Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tunnistaa, että kiinteistönvälittäjä bluffaa?

Vierailija
09.10.2024 |

Olen ihan noviisi asuntokaupoilla ostajana ja siksi kysyn. Olen nyt käynyt muutamissa näytöissä samalla seudulla (eri välittäjät). Vastaan on tullut mm. seuraavat kommentit kiinteistönvälittäjiltä ja mietin, bluffataanko tässä ja yritetään saada minut maksamaan myyjän toivoma hinta?

Myyjällä ei ole mikään pakko myydä tätä, vaikka hän on löytänyt jo seuraavan mieluisan asunnon. Jos hän ei saa tästä pyytämäänsä hintaa, hän ei myy ja jatkaa asumista tässä. --> Onko tämä todellisuudessa kikka, jolla minut yritetään saada maksamaan täysi hinta? Ja onko todellisuudessa niin, että myyjä on tehnyt jo ehdollisen tarjouksen seuraavasta asunnosta eli ostaisi sen, jos saa entisen myytyä?

Eläkeläispariskunnalla ei ole mitään pakkoa tämän asunnon myymiseen. Katsovat, käykö tämä heidän ilmoittamallaan hinnalla kaupaksi ja jos käy, niin muuttavat kerrostaloon. --> Asuntonäytössä oli esillä tavaroita, jotka viittasivat siihen, että ainakin pariskunnan toisella osapuolella oli vaikeampia sairauksia. Sairaudet todennäköisesti hankaloittavat oman pihan hoitamista ja isompia kotitöitä.

Bluffataanko minua vai onko todella niin, että asuntojaan myyvät ihmiset ottaisivat asunnon myynnistä pois, jos joku ei maksa pyydettyä hintaa? Onko todella niin, että tällaisessa taloudellisessa tilanteessa ihmiset venkslaisivat asunnon ostamisen ja myymisen kanssa?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistaa siitä jos huulet liikkuu tai sormet käy näppäimistöllä.

Saako joku välittäjältä jotain vastauksia kirjallisesti?

Joku vuosi sitten olin tosissani ostamassa tonttia tai uudehkoa taloa omalla tontilla, yksikään välittäjä ei vastannut yhteydenottopyyntöön.

Saa. Kyllä välittäjät haluavat kauppaa tehdä.

Miten oikein pyysit yhteydenottoa?

Vierailija
22/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tarjota reilusti enemmän kuin pyydetään, että varmasti saa!

:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että välittäjälle on sanottu kova alaraja ja tarjosit sen alle. Se että näet että asukas on vanha, tai myyjä on muuttamassa toisaalle, on jo huomioitu pyyntihinnassa. Sinun ei tarvitse miettiä miksi he haluavat hinnan joka on pyydetty. Jos et voi sitä tai lähelle (n. -5...-10%) tarjota, asunto on sinun ulottumattomissa ja haikailet turhia.

Mulle naurettiin aiemmin tänä vuonna, kun tarjosin -4%. Oli kuulemma niin ala-arvoinen tarjous, ettei välittäjä olisi edes halunnut viedä sitä myyjälle. Kauppoja ei tullut.

Anna nauraa. Voi olla että hymy hyytyy ja tarjous kelpaakin myöhemmin. Tai sitten ei. Riippuu kohteesta ja tilanteesta. Tarvitaan vain yksi ostaja.

Vierailija
24/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ostanut asunnot 5-9% pyyntiä halvemmalla. Kahdessa jäänyt olo, että halvempaakin ehkä olisi päässyt, koska tarjous käteltiin heti.

Vierailija
25/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin sen logiikan, että asuntonäytössä uskoisin vain sitä, mitä omat silmät ja asiapaperit sanovat. Välittäjän intressi on saada asunto myydyksi toivomallaan/asiakkaan toivomalla summalla. Hän sanoo asioita, jotka todennäköisemmin johtavat asunnon myymiseen.

Vioista on toki pakko kertoa. Olen käynyt monissa asuntonäytöissä, joissa on ollut kohde, jossa on tapahtunut aiemmin vesivahinko. Yksikään välittäjä ei ole koskaan sanonut, että vesivahingosta olisi jäänyt pysyvää haittaa. Tämä myös silloin, kun asunto on selvästi haissut siltä, että pysyviä vaurioita on jäänyt.

