Onko sairaanhoitajan palkka huono?
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Sairaanhoitaja on 3 369 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 3 382 € (44323 yksittäistä palkkaa), valtiolla 3 606 € (519 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 188 € (3746 yksittäistä palkkaa).
Duunitori
AMK-tason koulutus 3 vuotta
Kommentit (131)
Koulutuksen vaativuuteen nähden ei ole liian pieni palkka. Sairaanhoitajan tutkinto ei olisi koskaan pitänyt (ammatti)korkeakoulututkinnoksi. Hoitajat ammattikoulusta ja sitten jos lääkäreiden lisäksi tarvitaan kolmas hoitotyöhön osallistuva ryhmä niin siihen lisäksi jonkinlainen yliopistossa opiskeltava korkeakoulututkinto jossa hallintoa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Noin vähäisellä koulutuksella ihan ok palkka. Itselläni on akateeminen koulutus eikä palkka juuri tuota isompi. Ja eivätkös pääosan töistä sairaaloissa tee lähihoitajat? Siistiä sisätyötä.
Siistiä työtä tekevä ihminen voi käyttää omia edustavia vaatteita ja lähinnä istuskella työpöydän ääressä. Työvaatteissa oksennusta luutuava ja haisevia haavoja rapsuttava sh on tuskin siihen verrattavissa. Välillä käyt hikoilemassa lisäksi potilaan kanssa kuumassa suihkussa. Sekään ei ole kiva ehkä hiestä märkänä lähteä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Minun palkka sairaanhoitajana päivätyöstä on aika lailla tuo. Brutto on 3430euroa kuussa, käteen tulee 2311 euroa jos teen vain tuon ma-pe aamua. Joskus satunnaisesti teen illan tai viikonlopun esihenkilön pyynnöstä ja tuolloin tulee 120 euron hälytysraha palkan päälle. Julkisella puolella lisäksi 38 lomapäivää. Työkokemusta 24 vuotta samalla työnantajalla. Hyvinvointialueiden kesken on isot palkkaerot. Omaan palkkaani olen tosi tyytyväinen.
Onhan tuo siihen nähden ihan hyvä. Yleensä päivätyöstä saa ehkä 2700-2800€. 2300€ käteen on monen kolmivuorotyöläisen palkka alalla.
Vierailija kirjoitti:
Minun palkka sairaanhoitajana päivätyöstä on aika lailla tuo. Brutto on 3430euroa kuussa, käteen tulee 2311 euroa jos teen vain tuon ma-pe aamua. Joskus satunnaisesti teen illan tai viikonlopun esihenkilön pyynnöstä ja tuolloin tulee 120 euron hälytysraha palkan päälle. Julkisella puolella lisäksi 38 lomapäivää. Työkokemusta 24 vuotta samalla työnantajalla. Hyvinvointialueiden kesken on isot palkkaerot. Omaan palkkaani olen tosi tyytyväinen.
Olisin minäkin sinun tilanteessasi tyytyväinen. Tiedät kuitenkin varmasti, että enemmistöllä meistä on paljon huonompi tilanne, joten vähän solidaarisempaa asennetta voisit kyllä osoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka on ihan vertailukelpoinen muihin samantasoisen koulutuksen vaativiin töihin julkisella sektorilla. Ei AMK-insinööri kunnalla tai valtiolla sen enempää saa.
Kyllä insinöörin peruspalkat on selvästi yli 3000e.
DI , eli diplomi-insinööri naiset eivät saa alkupalkkaa joillain aloilla kuin alle 3000 e kk. Eikä palkka kehity heillä.
Niin että ihan mielellään vaihtaisivat sh koulutukseen ja pienempään opintolainan he.
DI naisten palkat sijoittuvat , ainakin tuttujen, sinne 10 prosentin fraktaalikäyrälle tai sen alle.
Se on alempi kuin opettajien tai sh palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen insinööri AMK, työnjohtajana 60 alaisen osastolla. Työ on vuorotyötä, palkka lisineen 3000+, koulutus 4v.
Äitini sairaanhoitajana perustelee isomman palkan "tarvetta" työnsä fyysisyydellä - eikö tuolla perusteella siivoojan ja muiden fyysisten töiden palkan tulisi olla korkeampi?
Olin myös muutama vuosi sitten insinööri AMK koulutuksella (4,5 vuotta) työnjohtajana, suoria alaisia 45 ja vuoron lisänä +15, vuorotyö (12h, joko aaaayy tai aayyyy kolmen vapailla), henkilökohtainen sakkovastuu ja istun oikeudessa jos jollekin tapahtuu jotain. Palkka siitä, että vietin viikonloput, illat ja yöt säätämässä tuotantoa, henkilöstöä, materiaalivirtauksia, suunnittelemalla henkilöstön koulutuksia, osaamista ja vahvistuksia, vuorontäyttämisiä ja kaikkea muutakin, askeleita vuorossa noin 17 000 keskimäärin, oli kuukaudessa 2900 euroa lisineen. Peruspalkka kuukaude
Miten pääsit opiskelemaan sh linjalle? Itse ole diplomi-insinööri, nykyinen palkkataso samaa luokkaa kuin sh palkat, ja työaika kokopäiväinen. Mutta työssäni ei ole sisältöä, tylsää tietokonetyötä vain.
Olen hakenut sh opistoon , mutta haastatteluissa en pääse läpi, koska eivät usko että DI haluaa sairaanhoitajaksi. Työvoimatoimiston ammatinvalinnan ohjaaja sanoi, ettei minua oteta sh opistoon, ettei niillä ole "kanttia" ottaa dippainssiä. Että ainoa mahdollisuus olisi hakea lääkikseen. En epäile, etten pääsisi sinne, mutta ne opinnot ovat niin pitkät ja en olisi valmis uhraamaan aikaa enää pitkiin opintoihin.
Osaisin kaikki lääkelaskut mennen tullen, eikä ne ole vaikeita minulle. Osaan myös lastottaa ja sitoa niveliä ja tunnen haavahoidon niksit ja imukoneet ja tiedän paljon sairauksista, koska lasteni kanssa olen joutunut kohtaamaan lähes kaiken mahdollisen. Osaan piikittää, ja omien vanhempieni ja isovanhempieni kautta olen käynyt läpi kaikki alzheimerista, sydän- ja verisuonitaudeista, diabeteksesta, kuolioista, verenmyrkytyksistä, leikkauksista, syöpien kautta saattohoitoihin..
Niin että kun kerran valitsee tarpeeksi väärin opiskelualansa, se vaihtaminen ei enää välttämättä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Olen insinööri AMK, työnjohtajana 60 alaisen osastolla. Työ on vuorotyötä, palkka lisineen 3000+, koulutus 4v.
Äitini sairaanhoitajana perustelee isomman palkan "tarvetta" työnsä fyysisyydellä - eikö tuolla perusteella siivoojan ja muiden fyysisten töiden palkan tulisi olla korkeampi?
En usko.
Oma kaveriporukkani koostuu pääasiassa amk insinööreistä ja alin palkka on yhdellä metsäinsinöörillä ja sekin on 3500€/kk. Yhdellä on raksapuolen insinööriosaamista ja palkka huitelee n. 4500€/kk. Yksi on puolustusvoimilla 5500€/kk ja yksi on yhdessä firmassa ja työnkuvaa en tarkasti tiedä muuta kuin on 5 hengen tiimin pomo ja palkka n.6000€/kk.
Insinöörien keskipalkka suomessa huiteli muistaakseni 4500€/kk? Kuulostaa siis oudolta, että sinulla joka on 60 hengen pomo, vuorotyö olisi palkka 3000€.
Suurimmalla osalla kommentoijista ei ole hajuakaan mitä tuo pitää sisällään. Suurimmasta osasta ei myöskään olisi tuohon työhön.
Vierailija kirjoitti:
Missähän muka tuollaista tienaat? Osastonhoitajan palkka on 3600€/kk ja muka tienaat lähes saman bruttona.
