Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Hoitajat jäivät joukolla sairauslomalle nyt puhuu Varha: Työntekijöiden alaistaidoissa on haasteita

Vierailija
11.10.2024 |

"Varha kertoo tiedotteessaan, että elokuussa järjestetyn koulutuksen teema oli itsensä johtaminen ja että sisältö rakennettiin niiden huolien ja ongelmien pohjalta, joita työyhteisöstä nostettiin esille.

Joidenkin työntekijöiden alaistaidoissa ja päivittäisessä vuorovaikutuksessa on ollut haasteita."

Mitähän tuo tarkoittaa noin suomeksi?

Itsejohtaminen ei suju ja vika on alaistaidoissa? Ei siis johtamisessa... joka ei johda? Itse itseään johtaa itseään. 

Ja onko vain alaisilla noita vuorovaikutusongelmia? Toistensa kanssa vai johdon kanssa?

Kuulostaa vahvasti hevonpaskalta. Konsulttihevonpaskalta. 

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johto tai johdoksi itsensä mieltävä syyttää aina alaisia tai niitä joita luulee alaisikseen. Pahimmillaan harkkareita :D

Ihan samalla tavalla kuin ne alaiset (lienee turha kutsua työntekijöiksi) syyttävät aina esimiehiä. Eipä tämä tällä tavalla parane, että ei edes yritetä toimia yhteistyössä, vaan syytellään.

Vierailija
122/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon toisen hyvinvointialueen palveluksessa enkä koskaan ennen oo kuullut termiä "alaistaidot".

Toivottavasti en tuu kuulemaankaan seuraavaan kymmeneen vuoteen, sitten eläkkeelle ja se on hv koko paskalle. 

Ihan on normaali termi kuten johtamistaidotkin. Myös työntekijöillä on vastuu toimia työyhteisössä tavalla, joka edistää hyvää työilmapiiriä. Jokaisen vastuulla on kohdata työkaveri, esimiehet ja asiakkaat kohteliaasti, ystävällisesti ja kunnioittavasti. Omia vuorovaikutustaitoja ja alaistaitoja on syytä säännöllisesti tarkastella ja pohtia sitä omaa roolia siinä työyhteisössä. Voit kysyä itseltäsi, että edistänkö omilla toimillani hyvää työilmapiiriä. Jos et, niin miksi on näin ja mitä voisit tehdä toisin. Ja itsensä johtamisen taitoja, vuorovaikutustaitoja ja alaistaitoja kannattaa kehittää. Sii

Erikseen uupuneet, kyynistyneet pomot. Nämä eivät kykene tsemppaamaan vilpittömästi vaan epäilevät alaisiaan milloin mistäkin. Pitäisi ainakin nähdä hieman vaivaa ettei haukuta ns väärää puuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samallaista johtamista monessa muussakin puljus esim ruokapuolella

Vierailija
124/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä nuo ahdistussaikut ja tarve tiedotustilaisuudelle, että toimikaa töissä oikein, kertovat kyllä tasan tarkkaan että alaistaidoissa on pahaa ongelmaa. Hoitajat ovat sitten poikkeuksellisen vittumaista ja typerää sakkia. 

En usko että ovat. Sen mitä itse näen asiaa niin melkoisia venyjiä.

Vierailija
125/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus nrolle 110. En saa kopioitua viestiäsi mukaan. 

Kiitos! Olen ihan oikea ihminen. Mielipiteet on omiani ja teksti tulee omalta näppäimistöltäni. Toivottavasti tämä ketju kannustaa ajattelemaan enemmän omaa roolia työyhteisössä sen osana. Jokainen meistä on itse vuorovaikutuksen osapuoli ja itse voimme myös vaikuttaa siihen, minkälaista ilmapiiriä luomme ympärillemme. Ikävä ja ehdoton asenne harvemmin luo hyvinvointia muuttuvassa maailmassa. 

Vinkki sulle työelämään: kukaan ei jaksa kuunnella pelkkää kapulakielellä väännettyä kehittämisjargonia ja posmotusta silloin kun työpaikalla on muitakin ongelmia kuin se  vuorovaikutus. 

"Muuttuvassa maailmassa". Eikö pysähtyneessä maailmassa tarvinnut käyttäytyä asiallisesti vai vinkkaatko että maailma ei ole ennen muuttunut ja nyt muuttuu? Älä käytä tällaista kieltä vaan puhu itse

Mitä jos et päättäisi muiden puolesta, miten heidän pitää puhua. Oletko joku aadeehoodee.

Vierailija
126/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samallaista johtamista monessa muussakin puljus esim ruokapuolella

Ja samalllaisia änkyräalaisia molemmissa.

Vierailija
127/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ns. konsulttien tilaisuudesta täytyisi tehdä rikosilmoitus. Yhteys ensin ammattiliittoon. Täyttää monta kriteeriä: kunnianloukkaus, vihapuhe, syrjintä, huonot työ- olot yms.  Tästä saisi kunnon oikeuskeissin. Oikeuteen tuollainen työpaikka ja konsultit. Yhteys iltapäivälehtiin. Kun media julkaisee jutun, yht' äkkiä asiat psranevat. 

Vierailija
128/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että ongelmat on työntekijöistä lähtöisin, jos tuo koulutus ja nyt tämä tilanteen jälkipuinti on olleet sitä luokkaa mitä uutisista voi lukea. Tilanne kavaltaa freudilaisesti nyt ihan itse itsensä.

Ja nykyään ei puhuta alaisista vaan työntekijöistä. Ei alaistaidoista vaan työntekijätaidoista ja työyhteisötaidoista.

Jos jätetään hallintojargonit suosiolla pois niin tiivistetysti nämä tarkoittaa sitä että hoitaa hommansa mihin on palkattukin, ei käyttäydy kuin pässi vaan omaa ihan normaalit sosiaaliset kyvyt, ymmärtää omat vastuunsa, ja huolehtii myös siitä että jos homma ei toimi niin nostaa asiat keskusteluun lähiesihenkilön kanssa.

Hoitoalan kriittisimmillä ja tuulisimmilla paikoilla kuten ikääntyneiden palveluissa on mun mielestä melko turhantärkeää alkaa puhumaan hoitajille alaistaidoista, kun nykyään edes sitä omaa perustehtäväänsä ei ehdi hoitaa hyvin eikä pitää taukoja. Siinä kun vielä aletaan vaatimaan hienoilla termeillä että pitäis olla rakentava ja kehittävä ote omaan työhön, kunnioittaa enemmän muita ja tarkastella omaa asennetta, niin johan on perk**e.

Vierailija
129/154 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus Ilta-Sanomista:

"Koulutuksen alussa oli painotettu, että pienikin hoitajan tekemä virhe voi olla irtisanomisperuste ja että virhe kirjattaisiin järjestelmään, ja se voisi estää töiden saamisen jatkossa Varhalta.

Puhetyyli oli jyrkkä, uhkaava ja erittäin ahdistava, haastateltavat kertoivat.

Hoitajia oli haukuttu huonoiksi työntekijöiksi, ja osa oli poistunut kesken kaiken paikalta."

Räväkät-Riitat hermostui kun ei saa mennä röökille kun haluaa

Vierailija
130/154 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaistaidot on vanhentunut käsite. Pitäisi puhua työyhteisötaidoista. Ja ne koskevat kaikkia, myös johtajia.

T. AMK-opettaja

Vierailija
131/154 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia alaistaitoja sinulla on?

Mitä luulet millä mallilla sinun alaistaitosi ovat? Oletko työpaikkasi voimanlähde vai hiivutatko tekemisen ilon myös muilta?

Joskus omaa käyttäytymistä tai tekemistä on vaikea arvioida itse. Silloin voi pohtia asiaa vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:

Osaatko hoitaa työtehtäväsi?

Onko sinulla työhön riittävä koulutus?

Ymmärrätkö, miksi teet asiat niin kuin teet?

Tiedätkö, mitä työkaverisi tekevät? Ja miksi he tekevät niin?

Avaatko avointa keskustelua?

Onko sinua helppo lähestyä?

Kuunteletko?

Oletko ennakkoluuloton?

Jos kysyt itseltäsi vain yhden kysymyksen, kysy tämä: oletko sellainen työntekijä, jonka itse haluaisit työtoveriksi tai alaiseksi?

Johtoryhmä voisi kyllä aloittaa itsestään näiden kysymysten kanssa. Oletko sellaine

Niin, annatko alaisille mahdollisuutta edes sitä keskustella avoimesti? Kaikki ei tätä osaa. 

Vierailija
132/154 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alaistaidoissa on haasteita tarkoittaa, että alaisilla ei ole riittävän orjamainen asenne esihenkilöön nähden. On ehkä jopa kyseenalaistettu jonkin määräyksen järkevyys.

Oikeasti on olemassa todella raskaita ja v** maisia alaisia, joille ei kelpaa mikään. Voit johtajana taipua tuhannen mutkalle ja yrittää parhaasi vallitsevien olosuhteiden puitteissa, mutta mikään ei uniikeille lumihiutaleille kelpaa ja valituksen aihetta keksitään ihan vaikka aidan seipäästä jos ei oikeita ongelmiale. T. Tiimin vetäjä

On myös samanlaisia tiimin vetäjiä, joilla ei ole kykyä omaan työhönsä.. Kvauksesi sopii pariin esihenkiläöni.

Työyhteisössä on tuollaisia henkilöitä vähän joka portaalla, alhaalta ylös. Mutta vain alaisten syyttäminen ok vähän naurettavaa kun samaa esiintyy sinunkin tasollasi

Vierailija
133/154 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon toisen hyvinvointialueen palveluksessa enkä koskaan ennen oo kuullut termiä "alaistaidot".

Toivottavasti en tuu kuulemaankaan seuraavaan kymmeneen vuoteen, sitten eläkkeelle ja se on hv koko paskalle. 

Ihan on normaali termi kuten johtamistaidotkin. Myös työntekijöillä on vastuu toimia työyhteisössä tavalla, joka edistää hyvää työilmapiiriä. Jokaisen vastuulla on kohdata työkaveri, esimiehet ja asiakkaat kohteliaasti, ystävällisesti ja kunnioittavasti. Omia vuorovaikutustaitoja ja alaistaitoja on syytä säännöllisesti tarkastella ja pohtia sitä omaa roolia siinä työyhteisössä. Voit kysyä itseltäsi, että edistänkö omilla toimillani hyvää työilmapiiriä. Jos et, niin miksi on näin ja mitä voisit tehdä toisin. Ja itsensä johtamisen taitoja, vuorovaikutustaitoja ja alaistaitoja kannattaa kehittää. Siinä luo itselleenkin parempaa työympäristöä. Eih

Niitä kutsutaan työelämätaidoiksi. Ei alaistaidoiksi. Alaistaidot on todella halventava termi. 

Työelämätaidot ja siihen liittyviä koulutuksia meillä on ollut iät ja ajat. Joku konsulentti vaan keksinyt uuden termin niille, jolla voi myydä mukamas uutta koulutusta. Ei me hoitajat olla niin tyhmiä, mitä yleisesti luullaan. 

Vierailija
134/154 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat taitavia sanoittamaan kauniisti suoranaiselle piilovittuilulle rakentuvan työskentelykulttuurin.

Vierailija
135/154 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksessa puhutaan jatkuvasti alaistaidoista. Ei kuulemma ole nekään johdon mielestä hanskassa.

🤮🤮🤮 jatkuvasti ollaan alimiehityksellä, yksin vastuussa herra ties kuinka monesta mukelosta millonkin. Kumma juttu, et voi näissä ns. alaistaidoissa välillä olla vähän vikaa ja saattaa jopa vaikka avata suunsa ja kysyä, että ottaako pomo vai pomon pomo vastuun tästä, kun oon täällä yksin kahdeksan alle 3-vuotiaan kanssa ja jotain sattuu? 

Aina kun joudun vastaavaan tilanteeseen, saan migreenin ja poistun töistä kesken päivän.

Jatkoin tätä n puoli vuotta ja esimies oppi! 

Tuollainen turha asennevammainen on jonossa ensimmäisenä kun sletaan vähentämään väkeä. 

Vierailija
136/154 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus nrolle 110. En saa kopioitua viestiäsi mukaan. 

Kiitos! Olen ihan oikea ihminen. Mielipiteet on omiani ja teksti tulee omalta näppäimistöltäni. Toivottavasti tämä ketju kannustaa ajattelemaan enemmän omaa roolia työyhteisössä sen osana. Jokainen meistä on itse vuorovaikutuksen osapuoli ja itse voimme myös vaikuttaa siihen, minkälaista ilmapiiriä luomme ympärillemme. Ikävä ja ehdoton asenne harvemmin luo hyvinvointia muuttuvassa maailmassa. 

Vinkki sulle työelämään: kukaan ei jaksa kuunnella pelkkää kapulakielellä väännettyä kehittämisjargonia ja posmotusta silloin kun työpaikalla on muitakin ongelmia kuin se  vuorovaikutus. 

"Muuttuvassa maailmassa". Eikö pysähtyneessä maailmassa tarvinnut käyttäytyä asiallisesti vai vinkkaatko että maailma ei ole ennen muuttunut ja nyt muuttuu? Älä käytä tällaista kieltä vaan puhu itse

Vaikka maailma muuttuisi niin kumma kyllä sotealan ongelmat on TÄYSIN SAMAT vuosikymmenestä toiseen. Ainoa muutos on korkeintaan täysin ummikot työntekijät jotka ei puhu suomea, ei englantia eikä edes ruotsia. Ja nämä ongelmat välttää sillä ettei palkkaa niitä mihinkään tehtäviin.

Vierailija
137/154 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaistaitoihin kuuluu alistuminen. Nyt on tällä lähärisakilla ollut vastahankainen asenne päällä. Pitäisi osata nöyrtyä. 

Näin. Kannattaa hyvin tarkkaan miettiä millaiseen asemaan haluaa itsensä laittaa kun muutosneuvottelut alkavat. Esimies on voinut tehdä vähän muistiinpanoja hoitajien alaistaidoista. 

Vierailija
138/154 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alaistaitoihin kuuluu alistuminen. Nyt on tällä lähärisakilla ollut vastahankainen asenne päällä. Pitäisi osata nöyrtyä. 

Näin. Kannattaa hyvin tarkkaan miettiä millaiseen asemaan haluaa itsensä laittaa kun muutosneuvottelut alkavat. Esimies on voinut tehdä vähän muistiinpanoja hoitajien alaistaidoista. 

Mitä paskamaisempi työpaikka, sen vähemmän kirpaisee. Joskus sitä voi olla jopa onnellinen siitä, että työsuhde loppuu.

Vierailija
139/154 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä paskamaisempi työpaikka, sen vähemmän kirpaisee. Joskus sitä voi olla jopa onnellinen siitä, että työsuhde loppuu.

Mulle voi näyttää sen jonon, joka on tonne tulossa töihin. Oikeampi asenne olisi esihenkilöillä rukoilla, että kaikki jäisivät tuonne töihin edelleen ja mummot ja papat saataisiin edes jotenkin hoidettua.

Vierailija
140/154 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat taitavia sanoittamaan kauniisti suoranaiselle piilovittuilulle rakentuvan työskentelykulttuurin.

Tunnistatko naisvihan omassa kirjoituksessasi? No nyt tunnistat.