Onko sairaanhoitajan palkka huono?
Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Sairaanhoitaja on 3 369 euroa kuukaudessa. Palkka oli kuntasektorilla 3 382 € (44323 yksittäistä palkkaa), valtiolla 3 606 € (519 yksittäistä palkkaa) ja yksityisellä sektorilla 3 188 € (3746 yksittäistä palkkaa).
Duunitori
AMK-tason koulutus 3 vuotta
Kommentit (133)
Mun käsittääkseni tehy juuri hiljattain järkkäsi noille korotukset... oliko se niin että korotuseriä tulee pitkin sopimuskautta jopa... Joka tapauksessa olivat tyytyväisiä neuvottelutulokseen. Joten... mitä nyt taas kitistäisiin! Minä suoraan sanoen vihaan tuota provoilua amk-koulutuksesta! Ole vaikka unista valmistunut, mut sun yrjöttävä asenne... anteeks että potilaina vaivaamne sun henkistä ja fyysistä tasapainoista - hah - terveyttä... sinähän se olet se tärkein koko keississä. Anteeks että olen olemassa! Ootko sä koskaan oikeesti vastuussa tekemisistäs?
Uskaltaako kukaan vastata tähän ihan asialliseen viestiin, että kun te sairaanhoitajat joudutte usein antamaan piikkiä miesten pakaroille, niiin onko se ikinä kiihottanut, niin paljon että on ollut pakko mennä vessaan?
Esimerkiksi jos annetaan Tiamiinia paljaalle pyllylle.
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaako kukaan vastata tähän ihan asialliseen viestiin, että kun te sairaanhoitajat joudutte usein antamaan piikkiä miesten pakaroille, niiin onko se ikinä kiihottanut, niin paljon että on ollut pakko mennä vessaan?
Kyllä minä olen lähihoitajana ollut katsomassa kun mies vetää pyllyn paljaaksi ja sairaanhoitaja annosteli b-vitamiiniä ko. miehen aika kivan näköisille pakaroille ja kyllä se minua kiihotti.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat on hyvin palkattuja.
Ihmeellisesti Suomessa on vain saatu läpi mielipide, että hoitajat olisivat jotenkin matalapalkka-ala tai "palkkakuopassa".
No mietipä sitä että palkkaa nostavaa urakehitystä ei ole, eikä lisäkouluttautuminen välttämättä mitenkään vaikuta palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Miksi kenenkään karvainen perse kiihottaisi? Ja jos Tiamiinia annetaan, niin ptlaalla on paha alko-ongelma.
Kaikki on suhteellista. Mulle olisi kyllä ihan liian huono. Kokoaikaista työtä en todellakaan tekisi alle kolmella tonnilla. Ainoa tapa nostaa sairaanhoitajan palkkaa on käsittääkseni tehdä yövuoroja paljon, ja pyhiä. Siltikin vaan jotain 4000, jos sitäkään, ja parhaat vapaat menisi töissä. En tekisi! En uhraa ainoaa elämääni noin pienestä rahasta. Onneksi ei tarvitse käydä töissä, mutta jos pakko olisi, niin hakeutuisin jollekin kaupalliselle alalle. Ehkä vakuutusbisnekseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni tehy juuri hiljattain järkkäsi noille korotukset... oliko se niin että korotuseriä tulee pitkin sopimuskautta jopa... Joka tapauksessa olivat tyytyväisiä neuvottelutulokseen. Joten... mitä nyt taas kitistäisiin! Minä suoraan sanoen vihaan tuota provoilua amk-koulutuksesta! Ole vaikka unista valmistunut, mut sun yrjöttävä asenne... anteeks että potilaina vaivaamne sun henkistä ja fyysistä tasapainoista - hah - terveyttä... sinähän se olet se tärkein koko keississä. Anteeks että olen olemassa! Ootko sä koskaan oikeesti vastuussa tekemisistäs?
Niin siis Tehy oli tyytyväinen neuvottelutulokseen. Se ei ole sama kuin sairaanhoitajat. Sitäpaitsi ne korotukset tyssää sitten sopimuskauden päätteeksi ikuisiksi ajoiksi. Saa nähdä onko tulevaisuudessa sitten sairaanhoitajia ollenkaan.
Kannattaa muistaa että sairaanhoitajat tekevät paljon viikonloppuja, iltoja ylimääräisiä vuoroja ja lisäksi monet joutuvat tekemään varallaoloa vapaapäivinään. Tietenkin se näkyy palkassa.
Ei mielestäni ole.
