Gynekäyntien kivuliaisuus (suomalainen tapa laittaa mm. kierukka puuduttamatta) on yksi syy miksi raskaus ei houkuta
Kierukkaa on jo jonkun aikaa tarjottu ilmaiseksi alle 25-vuotiaille. Moni on tuossa kohtaa synnyttämätön ja kierukan laitto suorastaan hel*etillisen tuskallista. Tuon kokemuksen jälkeen moni on sanonut että antaa olla kierukan vaikka 10 vuotta jottei tarvi samaa piinaa käydä läpi kovin äkkiä.
(Onko tässä aloituksessa jotain sääntöjen vastaista? Miksi poistatat?)
Kommentit (270)
Itselläni kätilö from hell hoisi hommat siihen pisteeseen, että lapsia tuli elämäämme vain yksi. En ikinä olisi uskaltanut synnyttää enää sairaalassa ja kotisynnytys tuntui myös riskiltä.
Meitä on varmasti monia ja siinä ainakin syytä osittain lasten vähyyteen.
Jos joudutte joskus paksunsuolen tähystykseen niin sama toimii myös siellä : jotkut lääkärit hankkivat potilaalle kivunlievityksen, jotkut ei. Kohdalleni osui sadistinen tyyppi, joka vain nauroi.
Ei muuten saatu tehdyksi tutkimusta loppuun koska sattui aivan helvetisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ikinä ottaisi kierukkaa. Ei ole lapsia. Söisin e-pillereitä.
Joillekin meille ei mikään hormonaalinen ehkäisy ole terveyssyistä vaihtoehto. Sterilisaatio taas on lopullinen operaatio ja siinäkin on riskinsä, joten mieluummin elän toistaiseksi kuparikierukan kanssa.
Kondomi on keksitty. Tai mies steriin. Miksi suurin osa naisista on typeriä lampaita?
Kun ei olla aviossa ja miehelläkään ei vielä ole lapsia, niin en halua hänelle sterilisaatiosta edes puhua. Hänhän voi vielä saada perheen jos eroamme. Kondomin kanssa taas on se ongelma, että halut vievät mennessään ja se jää liian usein pukematta. Kierukka on vaivaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja synnytyksissä pihdataan puudutteita. Vetkutellaan, kunnes ei ehditä epiduraalia antaa, näin minulle kävi. Ihan paniikissa synnytin pakotettuna ilman muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu. Arvatkaa, halusinko toisen lapsen?
Sama kokemus 🙄
Mitäs v i ttua, kirjaimellisesti! Pitääkö sinne kadulta ostaa omat aineet mukaan?!
Minulla on useampi lapsi, puudutteissa ei ole yhdenkään kohdalla pihdattu ja ajoissa on annettu, näin minulle kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti vauvakuumeinen ihminen kyllä poistattaa kierukan oli se miten kivuliasta tahansa. Jos ei, silloin ei halua tarpeeksi kovasti lasta.
Tätä mieltä minäkin olen. Minulla on muutama 40v naiskaveri joka "enkä haluaisi lapsen", mutta ei ole 100% varma vielä. Ei heillä taida koskaan ollut oikeasti vauvakuumetta, kun eivät jo 40v tiedä haluavatko lapsen vai eivät. Tuskin heillä aikaa hirveästi on enää miettiä sitä, kun jäävät kokonaan lapsettomiksi.
T. N38 ja kahden äiti
Suomalaisissa naisissa on jotain pahasti vikana, kun vielä edes 40-vuotiaana ei tiedä haluaako lapsia vai ei... Ihan kun sitä aikaa olisi loputtomasti heillä jäljellä miettimiseen...
Olen kokenut kahden sektion ilot. Ekalla kerralla oli hyvin kivuliaita supistuksia 36 tuntia, ennen kuin sektio suostuttiin tekemään. Epiduraali, ilokaasu ja erilaiset puudutukset eivät auttaneet mitenkään. Synnytyksen pitkän keston takia sain vakavan verenmyrkytyksen.
Tokalla kerralla en saanut mitään kipulääkkeitä jälkisupistuksiin, itkin kovissa kivuissa puoli vuorokautta. Kun kypsemmällä iällä löysin kumppaniksi steriloidun miehen, niin siitä lottovoitosta en luopuisi mistään rahasta. Ja voitte uskoa, että pysyn uskollisena, vaikka Mr Universum tulisi vastaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja synnytyksissä pihdataan puudutteita. Vetkutellaan, kunnes ei ehditä epiduraalia antaa, näin minulle kävi. Ihan paniikissa synnytin pakotettuna ilman muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu. Arvatkaa, halusinko toisen lapsen?
Mulla avautuminen junnasi tunteja paikallaan, kunnes sain spinaalin. Tunnissa avauduin viidestä sentistä täysin auki ja pääsin ponnistamaan. Ei todellakaan olisi tullut hommasta yhtään mitään ilman puudutusta. En tajua, miksi niitä pihtaillaan.
Minulla kesti yli kaksi vuorokautta vesien menosta... Sitten kun sain epiduraalin (ja kyllä myös oksitosiinitipan), nukahdin hetkeksi ja se lepo kai auttoi kun siitä ei enää kauaa mennyt.
Mulla auttoi se, että spinaali rentoutti alakerran. Se oli mennyt jotenkin jumiin kivusta, vaikka kuinka yritin rentouttaa. Spinaali nollasi tilanteen ja siksi avauduin niin nopeasti sen laiton jälkeen.
-edellinen
"Jos suurin osa potilaista kestää toimenpiteen ilman puudutusta tai kipulääkitystä, niin ei sitä rutiinisti tarjota. Kipulääkkeet ja puudutteetkaan eivät ole riskittömiä."
Ei sitä ikinä jälkikäteen kysytä että miten kestit. Naiset vaan jättää tulevat käynnit väliin. Itse en ole mennyt polyyppien poistoon vaikka aikakin jo lähetettiin. Oli niin järkyttävän kivulias kokemus se edellinen käynti. SEKÖ on riskitöntä ettei mennä hoitoon sitten ollenkaan?
En ollenkaan väheksy synnytyskipuja ja on hyvä, että niihin on olemassa apua. Esikoiseni synnytys oli kamala. Kohdunsuu avautui kokonaan tunnin aikana. Lähes tajun vievät kivut kestivät kuitenkin muutaman tunnin. Ilokaasu oli ainoa apu eikä siitä mitään hyötyä ollut. Toisen lapsen syntyessä en ehtinyt saada edes ilokaasua. Nopea ja helppo synnyttys ja kivut siedettävät. Niin erilaisia ovat synnytykset ja niistä kautta aikojen on selvitty, enimmäkseen. Nykyisinkin maailmalla synnytetään ilman mitään apua kipuihin. Miksi naisen osa on tällainen? Ei ymmärrä.
Itsellä oli aikoinaan kierukka, poistui luvatta, uusi laitettiin. Ei minkäänlaisia kipuja, ovatko ne nykyään kovinkin suuria ?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli aikoinaan kierukka, poistui luvatta, uusi laitettiin. Ei minkäänlaisia kipuja, ovatko ne nykyään kovinkin suuria ?
Joillakin on aina ollut järkyttävät kivut. Ei ole nykyajasta kiinni.
Minulle ei nuorena naisena hysteriskopiassa tarjottu kyllä mitään kivunlievitystä tai puudutusta missään vaiheessa, koko asiasta ei puhuttu. Sattui ihan hirvittävästi, se kesti ja kesti, ja itkin koko ajan järkyttävän kivun takia. Lääkäri vain lähinnä näytti hapanta naamaa itkuni takia, se kai teki minusta hankalan potilaan, ei yhtään myötätuntoista sanaa. Se oli suoraan sanottuna traumaattinen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. En usko, että koossa ainakaan suuremmaksi olisi muuttunut.
Minulta on kerätty punktioimalla munasoluja, enkä kokenut sitä mitenkään erityisen kivuliaaksi. Siitä seurasi raskaus ja lopulta synnytys ja se vasta kivuliasta olikin, vaikka sain epiduraalin ja ilokaasua.
Eli Suomessa ei ole lapsia koska ehkäisyvälineen laittaminen on kivuliasta?
Ei. Meillä ei ole lapsia koska ihmiset ei enää pääse töihin. Kukaan ei laita lapsia satunnaisten nollatuntitöiden palkkatuloilla.
Mitä jos se kierukka liukuisi sisälle kohtuun? Pitäisikö sitten vatsanpeitteet ja kohtu avata kirurgisesti, jotta sen saa pois? Ties minkä vakavan tulehduksen voi aiheuttaa. En tajua miten jotkut ottavat jonkun vierasesineen kohtuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti vauvakuumeinen ihminen kyllä poistattaa kierukan oli se miten kivuliasta tahansa. Jos ei, silloin ei halua tarpeeksi kovasti lasta.
Tätä mieltä minäkin olen. Minulla on muutama 40v naiskaveri joka "enkä haluaisi lapsen", mutta ei ole 100% varma vielä. Ei heillä taida koskaan ollut oikeasti vauvakuumetta, kun eivät jo 40v tiedä haluavatko lapsen vai eivät. Tuskin heillä aikaa hirveästi on enää miettiä sitä, kun jäävät kokonaan lapsettomiksi.
T. N38 ja kahden äiti
Suomalaisissa naisissa on jotain pahasti vikana, kun vielä edes 40-vuotiaana ei tiedä haluaako lapsia vai ei... Ihan kun sitä aikaa olisi loputtomasti heillä jäljellä miettimiseen...
Niinpä! Muualla maailmassa naiset tekevät lapsensa vielä parikymppisinä. Suomessa ensisynnyttäjät ovat lähemmäksi 40v.
Vierailija kirjoitti:
Eli Suomessa ei ole lapsia koska ehkäisyvälineen laittaminen on kivuliasta?
Ei. Meillä ei ole lapsia koska ihmiset ei enää pääse töihin. Kukaan ei laita lapsia satunnaisten nollatuntitöiden palkkatuloilla.
Onhan sitä työttömilläkin lapsia 😂. Sellaisillakin, joilla ei ole minkäänlaista ammatillista koulutusta.
Ei. Meillä ei ole lapsia, koska Suomessa on vallassa individualistinen ja hedonistinen arvomaailma. Kun kaiken keskiössä on vaan Minä ja Minun haluni ja tarpeeni, niin ei siihen lapsia mahdu.
Just noinhan se menee. Ehkäisyvälineen laittaminen on niin kivuliasta ettei meille siksi synny lapsia.
Varsinkin kuukautisten osalta. Kukaan ei tunnu ymmärtävän, kuinka invalidisoivat vaikeat kuukautiset voivat olla. Lääkkeitä pihdataan ja saatetaan jopa hymyillä vinosti. En minä kuvittele sitä, etten pysty puhumaan enkä liikkumaan, sitä että tärisen ja hikoilen enkä kertakaikkiaan kestä olla nahoissani. Hyvä juttu, jos osa naisista ei joudu tuota kokemaan. Voisiko kuitenkin jo lopettaa sen vähättelyn!