Gynekäyntien kivuliaisuus (suomalainen tapa laittaa mm. kierukka puuduttamatta) on yksi syy miksi raskaus ei houkuta
Kierukkaa on jo jonkun aikaa tarjottu ilmaiseksi alle 25-vuotiaille. Moni on tuossa kohtaa synnyttämätön ja kierukan laitto suorastaan hel*etillisen tuskallista. Tuon kokemuksen jälkeen moni on sanonut että antaa olla kierukan vaikka 10 vuotta jottei tarvi samaa piinaa käydä läpi kovin äkkiä.
(Onko tässä aloituksessa jotain sääntöjen vastaista? Miksi poistatat?)
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleensäkin Suomessa on vaikea saada puudutteita tai riittävää kipulääkitystä? Onko kyse rahasta vai mistä?
Niinpä. Jos tässä on takana joku luonnollisen synnyttämisen ideologia, niin ei kyllä missään saunassakaan luonnollisesti synnytetty. Paloviinaa vedettiin. Ottakaa viinapullo synnytykseen mukaan, se oikeasti puuduttaa eikä siinä vaiheessa enää vaikuta vauvaan. Toki huostaanotto saattaa olla vaarana🤔
Ei. Viina hidastaa synnytystä.
Älkää vain kertoko muita kuin kauhukokemuksia, positiivisen kokemuksen jakaminen ilmeisesti mitätöi näitä kauhukokemuksia. :D
Vierailija kirjoitti:
Jos kierukan laitto olisi täysin kivuton ja vaivaton toimenpide, niitä laitettaisiin vielä enemmän. Sen seurauksena syntyisi entistä vähemmän lapsia.
niitä laitetaan koko ajan enemmän ja enemmän, koska niiden hyödyt on huomattu ja etenkin nuoret haluavat usein suoraan hormonikierukan ensimmäiseksi ehkäisyvälineeksi. Sillä kun pääsee usein eroon myös kuukautisista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten kipua vähätellään suomessa. Täällä vallitsee kivikautinen käsitys, että synnytyksen kuuluu olla kivulias ja nöyryyttävä. Mitäs annoit miehelle!
Osuvasti sanottu. Minullakin oli toisessa synnytyksessä kätilö joka kohteli minua kuin rikollista, joka ansaitsisi vähintään kivitystuomion synnistään. Olisin vain halunnut edes jotain lievitystä. Mutta ei niin ei, koska tuo "esikartanon ylipäällikkö" päätti etten sellaista saa enkä ansaitse.
Tai sitten vain kuvittelit kaiken tuon.
Enpä usko. Toisessa synnytyksessä oli täysin toisenlainen kätilö...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos se kierukka liukuisi sisälle kohtuun? Pitäisikö sitten vatsanpeitteet ja kohtu avata kirurgisesti, jotta sen saa pois? Ties minkä vakavan tulehduksen voi aiheuttaa. En tajua miten jotkut ottavat jonkun vierasesineen kohtuunsa.
Mitä? Sinne kohtuunhan se nimenomaan laitetaan, ei se muualla ehkäise. Jos kaikki menee pahasti pieleen, voi kohdun seinämä puhjeta ja kierukka karata vatsaonteloon, mikä sitten on kuvailemaasi kirurgin hommaa.
Joo, mutta tarkoitan että jos se liukuisi siten kohtuun, että ne narutkin menisivät sisälle kohtuun kokonaan.
Kyllä sen silti saa sieltä leikkaamatta ongittua, mutta mukavaa se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos suurin osa potilaista kestää toimenpiteen ilman puudutusta tai kipulääkitystä, niin ei sitä rutiinisti tarjota. Kipulääkkeet ja puudutteetkaan eivät ole riskittömiä."
Ei sitä ikinä jälkikäteen kysytä että miten kestit. Naiset vaan jättää tulevat käynnit väliin. Itse en ole mennyt polyyppien poistoon vaikka aikakin jo lähetettiin. Oli niin järkyttävän kivulias kokemus se edellinen käynti. SEKÖ on riskitöntä ettei mennä hoitoon sitten ollenkaan?
Jos potilas ei tajua kertoa lääkärille mistä kenkä puristaa, niin se on potilaan valinta, ei lääkärin vika. Aikuisen ihmisen pitää kyetä kertomaan, jos pelkää kipua, tai jos edellinen toimenpide oli niin kivulias ettei uskalla uuteen.
Eihän potilas koskaan tapaa sitä lääkäriä, kun ei uskalla mennä sinne uudelleen.
Ensimmäisellä kerralla taas saattaa olla pahimmillaan shokki päällä kivun takia, ja ns. normaalinkin kovan kivun takia voi olla niin tuskainen olo, ettei osaa avata sitä sanallisesti, ennen kuin käynti onkin jo päättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos se kierukka liukuisi sisälle kohtuun? Pitäisikö sitten vatsanpeitteet ja kohtu avata kirurgisesti, jotta sen saa pois? Ties minkä vakavan tulehduksen voi aiheuttaa. En tajua miten jotkut ottavat jonkun vierasesineen kohtuunsa.
