Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Hoitajat jäivät joukolla sairauslomalle nyt puhuu Varha: Työntekijöiden alaistaidoissa on haasteita

Vierailija
11.10.2024 |

"Varha kertoo tiedotteessaan, että elokuussa järjestetyn koulutuksen teema oli itsensä johtaminen ja että sisältö rakennettiin niiden huolien ja ongelmien pohjalta, joita työyhteisöstä nostettiin esille.

Joidenkin työntekijöiden alaistaidoissa ja päivittäisessä vuorovaikutuksessa on ollut haasteita."

Mitähän tuo tarkoittaa noin suomeksi?

Itsejohtaminen ei suju ja vika on alaistaidoissa? Ei siis johtamisessa... joka ei johda? Itse itseään johtaa itseään. 

Ja onko vain alaisilla noita vuorovaikutusongelmia? Toistensa kanssa vai johdon kanssa?

Kuulostaa vahvasti hevonpaskalta. Konsulttihevonpaskalta. 

Kommentit (154)

Vierailija
101/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika pahalta, että hoitajia oli käsketty jättämään puhelimet sivupöydälle ennen koulutuksen alkua. Siltä varalta, ettei kukaan saisi nauhoitettua todisteita? 

Vaiko sen takia, että kenellekään ei tule kiusausta selailla somea tms. sieltä puhelimestaan koulutuksen aikana?

Vierailija
102/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon toisen hyvinvointialueen palveluksessa enkä koskaan ennen oo kuullut termiä "alaistaidot".

Toivottavasti en tuu kuulemaankaan seuraavaan kymmeneen vuoteen, sitten eläkkeelle ja se on hv koko paskalle. 

Ihan on normaali termi kuten johtamistaidotkin. Myös työntekijöillä on vastuu toimia työyhteisössä tavalla, joka edistää hyvää työilmapiiriä. Jokaisen vastuulla on kohdata työkaveri, esimiehet ja asiakkaat kohteliaasti, ystävällisesti ja kunnioittavasti. Omia vuorovaikutustaitoja ja alaistaitoja on syytä säännöllisesti tarkastella ja pohtia sitä omaa roolia siinä työyhteisössä. Voit kysyä itseltäsi, että edistänkö omilla toimillani hyvää työilmapiiriä. Jos et, niin miksi on näin ja mitä voisit tehdä toisin. Ja itsensä johtamisen taitoja, vuorovaikutustaitoja ja alaistaitoja kannattaa kehittää. Siinä luo itselleenkin parempaa työympäristöä. Eih

No ainakaan se, että pomoporras syyllistää julkisuudessa työntekijöitä puutteellisista alaistaidoista, ei ole omiaan parantamaan työympäristöä. Mutta Suomessa huono johtajuus onkin järkyttävän yleistä. Olen itsekin joutunut kokemaan sellaista muutamassa työpaikassa. Liian moni työpaikkakiusaaja pääsee esimiesasemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaistaidoissa on haasteita tarkoittaa, että alaisilla ei ole riittävän orjamainen asenne esihenkilöön nähden. On ehkä jopa kyseenalaistettu jonkin määräyksen järkevyys.

Tässä oli koulutuksen teemana itsensä johtaminen. Eli alaistaidot on itsensä kanssa, on haasteita johtamaan itseään. Se mitä johtajat sitten tekevät tai jättävät tekemättä tai ylipäätään tarvitaanko heitä enää tässä mallissa on eri asia. 

Vierailija
104/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon toisen hyvinvointialueen palveluksessa enkä koskaan ennen oo kuullut termiä "alaistaidot".

Toivottavasti en tuu kuulemaankaan seuraavaan kymmeneen vuoteen, sitten eläkkeelle ja se on hv koko paskalle. 

