Ongelma on, saako pikkulinnuille antaa syötäväksi kakunmuruja tai sokerista syötävää? Vähän on lintuja liikkeellä.
Meillä verpusia ja talitintti ja punarinta käyvät ruokaa pyytämässä. Ne ovat saaneet leivän muruja ja pähkinärouhetta. Nyt olisi minulla tarjota sokerikakkua. Saako pikkulinnuille antaa makeaa?
Kommentit (10)
Linnut tulevat mielellään pihaan, mutta tikka kiusaa niitä ja minun pitää ajaa tikka moneen kertaan pois.
Kyllä nyt luulisi olevan niin paljon ruokaa luonnossa ettei ole tarvetta ruokkia lintuja. Talvikausi on eri asia. Älä anna mitään - eikä se sokeri ja vehnäjauho muuten ole linnuille hyväksi.
Täällä on niin kuivaa, vasta tänään satoi. Siksi laitan myös vesiastian linnuille. Linnut juovat siitä. Muutenkin on mukava kun pihalla on edes jotain eloa.
Kyllä linnut itse tietävät mitä syövät. Kompostilaatikolla käyvät myös.
Ruoki ihan vapaasti, saa ne linnut luonnostakin sokeria ja käyvät kyllä syömässä maahan pudonneita jäätelöitä yms.
Tosiaan jäätelöäkin ne syövät ja muruja, joita lautaselta putoaa maahan.
ruokkikaa ihmiset lintuja ja citypupuja, rotat ei niitä ruokia syö kun ne tietää ettei ne ruuat ole niille tarkoitettu!
Eläinten kuuluu etsiä itse ruokansa. Nyt on heinäkuu ja luonto on täynnä syötävää. Pulujen, lokkien, sorsien ja oravien ruokkinen on paha virhe, eläimet oppivat laiskoiksi ja röyhkeiksi. Linnut sotkevat kaupunkialueella ja aiheuttavat suurta kiusaa.
Pikkulintujakaan ei tarvitse kesällä ruokkia. Linnun poikasen selviytymisen ratkaisee taitojen oppiminen. Jos poikanen ei opi itse etsimään ruokaansa, se kuolee nopasti.
Siis meillä on varpusia pihalla. Pönttöihin ei ole tänä vuonna pesinyt yksikään lintu vaikka puhdistin pöntöt.