Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekäyntien kivuliaisuus (suomalainen tapa laittaa mm. kierukka puuduttamatta) on yksi syy miksi raskaus ei houkuta

Vierailija
10.10.2024 |

Kierukkaa on jo jonkun aikaa tarjottu ilmaiseksi alle 25-vuotiaille. Moni on tuossa kohtaa synnyttämätön ja kierukan laitto suorastaan hel*etillisen tuskallista. Tuon kokemuksen jälkeen moni on sanonut että antaa olla kierukan vaikka 10 vuotta jottei tarvi samaa piinaa käydä läpi kovin äkkiä. 

(Onko tässä aloituksessa jotain sääntöjen vastaista? Miksi poistatat?) 

Kommentit (270)

Vierailija
21/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti vauvakuumeinen ihminen kyllä poistattaa kierukan oli se miten kivuliasta tahansa. Jos ei, silloin ei halua tarpeeksi kovasti lasta.

Kyllä mutta on paljon myös niitä jotka ei ole ihan varmoja haluaako vauvaa vai ei. 

Eli sitten sitä kierukkaa ei kannata poistaa.

No ainakin se lykkäytyy ja kenties vaikuttaa ratkaisevasti lapsilukuunkin. 

Jos se lykkäytyy, vauvakuume ei ole todellinen. Silloin ei kannatakaan lisääntyä.

Miksi vain kunnon vauvakuumeeseen kannattaa lisääntyä?

Koska silloin on motivaatiot

En usko tähän. Jos ei ole yhtään vauvakuumetta, niin silloin ei välttämättä ole sitä motivaatiotakaan, mutta epäilen että asia olis niin, että mitä kovempi kuume sen kovempi motivaatio.

Vierailija
22/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin tänään laitattamassa kierukan endometrioosin hoitoon. Oli todella ihana kokemus oikeasti, koska lääkäri ja hoitaja olivat niin sensitiivisiä ja ammattitaitoisia. Mua jännitti aivan järkyttävän paljon, sillai pyörryttävän paljon, ja sain pitää hoitajaa kädestä kiinni.

Se laitto ei sattunut, se ikäänkuin vihlaisi vaan muutamien sekuntien ajan.

Nyt tosin illalla alavatsan särkyä on ollut vasemmalla puolella ja siihen on auttanut särkylääke ja lämmin kauratyyny.

En tiedä miksi netissä pelotellaan että kipu on helvetillinen. Ehkä jos en olisi lukenut nettiä niin en olisi jännittänyt niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lisääntymisgynekologian kulttuurissa jotain arkisempaa ja esimerkiksi kipua huonommin huomioivaa siltä pohjalta, että ei olla varsinaisesti tekemisissä sairauksien kanssa? En tiedä tätä, on vain käynyt mielessä. Näkyykö tässä myös tiedostamatonta naisvihaa? En tiedä sitäkään, mutta tulee mieleen.

Vierailija
24/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin tänään laitattamassa kierukan endometrioosin hoitoon. Oli todella ihana kokemus oikeasti, koska lääkäri ja hoitaja olivat niin sensitiivisiä ja ammattitaitoisia. Mua jännitti aivan järkyttävän paljon, sillai pyörryttävän paljon, ja sain pitää hoitajaa kädestä kiinni.

Nyt tosin illalla alavatsan särkyä on ollut vasemmalla puolella ja siihen on auttanut särkylääke ja lämmin kauratyyny.

En tiedä miksi netissä pelotellaan että kipu on helvetillinen. Ehkä jos en olisi lukenut nettiä niin en olisi jännittänyt niin paljon.

Onko sinun vaikea ymmärtää, että ihmisillä voi olla täysin toisenlaisia kokemuksiakin?

Vierailija
25/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että ihana kokemus hoitohenkilökunnan takia mutta siis eihän se laitto tietenkään ihana kokemus ollut. Mutta siis ei tosiaan kamala kipu myöskään. Vihlaisu kuvaisi paremmin.

Vierailija
26/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks kukaan menee vapaaehtoisesti jonnekin gynelle tai muihin ronklaustoimenpiteisiin?

Tämä. Olen 45v enkä ole koskaan käynyt gynellä. Ei ole kyllä ollut mitään vaivojakaan.

Vierailija
27/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä ottaisi kierukkaa. Ei ole lapsia. Söisin e-pillereitä. 

Vierailija
28/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinun vaikea ymmärtää, että ihmisillä voi olla täysin toisenlaisia kokemuksiakin?

Oon eri, mutta onko itselläsi vaikea ymmärtää, että on myös toisenlaisia kokemuksia, joita voi tuoda kans esille?

Vierailija
29/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tässä keskustelussa ei saa kertoa hyviä kokemuksia?

Vierailija
30/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kierukan asentaa kokenut gynekologi, ei automaattisesti tarkoita ettei kierukan laitto satu. Kaksi lasta olen synnyttänyt ja itselleni kuparikierukan laitto synnyttömättömättömänä oli kivuliaampaa. Ihan hirveä kokemus, ei enää ikinä. 

Vierailija
31/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten kipua vähätellään suomessa. Täällä vallitsee kivikautinen käsitys, että synnytyksen kuuluu olla kivulias ja nöyryyttävä. Mitäs annoit miehelle! Minulla on yksi lapsi,  eikä enempää tule. 

Synnytys oli inhottava kokemus. Kivunlievitystä pimitettiin siihen asti ettei sitä voinut lopulta enää antaa. Ei olisi saanut liikkua, vaan maata paikoillaan.  Kun halusin lopulta synnyttää kikulle suotuisassa asennossa, tiuski kätilö ettei se käy. Pidin pääni ja päätin tuon kaiken jälkeen että pitäkää tunkkinne. Lapsi on toki rakkain minulle,  mutta ei sitä valtion vauvakatoa paikata nöyryyttämällä synnyttäjiä.

Vierailija
32/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja synnytyksissä pihdataan puudutteita. Vetkutellaan, kunnes ei ehditä epiduraalia antaa, näin minulle kävi. Ihan paniikissa synnytin pakotettuna ilman muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu. Arvatkaa, halusinko toisen lapsen?

Sama kokemus 🙄

Mitäs v i ttua, kirjaimellisesti! Pitääkö sinne kadulta ostaa omat aineet mukaan?!

Vierailija
33/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä, että ihana kokemus hoitohenkilökunnan takia mutta siis eihän se laitto tietenkään ihana kokemus ollut. Mutta siis ei tosiaan kamala kipu myöskään. Vihlaisu kuvaisi paremmin.

On nimenomaan lääkäristä kiinni, miltä toimenpide tuntuu. Mulla kierukan poisto ei onnistunut ekalla kerralla, sattui vielä ihan pirusti. Seuraavana päivänä menin toiselle lääkärille ja vips kierukka oli pois ennenku ehdin tajutakaan.

Vierailija
34/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pahemmin satu, vähän nippaa samaten poisotto

Vierailija
35/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ikinä ottaisi kierukkaa. Ei ole lapsia. Söisin e-pillereitä. 

Joillekin meille ei mikään hormonaalinen ehkäisy ole terveyssyistä vaihtoehto. Sterilisaatio taas on lopullinen operaatio ja siinäkin on riskinsä, joten mieluummin elän toistaiseksi kuparikierukan kanssa.  

Vierailija
36/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hormonikierukassa se kymmenen vuotta potkua riittää helposti. Itsellä on ollut kaksi kertaa 12 vuotta, nyt on kolmas menossa vaihdevuosien takia.

Vierailija
37/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kierukan laitot ja poistamiset ei ole tuntuneet missään! Mitä ihmettä, miten voi vaihdella näin paljon? Pidän kipukynnystäni matalana. esim en antaisi paikata hammasta mistään hinnasta ilman puudutusta.

Vierailija
38/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja synnytyksissä pihdataan puudutteita. Vetkutellaan, kunnes ei ehditä epiduraalia antaa, näin minulle kävi. Ihan paniikissa synnytin pakotettuna ilman muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu. Arvatkaa, halusinko toisen lapsen?

Sama kokemus 🙄

Mitäs v i ttua, kirjaimellisesti! Pitääkö sinne kadulta ostaa omat aineet mukaan?!

No kyllä olisi kannattanut ostaa. Minä en saanut sektion jälkeen kivunlievitystä. Se oli sadistista.

Vierailija
39/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukan asennuksen saa kyllä puudutettuna jos vaan haluaa/vaatii. Ei tosin itselläni paljon auttanut. Puoli tuntia kesti kivulias ronkkiminen ennen kuin vekotin oli paikallaan.

Vierailija
40/270 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulepa kun kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia. Jonkun kohdalle on oikeasti voint sattua joku taitamaton tai kovakourainen lääkäri. Olen  itse tuntenut voimakasta kipua papakokeen aikana, vaikka minulla on lapsiakin ja toinen synnytys oli poikkeuksellisen vaikea ja dramaattinen (lääkärin sanojen mukaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän