Onko heijastinvaljaat mielestänne nolot? Tää on ihan tyhmää mutta päätin tänä syksynä "opetella" käyttämään koska tiedän että ne on pimeällä
tosi hyvät ja tarpeelliset, mutta silti kun menee vaikka kauppaan, tulee sellainen, että muut varmaan kattoo ja nauraa.
N25
Kommentit (194)
Minulla on 7km työmatka ajan sen autolla maaseudun kylätietä, suurin osa tiestä kulkee pellolla mutta sukeltaa puolen kilometrin mittaisen synkän metsän halki kuin tunneliin, keskikesälläkin auringon paisteessa mustiin pukeutunut kävelijä sulautuu metsän varjoihin niin että usein pelästyy, tuossahan on ihminen.
Kirkkaita värejä vaatteisiin vaadin minä ja kaupoissa näkyi kaiken maailman heijastin hanskaa ja pipoa ja spreitä, joita voi käyttää, itse en pidä noista henkseleistä kun olen niiden kanssa aina sotkussa miten päin nämä taas puetaan.
Itse käytän heijastintakkia. Siis sellaista mitä työmiehet/rekkakuskit yms. käyttävät. Se näkyy hyvin pimeällä, enkä jaksa välittää mitä muut ajattelevat.
Vierailija kirjoitti:
Suomenkieltä osaamaton nuori väestö alapeukuttaa, kun korjaa termejä. Valjastakaa ihmeessä itsenne edelleenkin, mutta on kyllä porukalla termien merkitys kadonnut.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Valjaat
Valjaat ovat vetoeläimelle (esimerkiksi hevoselle, porolle tai koiralle) puettava vetoväline. Lemmikkikoirilla, -kissoilla ja -kaneilla voidaan käyttää talutusvaljaita, jotka on tehty vain taluttamista varten. Opaskoirille on lisäksi omat valjaansa, joiden avulla näkövammaisen on helppo seurata koiraansa. Tässä artikkelissa keskitytään vetovaljaisiin.
Palsta-aspergerille tiedoksi, eläimillekin on huomiovaljaita, joissa ei vedetä mitään. Samaten kun valjastetaan varsa ensimmäisiä kertoja, ei niitä kiinnitetä mihinkään vedettävään, koska ensin totutaan niihin remeleihin päällä. Eläintä myös opetetaan pitkillä ohjilla pitkään ennen kuin vedetään mitään. Ohjastaja kävelee sen perässä, ja hevosen on ensin ymmärrettävä, että tarkoitus on tehdä yhteistyötä ja kuunnella ohjeita eikä juosta karkuun omituista tilannetta, ja ettei mölisijä aja sitä takaa, vaan ohjeistaa kävelemään eteenpäin pyydettyä vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole nolot, tosi monet niitä käyttää. Itse en kyllä päälleni laittaisi koska ovat aivan susirumia.
Ei ole nolot, mutta ovat susirumat! 🤔
Ootko teini? 😄
Ne voi olla rumat vain teinin mielestä?
Teini on keskenkasvuinen eikä ajattele aina järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Jos puet sen päällesi, se on valjas valjas vain, jos joku tulee ohjaamaan sinua takaapäin niiden avulla. Ihmisen asuste ei muutu valjaiksi vaikka olisikin narumallia.
Eli kun puen koiralle valjastaa päälle, ne ovat liivit siihen asti, että napsautan hihnan koukun niihin kiinni? Ja kun menemme koirapuistoon, ne ovat matkalla valjaat, mutta kun irrotan hihnan, ne muuttuvat liiveiksi?
Mutta saat tietysti kutsua niitä valjaita ihan miksi haluat. Toivottavasti et kuitenkaan kuvittele, että muut alkavat käyttää tätä sinun termiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä se missiheijastin.
https://www.partioaitta.fi/pimme-heijastin-heijastinnauha-2085974/
Kiitos vinkistä, ihan pakko saada tämmöinen missinauha! Tavalliset heijastinvaljaat jo löytyykin ja olen niiden ahkera käyttäjä, mutta kyllähän tällainen missiheijastin tekee mustan ja sateisen lokakuisen illan monta astetta hohdokkaammaksi! :D
Valjaat ovat ihan yleinen sana kuvaamaan heijastinliivejä. Turvavaljaat, vetovaljaat, kiipeilyvaljaat, jne.
Nolointa on luottaa vaatteissa oleviin kiinteisiin ja "huomaamattomiin" heijastimiin, jotka eivät todellisuudessa riitä mihinkään.
Henkseleissä on klipsit millä kiinnitetään housun vyötäröön eli niissäkin on eri konsepti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä niitä näkee lähinnä vanhemmilla naisilla, usein koiran ulkoiluttajia. Sinänsä hyvä, koska täällä on säästösyistä katuvaloja aika huonosti ja esim puistotiet tosi pimeitä. Monilla on nykyään koirallakin joku vilkkuvalo ja siitä kiitokset, kun näin pyöräilijänä niitä pikkukoiria on muuten vaikea pimeässä havaita.
Vilkkuvalo ei ole hyvä, koska se ottaa koiran silmiin ja stressaa ehkä. Ihmistä se myös stressaa jos välkkyy koko ajan. Ja migreenikko tai epileptikko ei halua kirkasta välkkyvää diskovaloa maisemaan. Ehkä kiinteästi palava parempi ja keltapohjainen, pinkki tai joku muu. Liian kirkas valkoinen voi olla kauhea katuvaloissa ja otsalampuissa.
Jotkut pyöräilijät käyttävä jotain helvetin vilkkuvaloja, jotka voi häikäistä autoilijan niin, ettei hän sitten näe takana pimeänä kulkevaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Valjaat ovat ihan yleinen sana kuvaamaan heijastinliivejä. Turvavaljaat, vetovaljaat, kiipeilyvaljaat, jne.
Ryömin peitonalle häpeämään. Kuvaamaan heijastinvaljaita
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin valjaat ja liivit on eri asia. Huomaatko eron:
https://www.prisma.fi/tuotteet/110397485/atom-heijastinliivi-vetoketjul…
https://www.muovijalelu.fi/kauppa/saappaat-essut-ja-heijastinliivit/hei…
Vierailija kirjoitti:
Vaöjaina niitä myydään kaupoissa. Mutta turvavaljaat (katolla ja seinällä työskennellessä), vetovaljaat ja kiipeilyvaljaat (kiipeiltäessä) ovat yleensä aina kiinni jossakin, siksi minäkin vierastin ensin sanaa "heijastinvaljaat".
Mutta kannattaa siis valjastaa itsensä, kun lähtee ulos pimeällä.
Vierailija kirjoitti:
Suomenkieltä osaamaton nuori väestö alapeukuttaa, kun korjaa termejä. Valjastakaa ihmeessä itsenne edelleenkin, mutta on kyllä porukalla termien merkitys kadonnut.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Valjaat
Valjaat ovat vetoeläimelle (esimerkiksi hevoselle, porolle tai koiralle) puettava vetoväline. Lemmikkikoirilla, -kissoilla ja -kaneilla voidaan käyttää talutusvaljaita, jotka on tehty vain taluttamista varten. Opaskoirille on lisäksi omat valjaansa, joiden avulla näkövammaisen on helppo seurata koiraansa. Tässä artikkelissa keskitytään vetovaljaisiin.
Kielitoimiston sanakirja on luotettavampi lähde kuin Wikipedia:
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/valjaat?searchMode=all
Ja kyllä, valjaita on myös ihmisille. Kuten erilaiset turvavaljaat, lastenvaljaat ja heijastinvaljaat.
Nolot! Voi hyvät hyssykät! Miksi ne olisivat nolot. Nehän ovat ihan paras keino näkyä pimeällä. Kaikkea sitä jotkut miettii. Eivät sitten varmaan kehtaa autossakaan käyttää turvavöitä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ainakaan täällä maalla ole. Minuun luodaan vihaisia katseita täällä kun on vain pelkkiä heijastimia. Niitä saa olla tosi paljon ja silti paikalliset katsoo minua pitkin nenänvartta, että mikä sinäkin luulet olevasi, kuolematon?
No tuskin nyt sen takia sinua katsovat. Olisi kyllä ahdistavaa asua maalla jos siellä on tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole nolot, tosi monet niitä käyttää. Itse en kyllä päälleni laittaisi koska ovat aivan susirumia.
Ei se auton pimeässä runnoma raatokaan kovin kaunis ole.
En pidä kaupungissa, siellä riittää heijastimet kun on katuvaloja, mutta kun olen syksyllä tai talvella etätöissä maalla, niin koiran ulkoilutusreissuilla mulla on heijastinliivi ja heijastava hattu. Ja valoja. Koiralla on heijastinliivi ja välkkyvä panta.
(Ei siellä kyllä kovin paljon tule iltaisin käveltyä pimeää maantien vartta, kun alueella on nähty susi. Otan usein koiran ja ajan 10 km päähän kunnan keskustaan kävelylle....)
En muutenkaan kiinnitä huomiota muihn henkilöihin. Niin miksi heijastinvaljaaseen?