Itse tienaan tehdastyöntekijänä 2100€ bruttona kuukaudessa.
(työaika 40h viikko)
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Kiinnostuneena kysyn, mikä tuntiansio sairaalassa työskentelevälle sairaanhoitajalle virka-aikaan olisi oikeudenmukainen?
Entä vastaava tuntiansio esim. lauantaina klo 22-23 välillä?
Nykyinen tuntiansio virka-aikaan lienee keskimäärin alle 20e luokkaa...?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että sairaanhoitajat tekevät paljon viikonloppuja, iltoja ylimääräisiä vuoroja ja lisäksi monet joutuvat tekemään varallaoloa vapaapäivinään. Tietenkin se näkyy palkassa.
Kyllä, ja siksi palkasta ei pitäisi valittaa koska se palkka on varsin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Minun palkka sairaanhoitajana päivätyöstä on aika lailla tuo. Brutto on 3430euroa kuussa, käteen tulee 2311 euroa jos teen vain tuon ma-pe aamua. Joskus satunnaisesti teen illan tai viikonlopun esihenkilön pyynnöstä ja tuolloin tulee 120 euron hälytysraha palkan päälle. Julkisella puolella lisäksi 38 lomapäivää. Työkokemusta 24 vuotta samalla työnantajalla. Hyvinvointialueiden kesken on isot palkkaerot. Omaan palkkaani olen tosi tyytyväinen.
Nuo käsittämättömän korkeat hälytysrahat tekevät kokonaisansiot korkeiksi. Ei millään muulla alalla makseta mitään ylimääräistä, jos joudut tuuraamaan työkaveria vaikka työmatkalle lähtemällä tms.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on suhteellista. Mulle olisi kyllä ihan liian huono. Kokoaikaista työtä en todellakaan tekisi alle kolmella tonnilla. Ainoa tapa nostaa sairaanhoitajan palkkaa on käsittääkseni tehdä yövuoroja paljon, ja pyhiä. Siltikin vaan jotain 4000, jos sitäkään, ja parhaat vapaat menisi töissä. En tekisi! En uhraa ainoaa elämääni noin pienestä rahasta. Onneksi ei tarvitse käydä töissä, mutta jos pakko olisi, niin hakeutuisin jollekin kaupalliselle alalle. Ehkä vakuutusbisnekseen.
Itse olen erikoissairaanhoidossa töissä, tehovalvontaa yms, vaatii osastolla vähintään 2v lisää kouluttautumista jotta voi tehdä näitä hommia. Peruspalkka 2900€. Yövuorosta n. 60€/yö lisiä, kuussa n. 6 yövuoroa (12,5h vuorot), viikonlopuista tulee n. 200-250€/vkl. Saan noin 4000€/kk bruttona, mutta vaatii tosiaan lisäkoulutuksia, vastuu kova, 6 yövuoroa kuussa, 3/4 viikonloppua töissä.
Perhe alkaa olemaan aika lopussa tähän ja niin myös minä.
-mies-sh.
Ps. Lähes kaikki kaverini insinöörejä (AMK) ja kaikki tienaavat minua paremmin päivätöissä ja ilman mitään vuorolisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen lähihoitajana ollut katsomassa kun mies vetää pyllyn paljaaksi ja sairaanhoitaja annosteli b-vitamiiniä ko. miehen aika kivan näköisille pakaroille ja kyllä se minua kiihotti.
Minä myönnän että minä menin kerran vessaan, kun ihan söpöä alkoholisti miestä täytyi piikittää.
Se oli minulle ensimmäinen kerta kun jouduin sanomaan että, pylly paljaaksi.
Eikä se ollut mikään karvainen pylly, vaan ihana.
Koetteko, että lääkärit saavat epäoikeudenmukaisen korkeaa palkkaa?
New Yorkissa laillistetun sairaanhoitajan palkka $56,15 tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan voi pitää 3-vuotista AMK-koulutusta pitkänä ja vaativana?
Se on 3,5 vuotta vähintään. Ensihoitajat, terveydenhoitajat ja kätilöt 4 vuotta tai yli.
Tuenaan 53t vuodessa, enkä edes tee paljoa pyhätöitä. Mutta olen yliopistosairaalan teholla kriitisimmässä työssä
No kouluttaudu nyt herranjestas hoitoalalle, hyvä ihminen, jos tosissasi noin ajattelet! Ootko muuten koskaan kyseenalaistanut omaa työpaikkaasi ja palkkaasi? Jos nyt kuitenkin päätät insinöörinä jatkaa, niin hae nyt ihmeessä paremmin palkattu työ!