Mitä? Sinne kohtuunhan se nimenomaan laitetaan, ei se muualla ehkäise. Jos kaikki menee pahasti pieleen, voi kohdun seinämä puhjeta ja kierukka karata vatsaonteloon, mikä sitten on kuvailemaasi kirurgin hommaa.
Joo, mutta tarkoitan että jos se liukuisi siten kohtuun, että ne narutkin menisivät sisälle kohtuun kokonaan.
ei ole ongelma. Lääkäri voi sitten onkia sen kierukan sieltä. Aika helppo toimenpide, toki naruista vetämällä helpompi. Yleensä ne langat jätetään sen verran näkyville, että ei ne mene kohdun sisälle kokonaan. Jos sitä ei saa helposti onkimalla pois, nin sitten hysteroskooppisesti poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Naisten kipuja vähätellään, on aina vähätelty. Varsinkin kaikki lisääntymiseen liittyvä on semmoista, että se nyt vaan pitää kärsiä. Se on se kuuluisa naisen osa, josta ei saisi valittaa.
Ja sitten kun kritisoit tätä kärsimistä = et halua oikeasti lapsia
Minulla kierukan laitto nipisti vain vähän ja illalla oli vatsa kipeä,mutta se poisto! Huusin kivusta ja oksensin joko kivun tai paniikin takia,lääkäri haki apua ja lopulta oli puoli terveyskeskusta kummastelemassa ympärillä.
Kun kierukka lopulta oli poissa en saanut yhtään olla paikoillaan vaikka valitin pyörryttävää oloa,sanottiin vaan että seuraavan asiakkaan aika on jo myöhässä et voi jäädä siihen makoilemaan. Kun nousin,lähti taju ja kusin housuun.
Tuntui etten saanut mitään ymmärrystä vaan minua kohdeltiin vaikeana potilaana joka kehtaa kiljua ja oksennella ja vielä pyörtyä. Tuntui ettå minusta haluttiin vaan äkkiä eroon.
Olin kuvitellut meneväni bussilla kotiin mutta piti soittaa isä hakemaan. Odotin lokakuussa märissä housuissa parkkipaikalla ja isän ekat sanat oli "herranjumala kun olet valkoinen!"
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti vauvakuumeinen ihminen kyllä poistattaa kierukan oli se miten kivuliasta tahansa. Jos ei, silloin ei halua tarpeeksi kovasti lasta.
Totta. Kipu on ainoa oikea mittari!!
Sunnytyskivuilla myös nainen lunastaa äitiytensä. Mies saa isyytensä annettuna.
T. Sarkasmus
Joko ne on lopettanut henkisen pahoinpitelyn ja kivun hoidon laiminlyönnin synnytyksissä, varsinkin ensisynnytyksissä? Olen joskus ollut synnärillä töissäkin ja kahvihuoneessa varsinkin vanhimmat kätilöt piti ensisynnyttäjiä tyhjästä vinkujina ja huomion hakijoina joita piti kouluttaa oppimaan, että kun naisesta tulee äiti niin hänen tarpeillaan eikä turvallisuudellakaan hoidossa ole enää ikinä mitään väliä.
Ymmärränkö nyt oikein että raskaus ei houkuta kun raskauden ehkäisyyn ei käytetä kivunlievitystä? Eikös kuitenkin raskaus ja raskauden ehkäisy ole vastakohdat
Osaatteko nimetä jonkun miestyypillisen toimenpiteen, jossa kohtelu on näin ala-arvoista?
monesti tulee miehiltä kommenttia ei koske pelkästään naisia, kyllä minäkin, kun oli nilkka murtunut!! Mutta tämähän ei ole miestyypillistä, kun niillä naisillakin on nilkat.
Kohdunkaulan puuduttaminen on kylläkin paljon kivuliaampi juttu kuin kierukan laitto. Mulle on tehty molemmat ja mieluummin kestäisin kierukan laiton ilman puudutusta kuin sen puuduttamisen aiheuttaman kivun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti vauvakuumeinen ihminen kyllä poistattaa kierukan oli se miten kivuliasta tahansa. Jos ei, silloin ei halua tarpeeksi kovasti lasta.
Tätä mieltä minäkin olen. Minulla on muutama 40v naiskaveri joka "enkä haluaisi lapsen", mutta ei ole 100% varma vielä. Ei heillä taida koskaan ollut oikeasti vauvakuumetta, kun eivät jo 40v tiedä haluavatko lapsen vai eivät. Tuskin heillä aikaa hirveästi on enää miettiä sitä, kun jäävät kokonaan lapsettomiksi.
