Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekäyntien kivuliaisuus (suomalainen tapa laittaa mm. kierukka puuduttamatta) on yksi syy miksi raskaus ei houkuta

Vierailija
10.10.2024 |

Kierukkaa on jo jonkun aikaa tarjottu ilmaiseksi alle 25-vuotiaille. Moni on tuossa kohtaa synnyttämätön ja kierukan laitto suorastaan hel*etillisen tuskallista. Tuon kokemuksen jälkeen moni on sanonut että antaa olla kierukan vaikka 10 vuotta jottei tarvi samaa piinaa käydä läpi kovin äkkiä. 

(Onko tässä aloituksessa jotain sääntöjen vastaista? Miksi poistatat?) 

Kommentit (270)

Vierailija
261/270 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kyllä ihmeellinen tapa että niitä kipulääkityksiä tai puudutteita pihdataan ihan liikaa. Minulle ensimmäinen papa oli todella epämukavaa, ei kivulias onneksi. Viimeisimmässä seulonnassa näytteenottaja kertoi että minun kohdunkaula on ylöspäin kallellaan mikä tekee sen, että pitää vähän väännellä ja käännellä spekulaa. En edes halua kuvitella millaista kierukan laitto minulle olisi.

Mutta en voi kuin ihmetellä sitä, miten tässäkin ketjussa vähätellään toisten kokemaa kipua gynekologisissa tutkimuksissa ja testeissä.

ei täällä vähätellä toisten kokemaa kipua, vaan sitä miten siitä kirjoitetaan yleistäen ja vaaditaan suurinpiirtein papakin p

Eli aivan juuri sitä samaa mitä itsekin juuri teet. Täällä "ruikutetaan" = ei ole vakavasti otettavaa. 

Vierailija
262/270 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinulla on varmaan lähteitä todisteena lääkärien kyvyttömyydestä kivunlievitykseen? Entä sitten ne potilaat, jotka ovat saaneet lääkäreiltä kivunlivietystä? Ovatko potilaskertomukset noist alääkäreistä pelkkää silmänlumetta?

Potilaskertomukset ovat lääkärin näkemys asiasta ja siirtyvät kantaan ainoana totuutena, ja sitä ei voi muuttaa millään keinolla. Eli potilaskertomuksissa lääkäri voi valehdella ihan niin paljon kun haluaa ilman mitään seuraamuksia. Tietääkseni suomessa ei ole mitään tietä edes oikeuden kautta muuttaa noita jorinoita jos lääkäri ei halua tekstiään muuttaa, eli on jumalainen olento joka ei ole koskaan väärässä.

tässä ketjussa on potilakertomuksia siitä miten kipua on lääkärit osanneet lievittää. on myös niitä että potilas on kokenut ettei ole, mutta tuo ei merkitse sitä, että voisi sanoa ettei lääkärit osaa lievittää kipua, koska ilmiselvästi osa potilaista on saanut kivunlievityst

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/270 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tässä ketjussa on potilakertomuksia siitä miten kipua on lääkärit osanneet lievittää. on myös niitä että potila

Eikö se kipu pitäisi osata lievittää joka kerta eikä vain satunnaisesti, olisihan se ikävää jos parturissa joka toinen kerta parturi leikkaisi palan korvasta pois tai puolet päästä kaljuksi, ja sanoisi hupsis tänään on huono päivä, mutta jos enskerralla kokeillaan onnistunko yhtään paremmin.

Vierailija
264/270 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja synnytyksissä pihdataan puudutteita. Vetkutellaan, kunnes ei ehditä epiduraalia antaa, näin minulle kävi. Ihan paniikissa synnytin pakotettuna ilman muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu. Arvatkaa, halusinko toisen lapsen?

Oho. Minä olin ammeessa ja sina supistuskivussa tein rentouttavaa, kunnes kätilö sanoi, että nyt olisi paras tulla altaasta, että näytin niin kivuliaalta. Sitten epiduraali.

Vesi on itselle se oma elementti, jossa rentoudun. Oli ölinätrkniikka ja hengitys ja snorkkeli. Ihsn oikeesti.

Vierailija
265/270 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä onkohan hyvät kokemukset. Olen ollut sellainen kuviossa sinnittelijä. Ennole osannut ajatella sitä kipua pahana. Aina ovat kivunlievityksen  laittaneet. En olisi varmaan ilman kestänyt. Luulen niin.

Nuo ovat niin yksilökohtaisia ja ajoituskohtaisia. 

-ymmärrän hyvin.

Vierailija
266/270 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä onkohan hyvät kokemukset. Olen ollut sellainen kuviossa sinnittelijä. Ennole osannut ajatella sitä kipua pahana. Aina ovat kivunlievityksen  laittaneet. En olisi varmaan ilman kestänyt. Luulen niin.

Nuo ovat niin yksilökohtaisia ja ajoituskohtaisia. 

-ymmärrän hyvin.

Kommentoin edellisiin synnytysjuttuihin. en tuossa kommentoi kierukan laittoa.🙆😂😂😂😂😅

Vierailija
267/270 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tässä ketjussa on potilakertomuksia siitä miten kipua on lääkärit osanneet lievittää. on myös niitä että potila

Eikö se kipu pitäisi osata lievittää joka kerta eikä vain satunnaisesti, olisihan se ikävää jos parturissa joka toinen kerta parturi leikkaisi palan korvasta pois tai puolet päästä kaljuksi, ja sanoisi hupsis tänään on huono päivä, mutta jos enskerralla kokeillaan onnistunko yhtään paremmin.

taas tahallisesti väärinymmärretty viesti

Vierailija
268/270 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo kohta kuusikymppinen sairaanhoitaja ja en uskalla mennä poistattamaan kierukkaa joka on laitettu jo kohta kymmenen vuotta sitten. Mä pelkään sitä kipua. Kierukan laitto oli tosi kivuliasta, mutta pipelle näytteen otto joskus aikoinaan kun en ollut vielä synnyttänyt oli ihan järkyttävän kivuliasta. Mulle on jäänyt traumat niistä. 

Vierailija
269/270 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jo kohta kuusikymppinen sairaanhoitaja ja en uskalla mennä poistattamaan kierukkaa joka on laitettu jo kohta kymmenen vuotta sitten. Mä pelkään sitä kipua. Kierukan laitto oli tosi kivuliasta, mutta pipelle näytteen otto joskus aikoinaan kun en ollut vielä synnyttänyt oli ihan järkyttävän kivuliasta. Mulle on jäänyt traumat niistä. 

Pipelleen voi aina pyytää puudutuksen. tosin kohdun limakalvolta otettava näyte tuntui minulla silti ikävältä imulta alavatsassa, lantiossa, kohdussa ja ristiselässä saakka. Hyi olkoon. Onneksi oli asiantunteva ja empaattinen, kannustava ja lohduttava naishenkilökunta, miespuoliselle en edes menisi sorkittavaksi. 

Vierailija
270/270 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pipelleen voi aina pyytää puudutuksen. tosin kohdun limakalvolta otettava näyte tuntui minulla silti ikävältä imulta alavatsassa, lantiossa, kohdussa ja ristiselässä saakka. Hyi olkoon. Onneksi oli asiantunteva ja empaattinen, kannustava ja lohduttava naishenkilökunta, miespuoliselle en edes menisi sorkittavaksi. 

puudutus puuduttaa vain kohdunkaulan (siksi sitä kutsutaan kohdunkaulapuudutukseksi), pipellenäyte otetaan kohtuontelosta, johon puudutus ei ulotu. pipellenäytteen otto ei onneksi kestä pitkään, kipu on pistemäistä ympäri kohtua  (koska sitä imukärkeä liikutellaan kohdun limakalvolla ympyrää) ja sitten lisäksi mahdollinen kohdun supistelu tuo kipua. Siinäkin on yksi syy siihen miksei pipellenäytteiden yhteydessä kovin usein tarjota puudutusta. puudutussihke auttaa sitten mahdolliseen pihtienkiinnityskipuun

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi