Gynekäyntien kivuliaisuus (suomalainen tapa laittaa mm. kierukka puuduttamatta) on yksi syy miksi raskaus ei houkuta
Kierukkaa on jo jonkun aikaa tarjottu ilmaiseksi alle 25-vuotiaille. Moni on tuossa kohtaa synnyttämätön ja kierukan laitto suorastaan hel*etillisen tuskallista. Tuon kokemuksen jälkeen moni on sanonut että antaa olla kierukan vaikka 10 vuotta jottei tarvi samaa piinaa käydä läpi kovin äkkiä.
(Onko tässä aloituksessa jotain sääntöjen vastaista? Miksi poistatat?)
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ikinä ottaisi kierukkaa. Ei ole lapsia. Söisin e-pillereitä.
Joillekin meille ei mikään hormonaalinen ehkäisy ole terveyssyistä vaihtoehto. Sterilisaatio taas on lopullinen operaatio ja siinäkin on riskinsä, joten mieluummin elän toistaiseksi kuparikierukan kanssa.
Kondomi on keksitty. Tai mies steriin. Miksi suurin osa naisista on typeriä lampaita?
Miksi yleensäkin Suomessa on vaikea saada puudutteita tai riittävää kipulääkitystä? Onko kyse rahasta vai mistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin meille ei mikään hormonaalinen ehkäisy ole terveyssyistä vaihtoehto. Sterilisaatio taas on lopullinen operaatio ja siinäkin on riskinsä, joten mieluummin elän toistaiseksi kuparikierukan kanssa.
Kondomi on keksitty. Tai mies steriin. Miksi suurin osa naisista on typeriä lampaita?
Mä en ikinä, ikinä olisi jättänyt ehkäisyä miehen hoidettavaksi. Minun kehoni, minä päätin. Myös lapsilukuni.
Naisten kipuja vähätellään, on aina vähätelty. Varsinkin kaikki lisääntymiseen liittyvä on semmoista, että se nyt vaan pitää kärsiä. Se on se kuuluisa naisen osa, josta ei saisi valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin tänään laitattamassa kierukan endometrioosin hoitoon. Oli todella ihana kokemus oikeasti, koska lääkäri ja hoitaja olivat niin sensitiivisiä ja ammattitaitoisia. Mua jännitti aivan järkyttävän paljon, sillai pyörryttävän paljon, ja sain pitää hoitajaa kädestä kiinni.
Se laitto ei sattunut, se ikäänkuin vihlaisi vaan muutamien sekuntien ajan.
Nyt tosin illalla alavatsan särkyä on ollut vasemmalla puolella ja siihen on auttanut särkylääke ja lämmin kauratyyny.
En tiedä miksi netissä pelotellaan että kipu on helvetillinen. Ehkä jos en olisi lukenut nettiä niin en olisi jännittänyt niin paljon.
Onko sinun vaikea ymmärtää, että ihmisillä voi olla täysin toisenlaisia kokemuksiakin?
Eli tässä keskustelussa ei saa kertoa hyviä kokemuksia?
Ei ole kokemuksia kierukan laitosta, mutta vaikutat aika typerältä. Nyt oli kyse siitä että todella monien naisten kovaakin kipua on vähätelty kuin keskiajalla. Kyllä kaikki ymmärtävät että hyvällä tuurilla kipu on lievä kierukkaa laitettaessa. Voisitko siis antaa näiden kipua kärsineiden naisten purkaa tuntojaan mitätöimättä. -eri
Vierailija kirjoitti:
Ja synnytyksissä pihdataan puudutteita. Vetkutellaan, kunnes ei ehditä epiduraalia antaa, näin minulle kävi. Ihan paniikissa synnytin pakotettuna ilman muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu. Arvatkaa, halusinko toisen lapsen?
Jaa. Vaimoni synnytti Panadolin voimalla, ja halusi kovasti toisen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Ja synnytyksissä pihdataan puudutteita. Vetkutellaan, kunnes ei ehditä epiduraalia antaa, näin minulle kävi. Ihan paniikissa synnytin pakotettuna ilman muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu. Arvatkaa, halusinko toisen lapsen?
Mulla avautuminen junnasi tunteja paikallaan, kunnes sain spinaalin. Tunnissa avauduin viidestä sentistä täysin auki ja pääsin ponnistamaan. Ei todellakaan olisi tullut hommasta yhtään mitään ilman puudutusta. En tajua, miksi niitä pihtaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Kierukan asennuksen saa kyllä puudutettuna jos vaan haluaa/vaatii. Ei tosin itselläni paljon auttanut. Puoli tuntia kesti kivulias ronkkiminen ennen kuin vekotin oli paikallaan.
