Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekäyntien kivuliaisuus (suomalainen tapa laittaa mm. kierukka puuduttamatta) on yksi syy miksi raskaus ei houkuta

Vierailija
10.10.2024 |

Kierukkaa on jo jonkun aikaa tarjottu ilmaiseksi alle 25-vuotiaille. Moni on tuossa kohtaa synnyttämätön ja kierukan laitto suorastaan hel*etillisen tuskallista. Tuon kokemuksen jälkeen moni on sanonut että antaa olla kierukan vaikka 10 vuotta jottei tarvi samaa piinaa käydä läpi kovin äkkiä. 

(Onko tässä aloituksessa jotain sääntöjen vastaista? Miksi poistatat?) 

Kommentit (270)

Vierailija
61/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut kierukan asennuksen lähinnä epämukavana enkä toivoisi puudutusta siihen. Olen saanut joskus kohdunkaulan puudutuksenkin yhden toimenpiteen yhteydessä ja mielestäni se sattui enemmän kuin kierukan asennus. 

Itse olen kokenut kierukan asennuksessa kivuliaimpina vaiheina sondimitan oton ja sen, kun otetaan kohdunkaulasta pihdeillä kiinni. Kun niistä vaiheista pääsi ohi, niin sitten loppu oli lähinnä vain epämukavaa. Kohtu voi joskus sopistella kierukkaa laitettaessa ja silloin kipu tulee kohdusta, ei itse asennuksesta.

Kuparikierukan asennuksen olen kokenut kivuliaampana kuin hormonikierukan.

Jos itse tietää, että kierukan asennus teki liian kipeää tai että sitä pelkää, niin sitten asia pitää ottaa esille lääkärin kanssa ennen seuraavan asenusta. Kohdunkaulanhan voi puuduttaa vaikka suihkeella.

Vierailija
62/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä halunnut kierukkaa sisääni, koska pelkkä ajatuskin tuntui luonnottomalta. Mutta se johtui varmaan siitä, etten tykännyt käyttää tamponejakaan ja ensimmäinen papakoe sattui paljon.

Miten muuten pystytte olemaan siinä, jos toimenpide on kovin kivulias? Itse en pysty, vaan hivuttaudun koko ajan kauemmas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierukkahan on nimenomaan raskauden EHKÄISYÄ 🤦🏻. Ja vieläpä moniksi vuosiksi yhden vaivalla. Sen laitostahan pitäisi tehdä näköjään vieläkin kivuliaampaa, jotta naiset eivät sitä ottaisi. Tällöin käyttäisivät enemmän esim ehkäisypillereitä ja -renkaita. Ne kun on joka päivä tai kuukausi uusittava, niin helpompi jättää ne väliin ja tulla nopeammin raskaaksi. Kierukan käyttö lykkää naisten raskautumisia ihan vaan sen helppouden ja pitkäikäisyyden vuoksi, eikä minkään kivun 🙄.

Mitä varten ne sitten neuvolassakin oikein tyrkyttää kierukkaa?

Vierailija
64/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se on kuolevan kipujen kanssa, antaa kärsiä vaan. Niin ei tule lääkeriippuvuus.

Vierailija
65/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Miten kivuliasta? Mitä taas...

Nykyään ei kestetä mitään, edes normaalia.  Kaikki sattuu ja loukkaantuu joka asiasta. 

Vierailija
66/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kun laitettiin kierukka niin ei tuntunut missään. Odottelin vaan että koska se aloittaa ja sitten olikin valmis. Jotain näytteitä otti myös, se vähän sattui. Buranan olin ottanut ennakkoon. Ei se siis mitenkään välttämättä ole kivuliasta. 

Vierailija
67/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yleensäkin Suomessa on vaikea saada puudutteita tai riittävää kipulääkitystä? Onko kyse rahasta vai mistä?

Kuulemma suomalaiset ovat niin rauhallisia muihin verrattuna, niin olen lukenut.

Suuri osa meistä kai ajattelee, ettei kivulla ole väliä, kun kuitenkin on kyseessä terveys ja ollaan ammattilaisen hoidossa?

Vierailija
68/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks kukaan menee vapaaehtoisesti jonnekin gynelle tai muihin ronklaustoimenpiteisiin?

Täällä eräs nelikymppinen, joka menee ihan vapaaehtoisesti gynelle ja muihin (esim. hammasronklaus....) tarkastuksiin ja suostuu jopa toimenpiteisiin, jos tarvis. Minulla on neljä lasta, joita odottessani/synnyttäessäni ronklailtiin reippaasti. Niin, ja on minulla ronklailtu hampaitakin; sen (ronklaus-kidutuksen) ansiosta ovat kaikki hampaani tallella. Mutta ihan vapaaehtoista "kidutus" on. Joo, ja on minulle asennettu pari kierukkaakin puuduttamatta; ei ole traumoja jäänyt. Ketään ei pakoteta Suomessa näihin(kään) toimenpiteisiin. Minusta kuitenkin on hienoa, että Suomessa esim. raskauksia seurataan ja hampaat hoidetaan.

Vierailija
69/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja synnytyksissä pihdataan puudutteita. Vetkutellaan, kunnes ei ehditä epiduraalia antaa, näin minulle kävi. Ihan paniikissa synnytin pakotettuna ilman muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu. Arvatkaa, halusinko toisen lapsen?

Mulla avautuminen junnasi tunteja paikallaan, kunnes sain spinaalin. Tunnissa avauduin viidestä sentistä täysin auki ja pääsin ponnistamaan. Ei todellakaan olisi tullut hommasta yhtään mitään ilman puudutusta. En tajua, miksi niitä pihtaillaan.

Minulla kesti yli kaksi vuorokautta vesien menosta... Sitten kun sain epiduraalin (ja kyllä myös oksitosiinitipan), nukahdin hetkeksi ja se lepo kai auttoi kun siitä ei enää kauaa mennyt. 

Vierailija
70/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kierukan laitot ja poistamiset ei ole tuntuneet missään! Mitä ihmettä, miten voi vaihdella näin paljon? Pidän kipukynnystäni matalana. esim en antaisi paikata hammasta mistään hinnasta ilman puudutusta.

siihen vaikuttaa jännittäminen, tietämättömyys toimenpiteestä, kuukautiskierron ajankohta, kohdunkaulan anatomiset seikat, kohdun supisteluherkkyys ja joitakin muita pikkuseikkoja. Suurin tekijä kivunsietämisessä on se, että nainen osaisi olla rentona, eli (minulle näin yksi kätilö neuvoi) paina peppua tutkimuspöytää kohti, hengitä syvään ja rauhallisesti.

Minulla kohdunkaula vähän vinossa kohtuun nähden, joten sitä pitää aina vähän venyttää ja kiskoa, jotta sen saa suoraan ja saa asennuslaitteen siitä sisälle. Onneksi enismmäinen gyne, joka minulle kierukkaa asensi,tajus kertoa siitä, joten oli kipu helppo kestää eikä se itselläkuukautiskipua kummempaa ollut.

Vierailija
71/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voivoi onpas rankkaa. Ihan hyvä vaan ettei tuollaiset ihmiset lisäänny.

Vierailija
72/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Miten kivuliasta? Mitä taas...

Nykyään ei kestetä mitään, edes normaalia.  Kaikki sattuu ja loukkaantuu joka asiasta. 

Nämä ovat yksilöllisiä asioita. Ei synnytyskään satu kaikilla yhtä paljon.

Vierailija
73/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierukkahan on nimenomaan raskauden EHKÄISYÄ 🤦🏻. Ja vieläpä moniksi vuosiksi yhden vaivalla. Sen laitostahan pitäisi tehdä näköjään vieläkin kivuliaampaa, jotta naiset eivät sitä ottaisi. Tällöin käyttäisivät enemmän esim ehkäisypillereitä ja -renkaita. Ne kun on joka päivä tai kuukausi uusittava, niin helpompi jättää ne väliin ja tulla nopeammin raskaaksi. Kierukan käyttö lykkää naisten raskautumisia ihan vaan sen helppouden ja pitkäikäisyyden vuoksi, eikä minkään kivun 🙄.

Ei ne ketään pakota sitä ottamaan. Kyllä siitä päättää jokainen ihan itse. 

Vierailija
74/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä halunnut kierukkaa sisääni, koska pelkkä ajatuskin tuntui luonnottomalta. Mutta se johtui varmaan siitä, etten tykännyt käyttää tamponejakaan ja ensimmäinen papakoe sattui paljon.

Miten muuten pystytte olemaan siinä, jos toimenpide on kovin kivulias? Itse en pysty, vaan hivuttaudun koko ajan kauemmas.

En pystynytkään. Minulle ei sitä saatu asennettua kivun takia. Ja sitä yritettiin laittaa minulle jo todella nuorena, ei seksielämän vaan hormoniongelmien takia. Jäi laittamatta ja hormonivaivat hoitamatta.

Ja seksielämä ja lapset hankkimatta niillä traumoilla.

Vierailija
75/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks kukaan menee vapaaehtoisesti jonnekin gynelle tai muihin ronklaustoimenpiteisiin?

Täällä eräs nelikymppinen, joka menee ihan vapaaehtoisesti gynelle ja muihin (esim. hammasronklaus....) tarkastuksiin ja suostuu jopa toimenpiteisiin, jos tarvis. Minulla on neljä lasta, joita odottessani/synnyttäessäni ronklailtiin reippaasti. Niin, ja on minulla ronklailtu hampaitakin; sen (ronklaus-kidutuksen) ansiosta ovat kaikki hampaani tallella. Mutta ihan vapaaehtoista "kidutus" on. Joo, ja on minulle asennettu pari kierukkaakin puuduttamatta; ei ole traumoja jäänyt. Ketään ei pakoteta Suomessa näihin(kään) toimenpiteisiin. Minusta kuitenkin on hienoa, että Suomessa esim. raskauksia seurataan ja hampaat hoidetaan.

