Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kakkupohja voi olla toisille käittämättömän vaikeaa valmistaa

Vierailija
09.10.2024 |

Munaa, sokeria, jauhoja, leivinjauhetta ja kakkuvuoka. Lopputulos leikataan verikaalisti, yleensä kolmeen osaan. kakun osia voi kostuttaa ihan millä lystää ja väliin voi pistää vaikka hapansilakkaa. Lopuksi voi päälle laittaa vaikka vatkattua kermaa. Miten kakun valmistaminen on toisille niin kovin vaikeaa?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen kakkupohjan aina kääretorttutaikinasta ja  perunajauhoilla. Ei tarvitse leikata muuta, kuin haluamansa muotoiset palat. Ei takuulla lätsähdä. Jos olen oikein laiska, niin kuin monesti olen, rakennan kakun johonkin syvään uunivuokaan tai posliinikulhoon. Päälle voi laittaa kermaa ja koristetta reilusti, kun reunoja ei tarvitse miettiä. On älyttömän hyvää. 

Taskuparkkia en halua edes kokeilla. 

Vierailija
22/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin että joku osaisi kertoa syyn tähän. Muuten olen ihan pystyvä keittiössä, mutta kakkupohja ei vaan onnistu.

Ohje on päin peetä, kyllä se muna ja sokeri pitää kunnolla vaahdottaa, siitä taikinasta tulee ilmavaa eikä jää lätyksi. Kuiva- aineet siivilä läpi ja edelleen käytetään vatkainta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin että joku osaisi kertoa syyn tähän. Muuten olen ihan pystyvä keittiössä, mutta kakkupohja ei vaan onnistu.

Millä ohjeella olet tehnyt?

Vierailija
24/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeria ja kananmunia täytyy vatkata tarpeeksi kauan. Sokeri-kananmuna vaahto on sitten vasta valmista, kun vatkaimen vispilöistä valuvalla taikinalla voi tehdä kahdeksikon kulhossa olevan taikinan pintaan. Kananmunien on hyvä olla huoneenlämpöisiä. Jauho-leivinjauhe seos käännellään varovasti munavaahtoon vähän kerrallaan ja siivilän kautta. Kakkuvuoka on voideltu ja jauhettu korppujauholla (tai jotkut käyttävää mannaryynejä). Uuni 175c ja paistoaika noin 45 - 55 min, vähän uunista riippuen. Kannattaa kokeilla puutikulla (tulitikku tai varrastikku) tarttuuko siihen vielä taikinaa, mutta alkuvaiheessa ei auota uuninluukkua. 

Vierailija
25/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen kakkupohjan aina kääretorttutaikinasta ja  perunajauhoilla. Ei tarvitse leikata muuta, kuin haluamansa muotoiset palat. Ei takuulla lätsähdä. Jos olen oikein laiska, niin kuin monesti olen, rakennan kakun johonkin syvään uunivuokaan tai posliinikulhoon. Päälle voi laittaa kermaa ja koristetta reilusti, kun reunoja ei tarvitse miettiä. On älyttömän hyvää. 

Perunajauho ei kyllä kakkuun kuulu.

Vierailija
26/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohje on päin peetä, kyllä se muna ja sokeri pitää kunnolla vaahdottaa, siitä taikinasta tulee ilmavaa eikä jää lätyksi. Kuiva- aineet siivilä läpi ja edelleen käytetään vatkainta.

No jauhoja ei kyllä vatkata munavaahtoon. Taatusti lässähtää jos niin tekee. Jauhot käännellään varovasti vaahtoon. Mutta tietysti sillä tavalla perusteellisesti, että ei jää mitään jauhopaukkuja. 

Vierailija
27/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän: kananmunien tulee olla huoneenlämpöisiä. Kakku ei onnistu kylmistä kananmunista. 

Kananmunat säilytetään huoneenlämmössä yleensäkin. Eikös niin ?

Vierailija
28/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikkien itsetehdyt kakkupohjat maistuu kananmunalle ? 

Mistä tiedät? Mä en ole ikinä nähnyt kananmunan syövän mitään, edes kakkua.

Vierailija
29/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kakkuun tulisi perunajauhoja?

Vierailija
30/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että ongelmia tulee joko väärissä ainemäärissä tai siinä ettei porukka jaksa vatkata riittävän kauaa muna+ sokeri seosta vaahdoksi. Vatkaimellakin menee kohtalainen aika. Liikaa ei kuitenkaan kannata vatkata mutta ei se ihan äkkiä mene yli kuten kermavaahto. 

Vierailija
31/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunajauho ei kyllä kakkuun kuulu.

Kuluupas, hiekkakakkuun. Kääretortussa voi käyttää pelkkää perunajauhoa ja syntyy gluteeniton torttu.

Aika kokematon leipuri olet jos et tätä tiennyt.

https://www.valio.fi/reseptit/hiekkakakku/

https://kotiliesi.fi/resepti/kaaretorttu/

Vierailija
32/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ohjeella olet tehnyt?

Useilla eri ohjeilla ja epäonnistunut yhtä monilla. Enää en saa harjoitustakaan kun lapseni kielsi minua tekemästä enää syntymäpäiväkakkuja. Se oli ainoa syy yrittää uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
33/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 kananmunaa

1 1/2 dl sokeria

2 dl vehnäjauhoja

1 tl leivinjauhetta

Onko tuo rakettitiedettä? Väristä näkee kun on kypsää tai hammastikulla testaa ja siihen ei jää mitään kiinni?

Vierailija
34/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 kananmunaa

1 1/2 dl sokeria

2 dl vehnäjauhoja

1 tl leivinjauhetta

Onko tuo rakettitiedettä? Väristä näkee kun on kypsää tai hammastikulla testaa ja siihen ei jää mitään kiinni?

Aineet sekaisin, voideltuun kakku vuokaan ja uuniin.

Vierailija
35/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi syödä munia enkä gluteenia. Osaatko neuvoa munattoman,gluteenittoman kakun?

Vierailija
36/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikkien itsetehdyt kakkupohjat maistuu kananmunalle ? 

jäänyt raa'aksi

Vierailija
37/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunajauho on tärkkelystä joka sitoo aineita? Peruna on/oli suomen hienoin raaka aine. Jos haluaa ilmaavaa leivontaa, siihen ei todellakaan kuulu perunajauho.

Vierailija
38/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verikaali kuulostaa kauhean brutaalilta

Niinpä ja hapansilakkaa väliin ja päälle kermavaahtoa. Ei taida vieraat tietää, miltä ap:n kakku maistuu ja minä en haluakaan tietää.

Moni kakku päältä kaunis, mutta silkkoa sisältä. Ap on vaihtanut silkon hapansilakkaan.

Vierailija
39/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän: kananmunien tulee olla huoneenlämpöisiä. Kakku ei onnistu kylmistä kananmunista. 

Ihan hyvin on kylmistä aina onnistunut

Vierailija
40/53 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä liian tuoreista. Ne saavat olla jopa kuukauden vanhoja, jotta vatkautuvat hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä