Excelöin menoni ja rahankäyttöni muuttui
Olen nyt n. puolentoista vuoden ajan excelöinyt menoni ja tuloni. Kaikki lähti siitä, kun ostin uuden sohvan ja käytin puskurirahaa siihen n. 1500e. Halusin saada tuon maksetuksi puskurirahastooni pian takaisin, ajattelin että otin ikään kuin velkaa itseltäni.
No, olen ennenkin ollut tarkka rahankäyttäjä, mutta nyt tulojen ja menojen kirjaaminen on saanut silmäni avautumaan aivan uudella tavalla. Ruokakauppamenot ovat pienentyneet merkittävästi ja joka ikisen ostoksen kohdalla tulee mietittyä tarkemmin. Teen myös kuukausittain ennakkolaskelman ja siihen on jäänyt vähän koukkuun, että huolehtii siitä että pysyy ennakkolaskelmassa. (esim. ulkona syömiseen olen varannut kuukaudessa 40e ja sen on riitettävä. Voi käydä esim. yhden kerran paremmin syömässä, woltata kolme kertaa pizzaa tai käydä muutaman kerran kahvilassa)
Olen saanut säästöön yli kaksinkertaisesti aiempaan verrattuna rahaa, vaikka palkkani ei ole edes keskitasoa. Nyt saan kuukaudessa säästöön vähintään 400 euroa. Jos ostan jotain isompaa, otan puskurista ja maksan vielä tätä ikään kuin omaa velkaa säästämisten päälle. Sekin motivoi, kun ajattelee että lainaa itseltään rahaa ja se on maksettava takaisin.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Minun nuukailukikkailu on tällainen. Kun saan kuukauden alussa eläkkeeni, siirrän heti muutaman satasen säästötilille, ja yritän tulla toimeen lopulla rahalla. Tiukan paikan tullen sitten lainaan säästötililtä, mutta todellakin vain tosi tarpeeseen.
Juuri näin, itse kannatan säästötilin sijasta automaattista sijoittamista johonkin kuluiltaan mahd. pieneen indeksirahastoon tai vastaavaan. Kannattaa myös automatisoida nuo tilisiirrot ettei asiaa oikeasti tarvitse edes ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa kuvastuu ajatus että matkustaminen ja maallisista asioista iloitseminen on syntiä ja lunastaakseen tuon synninteon, on ensin kärsittävä ja säästettävä, niin kauan että on ylittänyt synnin arvon. Klassinen synti ja sen sovitaminen -asetelma. Tästä syystä lainalla iloitseminen katsotaan synniksi mutta asuntorahan lainaamista ei.
Ei kuvastu eikä tuolla höpinälläsi ole mitään virkaa. Kyse on ihan normaalista elämän ja talouden hallinnasta.
Kaiken taustalla on teillä keski-ikäisillä maalaistädeillä uskonnollinen ahdistus.
Kaiken taustalla on typerän trollin pelleily. Olisko sun äidillä jotain kotitöitä mitä voisit tehdä täällä kikkailun sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa kuvastuu ajatus että matkustaminen ja maallisista asioista iloitseminen on syntiä ja lunastaakseen tuon synninteon, on ensin kärsittävä ja säästettävä, niin kauan että on ylittänyt synnin arvon. Klassinen synti ja sen sovitaminen -asetelma. Tästä syystä lainalla iloitseminen katsotaan synniksi mutta asuntorahan lainaamista ei.
Eikö ennemminkin se, että maksaa lainan jälkeenpäin ole ns. synnin sovittamista. Jos maksaa omasta pussistaan matkan ja lähtee reissuun, niin en ymmärrä mitä sovittamista siinä on missään vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Suorittajien elämää tuollainen excelöinti. Mutta naisillehan kaiken suorittaminen on todella törkeää.
Varmaan tarkoitit tärkeää.
Välillä mietin että kuka haluaa antaa itsestään noin hölmön kuvan, edes trollausmielessä. Enkä tarkoita kirjoitusvirhettä.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on. Aivan älytön rahanmenokohde. Miksi maksaisin turhasta? Jos pystyn säästämään ostokseni etukäteen, säästän korkoon menevän rahan.
Kun aika ei sinulle näytä olevan minkään arvoista. Tai sinänsä elämä itse, joka on rajallinen.
Tää on varmaan trolli? Säästämällä ja sijoittamalla nimenomaan pystyy kohentamaan elämänsä laatua, ei polttamalla kynttilää molemmista päistä.
Eikö aloittajan pointti ollut just se, että ottaa itseltään velkaa ettei tarvi ottaa korkovelkaa. Eli kun on kerran säästänyt summan vaikka matkaa varten niin sen jälkeen voi maksaa vaikka matkan hinnan takas omalle säästötilille ja kukaan ei vedä korkoja välistä.
Kiitos aloittajalle inspiraatiosta! Harmi että tämäkin ketju meni jonkin koulukiusaajan trollailuksi. Palsta kaipaisi oikeasti edes jonkinasteista moderointia.
Itse opin budjetoimaan kotihoidontuella sun muilla minituloilla eläessä, koska oli pakko. Ihan todella monta kertaa on se hätärahasto tullut tarpeeseen esimerkiksi yllättävän oikeusriidan tai puolen vuoden täyden tulottomuuden takia, enkä uskalla edes ajatella miten olisi käynyt ellen olisi osannut säästää pennosista.
Valitettavasti oman taloudellisen tilanteen kohentuessa on käynyt se perinteinen elämäntyyli-inflaatio, jossa tulee elettyä kädestä suuhun. Sentään lasten sijoituksiin olen uskollisesti pistänyt joka kuukausi jotain. Kauhistuin tässä vastikään parin viime kuun törsäilyä, ja ajattelin ottaa itseäni niskasta kiinni. Vuoden loppuun mennessä yritän päästä eroon luottokorttiveloista, sitten ensi vuoden aikana rakentaa taas puskurirahaston iskuun.
Auttaa myös kun näkee asiat pitkällä jänteellä. 2e energiajuoma joka päivä tekee 730e vuodessa. Se on aika paljon rahaa turhuuteen. Turhien asioiden kanssa auttaa myös miettiä vaihtoehtoa esim. pizza maksaa 12e sillä saa aikaan huomattavasti paremmat ruat kotona. Varsinkin jos syö roskaruokaa useammin viikossa. Ruokabudjetin saa todella pieneksi, jos näkee pikkuisen vaivaa. Terveellistäkin ruokaa voi tehdä alle 200e/kk, kun menee sesongin mukaan ja tietää mitä ostaa.
Maksatko Windows Office -lisenssistä?
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Ongelmani on tuo auto. Otin pari tonnia autolainaa, sitten loppuivatkin työt, auto ei mennyt katsastuksesta läpi, vaatisi 600 euron korjauksen. Eikä minulla ole edes vakuutusmaksuja varaa maksaa. Excel kertoi että tilanne ei parane ennen kuin myyn auton. Veli sanoi että romuuttamo saattaa maksaa satasen siitä. Olen kokeillut toria, siellä on vain asiattomia soittelijoita, jotka veisivät sen ilmaiseksi.
Mutta siis Excelissä on järkeä, se muistuttaa ikävistäkin tosiasioista ja auttaa tekemään ainakin taloudellisesti järkeviä päätöksiä, vaikka tunteisiin tuo käy.
Laita auto seisontavakuutukseen. Myy renkaat ja googleta auton romutus ilmaiseksi. Se on maksutonta ja esim. Kuusankoski nouti meiltä tyttären auton ilmaiseksi. Antavat todistuksen. Sen jälkeen se poistui rekisteristä ja laskut lakkasi tulemasta.
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät osaa hoitaa taloutta ilman tietoteknistä kirjanpitoa 🤣
Olen pitänyt ensin vihkossa ja yli 20v excelissä kirjanpitoa.
Ei ole mennyt hukkaan kun pieni-keskituloinen perhe on pystynyt rakentamaan mm 3 omakotitaloa.
Meillä on ollut se jako että minä huolehdin raha-asiat. Niin raksojen budjetit, päivittäiset rahat kuin sijoituksetkin molempien puolesta.
Mies on tyytyväinen kun varallisuus kasvaa tasaisesti fiksun vaimon hoidossa
Hyvä homma!
Jokaisen pitäisi seurata talouttaan ja miettiä kulutustaan, olisi vähemmän maksuhäiriöisiä.
Minä saan näppiini joka kuukausi 3300 euroa ja velat on maksettu. Lapsetkaan ei asu kotona. Excel on jäänyt mulle elämäntavaksi ajoilta, jolloin olin äitiyslomalla ja mies perään hoitovapailla, ja meillä oli sekä asuntolaina että mökkilaina. Minä vielä opiskelinkin iltaisin. Ja onnistuttiin silti säästämään.
En vaan halua luopua talouden seurannasta. Säästöön menee tosi vaihtelevasti, välillä on tiukka kuukausi kun tulee monta laskua kerralla ja välillä löysä. Tässä kuussa sain 1500 säästöön, viime kuussa nolla euroa kiitos jarrurempan ja parin yllätysmenon. Ja nyt pitäisi jo säästää vanhuudenkin varalle, kassa tällä hetkellä molemmilla aika tyhjä mutta lainat on kaikki maksettu. Taloyhtiön putkirempan maksu kesäkuussa kyllä nieli kivan potin....ikää 54 v. No, toivotaan että töitä ja terveyttä vielä riittää.
Ja ehkä aika vaihtaa asuntoakin pienempään. Excel kyllä auttaa hahmottamaan, missä talouspuolella mennään.
Jää 500 euroa. Sitäkö ei voi laittaa säästöön? Kummasti samalla summalla pystyy maksamaan edellisen reissun velkoja.