Erikseen lisäkouluttautuneilla asiantuntijahoitajilla, jotka erikseen kouluttavat henkilökuntaa yms yms peruspalkka on 3100€/kk paikkeilla erikoissairaanhoidossa.
Lukusi eivät täsmää.
Ellet ole saanut 20v sitten keploteltua itsellesi henkilökohtaista palkanlisää mitä ei voi poistaa palkasta, mutta tuo 3430€ peruspalkka ei voi pitää paikkaansa :)
Vierailija kirjoitti:
Palkka on ihan vertailukelpoinen muihin samantasoisen koulutuksen vaativiin töihin julkisella sektorilla. Ei AMK-insinööri kunnalla tai valtiolla sen enempää saa.
Kyllä muuten saa, ja yleensä päivätyöstä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien harhaluulo. Tämä on huvittava kommentti. Ei naisille teknisillä aloilla makseta samaa kuin miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän muka tuollaista tienaat? Osastonhoitajan palkka on 3600€/kk ja muka tienaat lähes saman bruttona.
Erikseen lisäkouluttautuneilla asiantuntijahoitajilla, jotka erikseen kouluttavat henkilökuntaa yms yms peruspalkka on 3100€/kk paikkeilla erikoissairaanhoidossa.
Lukusi eivät täsmää.
Ellet ole saanut 20v sitten keploteltua itsellesi henkilökohtais
Laske siitä 10% kokemuslisä pois, niin saat peruspalkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien kannattaisi etsiä insinööriliittojen palkkakäyrät ja sieltä se 10 prosentin fraktaalikäyrä. Siitä voi vähentää 200-300 euroa ja saa naisten palkat teknisillä aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukusi eivät täsmää.
Ellet ole saanut 20v sitten keploteltua itsellesi henkilökohtais
Kotihoidossa ihan julkisella puolella. Peruspalkka 3156 ja jotain senttejä, työkokemuslisä 252 ja senttejä, joku muinainen henkilökohtainen lisä 22 euroa.
Meillä lähihoitajankin peruspalkka on yli 2600 euroa. Toki tekevät kolmea vuoroa ja lopullinen palkka on usein enemmän kuin sairasnhoitajan palkka.
On jos ei tee extraa
Osaan nähdä ketä tarvii runkkua ja ketä ei... Siitä palkkaa voi saada ilman veroa
Insinöörinä huvittaa kyllä nuo hoitajien narinat. Oma palkkakehitys 10v aikana mennyt suunnilleen näin: 2300 -> 2600 -> 3500 -> 3800. Tämä on vaatinut jatkuvaa lisäkouluttautumista, työ- ja asuinpaikkojen vaihtoa ja jatkuvaa kilpailua muiden hakijoiden kanssa. Silti palkka ei päätä huimaa ja työt seuraavat myös kotiin työpäivän jälkeen. Jatkuva päätetyö on myös riski terveydelle ja etenkin silmien kunnolle, näitä ongelmia korjataan sitten vapaa-ajalla.
Kaikilla ei edes käy näin hyvin vaan jäädään ilman sitä ensimmäistä paikkaa ja päädytään toiselle alalle tai jäädään palkkakuoppaan suunnittelutoimistoon orjatyöhön.
Kun taas vaihtoehtoisesti hoitajana olisi päässyt suoraan töihin ilman pelkoa jatkuvista muutosneuvotteluista ja uuden työpaikan etsimisestä satojen muiden hakijoiden joukosta. Lomiakin taitaa olla enemmän ja vaihtoehto tehdä vuorotyötä ja näin ansaita enemmän rahaa.
Jotain sekin kertoo, kun vanha äitini kouluttautui lähihoitajaksi muutama vuosi sitten ja saattaa jonain kuukausina tienata minua enemmän. Enpä kuule hänen koskaan valittavan pientä palkkaansa
Höpö höpö. Tonni pois? Tuohon aloituksen summaan lasketaan lisät ja lomarahatkin, joten hyvin lähellä totuutta. Päivätyö on myös yleensä oma valinta, joten palkkaan voi vaikuttaa.