Miksi jätät pienet lapset hoitoon 80v isovanhemmille?
Tuon ikäiset vanhukset pärjäävät ehkä ihan hyvin kotioloissa ja saattavat vaikuttaa järkeviltä, mutta eivät sovi enää pienten lasten hoitajiksi, eivätkä varsinkaan kulkemaan kaupungilla ja liikennevälineissä pienistä lapsista huolehtien. Kaikenlaisia vaaratilanteita tulee, koska tuonikäisten reaktiokyky ja voimat on jo heikot. Vastuutonta jättää pienet lapset vanhuksen hoitoon.
Kommentit (68)
Mä olen 50 ja 1,5-vuotiaan hoitaminen on mullekin täyttä työtä vaikka mielestäni nuori mummo olenkin. Miettikää mitä se on kasikymppiselle.. mun äiti on 72 eikä hänellekään enää voisi tuota taaperoa uskoa hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäät vanhukset, varsinkin yli 80v heitä pitäisi kohdella huomioivasti eikä todellakaan rasittaa tai jättää vastaamaan lapsista. Nykyajan lapset vieläpä ovat niin huonokäytöksisiä. Palkatkaa lapsenvahti jos ette muuten pysty vuorottelemaan töitänne.
Vanhukset saattavat osata kasvattaa lasta siten ettei nykyajan huonokäytöksisiä piirteitä niinkään ilmene.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 50 ja 1,5-vuotiaan hoitaminen on mullekin täyttä työtä vaikka mielestäni nuori mummo olenkin. Miettikää mitä se on kasikymppiselle.. mun äiti on 72 eikä hänellekään enää voisi tuota taaperoa uskoa hoitoon.
On lähemmäs 70-vuotiaita naisia jotka työskentelevät perhepäivähoitajina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään jolla olisi pienet lapset ja isovanhemmat 80v. Aika harvassa taitavat olla.
V*** että tällä palstalla on yksinkertaisia ja tietämättömiä ihmisiä. Toivottavasti lapsista tulee fiksumpia.
Olen yksinkertainen ja tietämätön kun minä en tunne ketään pikkulapsen isovanhempaa joka on 80v? Kun niitä ei vain täälläpäin ole. Oman 8v lapsen isoisoäiti on 75v.
On yksinkertaista automaattisesti ajatella, että oma kupla tai kokemukset ovat tilastollisesti merkittäviä.
Kyllä ne on aika harvassa että kummatkin on tehneet lapset vasta 40v.
Ei tarvi olla 40v. Ja koko ajan nykypäivänä tuonkin todennäköisyys kasvaa. Iltatähdet vajaa nelikymppisenä on aina olleet aika perus. Nykyään ensimmäisten lasten saanti saman ikäisenä kasvaa koko ajan.
Omat vanhempani olivat 40v kun saivat minut, samoin mieheni vanhemmat. Ilmeisesti oli siihen aikaan harvinaisempaa.
Nyt meillä on 3v lapsi ja lapsen isovanhemmat ovat 72-75v. Vielä voivat hoitaa, mutta en ole varma, että kuinka kauan.
Osa ihmettelee, miksi emme yritä toista lasta. Fakta on, että ei välttämättä mene montaakaan vuotta, että meillä on omat vanhemmat hoidettavana oman pienen lapsen lisäksi. Muilla tuttavapiirissä omat vanhemmat ovat vielä työikäisiä tai juuri eläköityneet.
Kieltämättä itsestä tuntuu hassulta, että kun olen 50v oma lapseni on jo täysi-ikäinen. Vaikka se on ihan normaalia, oma kokemus omien vanhempien kanssa ollut vain niin erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään jolla olisi pienet lapset ja isovanhemmat 80v. Aika harvassa taitavat olla.
V*** että tällä palstalla on yksinkertaisia ja tietämättömiä ihmisiä. Toivottavasti lapsista tulee fiksumpia.
Olen yksinkertainen ja tietämätön kun minä en tunne ketään pikkulapsen isovanhempaa joka on 80v? Kun niitä ei vain täälläpäin ole. Oman 8v lapsen isoisoäiti on 75v.
On yksinkertaista automaattisesti ajatella, että oma kupla tai kokemukset ovat tilastollisesti merkittäviä.
Linkkaappa joku tilasto tähän jonka mukaan on yleistä, että isovanhemmat on +80-vuotiaita ja lapsenlapset tarhaikäisiä. Joku pari prosenttia ei ole vielä tilastollisesti merkittävä määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne on aika harvassa että kummatkin on tehneet lapset vasta 40v.
Et ymmärtänyt. Tarkoitin molemmilla että harvoin ne vanhemmat että isovanhemmat ovat olleet 40v kun ovat tehneet lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun oma mummu oli 39 v kun mä synnyin, ja sairaseläkkeellä. Hoiti mua koko mun lapsuuden 70-luvulla. Mun äiti oli 58 v kun mun vanhin lapseni syntyi. Mutta asian toinen puoli, lastemme isän isä oli vanhimman lapsen syntyessä jo isoisoisäkin, 76 v. Nuorimmaisen syntyessä yli 80 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lapset saadaan yleisesti nelikymppisinä, joten yleistähän tuo on.
Ennen ei saatu, vaan isovanhemmat olivat lapsia saadessaan yleisesti parikymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei saatu, vaan isovanhemmat olivat lapsia saadessaan yleisesti parikymppisiä.
Tuli silloin, kun oli tullakseen niin kauan kun ehkäisy keksittiin.
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään jolla on pieniä lapsia ja yli 80-vuotiaat isovanhemmat, vaikka omat muksunikin sain nelikymppisenä.
Tää on aina paras kommentti joka ketjuun. Jos et sinä tunne ketään, niin sittenkö se ei ole mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään jolla on pieniä lapsia ja yli 80-vuotiaat isovanhemmat, vaikka omat muksunikin sain nelikymppisenä.
Tää on aina paras kommentti joka ketjuun. Jos et sinä tunne ketään, niin sittenkö se ei ole mahdollista?
En sano, että se on mahdotonta, mutta ei se kyllä mitenkään yleistä ole. Täällä moni selittää syyksi sitä, että kun lapset hankitaan nykyään neljäkymppisenä. Boomerit on saaneet lapset keskimäärin alle kolmekymppisinä. 30+40 ei ole 80.
Pitäisikö täällä siis kaikkien motiivit tietää? Ehkä heillä ei ole muuta turvaverkkoa. Tai isovanhemmat haluavat ja kokevat kykenevänsä hoitamaan lapsia. Onpa omituinen aloitus ap:lta.
Ikähän ei aina näy olemuksesta, mutta toimintakyky ja voimavarat toimia esimerkiksi lapsenhoitajana saattavat näkyä. Hyvä huomio ketjussa, että perhepäivähoitajana saattaa toimia 70 vuoden ikää lähestyvä henkilö. Oman, yksityisen elämänpiirini kautta tiedän useampia nimenomaan isoäitejä, jotka ovat periaatteessa hyväkuntoisia, yli 60-vuotiaita ja ehkä vielä työssäkin, mutta jotka tuntevat itse niin valtavaa vastuuntunnetta pienistä lapsenlapsista, että vastuuta hoitamisesta ei mielellään oteta, ja silloin kaikkein stressaavinta on lapsen kuljettaminen kodin ulkopuolella.
Nyt jo edesmennyt Aira Samulin oli yli 90 kun hän kertoi haastattelussa haluavansa ottaa yökylään omien lapsenlapsiensa lapsia. Lapset tosin uskalsivat jättää lapsiaan "ylämummolle" vasta kun Airan asunnossa oli turvatekniikkaa joka valvoi hänen vointiaan.
Noin yleensä sanoisin että yökylän mahdollisuus on kiinni enemmän henkilöstä kuin iästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin mutta 80 vuotiaat on tehneet nuorempana. Äitini oli 31 kun minä synnyin ja oli vanha synnyttyä, on nyt siis 84. Meidän luokalla oli minun lisäksi yksi jolla oli "yhtä vanha" äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksilla on kuitenkin usein jo sairauksia ja voivat saada vaikka äkillisen aivo- tai sydäninfarktin. Iän myötä riskit kasvaa.
Infarkti voi tulla nuoremmallekin. Samoin erilaisia onnettomuuksia voi sattua nuoremmillekin.
Koskaan ei voi eliminoida läheskään kaikkia riskejä vaikka lapset pakkaisi pumpuliin.
Monet vanhemmat ottavat isojakin riskejä lastensa kanssa. Taaperoiden esimerkiksi annetaan potkupyöräillä liikenteen seassa, vaikka lapsi on täysin epäluotettava ja ymmärtämätön.
Silti on todennäköisempää, että seitsemänkymppinen tai kahdenksankymppinen henkilö saa infarktin kuin että 50-vuotias saisi.
Pari vuotta sitten oli juttua lehdessä siitä kuinka 8-vuotias pojantytär pelasti 78-vuotiaan isoisänsä hengen kun tämä sai sydänkohtauksen.
Vierailija kirjoitti:
Olet huonossa kunnossa. Ihan vaan kaikella rakkaudella. Nyt kannattaa kääntää se kelkka, kohottaa kuntoa. Ei muutu helpommaksi iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksilla on kuitenkin usein jo sairauksia ja voivat saada vaikka äkillisen aivo- tai sydäninfarktin. Iän myötä riskit kasvaa.
Infarkti voi tulla nuoremmallekin. Samoin erilaisia onnettomuuksia voi sattua nuoremmillekin.
Koskaan ei voi eliminoida läheskään kaikkia riskejä vaikka lapset pakkaisi pumpuliin.
Monet vanhemmat ottavat isojakin riskejä lastensa kanssa. Taaperoiden esimerkiksi annetaan potkupyöräillä liikenteen seassa, vaikka lapsi on täysin epäluotettava ja ymmärtämätön.
Silti on todennäköisempää, että seitsemänkymppinen tai kahdenksankymppinen henkilö saa infarktin kuin että 50-vuotias saisi.
Mutta jos he liikkuvat kaupungilla, niin siellähän joku näkee se infarktin.
He ovat 20 vuotta nuorempia kuin kahdeksankymppiset, joista tässä keskustelussa oli puhe.