Mistä tunnistaa, että kiinteistönvälittäjä bluffaa?
Olen ihan noviisi asuntokaupoilla ostajana ja siksi kysyn. Olen nyt käynyt muutamissa näytöissä samalla seudulla (eri välittäjät). Vastaan on tullut mm. seuraavat kommentit kiinteistönvälittäjiltä ja mietin, bluffataanko tässä ja yritetään saada minut maksamaan myyjän toivoma hinta?
Myyjällä ei ole mikään pakko myydä tätä, vaikka hän on löytänyt jo seuraavan mieluisan asunnon. Jos hän ei saa tästä pyytämäänsä hintaa, hän ei myy ja jatkaa asumista tässä. --> Onko tämä todellisuudessa kikka, jolla minut yritetään saada maksamaan täysi hinta? Ja onko todellisuudessa niin, että myyjä on tehnyt jo ehdollisen tarjouksen seuraavasta asunnosta eli ostaisi sen, jos saa entisen myytyä?
Eläkeläispariskunnalla ei ole mitään pakkoa tämän asunnon myymiseen. Katsovat, käykö tämä heidän ilmoittamallaan hinnalla kaupaksi ja jos käy, niin muuttavat kerrostaloon. --> Asuntonäytössä oli esillä tavaroita, jotka viittasivat siihen, että ainakin pariskunnan toisella osapuolella oli vaikeampia sairauksia. Sairaudet todennäköisesti hankaloittavat oman pihan hoitamista ja isompia kotitöitä.
Bluffataanko minua vai onko todella niin, että asuntojaan myyvät ihmiset ottaisivat asunnon myynnistä pois, jos joku ei maksa pyydettyä hintaa? Onko todella niin, että tällaisessa taloudellisessa tilanteessa ihmiset venkslaisivat asunnon ostamisen ja myymisen kanssa?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
"Myyjällä ei ole mikään pakko myydä tätä, vaikka hän on löytänyt jo seuraavan mieluisan asunnon. Jos hän ei saa tästä pyytämäänsä hintaa, hän ei myy ja jatkaa asumista tässä. -->"
Onhan tämäkin mahdollista. Hän roikottaa sitten myös sen mieluisan asunnon myyjää ja luottaa siihen, ettei se mene kaupaksi kun hän vatvoo oman asuntonsa myyntiä, tai sitten se seuraava mieluisa asunto ei ole niin ihmeellinen, että sen missaaminen harmittaisi.
Jotkut myyjät ei vaan raaski myydä alle kuvittelemansa hinnan, vaikka asunto ei enää sopiskaan heidän käyttöönsä. Tappio kirvelee liikaa. Ovat ehkä itse maksaneet siitä kovemman hinnan eivätkä tykkää siitä, että ovat itse myyjänä missanneet hintojen huippuvuodet. Jäävät odottelemaan "parempia aikoja" tai sitä yksisarvista, joka haluaa heidän kämppänsä niin kovasti, että maksaa pyynnin.
Kannattaa miettiä, onko kohde sinun mielestäsi niin erityinen, että haluat
Just tämä. Monilla myyjillä on aivan elämästä vieraantuneet kuvitelmat asuntonsa arvosta. Kiinteistönvälittäjän päätyö on saada puhuttua myyjälle järkeä, mutta osa on kovapäisiä. No, heidän asuntonsa jäävät sitten myymättä.
Myyjien täytyy nykyään olla todella tarkkoja kenelle asunnon/talon myyvät. Monet yrittävät ostaa itselleen liian kalliita asuntoja (koska joka paikassa toitotetaan että hinnat ovat romahtaneet), ja sitten jos kaupat syntyy niin heillä ei olekaan varaa asua siinä + ylläpitää/remontoida asuntoa/taloa, joten yrittävät sitten vaatia myyjiltä korvauksia joka asiasta. Sen takia myyjänä on parempi rauhassa odottaa "oikeaa ostajaa" jolle tuntuu hyvältä myydä eikä vaan ensimmäiselle tarjoajalle.
Myyjien epärealistiset käsityksen asunnon hinnoista johtuvat välittäjistä, alan "ammattilaisista", jotka niitä hinta-arvioita myyjille syöttävät jotta saavat kohteen myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Omaksu asenne, että aina löytyy toinen asunto, jos ei tarjous mene läpi. Älä lähde mukaan bluffiin. Tarjoat mitä haluat, ota tai jätä asenteella. Voit vaikka vielä sanoa, että vastatarjousta ei kannata esittää, tämä on ainoa tarjous.
No joo, jos kriteerit täyttäviä asuntoja tosiaan on paljon tarjolla. Itsellä on todella vähän niitä tarjolla, jollaisen haluan. Olen yli vuoden etsinyt ja kaksi on mennyt ohi kun toiset on olleet nopeampia. Nyt itsellä tarjous sisällä yhdestä, en juurikaan tinkinyt, reilun pari prosenttia. Oli toisena näytöllä ja tein samana iltana tarjouksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaksu asenne, että aina löytyy toinen asunto, jos ei tarjous mene läpi. Älä lähde mukaan bluffiin. Tarjoat mitä haluat, ota tai jätä asenteella. Voit vaikka vielä sanoa, että vastatarjousta ei kannata esittää, tämä on ainoa tarjous.
No joo, jos kriteerit täyttäviä asuntoja tosiaan on paljon tarjolla. Itsellä on todella vähän niitä tarjolla, jollaisen haluan. Olen yli vuoden etsinyt ja kaksi on mennyt ohi kun toiset on olleet nopeampia. Nyt itsellä tarjous sisällä yhdestä, en juurikaan tinkinyt, reilun pari prosenttia. Oli toisena näytöllä ja tein samana iltana tarjouksen.
No joo. Jos ehdottomasti haluaa tietyn asunnon, niin sitten ei auta muu kuin vikisemättä maksaa mitä pyydetään. Eikä sekään aina riitä. Joku voi tarjota pyyntihinnan ylikin.
Itse ostaneena neljä asuntoa (ja kohta viidennen, josta tulee loppusijoituspaikkani tässä elämässä :)), minusta asuntoon mennessä pitää tuntua, että wau, tämä se on, ei vaihtoehtoja. Olen joskus etsinyt yli puolitoista vuottakin asuntoa. Ensin sen pitää täyttää tietyt kriteerit ulkoisesti; sijainti, koko, hinta, asumiskustannukset jne. ja sitten katsomaan asuntoa ja jos se tunnelma siellä ei vakuuta, se ei vaan ole se oikea.
Sitten vasta kun kaikki on kohdallaan, siitä innostuu ja sitten saattaa olla että se innostaa juuri paria muutakin ja harmittaa kyllä jos se menee sivu suun. Jos jollakin on pyyntihinta suoraan tilillä ja kaupan voi tehdä vaikka huomenna niin etulyöntiasemassa.
No itse aion laittaa myyntiin, eikä ole mikään pakko myydä. Jos en saa hyvää hintaa en myy. Liikaa neliöitä minulle nykytilanteessa, mutta ei mitään ongelmaa sinänsä.
Vierailija kirjoitti:
Jep, mekin käytiin katsomassa yhtä taloa, josta olisi kiireesti pitänyt jättää tarjous koska kiinnostuneita juuri tähän kohteeseen oli paljon ja kirjallinenkin tarjous tulossa toiselta pariskunnalta. Jäätiin vielä miettimään, mikä oli kuulemma riski. Talo on edelleen myynnissä.
Tämä tapahtui heinäkuun alussa.
Joo, toi on ihan normisettiä.. kun tätä nykistä kotiamme oltiin ostamassa, tämä okt oli siis ollut jo hetken myynnissä, hintapyyntö oli suht kova tälle alueelle (toki talokin on keskivertoa suurempia ja piha erittäin paljonkin suurempi). Talo vaatii aika isoa remppaa: keittiö, saunaosasto, kolme kph:ta, kaikki oli pakko rempata. El puolison kansa pohdittiin mitä tehdään ja käytettiin kohteessa muutama remppafirmakin, että saataisiin joku käsitys, mitä kokonaishintalappu tulee olemaan. Mies varsinkin oli erittäin ihastunut tähän taloon. Välittäjä soitti kolme kertaa viikossa, että "nyt pitää jättää tarjous, toinen pariskunta on jo jättämässä tarjousta" jne jne. Lopulta sit totesin, että jos joku toinen on ostamassa sen, anna mennä, et oo meille mitään velkaa. Ja sivuhuomautuksena, joka kerta kun soitat, meidän tulevasta tarjouksesta putoaa 10.000€ pois. Sit saimme kahden viikon rauhan. No ostimme tämän sitten lopulta, 15% alle pyynnön. Ei neuvo, älä rakastu mihinkään asuntoon, ennen kuin se on oikasti sun, niin kauan kun kauppaa käydään kyse on tavarasta, ei kodista.
Myyjä joka puhuu myyjistä kiinteistönvälittäjänä puhuu p*skaa suomeksi sanottuna. En uskoisi sellaisen tosiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että välittäjälle on sanottu kova alaraja ja tarjosit sen alle. Se että näet että asukas on vanha, tai myyjä on muuttamassa toisaalle, on jo huomioitu pyyntihinnassa. Sinun ei tarvitse miettiä miksi he haluavat hinnan joka on pyydetty. Jos et voi sitä tai lähelle (n. -5...-10%) tarjota, asunto on sinun ulottumattomissa ja haikailet turhia.
Mulle naurettiin aiemmin tänä vuonna, kun tarjosin -4%. Oli kuulemma niin ala-arvoinen tarjous, ettei välittäjä olisi edes halunnut viedä sitä myyjälle. Kauppoja ei tullut.
Tämä ei todennäköisesti pidä paikkaansa.
Jokainen tinkii asuntokaupoilla enemmän, kuin tuon.
Näihin kommentteihin kun lisää et lähes jokaisen ns. rintamamiestalon markka-aikainen hinta, 200.000 FIM on jostain ihmeen syystä muutettu eurohinnaksi, 200.000 EURO.
Kiinteistö välittäjää ei kiinnosta kuin välitys palkkio, mitä edullisemmin myyt asunnon sitä varmemmin välittäjä saa palkkionsa.
Puolisoni on kiinteistönvälittäjä ja olen saanut ihan erilaisen käsityksen. Yleisintä taitaa olla, että asunnon myyjällä on täysin epärealistisen korkea käsitys asuntonsa arvosta, eikä hän halua tinkiä ollenkaan. Se on ne myyjät, jotka hokevat sitä, että ei ole muka pakko myydä, se ei ole välittäjän keksintöä. Välittäjän selvästi suurin työ on saada puhuttua järkeä myyjän päähän niin, että myyjä hyväksyisi tehdyn tarjouksen. Joskus se voi olla kiinni naurettavan pienestä, esim 400 000 euron hintatason asunnossa myyjä on kerran vängännyt 500 eurosta. Olen tullut käsitykseen, että asuntojen myyjät ovat monet ahneita imbesillejä.