Vierailija
26/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeen ostossa kannattaa tarkastella muutakin kuin alennus%, aluetta, seiniä ja lattioita. Yhtiöissä ihan järkyttäviä eroja, toiset hoidettu hyviin ja toisissa kalliit remontit tulossa.

Vierailija
27/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistaa siitä, että se sanoo jotain.

Vierailija
28/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva asunto menee tänä päivänä kaupaksi supernopeasti. Toki on poikkeuksia, mutta iso osa asunnoista ei ole. Harkitse siis ihan rauhassa, kun teet asuntotarjousta. 

Kyllä se myyjä odottaa sen muutaman päivän, jotta saa tarjoukset kasaan. 

Vierailija
29/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että välittäjälle on sanottu kova alaraja ja tarjosit sen alle. Se että näet että asukas on vanha, tai myyjä on muuttamassa toisaalle, on jo huomioitu pyyntihinnassa. Sinun ei tarvitse miettiä miksi he haluavat hinnan joka on pyydetty. Jos et voi sitä tai lähelle (n. -5...-10%) tarjota, asunto on sinun ulottumattomissa ja haikailet turhia.

Mulle naurettiin aiemmin tänä vuonna, kun tarjosin -4%. Oli kuulemma niin ala-arvoinen tarjous, ettei välittäjä olisi edes halunnut viedä sitä myyjälle. Kauppoja ei tullut.

Anna nauraa. Voi olla että hymy hyytyy ja tarjous kelpaakin myöhemmin. Tai sitten ei. Riippuu kohteesta ja tilanteesta. Tarvitaan vain yksi ostaja.

Minä en menisi välittäjänä naureskelemaan toisten tarjouksille. En itse ainakaan ottaisi omaa asuntoani myymään ihmistä, joka on nauranut omalle/tuttuni tarjoukselle.

Vierailija
30/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen ottanut asunnon pois myynnistä ja pistänyt vuokralle, kun en saanut haluamaani hintaa. Joten ei ne välttämättä bluffaa. On minulle ostaana myöskin välittäjä sanonut, että tarjouksia otetaan vastaan. Eihän ne osaa sinunkaan ajatuksiasi lukea ja tietää, oletko oikeasti kiinnostunut vai ei, joten olisi typerää peloitella pois mahdollinen ostaja sanomalla, että vain lähellä pyyntiä oleva tarjous kelpaa.

Vierailija
31/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi vakiolause on, että pöydässä on jo tarjous todella lähellä pyyntihintaa. toinen se, että eivät anna mitään konkreettisia tietoja alueelta oikeasti myydyistä asunnoista, myyty on kovasti, mutta et saa tietää niitä hintoja todellisesti. helsingin keskusta on huijarimyyjiä pullollaan. sitten kun sinulle tulee fiilis, että myydään väkisin, niin asialla on vaan suupalttu. suomenruotsalaiset naismyyjät huijareita pahimmasta päästä. kilttiä esittämällä ja ekseliä perustelemalla kaikki myydään ulos puoleen hintaan. 

Vierailija
32/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tosiaan noiden ketkä hinnoittelee asunnot liiaksi alakanttiin, niin niillä on jo omat kaverit valmiina ostamaan suomea puhuvilta tolloilta asunnot pois. helsingin markkinat on aika pienet ja kyllä siellä aina joku maalainen on joka luottaa pankkien alihintaisiin välityksiin. "huijausta" on helsingin arvoasunnoissa moneen suuntaan. ammattitaidottomuutta myös paljon. nuohan on suojatyöpaikkoja suomenruotsalaisille naisille. 

Vierailija
33/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No menikö se kaupaksi?

Vierailija
34/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin sen logiikan, että asuntonäytössä uskoisin vain sitä, mitä omat silmät ja asiapaperit sanovat. Välittäjän intressi on saada asunto myydyksi toivomallaan/asiakkaan toivomalla summalla. Hän sanoo asioita, jotka todennäköisemmin johtavat asunnon myymiseen.

Vioista on toki pakko kertoa. Olen käynyt monissa asuntonäytöissä, joissa on ollut kohde, jossa on tapahtunut aiemmin vesivahinko. Yksikään välittäjä ei ole koskaan sanonut, että vesivahingosta olisi jäänyt pysyvää haittaa. Tämä myös silloin, kun asunto on selvästi haissut siltä, että pysyviä vaurioita on jäänyt.

Välittäjän intressi on myydä asunto mahdollisimman nopeasti. Tämä on hänen kannaltaan edullisinta, sillä välityspalkkio tulee vaivattomammin ja voi keskittyä seuraavaan myyntiin tai omaan vapaa-aikaan.

Jotkut välittäjät asettavat pyyntihinnan korkeaksi, jotta saavat asunnon välitettäväkseen. Alkavat sitten puhua hintaa alas toimeksiantajalle. Toiset taas laittavat alakanttiin, jotta saavat varmasti myytyä. Mutta ei välittäjää kiinnosta myyntihinta. Kymppitonni myyntihinnasta sinne tänne ei paljon välityspalkkiossa tunnu.

Vierailija
35/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen ottanut asunnon pois myynnistä ja pistänyt vuokralle, kun en saanut haluamaani hintaa. Joten ei ne välttämättä bluffaa. On minulle ostaana myöskin välittäjä sanonut, että tarjouksia otetaan vastaan. Eihän ne osaa sinunkaan ajatuksiasi lukea ja tietää, oletko oikeasti kiinnostunut vai ei, joten olisi typerää peloitella pois mahdollinen ostaja sanomalla, että vain lähellä pyyntiä oleva tarjous kelpaa.

Jos ostaja todella haluaa asunnon, niin on valmis maksamaan lähellä pyyntiä olevan hinnan. Olisi kaikkien kannalta järkevämpää todeta asia näytössä eikä niin, että jälkikäteen kommentoidaan asiaa.

Vierailija
36/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi paljon painoarvoa välittäjän sanomisille.

Meille välittäjä sanoi näytössä, että ehdoton alaraja asunnolle olisi 320 000 euroa (pyynti oli 340 000 euroa). Tarjottiin yön yli miettimisen jälkeen 325 000 euroa, mihin välittäjä vain totesi, että ihan liian pieni summa.

En ymmärtänyt tuota logiikkaa silloin, enkä ymmärrä vieläkään.

Vierailija
37/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sitten on potentiaalinen ostaja? Toisen mielestä vain hän, joka tarjoaa todella lähelle pyyntiä. Toisen mielestä taas on ihan okei, vaikka hinnasta tiputtaisi 15 000 euroa. Joku taas antaisi pudottaa vaikka 25 000 euroa ja silti kokisi ostajan olevan ihan tosissaan.

Vierailija
38/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme laittaneet asunnon myyntiin ns. kokeeksi. Oli päätetty alin hinta, mikä hyväksytään. Yksi tarjoaja oli varmaan ihan tosissaan tarjoamassa, koska hölmistyi täysin, kun emme tehneet vastatarjousta, vaan ilmoitimme, että emme myy hänelle, vaan jäämme itse asumaan. Tarjosi 15000 alle pyynnin. 5000 olisi ollut ok, ja suorat kaupat. Asuttiin muutama vuosi sen jälkeen ja myytiin sitten hyvään hintaan. 

Vierailija
39/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhe siirtyy asunnosta sen omistajiin ja muuhun ei-olennaiseen. Mielikuvilla yritetään myydä paljon, mikä on ainakin omasta mielestäni ihan turhaa.

Vierailija
40/74 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intuitio kertoo paljon. Jos epäilet, että sinua yritetään taivutella johonkin suuntaan, niin asia on todennäköisesti juuri niin.

Nimimerkillä vasta käytiin asuntonäytössä. Näytössä sanottiin, että olemme kiinnostuneita, pohdimme asiaa ja palaamme. Seuraavana päivänä välittäjä jo soitti kuumotellakseen, että pitäisi jättää tarjous seuraavaan päivään mennessä. Sitten kun seuraavana päivänä totesimme, että voisimme tarjota alle pyynnin, niin ei kiinnostanut enää ollenkaan.