Ihan on normaali termi kuten johtamistaidotkin. Myös työntekijöillä on vastuu toimia työyhteisössä tavalla, joka edistää hyvää työilmapiiriä. Jokaisen vastuulla on kohdata työkaveri, esimiehet ja asiakkaat kohteliaasti, ystävällisesti ja kunnioittavasti. Omia vuorovaikutustaitoja ja alaistaitoja on syytä säännöllisesti tarkastella ja pohtia sitä omaa roolia siinä työyhteisössä. Voit kysyä itseltäsi, että edistänkö omilla toimillani hyvää työilmapiiriä. Jos et, niin miksi on näin ja mitä voisit tehdä toisin. Ja itsensä johtamisen taitoja, vuorovaikutustaitoja ja alaistaitoja kannattaa kehittää. Sii

Ei tuo mitään kiteyttämistä ollut vaan suoraan kopioitu jostain työelämäsivustolta ja itsestäänselvyyksiä. Mutta se v tun pohtiminen ei ratkaise niitä työyhteisöjen muita  ongelmia.

Vierailija
105/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jos joku naisesimies tulisi lässyttämään alaistaidoista röhäyttäisin naurun ja nipistäisin pepusta ja sanoisin että mitäs se tyttönen siinä koittaa ohjailla

Vierailija
106/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amiksen opena minulla ja kollegoillani oli myös huonot alaistaidot, kun kehtasimme sanoa ettei sähköasentajaksi tai lähihoitajaksi voi opiskella etänä, eikä niin että opettajat korvataan ohjaajilla.ä (jotka myös ovat etätöissä). Meillä oli myös "koulutus", jossa mm. käskettiin katsoa peiliin jos löytyy valittamisen aihetta ja että muutosvastarinta on huono piirre ihmisessä.

Aina moni kollega irtisanoutui tuon jälkeen samaan aikaan minun kanssani. Sen jälkeen on aika paljon ollut juttua siitä, että amiksesta valmistuu täysin osaamattomia nuoria. Taitaa olla huonot alaistaidot niillä toimittajillakin tai jokin muutosvastarintaongelma.

Elämä on muutosta. Poliittiset ja koulutuspoliittiset päätökset tehdään toisaalla ja opetus tapahtuu annetuissa raameissa toisaalla. Opettaja joutuu sopeutumaan kulloinkin voimassa oleviin ohjeisiin ja suosituksiin ja oppilaitoksen johto kantaa vastuun, siitä jos päätökset vaikuttavat oppimistuloksiin. Opettajalla on oma roolinsa. Tehdyt päätökset eivät ilmeisesti olleet sinulle mieluisa ja teit oman ratkaisusi, johon olet varmasti tyytyväinen. Jos työnantaja tarvitsee tehtävääsi tekijän, niin hän löytää varmasti siihen sellaisen, jolle työskentely uusissa annetuissa raameissa ja resursseilla sopii. 

Vierailija
107/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan on normaali termi kuten johtamistaidotkin. Myös työntekijöillä on vastuu toimia työyhteisössä tavalla, joka edistää hyvää työilmapiiriä. Jokaisen vastuulla on kohdata työkaveri, esimiehet ja asiakkaat kohteliaasti, ystävällisesti ja kunnioittavasti. Omia vuorovaikutustaitoja ja alaistaitoja on syytä säännöllisesti tarkastella ja pohtia sitä omaa roolia siinä työyhteisössä. Voit kysyä itseltäsi, että edistänkö omilla toimillani hyvää työilmapiiriä. Jos et, niin miksi on näin ja mitä voisit tehdä toisin. Ja itsensä johtamisen taitoja, vuorovaiku

Kirjoitin tuon alkuperäisen tekstin. Täysin omalta näppäimistöltä, ei ole kopioitu missään. Toivottavasti herättää ajatuksia. 

Vierailija
108/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä/ mitä on alaistaito?

Vierailija
109/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jos joku naisesimies tulisi lässyttämään alaistaidoista röhäyttäisin naurun ja nipistäisin pepusta ja sanoisin että mitäs se tyttönen siinä koittaa ohjailla

Minä puristaisin pippelistä ja kysyisin seisooko sulla edes. 

Vierailija
110/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amiksen opena minulla ja kollegoillani oli myös huonot alaistaidot, kun kehtasimme sanoa ettei sähköasentajaksi tai lähihoitajaksi voi opiskella etänä, eikä niin että opettajat korvataan ohjaajilla.ä (jotka myös ovat etätöissä). Meillä oli myös "koulutus", jossa mm. käskettiin katsoa peiliin jos löytyy valittamisen aihetta ja että muutosvastarinta on huono piirre ihmisessä.

Aina moni kollega irtisanoutui tuon jälkeen samaan aikaan minun kanssani. Sen jälkeen on aika paljon ollut juttua siitä, että amiksesta valmistuu täysin osaamattomia nuoria. Taitaa olla huonot alaistaidot niillä toimittajillakin tai jokin muutosvastarintaongelma.

Elämä on muutosta. Poliittiset ja koulutuspoliittiset päätökset tehdään toisaalla ja opetus tapahtuu annetuissa raameissa toisaalla. Opettaja joutuu sopeutumaan kulloinkin voimassa oleviin ohjeisiin ja suosituksiin ja oppilaitoksen johto

Hei nythän mä vasta hokasin että tämä ja ainakin yksi aikaisempi postaus on taatusti tehty tekoälyllä! Tyyli on sen mukainen, jargonia pukkaa.

Vierailija
111/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika pahalta, että hoitajia oli käsketty jättämään puhelimet sivupöydälle ennen koulutuksen alkua. Siltä varalta, ettei kukaan saisi nauhoitettua todisteita? 

Ongelmat ovat ilmeisesti sitä luokkaa, että haluttiin luoda turvallinen tila ongelmien puimiseen. Että kenenkään ei tarvitsisi pelätä mielipiteensä ilmaisemista. Eikä tarvitse pelätä, oma puheenvuoro tulee kuvattua tai tallennettua. Koskee niin työntekijöitä, kuin myös esimiehiä. 

Vierailija
112/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus nrolle 110. En saa kopioitua viestiäsi mukaan. 

Kiitos! Olen ihan oikea ihminen. Mielipiteet on omiani ja teksti tulee omalta näppäimistöltäni. Toivottavasti tämä ketju kannustaa ajattelemaan enemmän omaa roolia työyhteisössä sen osana. Jokainen meistä on itse vuorovaikutuksen osapuoli ja itse voimme myös vaikuttaa siihen, minkälaista ilmapiiriä luomme ympärillemme. Ikävä ja ehdoton asenne harvemmin luo hyvinvointia muuttuvassa maailmassa. 

Vierailija
113/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saaneet kunnon työllistämiskoulutusta, mutta auttavan sävyn vuoksi tieto ei mennyt perille. Kouluttajille jostakin käsittömästä syystä autettavat henkilöt olivat kovasti stressaantuneet.  

Toisaalta, onhan se työttömien kannalta ihan positiivista, että muutkin tahot saavat tuta ettei kaikki annettava koulutus ylennä mieltä.

Vierailija
114/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Olen ihan oikea ihminen. Mielipiteet on omiani ja teksti tulee omalta näppäimistöltäni. Toivottavasti tämä ketju kannustaa ajattelemaan enemmän omaa roolia työyhteisössä sen osana. Jokainen meistä on itse vuorovaikutuksen osapuoli ja itse voimme myös vaikuttaa siihen, minkälaista ilmapiiriä luomme ympärillemme. Ikävä ja ehdoton asenne harvemmin luo hyvinvointia muuttuvassa maailmassa. 

Vinkki sulle työelämään: kukaan ei jaksa kuunnella pelkkää kapulakielellä väännettyä kehittämisjargonia ja posmotusta silloin kun työpaikalla on muitakin ongelmia kuin se  vuorovaikutus. 

"Muuttuvassa maailmassa". Eikö pysähtyneessä maailmassa tarvinnut käyttäytyä asiallisesti vai vinkkaatko että maailma ei ole ennen muuttunut ja nyt muuttuu? Älä käytä tällaista kieltä vaan puhu itse asiasta. Kiitos! 

Vierailija
115/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti pomojen mielestä alaistaidot ovat sama asia kuin alamaistaidot.

Vierailija
116/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmat ovat ilmeisesti sitä luokkaa, että haluttiin luoda turvallinen tila ongelmien puimiseen. Että kenenkään ei tarvitsisi pelätä mielipiteensä ilmaisemista. Eikä tarvitse pelätä, oma puheenvuoro tulee kuvattua tai tallennettua. Koskee niin työntekijöitä, kuin myös esimiehiä. 

