytä mutta laskumahdollisuutta aina vaikkapa em. tapauksissa tai jos on suunnitelmissa että saatan syystä tai toisesta palauttaa nettikauppaostoksen. Silloin se on nopeinta tehdä Klarnan laskun kautta eikä luottokortin. Joskus joutuu vaatetta tilaamaan 2 eri kokoa ja palauttaa toisen tms.
Tuli tuosta excelöinnistä vielä mieleen: Hain aikoinaan sijoituslainaa pankista. Pankkivirkailija epäili maksukykyäni, joten näytin sillekin tulostamani taloustaulukkoni. Hän oli niistä niin innoissaan, että pyysi saada kopiot ja myönsi lainan.
Eli kyllä kannatti, vaikka puolet palstalaisista pitääkin tuota umpihulluna.
Mulla on ollut talous kirjanpito siitä lähtien kun muutin lapsuudenkodista omilleni.
En ole pakko-oireinen tai vähä-älyinen kun ei ole koskaan jäänyt yhtäkään laskua maksamatta, ei karhulaskuja eikä uo ollut kimpussa. 😁 Eikä luottotiedoton.
N61
Vierailija kirjoitti:
Pitkällä elämänkokemuksella voin sanoa että on niitä jotka elää. Ja sitten niitä jotka säästää.
Ne jotka elää ovat tällaisia ja miten näille on sitten käynytkään?
Vierailija kirjoitti:
Pitkällä elämänkokemuksella voin sanoa, että niitäkin, jotka tekevät molempia. Elämä ei ole joko tai.
Excelöin myös tulot ja menot. Helpottaa elämää.
Lehtijutuissa ihmiset itkee, että tuli vakuutusmaksu ja/tai sähkölasku yllättäen ja nyt ei voikaan löhteä matkoille tai ostaa lapselle kurahaalaria. Eivät ne laskut tule yllättäen. Ne tulevat juuri sovittuina jaksoina ja aikoina, sovitun suuruisina. Laskut, jotka tulevat kulutuksen mukaan, tulevat kulutuksen mukaan ja kulutukseen voi vaikuttaa. Sairauskulut tulevat yllätyksenä, ellei ole pitkäaikaissairas pysyvästi.
Merkitsen exceliini odotettavissa olevat laskuni. Maksan autovakuutuksen yhdessä erässä, sähkölaskun neljä kertaa vuodessa. Ja kun excelistäni näen, että yli tonnin autovakuutus tulee marraskuussa niin aiemmilta kuukausilta pitää jäädä plussaa, jotta päivittäistä elämää ei tarvitse häiritä.
Jotkut merkitsevät vain luottokortit kortin maksupäivänä. Se ei anna oikeaa kuvaa kuluista. Siksi merkitsen luottokortilla maksetut kulut ostokuitin ja päivän mukaan.
Jos kuvittelee, että ilman mitään käsitystä omista kuluistaan voisi säästää tai ohjata menojaa, niin täytyy olla joko monimiljonääri tai sitten ei ole minkäänlaisia muita kuluja kuin ruoka ja vuokra. Tosiasiassa monimiljonäärillä on kyllä oma henkilökohtainen varainhoitaja.
Eivät eurot laskemalla lisäänny, mutta niiden riittävyyttä voi edistää.
Vierailija kirjoitti:
Onko vastuuttomien ihmisten oikeasti hyökättävä tällä tavoin vastuullisten kimppuun? Eikö ego kestä muistutusta siitä että kuka tahansa voi toimia vastuullisesti ja sinä haluat vaan uskotella itsellesi että et vain voi?
Voit toki uskotella itsellesi olevasi vAsTuUlLinEn, mutta erosi ei kestä totuutta että olet pakko-oireinen ja pelkäät elämää, sillä raha hallitsee sinua.
Mä harrastan kanssa excelöintiä. Kummasti sitä rupeaa tekemään parempia valintoja kun kuun lopussa täytyy laittaa mustaa valkoiselle. Aloitin elokuussa -22 ja sieltä tähän päivään mennessä nettovarallisuus on kasvanut himpun verran yli 40000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vastuuttomien ihmisten oikeasti hyökättävä tällä tavoin vastuullisten kimppuun? Eikö ego kestä muistutusta siitä että kuka tahansa voi toimia vastuullisesti ja sinä haluat vaan uskotella itsellesi että et vain voi?
Voit toki uskotella itsellesi olevasi vAsTuUlLinEn, mutta erosi ei kestä totuutta että olet pakko-oireinen ja pelkäät elämää, sillä raha hallitsee sinua.
Uskottele sinä vain itsellesi että vastuulliset ihmiset ovat väärässä ja sinä vastuuttomana oikeassa, ehkä sinulle tulee parempi olo sitten.
Kyllä teidät nuukat vanhatpiiat tiedetään. 😆
Rahankäyttöni tervehtii hetkeksi, kun kävin tiliotteet läpi ja kirjasin kaikki ostokseni excelliin vuoden ajalta. Oli kauheaa nähdä,miten olin tuhlannut. Nyt pitäisi tehdä se uudestaan, ote on taas vähän herpaantunut.