Hammashoitoihin saa tehokkaan puudutuksen. Minultakin on vedetty hampaita, paikattu hampaita ja tehty juurihoitoja, eikä niistä jäänyt yhtä kivuliaita muistoja kuin joistakin gynekologisista tutkimuksista.

Vierailija
76/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin tänään laitattamassa kierukan endometrioosin hoitoon. Oli todella ihana kokemus oikeasti, koska lääkäri ja hoitaja olivat niin sensitiivisiä ja ammattitaitoisia. Mua jännitti aivan järkyttävän paljon, sillai pyörryttävän paljon, ja sain pitää hoitajaa kädestä kiinni.

Se laitto ei sattunut, se ikäänkuin vihlaisi vaan muutamien sekuntien ajan.

Nyt tosin illalla alavatsan särkyä on ollut vasemmalla puolella ja siihen on auttanut särkylääke ja lämmin kauratyyny.

En tiedä miksi netissä pelotellaan että kipu on helvetillinen. Ehkä jos en olisi lukenut nettiä niin en olisi jännittänyt niin paljon.

Minulla on ihan sama kokemus, joskin muutama vuosi sitten. Kierukan laitto vihlaisi hetken, siinä se. Olen myös samaa mieltä, että tässäkin ketjussa pelotellaan turhaan. En tiedä, miksi naisilla on niin alhainen kipukynnys, että jo mammografiassakin pyörrytään, papa-koe vie melkein hengen kivuillaan , gynen vastaanotto on "kidutuskammio" etc. En tosiaan ymmärrä tällaista suoranaista pelottelua.

Vierailija
77/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo muka mitenkään asiaan liittyy?

Vierailija
78/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti vauvakuumeinen ihminen kyllä poistattaa kierukan oli se miten kivuliasta tahansa. Jos ei, silloin ei halua tarpeeksi kovasti lasta.

Tätä mieltä minäkin olen. Minulla on muutama 40v naiskaveri joka "enkä haluaisi lapsen", mutta ei ole 100% varma vielä. Ei heillä taida koskaan ollut oikeasti vauvakuumetta, kun eivät jo 40v tiedä haluavatko lapsen vai eivät. Tuskin heillä aikaa hirveästi on enää miettiä sitä, kun jäävät kokonaan lapsettomiksi.

T. N38 ja kahden äiti

Vierailija
79/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja synnytyksissä pihdataan puudutteita. Vetkutellaan, kunnes ei ehditä epiduraalia antaa, näin minulle kävi. Ihan paniikissa synnytin pakotettuna ilman muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu. Arvatkaa, halusinko toisen lapsen?

Jaa. Vaimoni synnytti Panadolin voimalla, ja halusi kovasti toisen lapsen.

No hänelle sattui sitten helppo synnytys. Hieno juttu hänen kannaltaan. Se ei kuitenkaan kerro mitään muiden synnytyksistä. Ne ovat kaikki erilaisia.

Vierailija
80/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yleensäkin Suomessa on vaikea saada puudutteita tai riittävää kipulääkitystä? Onko kyse rahasta vai mistä?

Jos suurin osa potilaista kestää toimenpiteen ilman puudutusta tai kipulääkitystä, niin ei sitä rutiinisti tarjota. Kipulääkkeet ja puudutteetkaan eivät ole riskittömiä. Itselle on tehty hysteroskopia kerran ilman puudutuksia (siinä siis kohdunkaulan kautta viedään kohtuun sellainen 10mm halkasijaltaan oleva instrumentti, joka siis on huomattavasti isompi kuin joku kierukan asennuslaite). Gynekologi sanoi, että kokeillaan ensin ilman, kertoi koko ajan mitä tapahtuu ja missä vaiheessa tulee kovin kipu. Kertoi myös, että haluaa, että kerron heti, jos koen kipua, jota ei voisi kestää enempää. Sitten laitetaan puudutukset, ruiskeet oli valmiina toimenpidehuoneessa. En kokenut liian pahaa kipua. Pahimmassa kohdassa, siinä kohdunkaulan kapeimmassa osassa piti hengittää vähän syvempään, mutta se meni sitten helposti ohi ja gyne varoitti etukäteen, että nyt voi tuntua. jos joskus joudun toisen kerran hysteroskopiaan (tiedän tosin, että joudun, koska kohtuni tuntuu tekevän innokkaasti polyyppeja), niin en silloinkaan toivo puudutusta. Ymmärrän, että joku toinen toivoo toisin, mutta ainakin itse olen kohdannut gynekologeja, jotka kuuntelevat potilasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme