Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehet hirvimetsällä. Entä naiset?

Vierailija
11.10.2024 |

Mies on lähdössä ensimmäistä kertaa hirvimetsälle. On kokouksia, metsästyksiä, lihan paloittelua ja jauhamista, sopan keittoa ja sopansyöntiä tapahtumineen. 

Entä naiset? Onko teillä jotain traditioita miesten keskittyessä metsästykseen? Mietin tässä, pitäisikö kehitellä jotain.. Miten teillä?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä miehet metsässä panee hirviporukoissa olevien naisten kanssa. 

Kovasti ihmettelisin jos se lapsuudenkotinsa naapurin Ritva, 73v, kiinnostaisi miestä. Ritva keittää hirviporukalle hernekeittoa laavulla.

Ritvan luona käytiin porukalla jo 14 ikäisenä.

Vierailija
62/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun lapset oli pieniä, hoidin niitä. Parina vuotena pyysin jättämään väliin.

Aamulla lähti taas ja mä teen mitä huvittaa. 

Olen pitänyt lähes joka vuosi jonkun kaverin kanssa metsästyskauden avajaiset. Hirvipeijaisiin en osallistu. Siellä olisi vaimoille keittiöhommia tarjolla.

Meilläpäin metsästäjät hoitaa järjestelyt ihan itse, ja peijaisissa on joku pitopalvelu- tai muu keittämisen ammattilainen hoitamassa sopat, kakut ja tarjoilut. Peijaiset pidetään kiitoksena maanomistajille, joista osa on näiden metsästäjien vaimoja ja anoppeja, niin olisihan se nyt vähän koomista jos maanomistajat joutuisi heille pidetyissä juhlissa köökkiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hirviporukoissa nuorempiakin naisia.

Vierailija
64/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovasti ihmettelisin jos se lapsuudenkotinsa naapurin Ritva, 73v, kiinnostaisi miestä. Ritva keittää hirviporukalle hernekeittoa laavulla.

Eivätkö ne ukot teillä päin osaa itse pitää itseään ravittuina jahdissa vaan täytyy olla joku muori soppaa keittämässä? Joopa joo... :D

Vierailija
65/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmassa osassa ei kuitenkaan ole, eikä naisia ylipäätään.

Vierailija
66/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset myös metsälle, moni meneekin.

T. Kaupunkilaisnainen

Vierailija
67/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun lapset oli pieniä, hoidin niitä. Parina vuotena pyysin jättämään väliin.

Aamulla lähti taas ja mä teen mitä huvittaa. 

Olen pitänyt lähes joka vuosi jonkun kaverin kanssa metsästyskauden avajaiset. Hirvipeijaisiin en osallistu. Siellä olisi vaimoille keittiöhommia tarjolla.

Meilläpäin metsästäjät hoitaa järjestelyt ihan itse, ja peijaisissa on joku pitopalvelu- tai muu keittämisen ammattilainen hoitamassa sopat, kakut ja tarjoilut. Peijaiset pidetään kiitoksena maanomistajille, joista osa on näiden metsästäjien vaimoja ja anoppeja, niin olisihan se nyt vähän koomista jos maanomistajat joutuisi heille pidetyissä juhlissa köökkiin. 

Alkuvuosina osallistuin ja koitin puuttua näihin epäkohtiin. Appiukko totesi, että älä sinä kaupunkilaistyttö ala neuvomaan miten peijaiset pidetään. Sen jälkeen olen pysynyt niistä poissa. Eihän se minun harrastus ole.

Vierailija
68/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut mukana metsällä. No olihan se kokemus äijien kanssa. 

Nykyisin olen hoksannut, että sehän on mun omaa aikaa. Mies menee metsälle. Minä lähden kavereiden kanssa kahvilaan. Tai luen kotona kirjaa. Käyn rauhassa lenkillä tms. Kyllä,kannustan miestä oman harrastuksen pariin😁

Vierailija
69/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö ne ukot teillä päin osaa itse pitää itseään ravittuina jahdissa vaan täytyy olla joku muori soppaa keittämässä? Joopa joo... :D

Eiköhän vaimo ole laittanut eväsleivät ukolleen kuitenkin?

Vierailija
70/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hommata toinenkin auto. Ellei sitten kotona tehtävät harrastukset kiinnosta.

Mitä kotiharrastuksia suosittelisit?

Vierailija
71/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla metsästävät naiset yleensä toimivat kuin miehet. Sitten on sekä naisissa että miehissä niitä, jotka ovat kyllä ampuneet luvat ja ovat hirviporukassa, mutta eivät oikeasti metsästä koskaan vaan osallistuvat muuten.

14:lle ja eräille muille asiaa tuntemattomille tiedoksi, että metsästyksessä on tappamisella varsin vähäinen osa. Varsinaiseen tappamiseen ei monta minuuttia mene, vaikka eläin ei kuolisi ensimmäisestä osumasta. Laske siitä, kuinka paljon aikaa menee aivan muuhun. On myös paljon "metsästäjiä", jotka eivät ole koskaan tappaneet kärpästä suurempaa eläintä. Ovat mukana muuten vaan, lähinnä lihanjaossa, koska hirviluvat jaetaan luvan ampuneitten lukumäärän mukaan.

Vierailija
72/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisi?

Vierailija
73/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siellä hirvimetsällä ole passissa kuin muutama, suinkaan kaikki ei räiski ympäriinsä. Loput ajaa. Ja nämä panemis-tyypit sitten taitaa olla oman elämänsä luusereita joiden elämä pyörii sen oman elimen ympärillä.

Sulkeudun omaan kuplaani entisöimään huonekaluja kuten usein muulloinkin, nyt vaan saa olla päivän rauhassa. Voisin kokeilla myös uutta sorvia. Jos viitsin, niin käyn kaupassa.

Vierailija
74/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun paikkakunnalla, jossa suuri osa uusista metsästäjätutkinnon suorittaneista on kouluikäisiä tyttöjä. Meidän hirviporukassa on noin kolmasosa naisia, lähes kaikki n. 30 v. tai nuorempia. Ihan kaikki eivät metsästä, mutta ei metsästä kaikki miehetkään.

Vierailija
75/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se eväs kipittää siel metsässä vielä, sitähän ne lähtee joukolla hakemaan.

Vierailija
76/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi, mummoni eli isäni anoppi heräsi aamuvarhaisella laittamaan isälleni eväsleipiä metsälle. Äitini puolestaan totesi, että kyllä aikuinen mies osaa itelleen voileivät tehdä eikä ryhtynyt samaan. 

Vierailija
77/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
78/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouvat ottaa sen ukkokullan ylimääräisen radiopuhelimen ja kuuntelee mitä ne huru-ukot metässä juoruaa.

Vierailija
79/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin lapsia, kun mies oli metsällä. Sitä voi toki miettiä kuinka itsekästä on olla noinkin sitovassa touhussa, kun lapset on ihan pieniä. Käytännössä en saanut omaa-aikaa koko syksynä. Nykyisin metsästys ei haittaa elämääni mitenkään. Teen ja menen miten huvittaa ja sitten tulee tuoretta lihaa pakastimeen. Minua ei saisi metsällä mikään ihme. Rakastan aamuja ja rauhallisia viikonloppuja enkä halua osallistua eläimien jahtaamiseen saati ampumiseen. Toki arvostan sitä, että toiset pitää hirvikantaa kurissa. Peijaisetkin jätän ilolla väliin.

Vierailija
80/87 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvet hirvittävät. Iso ja tulee kohti.