Turvallinen tila, jossa uhkailtiin että pienikin virhe voi johtaa irtisanomiseen (laitonta) ja merkintään joka estää pääsyn Varhan töihin jatkossa (laitonta)?

Taisi ukolla (ei konsultti vaan työntekijä) muuten kokeilla jotain säröytystä mutta ei hallinnut sitä, väärä aika ja paikka ja toimiiko lie missään.

Vierailija
117/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuijalla päähän sitä joka on keksinyt termin alaistaidot 🤮 surku kun nykynaiset ei enää suostu orjatyöhön hiljaa. 

Kritiikinsieto. Näen tuon niin, ettei ala huutaa pomolle takaisin, jos saa noottia. En olisi tehnyt omaa työuraani jos olisin lähtenyt kaikkina niinä lukemattomina kertoina, kun olen saanut kohtuutonta tai virheellistä valitusta jostain. Olen vain kuunnellut, miettinyt oliko kritiikissä perää, koettanut korjata asian ja unohtanut sen. Ei ole tavatonta että seuraavaksi valitetaan jostain päinvastaisesta.

Silmätikun ja syntipukin osat on tullut koettua jo niin monesti että nuo alkaa jo melkein huvittaa.

Vierailija
118/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki sulle työelämään: kukaan ei jaksa kuunnella pelkkää kapulakielellä väännettyä kehittämisjargonia ja posmotusta silloin kun työpaikalla on muitakin ongelmia kuin se  vuorovaikutus. 

"Muuttuvassa maailmassa". Eikö pysähtyneessä maailmassa tarvinnut käyttäytyä asiallisesti vai vinkkaatko että maailma ei ole ennen muuttunut ja nyt muuttuu? Älä käytä tällaista kieltä vaan puhu itse

Kiitos vinkistä, mutta tämä on minun tapani keskustella, enkä näe syytä muuttaa tätä muiden mielipiteen vuoksi. Kyllä asiallisen käytöksen tulisi olla lähtökohta kaikelle vuorovaikutukselle, mutta valitettavasti näin ei aina ole. Nopeasti muuttuvassa ympäristössä itsensä johtamisen taidot ja hyvät alaistaidot korostuvat, kuten myös hyvät johtamisen taidot.  Tämäkin ketju vahvistaa sen, että tällaista keskustelua tarvitaan lisää. Olet oikeassa siinä, että usein yrityksissä on muitakin ongelmia kuin vuorovaikutus. Mutta hyvä vuorovaikutus auttaa usein myös muiden ongelmien ratkaisemisessa. 

Vierailija
119/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nipistäisit pepusta tälläistä 60v amatsoonia? Taitaisit itse joutua seinälle nostetuksi. 

Vierailija
120/154 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaistaidot. Mitä se on suomeksi? Jargonia, jolla peitetään joku ymmärrettävämpi sana.

Käytti mitä sanaa tahansa, työntekijätaidot ovat tärkeitä. Pähkinänkuoressa hyvät alaistaidot sisältävät muun muassa seuraavia asioita:

Työntekijällä on hyvä asenne työntekoon.

Hän osaa ja hoitaa työtehtävänsä.

Hän ymmärtää organisaation tavoitteet ja oman roolinsa tavoitteiden saavuttamisen kannalta.

Hän kantaa vastuun omasta työstään.

Hän luottaa johtoon ja muihin kollegoihin.

Hän pyrkii luomaan työpaikalleen hyvää tunnelmaa.

Hyvä työntekijä tekee ja keskustelee

Alaistaidoissa on kyse taidoista ymmärtää, tehdä ja keskustella. Hyvä työntekijä

Ymmärtää, miksi tehdään niin kuin tehdään.

On kiinnostunut siitä, mitä itse tekee, mitä yritys tekee ja mitä kollegat tekevät. Ja mielellään siitäkin, mitä asiakas tekee tai hal

Jos työpaikalla on kiusaajia, uupuneita ja muuten epävakaita, niin keskustelu ei ratkaise yleensä ongelmaa. Draamatyypit saavat muut näyttämään kelvottomilta, jopa kiusaajilta. Hyvä pomo tietysti näkee asioiden todellisen laidan mutta tämä ei ole ollenkaan sanottu, että haluaa nähdä.