T. N38 ja kahden äiti
Suomalaisissa naisissa on jotain pahasti vikana, kun vielä edes 40-vuotiaana ei tiedä haluaako lapsia vai ei... Ihan kun sitä aikaa olisi loputtomasti heillä jäljellä miettimiseen...
Suomalaisissa miehissä on jotain vielä enemmän ja pahemmin vialla. Suomalaiset miehet eivät tiedä edes 40-vuotiaana haluaako lapsia vai ei... Ihan kun sitä aikaa olisi loputtomasti heillä jäljellä miettimiseen...
Kierukan laitto oli kyllä hirveä kokemus, en ole uskaltanut ottaa enää uudestaan ja pelkään aina gynekologin pöydällä niin paljon, että vapisen. Ihmettelen kyllä, että miksei kierukan laittoihin tai poistoihin tarjota automaationa kivunlievitystä?? Saa suunnilleen naurut jos sellaista pyytää. Ajatus raskaudesta saati synnytyksestä kuulostaa kammottavalta, koska kaikki gynekologiset toimenpiteet ahdistavat niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kierukan laitto olisi täysin kivuton ja vaivaton toimenpide, niitä laitettaisiin vielä enemmän. Sen seurauksena syntyisi entistä vähemmän lapsia.
niitä laitetaan koko ajan enemmän ja enemmän, koska niiden hyödyt on huomattu ja etenkin nuoret haluavat usein suoraan hormonikierukan ensimmäiseksi ehkäisyvälineeksi. Sillä kun pääsee usein eroon myös kuukautisista
Ahaa, tämä kuulostaa aikaan sopivalta kun kk:tiset ensin brändätty hirveäksi sukupuolisorroksi johon kierukka tarjoaa täydellisen ratkaisun heti kun 18 napsahtaa mittariin. Kiitos lääketiedebisnes tästäkin huomaavaisuudesta.
Selvää on että jos syntyvyyden ylläpito olisi ollut todellinen kestävän kehityksen prioriteetti, tälläistä(kään) ideologista järjettömyyttä ei olisi päästetty röyhähtämämään muka nuoret naisoletetut kaikesta vapauttavana. Sehän on kuitenkin vain samanlainen valinta kuin sohvan osto tai etelään lento: valitse vain mikä sinista tuntuu houkuttavommalta. Tämä viesti on kaikunut pitkään. Alkoiko ilmastopelottelun kanssa yhtä aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Kierukan laitto oli kyllä hirveä kokemus, en ole uskaltanut ottaa enää uudestaan ja pelkään aina gynekologin pöydällä niin paljon, että vapisen. Ihmettelen kyllä, että miksei kierukan laittoihin tai poistoihin tarjota automaationa kivunlievitystä?? Saa suunnilleen naurut jos sellaista pyytää. Ajatus raskaudesta saati synnytyksestä kuulostaa kammottavalta, koska kaikki gynekologiset toimenpiteet ahdistavat niin paljon.
Kyllä minä sain puudutteen. Ilmoitin jo aikaa varatessa, että puudutus on prioriteetti.
Vierailija kirjoitti:
Osaatteko nimetä jonkun miestyypillisen toimenpiteen, jossa kohtelu on näin ala-arvoista?
monesti tulee miehiltä kommenttia ei koske pelkästään naisia, kyllä minäkin, kun oli nilkka murtunut!! Mutta tämähän ei ole miestyypillistä, kun niillä naisillakin on nilkat.
Ikävä kyllä, vain ne negatiivisimmat ihmiset jakaa kokemuksiaan netissä ja usein niissäkin on savolaista tarinalisää. Kaikenlisäksi kuvitellaan, että kaikilla on samalla lailla. Sitten, kun joku kirjoittaa päinvastaisen oman kokemuksen, niin siitäkin sittne uhriutdutaan.
Olen its ekokenut yhden epäasiallisesti käyttäyvän gynekologin. Olin silloin sairastunut kilpirauhasen vajaatoimintaan (sitä ei vain oltu vielä todettu) ja lihonut nopeasti. Gyne aloitti vain kertomaan minulle miten ei saisi syödä nakkia niin paljon, kun ne lihottaa. Olin kaikenlisäksi kasvissyöjä...
muutoin olen saanut hyvää kohtelua gynellä ja terveyskeskuksissakin enkä ole tuttavapiiristäni kuulut keneltäkään toista. Yksi naapurustossa oleva piilojuoppo tosin jakoi vinkiksi meille kaikille taloyhtiön asukkaille, että kun lääkäri ysyy alkoholinkäytöstä, nin valehdelkaa se 70% alemmas, kun ne lääkärit ei yhtään osa nauttia elämästä, ovat huonoja potilaiden kanssa, eikä ymmärrä alkoholista nauttimista, niin tulee vain ongelmia, jos vastaa rehellisesti. :D
eikö ne jollain pihdeillä sieltä houkutella. Näin muistan kuulleeni kun poistatin kierukan. Vähän joutui hakemaan mutta sitten oli nopea toimitus.