En ole ottamassa koskaan kierukkaa, mutta minulle on usein papa-kokeen ottamisen yhteydessä näytteenottaja sanonut, että kohdunsuuni on hyvin tiukka, ei kuitenkaan kuulemma mitenkään epänormaalia kun en ole synnyttänyt. Minulle tuskin kierukka edes menisi sisään.
Trollit ne jaksaa tehtailla näitä aloituksia Suomen paskuudesta. Mitä heillä itsellä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin tänään laitattamassa kierukan endometrioosin hoitoon. Oli todella ihana kokemus oikeasti, koska lääkäri ja hoitaja olivat niin sensitiivisiä ja ammattitaitoisia. Mua jännitti aivan järkyttävän paljon, sillai pyörryttävän paljon, ja sain pitää hoitajaa kädestä kiinni.
Se laitto ei sattunut, se ikäänkuin vihlaisi vaan muutamien sekuntien ajan.
Nyt tosin illalla alavatsan särkyä on ollut vasemmalla puolella ja siihen on auttanut särkylääke ja lämmin kauratyyny.
En tiedä miksi netissä pelotellaan että kipu on helvetillinen. Ehkä jos en olisi lukenut nettiä niin en olisi jännittänyt niin paljon.
Onko sinun vaikea ymmärtää, että ihmisillä voi olla täysin toisenlaisia kokemuksiakin?
Eli täss
Ei ole kokemuksia kierukan laitosta, mutta vaikutat aika typerältä. Nyt oli kyse siitä että todella monien naisten kovaakin kipua on vähätelty kuin keskiajalla. Kyllä kaikki ymmärtävät että hyvällä tuurilla kipu on lievä kierukkaa laitettaessa. Voisitko siis antaa näiden kipua kärsineiden naisten purkaa tuntojaan mitätöimättä. -eri
Aloituksessa ei mainittu, ettei hyviä kokemuksia saa kertoa. Olisi voinut siinä mainita, että keskustelun tarkoitus on vain valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, minäkin käytän rakastajani kanssa kondomia ehkäisynä. Aion tosin aloittaa pillerit kunhan olen ensin saanut laihdutettua tavoitepainooni.
Kierukkahan on nimenomaan raskauden EHKÄISYÄ 🤦🏻. Ja vieläpä moniksi vuosiksi yhden vaivalla. Sen laitostahan pitäisi tehdä näköjään vieläkin kivuliaampaa, jotta naiset eivät sitä ottaisi. Tällöin käyttäisivät enemmän esim ehkäisypillereitä ja -renkaita. Ne kun on joka päivä tai kuukausi uusittava, niin helpompi jättää ne väliin ja tulla nopeammin raskaaksi. Kierukan käyttö lykkää naisten raskautumisia ihan vaan sen helppouden ja pitkäikäisyyden vuoksi, eikä minkään kivun 🙄.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ikinä, ikinä olisi jättänyt ehkäisyä miehen hoidettavaksi. Minun kehoni, minä päätin. Myös lapsilukuni.
Yhdessähän se silloin on päätetty, jos lapsiluku on täynnä ja mies käy vasektomiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla avautuminen junnasi tunteja paikallaan, kunnes sain spinaalin. Tunnissa avauduin viidestä sentistä täysin auki ja pääsin ponnistamaan. Ei todellakaan olisi tullut hommasta yhtään mitään ilman puudutusta. En tajua, miksi niitä pihtaillaan.
Pihtaillaanko noitakin. Epiduraaleja pihtailtiin aikanaan, koska lääkäri ei aina ehtinyt niitä tuikkimaan. Oliko anestesiologi vai mikä.
Onlyfansissa voi tilata sisältöä, missä kierukka asetetaan paikalle, voisiko siitä olla apua?
Vierailija kirjoitti:
Muualla Euroopassa puudutetaan ihan pyytämättä.
Suomi on kyllä ihan takapajula näissä ehkäisy sekä synnytysasioissa. Naisten kipuja vähätellään jatkuvasti ja joka kohdassa. Toki se näkyy muussakin terveydenhoidossa, että on siinä mielessä osa kokonaisuutta. Edes hammaslääkäriltä ei saa buranaa kummempaa kipulääkettä, vaikka on hammas revitty irti.
Onneksi ei näitä itse tarvitse loppu elämän aikana miettiä
N41
Gynekologit tuntuvat olevan kautta linjan TODELLA v***maista porukkaa. Korjatkaa myös tämä asia, kiitos.