Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Excelöin menoni ja rahankäyttöni muuttui

Vierailija
12.10.2024 |

Olen nyt n. puolentoista vuoden ajan excelöinyt menoni ja tuloni. Kaikki lähti siitä, kun ostin uuden sohvan ja käytin puskurirahaa siihen n. 1500e. Halusin saada tuon maksetuksi puskurirahastooni pian takaisin, ajattelin että otin ikään kuin velkaa itseltäni.

No, olen ennenkin ollut tarkka rahankäyttäjä, mutta nyt tulojen ja menojen kirjaaminen on saanut silmäni avautumaan aivan uudella tavalla. Ruokakauppamenot ovat pienentyneet merkittävästi ja joka ikisen ostoksen kohdalla tulee mietittyä tarkemmin. Teen myös kuukausittain ennakkolaskelman ja siihen on jäänyt vähän koukkuun, että huolehtii siitä että pysyy ennakkolaskelmassa. (esim. ulkona syömiseen olen varannut kuukaudessa 40e ja sen on riitettävä. Voi käydä esim. yhden kerran paremmin syömässä, woltata kolme kertaa pizzaa tai käydä muutaman kerran kahvilassa)

Olen saanut säästöön yli kaksinkertaisesti aiempaan verrattuna rahaa, vaikka palkkani ei ole edes keskitasoa. Nyt saan kuukaudessa säästöön vähintään 400 euroa. Jos ostan jotain isompaa, otan puskurista ja maksan vielä tätä ikään kuin omaa velkaa säästämisten päälle. Sekin motivoi, kun ajattelee että lainaa itseltään rahaa ja se on maksettava takaisin.

Kommentit (173)

Vierailija
41/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on niin säännölliset elämäntavat etten jokaista vehnäjauhopussia laske minnekään mutta on ihana katsoa tulevaisuuteen ja suunnitella reissuja mitä milläkin lomallaan voi tehdä kun excelistä näen miten paljon mulla milloinkin tulee olemaan matkakassaa. Mikä vapaus.

Veikkaan että luottokorttia sinulla ei edes ole tai et uskalla käyttää sitä 🤣

Taasko sinä sama. Johan me keskusteltiin tästä aiheesta omassa ketjussani pari viikkoa sitten? Mulla on kaksikin luottokorttia ja käytän kumpaakin (nettiostoksiin sekä matkojen lennot ja hotellit aina luottokortilla), lisäksi nettiostoksia teen mielelläni myös Klarnalla jos sellainen mahdollisuus on. Mutta maksan kaiken aina heti pois eli en kerrytä minnekään luotolle mitään kuukausimaksusysteemejä.

Harhaisuuteen kuuluu myös varmuus siitä että tunnistaa jonkun anonyymillä palstalla. 

Vierailija
42/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harhaisuuteen kuuluu myös varmuus siitä että tunnistaa jonkun anonyymillä palstalla. 

Sanasta sanaan sama kommentti kuin oli siinä edellisessäkin talousaiheisessa ketjussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämähän lähti jännästi syyllistävälle linjalle. Korjaan muutaman väärinkäsityksen: En kirjaa jokaista vehnäjauhopussia, vaan ruokaostokset kokonaisuutena. En koe olevani kitsas tai nuuka tai että jättäisin elämättä, käyn ulkomaanmatkoilla ja muutoinkin reissuissa säännöllisesti. Hyvin vähän vietämme lomilla aikaa kotona. Asun avoliitossa miehen kanssa ja minulla on excel puhelimessa ja läppärillä. Enkä omista körttipukuakaan. AP

Vierailija
44/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teet ostoksia Klarnalla, sinulla ei paljon järkeä ole. 

Klarna on ihan samanlainen turvallinen maksuväline siinä missä luottokorttikin. Olen esim. jalkapalloliput ostanut Klarnalla koska myyjä oli niin epämääräinen putiikki ulkomailla että epäilin pääsemmekö koko tapahtumaan. Päästiin ja oli helppoa maksaa Klarnan koko lasku (yli 500 €) kerralla pois. Katsos kun Klarna ei ole pelkästään osamaksu mitä en koskaan edes käytä mutta laskumahdollisuutta aina vaikkapa em. tapauksissa tai jos on suunnitelmissa että saatan syystä tai toisesta palauttaa nettikauppaostoksen. Silloin se on nopeinta tehdä Klarnan laskun kautta eikä luottokortin. Joskus joutuu vaatetta tilaamaan 2 eri kokoa ja palauttaa toisen tms.

Klarna on huijarifirma joka on saanut viranomaisiltakin lukuisia huomautuksia. 

Vierailija
45/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkällä elämänkokemuksella voin sanoa että on niitä jotka elää. Ja sitten niitä jotka säästää. 

40 vuoden elämänkokemuksella voin sanoa, että kun olen säästänyt niin nyt on varaa elää, säästämättä ei ollut.

Vierailija
46/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset eivät osaa hoitaa taloutta ilman tietoteknistä kirjanpitoa 🤣

Eihän tuossa siitä ole kyse. Minä olen pitänyt kirjaa menoistani ja tuloistani jo viime vuosituhannelta lähtien. Homma alkoi siitä, kun vuonna 1995 pääsin vuorotöihin. Talvella palkka oli noin 70% korkeampi kuin kesällä. Niinpä excelöin tuloni ja menoni niin, että talvella jäi säästöön ja kesällä kulutin enemmän kuin ansaitsin.

Olen ollut päivätöissä jo 20 vuotta, mutta tuo excelöinti on jäänyt päälle. Se on muokannut minusta nuukan ja säästäväisen. Nyt on omaisuutta jo 930.000€. Tosin jos joku haluaa pistää aina heti kaiken menemään, mitä tulee, niin kaikin mokomin.

Elämän tarkoitushan on säästää. 

Eiku..

Eli jos kirjaa tulot ja menot exceliin, mutta merkkaa osan rahasta huvitteluun niin se on säästämistä ja sairasta nuukuutta? Oletpa mustavalkoinen persoona. Yleensä aikuiseksi kasvettua sellainen mustavalkoinen ajattelutapa jää pois, sehän on enemmän lasten ja teinien tapa ajatella.

Vierailija
47/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinun ongelmasi on? Kuka mainitsi mitään sukupuolia? Sukupuolista puheen ollen, miehiä on naisia enemmän ulosotossa. 

Arvaa kumpi voi sano eläneensä? Se joka on ulosotossa vai se kitsas pakko-oireinen täti joka körttipuku päällä istui pöytäkoneellaan ja kirjaa menojaan exceliin?

Huutonaurua! Tosiaan elämistä on se, että parissa vuodessa törsää kymppitonnin pikavipit turhaan ja maksaa sitten kymppitonnien ulosottoja loppuikänsä. Kylläpä käy kateeksi,

Vierailija
48/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teet ostoksia Klarnalla, sinulla ei paljon järkeä ole. 

Klarna on ihan samanlainen turvallinen maksuväline siinä missä luottokorttikin. Olen esim. jalkapalloliput ostanut Klarnalla koska myyjä oli niin epämääräinen putiikki ulkomailla että epäilin pääsemmekö koko tapahtumaan. Päästiin ja oli helppoa maksaa Klarnan koko lasku (yli 500 €) kerralla pois. Katsos kun Klarna ei ole pelkästään osamaksu mitä en koskaan edes käytä mutta laskumahdollisuutta aina vaikkapa em. tapauksissa tai jos on suunnitelmissa että saatan syystä tai toisesta palauttaa nettikauppaostoksen. Silloin se on nopeinta tehdä Klarnan laskun kautta eikä luottokortin. Joskus joutuu vaatetta tilaamaan 2 eri kokoa ja palauttaa toisen tms.

Klarna on huijarifirma joka on saanut vira

Kun maksaa laskun kokonaisuudessaan heti pois, ei tule minkäänlaisia ongelmia.

Vierailija
49/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkö sairastuu ja/tai joutuu työttömäksi niin olisi helpompaa jos on jo sitä ennen opetellut kirjanpitoa talouskuluista.

On helpompi hahmottaa mitä menoja alkaa kasimaan pois kun tulot tippuu ja alkaa sairaukulut nousemaam. Ettei ihan heti joutuisi rysäyksellä ylipääsemättömiin vaikeuksiin.

Vierailija
50/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanasta sanaan sama kommentti kuin oli siinä edellisessäkin talousaiheisessa ketjussa.

Harhaluuloisuudelle on ominaista ehdoton varmuus oman perusteettoman näkemyksen totuudellisuudesta ja kriittisen ajattelun katoaminen, vaikka esillä olisi harhaisia käsityksiä kumoavaa aineistoa.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00373

Vierailija
51/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkällä elämänkokemuksella voin sanoa että on niitä jotka elää. Ja sitten niitä jotka säästää. 

40 vuoden elämänkokemuksella voin sanoa, että kun olen säästänyt niin nyt on varaa elää, säästämättä ei ollut.

Sori vaan täti, mutta lainaaminen on ollut vaurastumisen ja hyvän elämän peruste aika kauan. 

Vierailija
52/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ei ole hinnannousut ihan heti vieneet perikatoon.

Vierailija
53/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinun ongelmasi on? Kuka mainitsi mitään sukupuolia? Sukupuolista puheen ollen, miehiä on naisia enemmän ulosotossa. 

Arvaa kumpi voi sano eläneensä? Se joka on ulosotossa vai se kitsas pakko-oireinen täti joka körttipuku päällä istui pöytäkoneellaan ja kirjaa menojaan exceliin?

Huutonaurua! Tosiaan elämistä on se, että parissa vuodessa törsää kymppitonnin pikavipit turhaan ja maksaa sitten kymppitonnien ulosottoja loppuikänsä. Kylläpä käy kateeksi,

Jep, pakko-oireinen ihminen ei näe kuin mustaa ja valkoista. 

Vierailija
54/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori vaan täti, mutta lainaaminen on ollut vaurastumisen ja hyvän elämän peruste aika kauan. 

T: SDP

Vierailija
55/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä käy 40€:lla paremmin syömässä? Varasin juuri pöydän ravintolaan, jonka tasting-menu maksaa 145€. Hiukan pienempi tasting-menu 85€.

Vierailija
56/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harhaluuloisuudelle on ominaista ehdoton varmuus oman perusteettoman näkemyksen totuudellisuudesta ja kriittisen ajattelun katoaminen, vaikka esillä olisi harhaisia käsityksiä kumoavaa aineistoa.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00373

Edellenkään tämän kommentin kirjoittaja ei kummassakaan viestissään indikoinut mitenkään sitä miten excel poissulkisi luotokortin käytön tai toisinpäin. Nimenomaan meillä excelöijillä on monia eri kohteita mihin säästetään ja mihin tuhlataan, kuten vaikka matkailu. Ja matkalla maksetaan aina majoitus ja liput luottokortin kautta, ihan jo sen takia että saa rahansa pois jos/kun jotain käy. Sama juttu nettiostosten kanssa. Niin että mikä logiikka tuohon idioottimaiseen kommenttiin edes liittyy? Jos osaat excelissä laskea tulojasi ja menojaksi, tokihan osaat maksaam myös luottokorttilaskusi, vai sinäkö et osaa?

Vierailija
57/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit woltata kolme kertaa pitsaa, jos yleisemmin ilmaisen toimituksen saamiseksi sun pitää osaa vähintään 20e:llä?
Paitsi jos tottakai maksat sitä kuukausittaista wolt plussaa, mikä on vaan rahan tuhlausta.

Vierailija
58/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt budjetin ja pitänyt kuluseurantaa 90-luvulta asti. Se on todella mielenkiintoista. Tämän ansioista sijoitukset tuottaa minulle rahaa tekemättä mitään. Rahaa on riittänyt ulkomaanmatkoihin, autoon, ravintolaruokailuihin ja kotimaan hotelliyöpymisiin. Ulosotossa oleva voisi laskea kuinka paljon hänellä on mennyt rahaa tupakkaan ja alkoholiin. Mitä iloa niistä nyt on, kun pitää maksaa ulosotto korkoineen ja kuluineen?

Vierailija
59/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuukat ihmiset ovat eri kastinsa. Ei niille voi puhua mistään muusta kuin säästämisestä ja siitä ettei tehdä/osteta mitään. 

Vierailija
60/173 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Miten voit woltata kolme kertaa pitsaa, jos yleisemmin ilmaisen toimituksen saamiseksi sun pitää osaa vähintään 20e:llä? Paitsi jos tottakai maksat sitä kuukausittaista wolt plussaa, mikä on vaan rahan tuhlausta.

Miten tämä liittyy aiheeseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi